Cellonekt i kabinen

Dette er godt innarbeidede prosedyrer og regelverket for lasting av fraktgjenstander i kabinen er noe man ihverfall i SAS kan på fingertippene. Jeg har sendt mang en flight avgårde med kabinen full av aviser, brevpost, bildeler, musikkinstrumenter og andre ting det tar for lang tid å ramse opp .. ;) Hvordan tro du juleposten kom ftil TOS før West Air overtok? Eller morgenavisene, før avisene begynte å trykke lokalt? Hadde det ikke vært for setelast hadde de stått på Fornebu ennå ..

Nå går vel storparten av juleposten per bil, og resten tar vel julenissen seg av...;) Fløy forresten ikke BU og SK egne postfly på natten (dvs. Uten passasjerer)? Nå er vel imidlertid dette noe ganske annet enn cello eller laptop i stollommen, og jeg betviler ikke at rutinene er gode. Jeg betviler heller ikke at man klarer å sikre en cello slik at den under normale omstendigheter holder seg der den skal være (men jeg levde jo også under den villfarelsen at en laptop i stollommen holdt seg der selv under turbulens, så hva vet vel jeg...:)).

Last edited:
Hjulet er funnet opp for lenge siden. Det er ingen grunn til å begynne på nytt .. ;)

I min jobb kommer man ikke langt om man skal ta alt hva andre sier for god fisk. Det er en yrkesskade å komme trekkende med spørsmål til alt mulig rart, og da spesielt når jeg oppfatter en regel/et argument som litt vilkårlig sett i forhold til en annen regel/argument. Jeg blir nok heller ikke bedre med årene...;)

Nå går vel storparten av juleposten per bil, og resten tar vel julenissen seg av...;) Fløy forresten ikke BU og SK egne postfly på natten (dvs. Uten passasjerer)? Nå er vel imidlertid dette noe ganske annet enn cello eller laptop i stollommen, og jeg betviler ikke at rutinene er gode. Jeg betviler heller ikke at man klarer å sikre en cello slik at den under normale omstendigheter holder seg der den skal være (men jeg levde jo også under den villfarelsen at en laptop i stollommen holdt seg der selv under turbulens, så hva vet vel jeg...:)).

I min tid i SAS har jeg lastet mangt et fly med post i cabin. Finnes egne setecontainere for det formålet, 2 og 3 seters varianter. Og ikke bare før jul det ble lastet i cabin, var nesten normalen på spesielt TOS hele året. Og nei, BU og SK hadde ikke egne postfly på natten. Alt ble sendt med rutefly, iallefall etter at jeg startet i 99.

Finnes allerede prosedyrer for cello i kabinen, vil tro de også er godkjent av flyprodusentene. Å prøve å vri dette over til et sikkerhetsspørsmål blir for dumt av DY. Og i tillegg forsøke seg på at SAS ikke tenker sikkerhet ved å be luftfartstilsynet om å se på SAS sin praksis?????

For den som undret på det med kontrabass, vil jeg tro det har med 737 varianten å gjøre. 600 er veldig kort, mener det er for trangt foran, og litt usikker på om det går i lasterommet bak.

Det må da være mulig å lage transportkasser som er strerke nok til å tåle handling som spesialbagasje? Hvis man har en Cello til flere hundre tusen eller mer bør man kunne koste på seg en transportkasse deretter.
Dersom det ikke finnes slike kasser i dag ser jeg for meg et åpent marked for å starte produksjon for den som vil prøve seg ?

I min tid i SAS har jeg lastet mangt et fly med post i cabin. Finnes egne setecontainere for det formålet, 2 og 3 seters varianter. Og ikke bare før jul det ble lastet i cabin, var nesten normalen på spesielt TOS hele året. Og nei, BU og SK hadde ikke egne postfly på natten. Alt ble sendt med rutefly, iallefall etter at jeg startet i 99.

Finnes allerede prosedyrer for cello i kabinen, vil tro de også er godkjent av flyprodusentene. Å prøve å vri dette over til et sikkerhetsspørsmål blir for dumt av DY. Og i tillegg forsøke seg på at SAS ikke tenker sikkerhet ved å be luftfartstilsynet om å se på SAS sin praksis?????

Mener bestemt at kabinlastingsreglene ble strammet inn (antall tillatte kilo pr sete), muligens før din tid tacle55. BU varianten med lasteflak opphørte da seteprodusent ikke gikk god for denne samt muligheten den gav for at last "slapp ut" sideveis.

Personlig ville jeg ikke satt pris på å bli truffet av hverken Laptop's eller Cello under en flytur.

PS! Bildet av den sikrede Celloen (med nett) noen sider tilbake viser nok at noen har tenkt tanken med Cello i fri dressur tidligere.

Finnes allerede prosedyrer for cello i kabinen, vil tro de også er godkjent av flyprodusentene. Å prøve å vri dette over til et sikkerhetsspørsmål blir for dumt av DY.

Slik jeg tolker dette, mener du at det er et sett felles regler for sikring av spesielt cello i kabinen som dy burde fulgt?

Eller tenker du generelt på krav til sikring av last i kabinen?

Mener bestemt at kabinlastingsreglene ble strammet inn (antall tillatte kilo pr sete), muligens før din tid tacle55. BU varianten med lasteflak opphørte da seteprodusent ikke gikk god for denne samt muligheten den gav for at last "slapp ut" sideveis.

Personlig ville jeg ikke satt pris på å bli truffet av hverken Laptop's eller Cello under en flytur.

PS! Bildet av den sikrede Celloen (med nett) noen sider tilbake viser nok at noen har tenkt tanken med Cello i fri dressur tidligere.

Lasteflak tror jeg opphørte da BU-handling ble "oppslukt" av SGS. Nettopp pga. det du sier. Setecontainere mener jeg å huske hadde/har en begrensning på 75 kg pr sete. Dog bare 50 kg om det var kun aviser.

Slik jeg tolker dette, mener du at det er et sett felles regler for sikring av spesielt cello i kabinen som dy burde fulgt?

Eller tenker du generelt på krav til sikring av last i kabinen?

Ifølge LN-MOW har FAA regelverk på dette. Står vel og i SAS manualene (SAS-Steward)Slike prosedyrer/regler skal? være godkjent av produsentene og brukerne før det taes i bruk. Sikkert noen her som kan dette bedre enn meg, men vil anta av erfaring fra andre ting at det er slik.

Ifølge LN-MOW har FAA regelverk på dette. Står vel og i SAS manualene (SAS-Steward)Slike prosedyrer/regler skal? være godkjent av produsentene og brukerne før det taes i bruk. Sikkert noen her som kan dette bedre enn meg, men vil anta av erfaring fra andre ting at det er slik.

Hvilke rutiner sas har er jo ikke førende for dy. Ei heller nødvendigvis FAA. Kan ikke tenke meg at boeing har en egen prosedyre for sikring av cello i kabinen, men vet at det står skrevet om sikring av last i kabinen i BSL, og den må Norske selskaper følge.

Jeg betviler ikke at du har rett. Jeg kan bare ikke huske at jeg har sett post i kabinen annet enn et par-tre ganger (jeg oppfatter det som spesielt, og legger derfor merke til det...:)). Nå trodde jeg riktignok også at det var egne postfly på natten, så det er jo ikke alt jeg får med meg...:) Jeg antar at mye av posten går med sisteflyet til Tromsø, for fra min tid i posten i Tromsø synes jeg å huske at det vi jobbet med over natten var flypost sørfra.

Uansett, det å laste i spesiallagede setecontainere er vel noe annet enn å sikre en litt klumpete cellokasse (som ikke er designet til å passe i et flysete)?

Jeg betviler ikke at du har rett. Jeg kan bare ikke huske at jeg har sett post i kabinen annet enn et par-tre ganger (jeg oppfatter det som spesielt, og legger derfor merke til det...:)). Nå trodde jeg riktignok også at det var egne postfly på natten, så det er jo ikke alt jeg får med meg...:) Jeg antar at mye av posten går med sisteflyet til Tromsø, for fra min tid i posten i Tromsø synes jeg å huske at det vi jobbet med over natten var flypost sørfra.

Uansett, det å laste i spesiallagede setecontainere er vel noe annet enn å sikre en litt klumpete cellokasse (som ikke er designet til å passe i et flysete)?

Jeg har hatt cello som medpassasjerer mange ganger og de er helt greie, sitter veldig stille og ikke snakker så mye heller. Om dette har noe som helst med sikkerhet å gjøre tar jeg det som en selvfølge at DY på samme tid har også forbudt TaxFree poser i hattehyllene som fort kommer opp i endel kg og som fungerer langt bedre som prosjektiler enn Mr. Cello.

Og jeg har opplevd turbulens hvor hattehyllene åpnet seg og innhold fallt ut...ikke normalt der Norwegian flyr - men om man krysser sør atlanteren kan det gå litt for seg...

DY har kommet med en redegjørelse på facebook nå.

Norwegian har bedt Luftfartstilsynet vurdere spørsmålet om cello i kabinen fordi vi mener at et setebelte alene ikke er tilstrekkelig for å sikre et så tungt instrument på en betryggende måte. Hvis Luftfartstilsynet er enige med oss skal vi tilrettelegge for bedre sikring om bord. Vår erfaring har vært at det er svært sjelden noen reiser med cello, slik at dette ikke var en så betydningsfull justering av reglene for å gjøre de mer like for alle instrumenter.

Kilde:http://media.norwegian.com/no/Pressemeldinger/?iId=703395

Nå har Norwegian lagt ut pressemelding. Inntil redegjørelse foreligger 'lar vi reglene tillatte cello ombord'. Som også betyr, shit der dummet vi oss ut - vi skylder på luftfartstilsynet og håper dette går i glemmeboken..

Når det gjelder bildet jeg la ut. LX/LH fjerner sitteputen i NEK-kabinene og fester et nett på celloen. Vanligvis plasseres halsen til celloen under setet foran slik at bunnen er øverst. Deretter kommer beltet rundt. Denne er stuck.
Men for å hindre unødvendig press på den tynne halsen til celloen er det bedre at den står riktig vei (og ikke opp ned). Derav har LH/recaro? utviklet dette nettet som tillater en utrolig trygg måte av kabinfrakt.

En kjent musiker truer med å flytte ut av Norge på grunn av dette. Det var da voldsomt til reaksjon da! Jeg vil nå heller anbefale han en enklere utvei, nemlig å reise med et selskap som godtar chello, eller begyne å spille blokkfløyte.

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article665286.ece

Blokkfløyte er nok ikke interessant for Mørk eller hans mange fans. Ei heller er det aktuelt å fly med hovedkonkurrenten:

– Norwegian har gjort ting mykje lettare for meg sidan dei kom, for dei har oppretta direkteruter frå Oslo til mange byar i Europa, medan SAS har kutta slike ruter. Denne endringa er utruleg frustrerande og uheldig for meg, og vil gjere det mykje meir tungvint og tidkrevjande for meg å reise. Om ikkje det blir ei endring, vil eg måtte vurdere å flytte utanlands.

Bra at DY nå retter opp i dette. Ingenting er vakrere enn en kvinne og hennes cello. :)

Den tyngste kasse (med cello) jeg har hatt, veide 11 kg. Den jeg har nu veier 6,7 kg, har akkuratt veid den. MED cello, buer, ekstra strenger og det hele. Altså ikke overdrevent tungt! Jeg vil gjerne tilføye, at under de rette omstendighetene kan ALT være farligt. Flyverter/vertinner som serverer (og deres vogn) kan jo plutseligt bli forvandlet om til prosjektiler under de rette omstendighetene, er det ikke mere sannsynligt at DET skjer?? En anden liten detalie er, at beltet blir altid kjørt igjennom håndtaket på cellokassen (som er jo designet til å tåle en del). For å sammenlikne, ta frem din nøkkelring, og rist på den til nøkkelen faller av.

Nei dere, dette handler ikke om sikkerhet eller profitt. Jeg tror at bak denne avgørelsen ligger det en tankegang preget av janteloven. Tror rett og slett at noen fikk vondt i rompa over at noen fikk særbehandling. Nei du, alle skal være ens! Man skulle tro at fleksibilitet og hensyn til kundenes spesielle behov var noe alle flyselskap streber etter, i disse konkurranse-pregede tider...

Back