Cellonekt i kabinen

Har ikke lest igjennom tråden på lenge.

Men, i himmelens navn - folkens. Hvis du har med deg en liten sårbar dings til 2 millioner er det klart du har den i kabinen. OG det er da rimelig føkkings klart at du snakker med dem du skal reise med først. HALLOOOOOO?

Dette er ikke noe problem. Jeeez

Har du med håndbagasje som er verd mer en årslønn+kone, så sier du fra på forhånd. Så ordner det seg sikkert.

Jeg har fløyet kanskje 500 ganger med instrument, og har gjort meg følgende erfaringer:

- Dersom jeg boarder først, slik at det ikke blir noe plassproblem ombord, så går det alltid bra. Da kan det hende at de som kommer sist ombord må ha sekken sin under setet foran. Men på kortere flighter er jo ikke dette noe stort i-landsproblem for dem, og på longhaul er det som regel alltid plass i overhead bins.

- De få gangene jeg har kommet sent inn på flyet og alle hattehyller er fulle, får jeg et problem, og da har det ikke vært måte på hvor stor og klumpete instrumentkassa mi plutselig har vært. Ikke rart jeg har utviklet tvangslidelse på å gå ombord først. :D

Jeg pleier å tenke sånn: instrumentkassa er grunnen til at jeg flyr meg til EBD, og kunne jeg ikke hatt den med ombord, så kunne jeg ikke reist. Alle instrumenter eller elektronikk jeg har sendt, har på en eller annen måte blitt skadet over tid.

Jeg skjønner om noen velger å ikke sjekke inn undertøyet og tannbørsten sin, fordi det tar tid eller koster penger. Men for dem er det som regel ingenting som blir ødelagt dersom trillekofferten blir sendt som bagasje. Det er det for meg, nesten uansett hvor solid rack jeg sender det i... Skruer skrur seg ut på magisk vis, ting bøyes inni selv den mest polstrede kasse... It's voodoo!

Neimen se der: https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/bagasje/musikkinstrumenter/

Instrumenter i kabinen
Vi skjønner godt at du kanskje vil ta med deg instrumentet om bord.

Ta med instrumentet som håndbagasje
Du kan ta med deg et lite musikkinstrument som håndbagasje, gitt at det ikke overskrider den tillatte mengden håndbagasje for din billettype. Reiser du med et større instrument, som for eksempel en filion eller bratsj, kan du ta med dette om bord i stedenfor ditt ene kolli med håndbagasje. Instrumentet kan være litt større en en vanlig kabinkoffert, men kan ikke overskride maksimalstørrelsen på 90 x 35 x 20 cm og maksimalvekten for din billettype.

Norwegian Air has changed its hand baggage rules to allow violins and violas inside the cabin in response to widespread criticism from musicians.
http://www.thestrad.com/cpt-latests...icy-to-allow-violins-and-violas-in-the-cabin/

Norwegian har hört Musikerenes Guilde !

Sitert fra www.thestrad.com

Quote / Norwegian Air quickly responded to condemnation, promising to review its musical instrument policy, and has now unveiled its new rules:

‘We understand that sometimes you’ll want to bring your instrument with you on board. You can bring a small musical instrument on board provided you do not exceed the hand baggage allowance for your fare type. If you’re travelling with a larger instrument, such as a violin or viola, then you can bring this instead of a carry-on bag. The instrument can be slightly bigger than a regular carry on bag, but must not exceed 90 x 35 x 20 cm and the carry-on weight limit for your fare type. /Unquote

Bemerkning : Musikere, spesielt violinister, flutister mm som anvender instrumenter av aksptabel störrelse (dimensjoner < 90 x 35 x 20 cm) er kandidater for relakserte regler for Carry-on Luggage. Spesielt er denne type reisende interessert i ä kunne ta med i kabinen TO carry-on items, f.eks. rollerbag og instrument eller ryggsekk og instrument. Gebyr for COL item nº 2 betaler denne typen reisende med glede, uten ä löfte öyenbrynet. Her finns anledning (hvis det er nok plass i kabinen) ä hente inn ekstra Ancillary Revenues. Dette temaet har kommet opp i andre träder v/Flyprat

Last edited:
Back