Cellonekt i kabinen

Om jeg hadde betalt 30 millioner kr for en oversized hardingfele, hadde jeg også tatt meg råd til å chartre egen privatjet! Hvorfor er de så dyre? Er de utstyrt med diamant-molybdenum-strenger fra en fremmed planet?

Det blir litt som å spørre hvorfor et maleri av Van Gogh, Klimt eller Monet er så dyrt. Meg bekjent er det ikke nødvendigvis musikerne som spiller på instrumentene som nødvendigvis er eierne av slike dyre instrumenter heller. De eies

Jeg skjønner musikerne godt om de vil boycotte DY p.g.a. dette. Slik instrumenter behandles av stuere, er det et under at ikke flere instrumenter ødelegges.
Hvis hele orkesteret velger SAS fremfor Norw., vil nok dette bety noe for Norwegian.

Har full forståelse hvis DY nekter ansvar for maxi-feler i multimillionklassen ...

Bare be de om å gå til neste skranke, SK med et smil... Tror ikke SK blir glad for dette heller.. Eller leie et privatfly eller van.

Flyselskap er sikkert overlykkelig hvis disse super ånds-snobbene boikotter dem . Tror heller ikke på verdiansettelsen av disse felene.

Bak skranken i bakrummet sier de sikkert: " Takk Gud for å hjelpe oss" :up:

Hva med Martin i FedEx .. Hva gjør dere hvis en kommer med en slik fele ?

Har full forståelse hvis DY nekter ansvar for maxi-feler i multimillionklassen ...

Bare be de om å gå til neste skranke, SK med et smil... Tror ikke SK blir glad for dette heller.. ?

Que? Hvem er lei seg for å få betaling for et ekstra sete - og en 'passasjer' som herken klager eller vil ha servering .. Lettjente penger, kaller jeg det.
Kanskje på tide å bringe diskusjonen tibake over vingen ..?

Det eneste negative jeg kan se ved cello`er i kabinen er at disse som oftest stikker over seteryggen mot de på raden bak.

Når det kommer til sikkerhet kan jeg se problemet under en evakuering.
Det er vel få som ville etterlatt en cello til 20-30 mill selvom flyet brenner.
Denne ville da kunne være til stort hinder for andre som skal ut.

Vi har jo sett diverse eksempler på at pax kommer hoppende i sliden med både trillekofferter og taxfree poser, så celloen blir nok også med vil jeg tro...

Akkurat der tror jeg faktisk du har et godt poeng.

Hva med Martin i FedEx .. Hva gjør dere hvis en kommer med en slik fele ?

Tja, jeg forsøkte å sjekke her, men om f.eks. søsteren til Flightdeck hadde troppet opp her for å sende sin 450000-kroners cello til New York, hadde jeg nok måtte avvise henne. Det lar seg visst ikke gjøre å sende noe som er dyrere enn ca. 287.000 kroner 8selv om jeg er litt i tvil om det egentlig er en øvre grense på det). Bortsett fra det, tar vi i mot alt av musikkinstrumenter. Avsender er selvfølgelig ansvarlig for å pakke den godt inn.

Jeg synes vel kanskje at diskusjonen rundt sikkerhetsaspektet er tatt litt lett på. Som imm viser til så var det veldig viktig at en laptop ikke befant seg i setelommen, for denne var ikke designet for dette. Flystolene er vel neppe designet for å transportere en cello... Når det er sagt så ser jeg ikke problemet med å akseptere cello'er ombord, like lite som jeg i utgangspunktet så det å ha en laptop i setelommen... ;)

Du har jo et eksempel her da, hvor Arve Tellefsen og de andre passasjerene fikk beskjed om å evakuere flyet i full fart, og IKKE ta med seg noen eiendeler. "Men det nektet jeg på" sier Tellefsen.
Nå er det vel ikke så mye hinder å løpe igjennom midtgangen med ei fele, men jeg tror tankegangen ville vært den samme for en med dyr cello. Man ville ikke fulgt ordren om å ikke ta den med.
Her litt om historien til Tellefsen:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2505963.ece

Når det er sagt, tror jeg neppe at dette er årsaken til at Norwegian nå ikke skal tillate Cello ombord. Men man vet aldri.

Celloen strap'es til sete med ekstra setebelte (hvis nødvendig). Den skal alltid plasseres innerst mot vinduet for ikke å være til hinder. At den stikker opp høyere enn seteryggen ser jeg ikke som noe problem. Det er de færreste som klatrer over setet for an seg .. Og passasjeren bak vil heller ikke bli plaget av at celloen legger setet sitt bakover .. ;)

At noen i tilfelle evakuering kanskje prøver å dra med seg instrumentet, kan man nesten ikke ta høyde for i reglementet - all bagasje skal etterlates og man får håpe at musikeren har mer vett enn de som drar med seg spritposer og annet ..

Jeg har sett utallige instrumenter reise i betalt sete og har aldri møtt problemer ..

Jeg har sett utallige instrumenter reise i betalt sete og har aldri møtt problemer ..

Man har sikkert også sett tusenvis av laptops reise i stollommen daglig rundt omkring uten at man møter på problemer...;) Det er vel snakk om å ha et system som fungerer også når det går galt, men dette er litt for langt utenfor mitt kompetanseområde til å skulle kunne uttale meg med stor styrke. Jeg antar at Norwegian har noen tanker om dette, for de vil vel neppe ønske for mange ødelagte cello'er i lasterommet heller.

Det er helt en årsak bak beslutningen, og det beste hadde vel vært om de oppga årsaken. For da hadde det vært enkelt og greit for folk flest å forstå beslutningen.
Det er neppe bare sånn at de en dag bestemte seg for "nei, nå skal det ikke være lov å reise med cello i kabinen lengre". De har nok en hendelse eller to bak seg for å fatte denne beslutningen.

Flyselskap er sikkert overlykkelig hvis disse super ånds-snobbene boikotter dem . Tror heller ikke på verdiansettelsen av disse felene.

Bak skranken i bakrummet sier de sikkert: " Takk Gud for å hjelpe oss" :up:

Man er da ikke nødvendigvis en "super åndssnobb" selv om man eier - eller leier - et instrument!

Man er da ikke nødvendigvis en "super åndssnobb" selv om man eier - eller leier - et instrument!

Nei, og heldigvis har vi folk som er interesserte og kompetente til å videreføre en viktig del av kulturarven!

Det er helt en årsak bak beslutningen, og det beste hadde vel vært om de oppga årsaken. For da hadde det vært enkelt og greit for folk flest å forstå beslutningen.
Det er neppe bare sånn at de en dag bestemte seg for "nei, nå skal det ikke være lov å reise med cello i kabinen lengre". De har nok en hendelse eller to bak seg for å fatte denne beslutningen.

Personlig sliter jeg litt med å forstå hva problemet er, men som du sier er det selvsagt en økonomisk eller sikkerhetsmessig vurdering som ligger bak denne beslutningen. Mitt perspektiv er at du har noen som betaler vanlig pris, lavere vekt og mindre hassle. Dermed forstår jeg ikke grunnen, og de hadde nok spart seg for mye irritasjon ved å bare begrunne det.

Dette er nok uansett en lavrisiko-beslutning for DY, da det ikke er for mange Cello-spillere de mister uansett. Så får man bare håpe at det ikke kommer en totalboikott fra musikerens fellesorganisasjon.

Man har sikkert også sett tusenvis av laptops reise i stollommen daglig rundt omkring uten at man møter på problemer...;) Det er vel snakk om å ha et system som fungerer også når det går galt, men dette er litt for langt utenfor mitt kompetanseområde til å skulle kunne uttale meg med stor styrke. Jeg antar at Norwegian har noen tanker om dette, for de vil vel neppe ønske for mange ødelagte cello'er i lasterommet heller.

Celloer blir stroppet fast i setet innerst, slik at det ikke er til hinder for noe, eller kan løsne å fare rundt i kabinen.
Laptopper i stollommen har en lei tendens til å sprette fort ut ved kraftig turbulens, og kan da forårsake skader. Selv hatt et par flighter hvor dette har skjedd.
Får desverre ikke stroppet fast en laptopp skikkelig.

Hvorfor Norwgian ikke vil ha celloer i kabinen kunne vært ok å vist, så vet man hva de legger til grunn for dette og hvorfor.

Om jeg hadde betalt 30 millioner kr for en oversized hardingfele, hadde jeg også tatt meg råd til å chartre egen privatjet! Hvorfor er de så dyre? Er de utstyrt med diamant-molybdenum-strenger fra en fremmed planet?

Jeg skjønner at dette temaet om verdi er vanskelig for de som ikke er interessert i klassisk musikk. Det er meget riktig at de færreste toppmusikere har råd til eget instrument. I Norge er det DnB Nor som har en av de største samlingene http://www.sparebankstiftelsen.no/id/965.0 Hvorfor instrumentene er så dyre er vanskelig å fortelle raskt, men det handler om det faktum at ingen har greid å rekonstruere kvaliteten som f.eks Stradivari lagde. Sammenligningen med Van Gogh, Da Vinci m.m. er høyst reell!

Det er fint om vi prøver holde diskusjonen litt saklig.

Tror ikke SK blir glad for dette heller.. Eller leie et privatfly eller van. Flyselskap er sikkert overlykkelig hvis disse super ånds-snobbene boikotter dem . Tror heller ikke på verdiansettelsen av disse felene. Bak skranken i bakrummet sier de sikkert: " Takk Gud for å hjelpe oss" :up:

Igjen, dette får du stå for selv. Vi driver med kunst, det krever veldig mye arbeid, og vi er slettes ingen 'super-åndssnobber' - de fleste av oss tjener (vil tjene) det samme som barneskolelærere, men brenner sånn for det vi gjør at vi driter i lønna så lenge vi får gjøre det vi elsker. Det er nok også derfor mange blir fortvilet når Norwegian tar en slik avgjørelse.

Forøvrig har jeg mange venner i SGS som virkelig vet hvordan man skal behandle instrumenter i lasterom. De blir godt surret fast, varmen blir satt på og bager blir stuet i andre enden av lasterommet. De vil gledelig laste instrumentene forsvarlig for oss musikere som reiser med sas, så jeg ser ikke helt den sammenligningen.

Jeg har førstehåndserfaring med Røros Flyservice fra TRD-OSL. Vi ble lovet at celloen skulle handles av for hånd og leveres på gate i Oslo. Dette skjedde ikke - den havnet på rullebåndet med all annen bagasje. Vi åpnet flightcase, halsen var knukket. Uerstattelig skade, 30.000 i krav etter 'reparasjon'.

Jeg kjenner godt til historien om Arve Tellefsens nødlanding i New York med SAS B747. Dog ville jeg selv aldri risikert livet og det å ikke komme meg ut av flyet pga fela. Det er tross alt kun et stykke tre (og min fiolin er ikke verdt noe i nærheten av hans). Jeg tviler sterkt på at cellister ville tenkt annerledes enn meg. Det er også en liten prosentandel celloer som er verdt såpass mange millioner kroner at man faktisk kunne tenke tanken å risikere livet for den.
En cello veier også mange ganger en fiolins vekt.

Forøvrig vil jeg si at når celloen sikres med spedbarnsbelte og er plassert korrekt er den totalt stuck!

Forøvrig har jeg lagt ved et bilde av hvordan SWISS takler celloer i eget sete.

Last edited:
Hvorfor Norwgian ikke vil ha celloer i kabinen kunne vært ok å vist, så vet man hva de legger til grunn for dette og hvorfor.

Jeg tipper det er en helt økonomisk avgjørelse. Ved å tvinge cellister til å sende celloen, kan de tjene penger på overvekt/spesialbagasje samt frigjøre et sete for salg.

Vel - det ene (cello i setet) er tillatt og forårsaker ingen skade. Det andre (laptop i setelomme) er ikke tillatt og kan forårsake skade både på setelomme og personer i nærheten. Jeg ser ikke relevansen.

Forøvrig snakker vi om kabinlasting. Som det sto i post 1, er celloene fortsatt hjertelig velkomne i lasterommet ...
Fra 1. november må cello sjekkes inn som vanlig flybagasje hos Norwegian.

Back