Cellonekt i kabinen

Hehe, noe høyere nivå enn United Breaks guitars der ja.
Hadde en 6 turer med SAS nå i helga, ingen i bandet jeg reiste med hørte så mye som et knyst i protest mot gitarene i hattehylla. Herlig. Man føler seg nesten som et menneske.

Norwegian - Violin verdt 0.2 M$ nektet onbord som carry-on

http://www.theviolinchannel.com/norwegian-air-refuse-200000-violin-brought-into-cabin/

Dette hendte när Ari Vilhjamsson skulle fly med Norwegian. Violinisten klager til the Violinist Guilde og ber sine kollegaer ä la ordet spre seg, sä tilfellet ikke gjentar seg ... Musikere av internasjonal status er Frequent Travelers. At Norwegian's rykte i saken klikkes rundt over Twitter, Facebook mm er uheldig for handelen, oder ? Hvorfor gjorde Norwegian dette ?

Re: Norwegian - Violin verdt 0.2 M$ nektet onbord som carry-on

Det står ikke noe om hvor mye annet han drasset med seg ....

Lengden på en fiolin kasse gjør at den tar opp mer plass en en trillekoffert. Kanskje så mye som 2 trillekofferter. Er det da riktig at han "får" den ekstra plassen på bekostning av andre som kanskje må sende sin koffert i cargo? Og som det blir påpekt, hvor mye annet hadde han med seg? Kanskje han hadde meg seg vanlig håndbagasje i tillegg?

Skal man ha egne regler for musikere? Hva med folk med andre hobbier og sær-interesser? Hvor skal grensen gå? Jeg synes 55*40*23 er en fin grense!

Last edited:

Lengden på en fiolin kasse gjør at den tar opp mer plass en en trillekoffert. Kanskje så mye som 2 trillekofferter. Er det da riktig at han "får" den ekstra plassen på bekostning av andre som kanskje må sende sin koffert i cargo? Og som det blir påpekt, hvor mye annet hadde han med seg? Kanskje han hadde meg seg vanlig håndbagasje i tillegg?

Skal man ha egne regler for musikere? Hva med folk med andre hobbier og sær-interesser? Hvor skal man grensen gå? Jeg synes 55*40*23 er en fin grense!

Nå er det vel en gang slik at flyselskapene "nekter" deg å sjekke inn verdisaker. En firkantet gjennomføring av 55x40x23 cm betyr da egentlig at musikere ikke kan reise med fly (annet enn de med piccolo- eller tverrfløyte, og kanskje en alt sax...;)). Jeg mener at det er fullstendig urimelig å skulle forlange at man sjekker inn et instrument til 1,8 millioner kroner når det er fullt mulig å ta denne med i kabinen. Andre må selvsagt gjerne være uenige med meg i dette. Hva angår annen kabinbagasje så bør selvsagt en musiker prioritere mellom dette og sitt instrument.

Nå er det vel en gang slik at flyselskapene "nekter" deg å sjekke inn verdisaker. En firkantet gjennomføring av 55x40x23 cm betyr da egentlig at musikere ikke kan reise med fly (annet enn de med piccolo- eller tverrfløyte, og kanskje en alt sax...;)). Jeg mener at det er fullstendig urimelig å skulle forlange at man sjekker inn et instrument til 1,8 millioner kroner når det er fullt mulig å ta denne med i kabinen. Andre må selvsagt gjerne være uenige med meg i dette. Hva angår annen kabinbagasje så bør selvsagt en musiker prioritere mellom dette og sitt instrument.

Det er en definisjonssak. Jeg tror neppe han som ikke får plass til sin (lovlige) håndbagasje er enig med deg. Handlingaganten har regler å forholde seg til, ellers vet de at de får trøbbel med SIN kunde.

Han har også den muligheten, i likhet med de som reiser med større instrumenter, å kjøpe et ekstrasete ..... Problem solved.

Fiolin er typisk ca 60 cm i kasse. Generelt ikke et problem. Bratsj og cello er derimot en god del over håndbagasjestørrelse og må sjekkes inn eller tas med på ekstra sete. Kontrabass kan ikke tas med overhode på "små" fly (CRJ ol).

Som (hobby)musiker kommer DY langt ned på lista over prioriterte flyselskaper, grunnet fravær av evne til å foreta fornuftige avveininger.

Jeg forstår ikke helt problemet. Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?
Vi frakter i likhet med de aller fleste andre flyselskapene gjerne musikkinstrumenter, og jeg kan bekrefte at vi gjør dette daglig, men vi har visse regler og retningslinjer for befordring av instrumenter som passasjeren må sette seg inn i og samtykke, dette er selvfølgelig med hensyn til plassen ombord og i forhold til sikkerheten.

Om man ønsker å medbringe gitar eller chello (instrumenter større enn 55x40x23cm) som håndbagasje så skal man ringe kundesenteret å reservere (og betale for) et eget sete til dette, det skal IKKE legges opp i bagasjehyllen, evt så kan det pakkes forsvarlig i en hardcase og sendes som spesialbagasje.

Grunnen til at at man skal reservere sete til instrumentet er naturligvis for å sikre bagasjeplassen til øvrige passasjerer. Om la oss si fem passasjerer på en fullsatt flyvning tar med gitarer og legger disse opp i bagasjehyllen, så vil mellom syv og ti andre passasjerer ikke få plass til sin tillatte håndbagasje / trillekoffert; da må vi bruke tid på å håndtere (tagge og sjekke inn) denne bagasjen og resultatet blir ofte at man må forsinke avgangen. Det er hverken god service eller rettferdig ovenfor øvrige passasjerer eller økonomisk gunstig for selskapet å forsinke en flyavgang.

Min oppfordring, sett deg godt inn i vilkårene når du bestiller en flybillett, spesielt når du har spesialbagasje, all info om bagasje finnes svært lett tilgjengelig både på nettsiden og i app'en, vilkårene er ikke intrikate eller kundefiendtlige (vi har faktisk større cabin baggage allowance enn SAS!) så det er virkelig ingen unnskyldninger (!) kontakt gjerne kundeservice om du lurer på noe. God tur!:)

PS er forøvrig også hobbymusiker selv...!:)

Last edited:
Jeg forstår ikke helt problemet. Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?

Nei, selvsagt ikke. Samtidig så vil jeg tro at de fleste har forståelse for at man ikke ønsker å sjekke inn en fiolin til en verdi av nesten 2 millioner kroner - i spesialkasse som spesialbagasje eller ikke. En fiolin tar heller ikke opp så mye plass at det isolert sett er et problem. Denne typen strykeinstrumenter er noe ganske annet enn en gitar - både i forhold til verdi og plassbehov. Som Superhai skriver så er dette normalt sett ikke noe problem.

Nå har SAS en uformell avtale med MFO som er godt kommunisert til oss, der musikkinstrumenter som er litt Odd sized er greit. Så der er ikke så vanskelig for oss å skjønne hvem som tenker gode kundeforhold her.

Dette er så enkelt som at du sier du får ta med et kvadrat og jeg tar med et rektangel eller en runding i stedet. Du har alt ditt på det tørre, men det blir så ufattelig dumt.
Dere har allowance på 0,049m3, min fiolinkasse er bare 0,027m3.

Vi tror ikke vi er fritatt fra reglene. Vi er bare litt bortskjemte med selskaper (inkludert dere selv) som i alle år har skjønt at musikere reiser mye og at bagene våre i cm3 faktisk er mindre enn allowance.

Jeg skjønner du føler vi er vanskelige, men når til og med easyjet ser poenget i å ha en musical instrument policy, så blir det for dumt at du går så hardt ut og sier jeg skal booke et sete til fiolinen min. den kommer jo bare til å vippe ut av setet siden den er alt for liten for det!
at dette har med sikkerhet å gjøre må du lenger ut på landet med. Er nok farligere både for medpassasjerer og mitt instrument å stå på høykant i et sete...

Men jo, min fiolinkasse er 72x25x15, så jeg tar opp mer enn en trillekoffert i bredden, men ikke i nærheten av dybden eller høyden for èn koffert! Så med plassen har du helt, rett for all del.

Det er også litt mye oppstyr fra oss når noen ikke skjønner at en kasse med noe tre er like uerstattelig som et kunstverk. Du kan jo Google United Breaks Guitars.

Vi frakter i likhet med de aller fleste andre flyselskapene gjerne musikkinstrumenter, og jeg kan bekrefte at vi gjør dette daglig, men vi har visse regler og retningslinjer for befordring av instrumenter som passasjeren må sette seg inn i og samtykke, dette er selvfølgelig med hensyn til plassen ombord og i forhold til sikkerheten.

Om man ønsker å medbringe gitar eller chello (instrumenter større enn 55x40x23cm) som håndbagasje så skal man ringe kundesenteret å reservere (og betale for) et eget sete til dette, det skal IKKE legges opp i bagasjehyllen, evt så kan det pakkes forsvarlig i en hardcase og sendes som spesialbagasje.

Grunnen til at at man skal reservere sete til instrumentet er naturligvis for å sikre bagasjeplassen til øvrige passasjerer. Om la oss si fem passasjerer på en fullsatt flyvning tar med gitarer og legger disse opp i bagasjehyllen, så vil mellom syv og ti andre passasjerer ikke få plass til sin tillatte håndbagasje / trillekoffert; da må vi bruke tid på å håndtere (tagge og sjekke inn) denne bagasjen og resultatet blir ofte at man må forsinke avgangen. Det er hverken god service eller rettferdig ovenfor øvrige passasjerer eller økonomisk gunstig for selskapet å forsinke en flyavgang.

Min oppfordring, sett deg godt inn i vilkårene når du bestiller en flybillett, spesielt når du har spesialbagasje, all info om bagasje finnes svært lett tilgjengelig både på nettsiden og i app'en, vilkårene er ikke intrikate eller kundefiendtlige (vi har faktisk større cabin baggage allowance enn SAS!) så det er virkelig ingen unnskyldninger (!) kontakt gjerne kundeservice om du lurer på noe. God tur!:)

PS er forøvrig også hobbymusiker selv...!:)

Last edited:
Og om man har et dyrt vintage surfebrett så skal man altså forvente å kunne ta dette fintunede instrumentet med inn i kabinen?

Og hva om noen dukker opp på Gardermoen med en Bösendorfer på slep?

Og om man har et dyrt vintage surfebrett så skal man altså forvente å kunne ta dette fintunede instrumentet med inn i kabinen?

Fra en som har reist jorda rundt med masse dyre surfbrett (baade boelge surf og vind surf) med allt i fra 727-100 combi til 747-8i har jeg ennaa tilgode aa se noen Overhead Bins hvor det er plass til noen av mine brett, paa en annen side har jeg sett at det ikke er noe problemer med aa faa aa plass til fiolinkasser selv i CRJ-200 og DHC-8 100. Saa som surfer har jeg ingen problemer med aa forstaa at jeg ikke kan forvente aa faa med meg brett ombord, samtidig som jeg ikke ser noe problem med at musikere tar med seg sine instrumener - det er rom for oss alle om vi viser litt forstaaelse.

Hvis du vil ha en fiolinkasse i bakhodet når vi lander, setter jeg den gjerne i setet på raden bak deg neste gang du er ute og flyr. No problem!

Nå tror jeg du skal et målbånd og se hvor mye 20cm ekstra i en av dimensjonene er. Så kan du tenke på det faktum at volumet faktisk er rett over halvparten av det som er tillatt. Kassen er egentlig bare 55% av tillatt volum! Det er masse plass i hyllene, jeg har ikke en gang brukt alt volumet jeg har rett på, det er bare det at lengden bedrar litt ;-)

Men jeg gidder ikke diskutere med folk som for det første kommer med usaklige argumenter, og som ikke forstår situasjonen vi er i. I setet er direkte farlig. I bagasjerom blir de ødelagt. I hattehyllen er det null problem.

Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?

Er vel ingen som tror det.
Men når man kan velge mellom et selskap hvor ansatte kun ser ting svart/hvitt eller et som utviser skjønn og er fleksible så blir valget enkelt.

Å velge det flyselskapet som yter best service er vel ikke helt ukjent strategi for de fleste av dette forumets medlemmer.

Er vel ingen som tror det.
Men når man kan velge mellom et selskap hvor ansatte kun ser ting svart/hvitt eller et som utviser skjønn og er fleksible så blir valget enkelt.

Å velge det flyselskapet som yter best service er vel ikke helt ukjent strategi for de fleste av dette forumets medlemmer.

Selvfølgelig, men jeg tror ikke det har noe med å se ting svart/hvitt, det handler om å respektere reglene og retningslinjene som flyselskapene har satt for befordring av håndbagasje og som passasjeren faktisk samtykker i både ved booking og igjen ved innsjekk. Min erfaring er at vi viser skjønn og er fleksible så langt det lar seg gjøre; Har jeg et halvfullt fly og det kommer en passasjer med en gitar (som eneste håndbagasje) så forteller jeg ham/henne reglene men at vi tar den med i kabinen idag siden det ikke er fullt fly, men at han må kontakte kundeservice i forkant av neste
reise for å reservere et sete, da det ikke er sikkert det går like bra neste gang.
Som kabinsjef så er en av mine oppgaver under boarding å sørge for en smidig påstigning, god OTP og håndtere oversize/excess håndbagasje.

Jeg synes ikke det er spesielt god service at vi pga noen få passasjerers musikkinstrumenter eller oversize baggage, og at de ikke har satt seg inn i reglene (evt. gir blaffen i reglene), skal forsinke en avgang på grunn av plassmangel til de siste som kommer ombord.

Jeg tror heller ikke vi har hele historien bak det som skjedde i CPH. Fioliner tillates som håndbagasje hos Norwegian og disse kan plasseres i bagasjehyllen. Spørsmålet mitt er om passasjeren hadde med seg en trillekoffert eller annen stor håndbagasje i tillegg; er dette tilfelle så skal en av delene sjekkes inn, da det er kun tillatt med et kolli i bagasjehyllen per passasjer, dette er for at vi skal ha plass til alle. :-)

Uansett - skaden er skjedd. Det "fine" med sosiale medier er at de er så fantastisk ensidige og nå er det Norwegian som sitter med bæsj på leggen.

Skal man ha egne regler for musikere? Hva med folk med andre hobbier og sær-interesser? Hvor skal grensen gå? Jeg synes 55*40*23 er en fin grense!

Exactly! Takk, kunne ikke sagt det bedre selv :-)

Exactly! Takk, kunne ikke sagt det bedre selv :-)

- En fiolinkasse er gjennomsnittlig 70cm, dvs 15 cm lengre enn kabinkoffert. Det tilsvarer ikke to kofferter.
-totalvolumet er rett over halvparten av det som er tillatt. Dvs mange sekker, poser, bager, jakker kan få plass rundt den lengre formen.
-de som vil ha med instrumentet ombord driver ikke med en sær hobby, det er yrket vårt. Instrumentet mitt er verdt mer enn bilen din. Hvis noe skjer med det kan jeg ikke utføre jobben min. Og nei, klassiske musikere tjener ikke bra, vi er ikke noe overklasse.

Alt vi ber om er fra DY er:
forståelse for at skaden som vil skje i cargo tar fra oss livsgrunnlaget
at det et direkte farlig for medpassasjerer å ha kassen løst i et sete
at den passer fint i hattehyllen med sin uvanlige form, og at DY kan få til en løsning slik som easyjet og SAS der man forstår at noen få ting i samfunnet ikke passer A4-formen.

Back