Lengden på en fiolin kasse gjør at den tar opp mer plass en en trillekoffert. Kanskje så mye som 2 trillekofferter. Er det da riktig at han "får" den ekstra plassen på bekostning av andre som kanskje må sende sin koffert i cargo? Og som det blir påpekt, hvor mye annet hadde han med seg? Kanskje han hadde meg seg vanlig håndbagasje i tillegg?
Skal man ha egne regler for musikere? Hva med folk med andre hobbier og sær-interesser? Hvor skal man grensen gå? Jeg synes 55*40*23 er en fin grense!
Nå er det vel en gang slik at flyselskapene "nekter" deg å sjekke inn verdisaker. En firkantet gjennomføring av 55x40x23 cm betyr da egentlig at musikere ikke kan reise med fly (annet enn de med piccolo- eller tverrfløyte, og kanskje en alt sax...). Jeg mener at det er fullstendig urimelig å skulle forlange at man sjekker inn et instrument til 1,8 millioner kroner når det er fullt mulig å ta denne med i kabinen. Andre må selvsagt gjerne være uenige med meg i dette. Hva angår annen kabinbagasje så bør selvsagt en musiker prioritere mellom dette og sitt instrument.
Jeg forstår ikke helt problemet. Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?
Jeg forstår ikke helt problemet. Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?
Vi frakter i likhet med de aller fleste andre flyselskapene gjerne musikkinstrumenter, og jeg kan bekrefte at vi gjør dette daglig, men vi har visse regler og retningslinjer for befordring av instrumenter som passasjeren må sette seg inn i og samtykke, dette er selvfølgelig med hensyn til plassen ombord og i forhold til sikkerheten.
Om man ønsker å medbringe gitar eller chello (instrumenter større enn 55x40x23cm) som håndbagasje så skal man ringe kundesenteret å reservere (og betale for) et eget sete til dette, det skal IKKE legges opp i bagasjehyllen, evt så kan det pakkes forsvarlig i en hardcase og sendes som spesialbagasje.
Grunnen til at at man skal reservere sete til instrumentet er naturligvis for å sikre bagasjeplassen til øvrige passasjerer. Om la oss si fem passasjerer på en fullsatt flyvning tar med gitarer og legger disse opp i bagasjehyllen, så vil mellom syv og ti andre passasjerer ikke få plass til sin tillatte håndbagasje / trillekoffert; da må vi bruke tid på å håndtere (tagge og sjekke inn) denne bagasjen og resultatet blir ofte at man må forsinke avgangen. Det er hverken god service eller rettferdig ovenfor øvrige passasjerer eller økonomisk gunstig for selskapet å forsinke en flyavgang.
Min oppfordring, sett deg godt inn i vilkårene når du bestiller en flybillett, spesielt når du har spesialbagasje, all info om bagasje finnes svært lett tilgjengelig både på nettsiden og i app'en, vilkårene er ikke intrikate eller kundefiendtlige (vi har faktisk større cabin baggage allowance enn SAS!) så det er virkelig ingen unnskyldninger (!) kontakt gjerne kundeservice om du lurer på noe. God tur!
PS er forøvrig også hobbymusiker selv...!![]()
Og om man har et dyrt vintage surfebrett så skal man altså forvente å kunne ta dette fintunede instrumentet med inn i kabinen?
Og hva om noen dukker opp på Gardermoen med en Bösendorfer på slep?
Og om man har et dyrt vintage surfebrett så skal man altså forvente å kunne ta dette fintunede instrumentet med inn i kabinen?
Og hva om noen dukker opp på Gardermoen med en Bösendorfer på slep?
Hvorfor tror musikere at de er fritatt fra reglene?
Er vel ingen som tror det.
Men når man kan velge mellom et selskap hvor ansatte kun ser ting svart/hvitt eller et som utviser skjønn og er fleksible så blir valget enkelt.
Å velge det flyselskapet som yter best service er vel ikke helt ukjent strategi for de fleste av dette forumets medlemmer.
Lengden på en fiolin kasse gjør at den tar opp mer plass en en trillekoffert. Kanskje så mye som 2 trillekofferter. Er det da riktig at han "får" den ekstra plassen på bekostning av andre som kanskje må sende sin koffert i cargo? Og som det blir påpekt, hvor mye annet hadde han med seg? Kanskje han hadde meg seg vanlig håndbagasje i tillegg?
Skal man ha egne regler for musikere? Hva med folk med andre hobbier og sær-interesser? Hvor skal grensen gå? Jeg synes 55*40*23 er en fin grense!
Exactly! Takk, kunne ikke sagt det bedre selv![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.