Cabin crew i Norwegian

Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'

Naa skal vel ikke diett regnes med som loenn, det skattes jo ikke av diett saa lenge den ligger innenfor statens satser, noe jeg mener SAS og SASBraathens gjoer....Mange andre arbeidsgrupper for ogsaa diettgodtgjoerelse, uten at det regnes som loenn....

Originally posted by norshuttle
Høy lønn som CA ?
Hva er anser du som en høy CA lønn Airwolf?
Bare nysgjerrig på hva du anser som høyt for denne utdannelsen.
Dessuten er det vel ikke lltid CA og utdannelse henger sammen. Og det kan man selv fritt og deilig selv velge i dette landet.

6 ukers kurs...og det kaller du utdannelse :sarc

400.000 har de for den kaffeserveringa, og så går de forsyne meg til streik og forlanger enda mer! En streik som ødela ferien for tusenvis som stolte på dem, en streik som gjør at de kabinansatte i SAS Braathens nå faktisk jobber i Norges mest upopulære bedrift. Gratulerer!

Når man så tenker på andre som tilbringer flere år av sitt liv i utdannelse, f.eks sykepleierne, for virkelig å kunne ta seg av andre mennesker, vil aldri kunne oppnå en slik lønn...ja så blir det for meg en kvalmende virkelighet.

Disse oppskrytte og overparfymerte flyvertinnene er mer preget av glamour og forfengelighet enn hvorvidt denne jobben er så veldig viktig eller ikke for folk flest. De har prosedyrer i tilfelle en nødsituasjon, som oppstår svært sjelden. Prosedyrer man også har i andre transportmidler som skip, tog osv. Utover dette går de rundt med kaffekanna eller plasserer seg bak i strikkekroken slik man gjør i Norwegian.

Svar på spørsmålet ditt, maks 300.000 er mer enn nok.

Så mitt syn er som jeg nevnte i innledningen av denne tråden, nemlig at vi snakker om en yrkesgruppe som er mildt sagt overbetalt. Og denne unødvendige streiken deres gjorde overhodet ikke saken bedre.

Du høres ut som du trenger noen timer på benken hos en annen yrkesgruppe med lang utdannelse... Hvordan klarer du å lire av deg så mye om noe du kan så lite om?

Originally posted by Airwolf

Høy lønn som CA ?
Dessuten er det vel ikke lltid CA og utdannelse henger sammen. Og det kan man selv fritt og deilig selv velge i dette landet.

400.000 har de for den kaffeserveringa, og så går de forsyne meg til streik og forlanger enda mer! En streik som ødela ferien for tusenvis som stolte på dem, en streik som gjør at de kabinansatte i SAS Braathens nå faktisk jobber i Norges mest upopulære bedrift. Gratulerer!

Når man så tenker på andre som tilbringer flere år av sitt liv i utdannelse, f.eks sykepleierne, for virkelig å kunne ta seg av andre mennesker, vil aldri kunne oppnå en slik lønn...ja så blir det for meg en kvalmende virkelighet.

Disse oppskrytte og overparfymerte flyvertinnene er mer preget av glamour og forfengelighet enn hvorvidt denne jobben er så veldig viktig eller ikke for folk flest. De har prosedyrer i tilfelle en nødsituasjon, som oppstår svært sjelden. Prosedyrer man også har i andre transportmidler som skip, tog osv. Utover dette går de rundt med kaffekanna eller plasserer seg bak i strikkekroken slik man gjør i Norwegian.

Så mitt syn er som jeg nevnte i innledningen av denne tråden, nemlig at vi snakker om en yrkesgruppe som er mildt sagt overbetalt. Og denne unødvendige streiken deres gjorde overhodet ikke saken bedre.

Hva er dette for tullsnakk? Jeg blir litt oppgitt her... :)

Hos enkelte av de nye billigselskapene serverer de ikke mat. De du kaller servitører kalles på "fagspråket" for sikkerhetsmedarbeidere. De utfører en utrolig viktig jobb, sikkerhet. Dette er påkrevd fra myndighetenes side. Hva vil du kalle denne yrkesgruppen hos de selskapene hvor det ikke er servering? Overflødige? Tror du et billigselskap ville hatt de omborde med mindre det ikke er påkrevd og nødvendig? Tror du et billigselskap ville betalt cabin crewet mere enn hva de fortjener for den oppgaven de utfører? Ikke rakk ned på folk, enten de er cabin crew eller medarbeider på Mc Donalds. Det ligger ofte mye mere bak enn hva man ser og oppfatter utenfra. Vet du at en restaurantsjef hos Mc Donalds går 1-2 mnd opplæring, og kan tjene 1-3 millioner brutto i året? Hva syns du om det?

Tenker du slik?
- Cabin crew - undøvendig, de er ikke til nytte!
- Flytog crew - undøvendig, de er ikke til nytte
- Togmedarbeidere - unødvendig. Hvor befinner de seg egentlig hele reisen?
- Parkeringsvakter - unødvendig, hva for noe fornuftig gjør de egentlig?
- Securitas vakter på kjøpesenteret - butikken kan jo ringe politiet når det først skjer noe.

Jeg verken jobber eller har noen tilknyttning til flyselskap, annet enn at jeg studerer til en master innenfor reiseliv. Det frustrerer meg litt å lese slike innlegg, fordommer er stikkordet. Cabin Crew yter service hos enkelte selskaper i form av å servere kaffe, men de har også ansvaret for sikkerheten til 50-100 mennesker. Det er DEN jobben og DET ansvaret de får betalt for!

Flyselskapene har for tiden en utrolig fokus på å drive kostnadseffektivt. Tror du virkelig de betaler mere i lønn, enn hva den jobben som utføres faktisk er verdt?

Hva slags utdannelse har Airwolf?

Originally posted by mmusic

Originally posted by Airwolf

Høy lønn som CA ?

Hva er dette for tullsnakk? Jeg blir litt oppgitt her... :)

Hos enkelte av de nye billigselskapene serverer de ikke mat. De du kaller servitører kalles på "fagspråket" for sikkerhetsmedarbeidere. De utfører en utrolig viktig jobb, sikkerhet. Dette er påkrevd fra myndighetenes side. Hva vil du kalle denne yrkesgruppen hos de selskapene hvor det ikke er servering? Overflødige? Tror du et billigselskap ville hatt de omborde med mindre det ikke er påkrevd og nødvendig? Tror du et billigselskap ville betalt cabin crewet mere enn hva de fortjener for den oppgaven de utfører? Ikke rakk ned på folk, enten de er cabin crew eller medarbeider på Mc Donalds. Det ligger ofte mye mere bak enn hva man ser og oppfatter utenfra. Vet du at en restaurantsjef hos Mc Donalds går 1-2 mnd opplæring, og kan tjene 1-3 millioner brutto i året? Hva syns du om det?

Tenker du slik?
- Cabin crew - undøvendig, de er ikke til nytte!
- Flytog crew - undøvendig, de er ikke til nytte
- Togmedarbeidere - unødvendig. Hvor befinner de seg egentlig hele reisen?
- Parkeringsvakter - unødvendig, hva for noe fornuftig gjør de egentlig?
- Securitas vakter på kjøpesenteret - butikken kan jo ringe politiet når det først skjer noe.

Jeg verken jobber eller har noen tilknyttning til flyselskap, annet enn at jeg studerer til en master innenfor reiseliv. Det frustrerer meg litt å lese slike innlegg, fordommer er stikkordet. Cabin Crew yter service hos enkelte selskaper i form av å servere kaffe, men de har også ansvaret for sikkerheten til 50-100 mennesker. Det er DEN jobben og DET ansvaret de får betalt for!

Flyselskapene har for tiden en utrolig fokus på å drive kostnadseffektivt. Tror du virkelig de betaler mere i lønn, enn hva den jobben som utføres faktisk er verdt?

Må nesten si at dette kanskje var det beste innlegget i denne tråden (så langt)

Mannen har sikkert vært en tur ute på byen, der har han prøvd seg på ei/en fra kabinen i NAS han fikk nei.

"LITT" bitter kanskje:lol

Originally posted by oslosl

Mannen har sikkert vært en tur ute på byen, der har han prøvd seg på ei/en fra kabinen i NAS han fikk nei.

"LITT" bitter kanskje:lol

Det var etter at han ble behørig tråkket på av ei flygelederberte. :biggrin

Jeg må innrømme at jeg har sansen for Airwolf sine argumenter. Godt gjort å hisse på seg så mange på dette forumet.

han har sine sider, det han han :D
Sammen med EB kunne nok "ulven" ha hisset opp de aller fleste. Kanskje han skal ta seg ekstrajobb på et av TV2 debattprogrammer?

Det positive er at det har kommet mye god kunnskap om kabinansattes hverdan og hvordan de jobber. Jeg har bare mer og mer respekt for den yrkesgruppen etter å ha sittet på klappsete i kabin noen ganger og hørt hvordan de jobber nå. Den enorme glamouren som var ved yrket på 1950-80 tallet er erstattet av en slitsom arbeidsdag (som alle oss andre), og det er nok en overgang for mange som har jobbet lenge. man skal ikke se lenger tilbake enn til AF-ulykken i Canada i fjor for å se at guttene og jentene i uniform ombord har en enorm verdi for oss reisende - de fikk pax'en ut raskt før hele maskinen var overtent, og det uten skader. Det er DERFOR c/a'ene er der - ikke for å servere kaffe eller bli glodd på!

Jeg giver op...

Airwolf, jeg kan sagtens forsøge at forklare virkeligheden for dig (hvilket jeg også synes jeg har gjort - endda ret detaljeret) - men desværre kan jeg ikke forstå det for dig - det må du selv kæmpe med.

Så må vi andre jo bare håbe, at du på et eller andet tidspunkt får en lidt mere realistisk opfattelse af hvordan virkeligheden er skruet sammen....

Du trenger ikke at give op FlyHi, jeg er klar over at de er nødvendige for å øke sikkerheten. Det som er min oppfatning her er at det finnes yrkesgrupper, kanskje særlig kvinnedominerte, som fortjener 400.000 før flyvertinnene.

Det er vel ikke flyverdinnnernes skyld.... Bare fordi andre grupper ikke kan finde ud af at forhandle sig frem til en løn de fortjener behøver vel ikke betyde, at alle andre skal gå ned i løn.

At andre grupper får en lavere løn betyder da ikke at CA'er ikke er afregnet i forhold til den indsats de yder for sikkerhed og service - og ikke mindst "være-borte-tid".

Med misundelse kommer man ikke langt - så er det da bedre at bruge sine kræfter på gøre sine egne vilkår bedre end at kræve at andre skal ned på samme niveau.

I mine øjne er det en kedelig udvikling, hvis samfundet skal grundlægges i forhold til laveste fællesnævner.... Hvilket der desværre (ihvertfald i Danmark - og åbenbart også i Norge) er en tendens til. Specielt fordi alle er fokuseret på pris pris pris og ikke kvalitet. De er ihvertfald ikke villige til at betale for kvalitet.

CAU I Danmark lavede sidste år en undersøgelse, der viste at hvis CA'er gik 30 pct. ned i løn, så ville en flybillet blive 5 kroner billigere. Mere er der faktisk ikke tale om i det store spil.

Jeg betaler gerne 5 kroner mere for min billet for at dem der skal tage sig af min sikkerhed ombord har gode arbejdsvilkår og trives i jobbet med en løn der tilsvarer indsatsen.

Det er blot ærgerligt at se at nogle flyselskaber betaler rystende lave lønninger og giver dårlige arbejdsvilkår til de ansatte - det må i den sidste ende gå ud over sikkerheden, hvis de ansatte skal koncentrere sig om deres arbejdsvilkår istedet for deres arbejde. Heldigvis har vi ikke set eksempler på dette endnu og lad os krydse fingre for at det heller ikke sker...

CK som støtter CA`s :-)

Glamor er totalt borte. Mange løper faen rævva av seg i sin jobb. Og ikke for å servere kverulanter som Airwolf forhåpenligvis??

At de tjener for mye kna godt diskuteres, men at alle tjener 400 000 er jo helt på jordet.
Men igjen, useriøst og irriterende utgangspunkt.

Det er jo greit å provosere, men å fremstå som en idiot for å få frem sine synspunkter er vel kansjke strekke den?

men at alle tjener 400 000 er jo helt på jordet.

Vet ikke om det er jeg som har blitt misforstått, men i mien innlegg har jeg operert med GJENNOMSNITTSlønn, noe som betyr at noen tjener mindre, og andre selvsagt mer. Og "JA" jeg har presisert mange ganger at dette er med tilleggene.

Originally posted by Hurum

Vet ikke om det er jeg som har blitt misforstått, men i mien innlegg har jeg operert med GJENNOMSNITTSlønn, noe som betyr at noen tjener mindre, og andre selvsagt mer. Og "JA" jeg har presisert mange ganger at dette er med tilleggene.

Men fortsatt inkluderer du Dietten som Inntekt, noe som Skattemyndighetene ikke gjoer, og Dietten er ikke skattbar inntekt....

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by Hurum

Men fortsatt inkluderer du Dietten som Inntekt, noe som Skattemyndighetene ikke gjoer, og Dietten er ikke skattbar inntekt....

Nei diett er ikke skattbar og gir dermed alt utbetalt....det gir heller ikke pensjonspoeng eller feriepenger.
Da har dem altså en årlig gjennomsnittlig UTBETALING før skatt på 400.000,-kr

Det jeg ikke skjoenner er hvorfor diett regnes med naar det gjelder flyvende, og ikke med andre arbeidsgrupper naar gjennomsnitts loenn beregnes...diett er ikke en del av loennen.....

Gjør det enkelt! La oss i stedet si de tjener 300-350.000,- i året i grunnlønn + ca 30-80.000 i diett og tillegg. Da har man et godt bilde av det hele. Man skatter av alt annet enn diett, og diett får man nettopp fordi man har utgifter når man er på reise og er borte fra hjemmet. Slik er det for ALLE som er på reise i jobben, uansett om man jobber i kabinen eller er kokk og går kokkekurs i Kuwait (hvis det er mulig). Derfor blir det veldig søkt å i det hele tatt nevne diett som en del av lønnen, for diett er IKKE lønn. Det bør kanskje alle har fått med seg nå selv om det ikke virker slik.

Det er vel ikke tvil om at det er mange yrkesgrupper som fortjener høyere lønn, men det hjelper svært lite som det er sagt, å skyte på de yrkesgrupper som tjener okey eller bra. Og er egentlig 300-350.000,- i året er så veldig høy lønn når man er borte fra hjemmet ca 200 dager hvert år?

Hva med de som jobber i Nordsjøen forresten? Jeg har null peiling, men det finnes også folk der som "tar et eller annet kurs i noen uker" og deretter tjener godt med penger. Mest fordi dem er borte i flere uker om gangen og dermed har gunstige ordninger, og helst sikkert en del diett. Er vel ingen som klager på det? Eller bør dem også gå ned i lønn slik at andre yrkesgrupper kan settes opp? Heia logikken! :)

CL

Originally posted by LN-BRK
Og er egentlig 300-350.000,- i året er så veldig høy lønn når man er borte fra hjemmet ca 200 dager hvert år?

Slike tall er jo for alle praktiske formål en ganske lav lønn, selv i Norge. Blir nok enda mindre attraktivt hvis man er borte 200 dager i året.

Morten.

Back