Originally posted by EB
Airwolf glemmer vel at i tillegg til 6-9 ukers kurs så må alle som søker jobb i kabinen ha en minimums utdannelse fra før... Det finnes mange "bransjer" representert blant de som jobber i luften...:up:
Originally posted by CK
til inof: Airwolf liker å krangle - hans innlegg skal tas med en klype salt. Og, som jeg har sagt til heg før Helge - vi passer på deg, og tar du HELT av går vi inn og sletter deg...:up:
Originally posted by mmusic
Noen her som kan fortelle litt hvordan det er å arbeide som Cabin Crew i Norwegian?
- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for CC?
- Har man generellt noen fordeler som CC? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?
Håper på tilbakemelding, da jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som CC i Norge![]()
Originally posted by LN-BRK
Originally posted by LN-KOG
Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.
Dette må du forklare litt bedre. Tar du alle utsagn her inne som offisielle uttalelser fra våre arbeidsgivere? Behandler du muntlig tale fra folk du møter i dagliglivet på samme måte og bruker det i artikler med fullt navn etc, uten å si at det er din hensikt?
Originally posted by EB
Airwolf glemmer vel at i tillegg til 6-9 ukers kurs så må alle som søker jobb i kabinen ha en minimums utdannelse fra før... Det finnes mange "bransjer" representert blant de som jobber i luften...:up:
Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig.
Originally posted by EB
Men siden det er såpass stor rift om jobbene i luften kan flyselskapene velge de med erfaring og bakgrunn som kan være positiv for jobb i luften...:up:
Originally posted by Jack
Originally posted by mmusic
Noen her som kan fortelle litt hvordan det er å arbeide som Cabin Crew i Norwegian?
- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for CC?
- Har man generellt noen fordeler som CC? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?
Håper på tilbakemelding, da jeg er litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe som CC i Norge![]()
Å jobbe som Crew vet jeg ikke så mye om. Men jeg kjenner til Dy og hvordan det er å jobbe der. DY har mange hyggelige mennesker annsatt, og mange av dem jobber i lufta. Men helt siden starten så har vel ikke de ansatte i luften blitt kjent for å ha noe godt arbeidsmiljø. Mange har sagt at arbeidsmiljøet var elendig! Om dette stemmer nå kan jeg ikke si…. Men for noen år siden så var det mange som ikke var særlig glad for å heve lønna si i DY. Men jeg tviler på at ting har endret seg så drastisk siden jeg var ansatt der. Men når det er sagt… så kjenner jeg mange som jobber i luften hos DY som sier at det er trivelig å jobbe der og at man ikke trenger å menge seg med det dårlige miljøet…. Jeg vet ikke hvem som er sjef for cabin crew i DY nå… men de som styrte sjappa for et par år siden var vel ikke helt på høyden… og man skal ikke se bort fra at de var medvirkende til å forsure arbeidsmiljøet. Dette gjenspeiles vel også i et veldig høyt sykefravær hos DY?
DY har vel som mål å holde hotellovernattinger på et minimum… så jeg tror ikke at man bør glede seg til å se for mange hotellrom som ansatt der…. Gratis reiser er det heller dårlig med… foruten om de reiser du har mens du jobber i cabinen… men dem gjelder kanskje ikke? Man har rabattavtaler med flybussen, flytoget og Nor Way bussekspress mener jeg å huske. SAS flybussen er fort det som lønner seg hvis man har mange turer til og fra OSL og bor i Oslo.
Men jeg kan ikke si det mange nok ganger… det er MANGE koselige og fantastiske mennesker som jobber både på bakken og i luften for DY…
Originally posted by FlyHi
Mht. løn for CA, så er den faktisk ikke så vældig høj for en nyansat...
Der er i dag mange (med mange års ansættelsesforhold) der stadig kan opretholde en god (rigtig god) løn, men som nyansat i f.eks. SAS en grundlønnen på lidt over 17.000 danske kroner pr. måned. Dertil kommer så diæter og evt. tillæg. Ud af diæterne skal CA så selv betale for forplejning på night-stop. De høje lønninger er forbeholdt dem, der har mange års ansættelse, som stille og roligt går på pension og bliver erstattet af nye og billigere ansatte. De nye aftaler er langt fra så attraktive som de gamle.
For en nyansat CA idag er lønnen faktisk ikke specielt god.
Slet ikke når man tager vilkårene i betragtning:
- Ingen løn for "fritid" på night-stop m.v.
- Meget lidt indflydelse på ferieperioder
- Ingen garanti for fridage på ønskede datoer
- 1 fri weekend pr. måned
- Længere arbejdsuge en "normale" jobs. I DK 42 timer, mens andre har 37 timer pr. uge
Nu skal dette ikke opfattes som noget negativt, men som noget der skal tages med i betragtning når lønnen udregnes. Hvis du regner lønnen ud pr. time en CA er væk hjemmefra så er den faktisk meget lav i forhold til andre job-grupper.
Derudover går man glip af meget socialt, da man kun meget sjældent får fri på dage, hvor vennerne f.eks. holder fest.
Når det postuleres at lønnen er høj, så skal alt tages med i betragtning - og så er en "høj" løn jo relativ i forhold det det den ansatte yder. Det gælder forøvrigt også i andre fag.
At være CA er langt hen ad vejen en livsstil - jeg kender ikke nogen der har taget jobbet blot for pengenes skyld. Hvis der er nogle der gør det, så tror jeg hurtigt de fortryder for der må også ofres meget på hjemme- og vennefronten undervejs - og så er det jo ikke meget ved at sidde på et hotel og være "rig" når man ikke kan få livet med familie og venner til at hænge sammen.
Hvis man ikke har gjort disse ting klart fra starten, så er jeg sikker på man vil opleve problemer efter kort tid. Er man til gengæld indstillet på dette og liver sit liv på disse præmisser, så er jobbet som CA fremragende. Hos os sætter vi stor pris på at have fri på hverdage og arbejde i weekenderne, men det passer også godt med resten af familiens måde at leve på.
Originally posted by Jack
Originally posted by LN-BRK
Norwegian er sannsynligvis det eneste selskapet innen norsk luftfart som tar taushetsplikt alvorlig. Jeg har lagret mangt et utsagn på dette forumet som vil bli brukt i framtidige artikler med fullt navn og referanse til arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt i forhold til Avinor.
Dette må du forklare litt bedre. Tar du alle utsagn her inne som offisielle uttalelser fra våre arbeidsgivere? Behandler du muntlig tale fra folk du møter i dagliglivet på samme måte og bruker det i artikler med fullt navn etc, uten å si at det er din hensikt?
Når man skriver på et åpent forum så må man kanskje regne med at man blir sitert? Jeg ser ikke noe problem i dette. Det er ingen som kan nekte andre å bruke det som blir sagt på et åpent forum…. Og særlig bra er det jo når personen som sier det er åpen på hvem han eller hun er… Det er lov…. Så hvis man har meninger som man ikke kan stå for så bør man kanskje la vær å ytre dem på et åpent forum?
Originally posted by EB
Og servitørene på Grand Cafe og theatercafeen tjener ca. 600.000 i året...:wow:
Her er det også spesialavtaler ute og går. Sansynligvis jobber de på lukarative avtaler som prosentlønn, som var vanlig i resturantbransjen før. Tviler på mange nyansatte på Peppes kan heve det nå til dags.Originally posted by Someone
Originally posted by EB
Nå er jo de i en særstilling. Når Fredriksen blar opp 50.000 bare i tips så bliur det jo penger på dem.
(De tjener vel mer på Theatercafeen enn Grand)
Originally posted by EB
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.