Cabin crew i Norwegian

Replying to Topic 'Cabin crew i Norwegian'

Originally posted by LN-MOW

Tolkingen for en del aar siden var en f/a per 50 pax, men etter at det i en periode omtrent var fast praksis med kun en f/a paa en del DC9-21 ruter, ble det klarifisert og strammet inn av Luftfartsverket.
1 i kabinen altså? Hørtes da merkelig ut. SAS selv synes for tiden at om en i kabinen ikke er godkjent for å fly passasjerer så flyr dem jo heller med tomt fly...selv om 2 i kabinen har alle papirer i orden.

Men det er pr seter og passasjerer. Er nok ikke tilfeldig at SAS B737-400 har 150 seter, og Norwegian har 148 seter.

Originally posted by Hurum

Men det er pr seter og passasjerer. Er nok ikke tilfeldig at SAS B737-400 har 150 seter, og Norwegian har 148 seter.

? Den tok jeg ikke

>=50 seter =1CA
51-100 seter =2CA
101-150 seter = 3CA

148 , eller 150 same same

Originally posted by P.A. VIKING

? Den tok jeg ikke

>=50 seter =1CA
51-100 seter =2CA
101-150 seter = 3CA

148 , eller 150 same same

ja jeg mente selvsagt at begge flyene er tilnærmet maksimalt utnyttet....tenkte ikke på de 2 setene i forskjell. Ikke alle innlegg som går på å finne forskjeller hos Norwegian og SAS ;)
Men å fly med 116/120 "koster" altså mer pr sete i ansattutgifter

Tja, begrenset viten om hva som kan skje på en flygning. Jeg tror det er noen medlemmer av dette forumet som jobber som CA. Vil sette dere på en liten test når det gjelder hvorvidt kabinpersonalet gjør min sikkerhet som passasjer så mye høyere. Et svar vil kanskje endre mitt inntrykk av personalets betydning ombord. Ser for meg tre alvorlige situasjoner som kan oppstå:

1. Utagerende og voldelig passasjer, stor og kraftig mann. Hva kan tre flyvertinner gjøre med dette? De må vel være helt avhengig av hjelp fra andre pax for å få kontroll over vedkommende.

2. 36000 fot, røyk velter utover i kabinen. De vil selvsagt forsøke å finne årsaken men klarer ikke å stanse røykutviklingen. Her er det jo viktig at CC klarer å holde hodet kaldt, de som viser redsel vil gjøre situasjonen enda verre. Det jeg ser for meg at de kan gjøre er å hjelpe til med oksygenmasker. Flyet nødlander på en rullebane, 130 pax vil ut raskest mulig og mange blir paniske. Hva kan CC gjøre med de som får panikk, kan de få til en organisert evakuering når folk trenger på i alle retninger? For meg virker det som en vanskelig oppgave.

3. Havari, flyet krasjlander i ulendt terreng. Det brenner rundt vraket som lekker fuel, det er fare for rask brannutvikling. Vil CC hjelpe passasjerer eller vil de ha nok med å berge seg selv? De skal jo selvsagt hjelpe, men her går det igjen på det psykiske hvordan hver enkelt takler situasjonen. Ser for meg at mange, inkludert CC, vil først og fremst tenke på seg selv.

Så mitt inntrykk er at i de fleste truende situasjoner så må hver enkelt passasjer klare seg selv som best man kan, kabinpersonale eller ikke. Men jeg håper likevel at min vurdering av dette er feil, at som passasjer så er CC viktigere for min sikkerhet enn jeg faktisk tror.

Originally posted by P.A. VIKING

Det oppklarte den ... .)

Ja jeg uttrykte meg kanskje litt uklart og ser jeg kunne bli misforstått.;)

Originally posted by Jetset

Kaffe kan du ta med deg ombord om du skal OSL-SVG, akkurat slik du har mulighet til om du
reiser med flytoget fra Lysaker-OSL. Reisetiden er den samme.
Kanskje Airwolf skulle skrive et klagebrev til flytoget og klage over "servicen" der også...?

Jeg gidder ikke å skrive klagebrev hverken til Norwegian eller flytoget. For meg er saken enkel, når prisene er de samme så kjøper jeg reiser der man yter best service. I dette tilfellet blir det SAS Braathens.

Originally posted by Airwolf

...., at som passasjer så er CC viktigere for min sikkerhet enn jeg faktisk tror.

Gidder nesten ikke, men har du hør om AF 358 ?

..., sjekk jernspon i olja du ...

Kan bare nevne at de fleste selskaper har Hjertestartere ombord og at besteningen er sertifisert til å bruke denne. I tillegg er de grundig trent i førstehjelp. Hvis jeg fikk et illebefinnende ombord i et fly, da ville jeg være glad det var flyvertinner der.

Ikke glem at de skal takle alle mulige situasjoner, og er trent opp på det. Brannmann, sykepleier, sikkerhetsvakt, kelner, you name it.

Originally posted by kafarsken

Kan bare nevne at de fleste selskaper har Hjertestartere ombord og at besteningen er sertifisert til å bruke denne. I tillegg er de grundig trent i førstehjelp. Hvis jeg fikk et illebefinnende ombord i et fly, da ville jeg være glad det var flyvertinner der.

Ikke glem at de skal takle alle mulige situasjoner, og er trent opp på det. Brannmann, sykepleier, sikkerhetsvakt, kelner, you name it.

Ikke rart dem vil ha høyere lønn, både sykepleier, brannmann, sikkerhetsvakt og kelner. Utrolig hva en kan lære på 6 ukers kurs.

Originally posted by kafarsken

Ikke rart dem vil ha høyere lønn, både sykepleier, brannmann, sikkerhetsvakt og kelner. Utrolig hva en kan lære på 6 ukers kurs.

Ja, og jeg glemte å nevne barnevakt og sosial arbeider...:devot:

Originally posted by BU9001/V2.0

AW.

Hva du gjør på disse sidene går ut over min fattegrense.

et hvert forum har sitt troll og Airwolf er Scanair-forumet sitt :)

De med mest bombastiske meninger om kabinjobben er de med null peiling. :sarc

Skulle likt å høre dem hvis de hadde turt å ta sommerjobb i et LCC selskap. Hoy.

La nå Airwolf få drite seg ut - i takhøydens og ytringsfrihetens demokratiske navn.

Må ellers si at jeg beundrer de som klarer å jobbe under dagens forhold. Arbeidsmiljø er tydeligvis blitt et skjellsord i dagens kronasje-samfunn.

MOW - opplevde du at DC-9-21 fløy med kun 1 CA? Da vel med under 50 pax?

:love

Kan vi styra åter till trådens ursprungliga ämne? (I long for the split thread function)

Originally posted by ANX

Må ellers si at jeg beundrer de som klarer å jobbe under dagens forhold. Arbeidsmiljø er tydeligvis blitt et skjellsord i dagens kronasje-samfunn.

Velkommen etter ..... som arbeidende i/for et selskap som er redusert fra landets 10. stoerste til naermest en mygg, med alt det medfoerer av oppsigelser og innsparelser, opplever jeg at arbeidsmiljoe er noe man maa skape selv, uavhengig av ledelsens paafunn.

Originally posted by ANX

MOW - opplevde du at DC-9-21 fløy med kun 1 CA? Da vel med under 50 pax?

Det var veldig vanlig i en periode paa nittitallet. Forskriftene var ganske saa 'fluffy' saa de ble tolket som at det kun var noedvendig med en f/a per 50 pax. Enkelte ruter - som f.eks. siste til HAU - ble operert omtrent fast med en f/a. Det var heller ikke uvanlig med 2 f/a'er og max 100 pax paa andre nier-ruter.

Originally posted by Savipix

Kan vi styra åter till trådens ursprungliga ämne? (I long for the split thread function)

Hva handlet denne traaden om igjen .. ??? :p

Ja, det er kanskje ikke saa dumt ... vi er vel kommet litt ut paa viddene her.

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Savipix

Hva handlet denne traaden om igjen .. ??? :p

Ja, det er kanskje ikke saa dumt ... vi er vel kommet litt ut paa viddene her.

Er ikke dere sånne moderatorfascister? Hvis ikke dere vet, vet ingen...

Jeg prøver igjen.. Noen her som arbeider som Cabin Crew hos Norwegian?

- Er det mye hotell overnattinger, eller prøver man å begrense dette for å spare kostnader slik at alle arbeidsdager starter og avsluttes på basen?
- I hvilke norske byer har Nowegian base for Cabin Crew?
- Har man generellt noen fordeler som Cabin Crew? Gratis flytog, gratis reise innenlands et.c?

DY ønsker ikke at Crew legger ut som sine "erfaringer" på dette forumet :(

Vi har hatt DY crew her, men DY liker ikke at deres ansatte uttryker sine meninger paa forumet.

SKBU's ledelse er ennaa ikke saa teknisk avanserte at de har funnet ut hva dette er ... :D

DY har vel de samme fordeler som flyansatte flest .. rabatterte billetter paa egne ruter, om de har avtaler med andre selskaper vites ikke. ID-billetter er uansett mindre attraktivt enn foer .. saerlig siden man kan reise billig med fast plass.

Gratis flytog?? Da jeg jobbet i SAS fikk vi ingen rabatt - Norgesbuss var greiere der ..

Back