• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bytte freuquent flyer program??

Extra230

ScanFlyer Blue
Hei!

Jeg har brukt United Mileage Plus og hatt sølv-status de siste årene og har vært veldig fornøyd. Etter å ha gått gjennom alle program synes jeg fortsatt ( ialle fall etter mine behov - mye long haul til US) at MP er det klart beste programet i industrien. Jeg reiser normalt på økonomi. MP har ingen vanskelige regler om hvilke booking-klasser som bare tjener en fraksjon av faktiske miles. Alle økonomi biletter i hele Star og alle andre partnere tjener 100% uansett, Med UA-flights og MP silver +25%. Med UA får man også med MP silver plass i Economy Plus uten pristillegg, selv på de rimeligste flightene samt insjekk og boarding sammen business. Man får 4stk 500 mile upgrades for hver 10000 miles fløyet med UA eller partenere. Det er ofte vervekampanjer, etc hvor man lett kan få seg litt ekstra miles.

Uttak av miles for biletter er også generøst. De har et felles kart for hele Star Alliance, veldig oversiktlig. F.eks er en t/r innen Europa på økonomi 20.000 miles uansett hvor du skal og hvor mange selskap og segmenter det involverer. Ingen soner og tull som hos de fleste andre. Europa - US er 50.000, Far East 70.000. Billig med miles for business også, fløy i vinter OSL-JNB t/r på business for 70.000 miles. Jeg forøvrig også hele tiden vært fornøyd med UA's kundebehandling. En liten ulempe er at award-biletter som involverer andre enn UA ikke kan bestilles på internett, litt tungvindt.

Men.....

UA er som vel kjent temmelig ille ute økonmisk. De vært i Chapter 11 i 2 1/2 år, og selv om de har greid å gjøre dramatiske kostnadskutt og regner med å komme ut av Ch11 i høst, er det fortsatt langt igjen. De skylder siner kreditorer ca. 8 mrd UDS mer enn hva alle assets i hele selskapet verdsatt til. Og fuelprisene, som har vært deres største fiende siste året, ser ut fortsatt å stige.

Jeg vurderer derfor å bytte til en annet program. Jeg har sett på Flying Blue. Det virker bra med et stort nettverk og relativt brukbare forutsetninger for inntjening og uttak av miles. Er det noen som har erfaring med FB og kan dele dem? Eller er det noen som har god erfaring med et annet program? Det eneste jeg vel helt sikker på jeg aldri vil bruke Euro Bonus......

- Thore

Er selv ogsa United Mieage Plus medlem, men UA's service (mye kanselleringer, store forsinkelser) her paa vestkysten har gjort det vanskelig aa tjene opp miles. Saa jeg har byttet til Hawaiian, som med mitt reisemoenster gir oss 2 x F-Class Seattle Maui i aaret. Naa ser det ut som vi ender opp med aa bygge nytt hus, og med litt planleggning betyr det 2 Business Class billetter Seattle - Europa ....og vaar kandiat er klart Continentals Onepass....men igjen det avhenger av hvor du bor.....men her i Seattle er Onepass klart det beste....

Sjekk http://www.flyertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=374
Der står det meste man lurer på angående FF program.
Flying Blue er en eneste stor forvirrelse. Generelt er ex-FP noenlunde fornøyde, mens ex-FD er misfornøyde. Skulle jeg satset på nytt kort i skyteam hadde jeg vurdert NW's WP. CO's Nonpass får mye pepper, og har mange sure medlemmer.

Originally posted by Dag Viking
Sjekk http://www.flyertalk.com/forum/forumdisplay.php?f=374
Der står det meste man lurer på angående FF program.
Flying Blue er en eneste stor forvirrelse. Generelt er ex-FP noenlunde fornøyde, mens ex-FD er misfornøyde. Skulle jeg satset på nytt kort i skyteam hadde jeg vurdert NW's WP. CO's Nonpass får mye pepper, og har mange sure medlemmer.
Her borte i vest er NW sitt FF verdt omtrent like mye som en varm Bud Light....selv maa jeg si at CO er det selskapet jeg ville velge av de amerikanske, og som vi nok velger naar vi drar til Argentina neste aar....

Har sett på alle Skyteam programene, virker som om NW har det beste. Det minner litt om MP uten en masse kompliserte regeler om bookingklasser som står skrevet på obskure steder med liten skrift.

Er det noen der ute med innsikt som har meninger om NW's fremtid og hvordan AF's oppkjøp av KL vil influere?

- Thore

Med det samme, er det noen som har noen kvalifisert oppfatning av om andre bonusprogram innen STAR er bedre enn EuroBonus?

Eler, litt mer saklig, jeg har hatt veldig god erfaring med United. Se første posten min over. I forhold til EB er det mye lettere både å tjene og å bruke miles. (så imidlertid nettopp at UA nå bare gir 25% miles på SK U, K og T fares, altså noen av de aller billigste) Hvis du går inn på de respektive web-sider og sammenlikner finner du dette fort ut. Det jeg jo er litt bekymret over er UA's fremtid. Om du ønsker et europeisk program tror jeg nok Miles&More (LH) er mer generøst enn Euro Bonus.

- Thore

Väntar bara på att LX skall bli fullvärdiga medlemmar i STAR. Någon som vet när detta sker? Då är det nog bye bye EB för min del.

Alle star-programmer gir eller skal etterhvert gi 25% på SAS sine billigste klasser (GKLTUW)

Swiss skal vel ikke fortsette sitt eget program og går vel over til M&M?

Med Swiss' program kan man naa opptjene poeng paa LHs flyvninger og tilsvarende er det mulig aa opptjene poeng paa Swiss' flyvninger med LHs M&M. Jeg haaper de beholder sine lave poenggrenser. EB er blitt skikkelig daarlig etter at de la om reglene ifjor. Ikke tilfeldig at de raste paa Freddie Award listene, mener jeg.

Back