• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Business class på C130 Hercules...

Re: Business class på C130 Hercules...

Har vanskelig for å se for meg en businessclass på en Herc!
Det bråker jo noe så infernalsk i de maskinene. Da jeg fløy satt vi sidelengs! Tror vi brukte drøye 2 timer på Oslo Gardermoen til Brussel! Ikke kunne man se ut heller! En av de mest spesielle flyturene jeg noensinne har hatt!

BF:cool2
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Mener Luftforsvaret har/hadde en modul med pax facilities og lyddemping som kunne settes inn ved behov. Et slikt behov var da man overtok Northrop N-3PB'en i L.A. i november 1980. Veteranene, offiserene og den harde kjernen i NFF-styret fikk bli med der. Vi andre måtte ta til takke med SAS sin 747 og sete i "kuppelhue". Og DC-10 hjem igjen. Jeg tror vi fikk bedre mat. Ungikk førevarslanding på Van Nuys med dertil følgende nightstop på returen, gjorde vi også.:rolleyes:
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Gjett om Dronningen satt på vanlige Hercseter på den lange turen hit http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=94918 eller om det var satt inn en slik airlinersete-modul ;) dog har jeg aldri hørt om støydemping i herc. Egentlig en komisk sammensetting av ord... "Herc"... "støydemping".
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Har selv bare reist sidelengs i "canvas'en", så en Herc uten støy er utenkelig. Men de hadde en støydempet modul, uten vinduer ble jeg fortalt. Og en sykepleierske som fungerte som desse. Hun var pen.
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by Desk pilot

Da frister kanskje heller første klasse hos SIA.
Hører jeg noen mumle "togkupé"? ;)

www.airliners.net/open.file/1282284/L/

Dette er ikke første klasse! Det er Suite class. Dvs bookingklasse R og ikke F. Forskjellen fra F til R får du om du dobler prisen!! Men gud så stilig det ser ut!!!! Jeg mener jeg også har sett et bilde hvor det var en dobbeltseng i en slik dobbelsuite! Kanskje de har laget "dobbeltrom" også da?

Hvis jeg bare kunne vinne et anstendig beløp i Lotto................

BF:cool2
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by Bizflyer


Hvis jeg bare kunne vinne et anstendig beløp i Lotto................

Så hadde jeg ikke kastet de bort på en 12 timers tur i en slik kupe.......;)
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Andreas, det var nok satt inn airlinersete-modul ja... http://www.mil.no/start/aktuelt/bildegalleri/
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Det var vel Merpati i Indonesia som for mange år siden hadde en Hercules som ble levert i passasjerversjon. Jeg husker det var en del skriverier om den da den ble levert. Dette er jo sikkert nærmere 30 år siden, men det kan sikkert graves opp litt info om den. Jeg er ikke sikker på om den ble levert med flere vinduer, eller hvordan den var konfigurert!

:old VC-10

Edit: Her fant jeg et bilde av den:

0000969.jpg


Hentet fra: http://www.airliners.net/open.file/0000969/M/
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by CNO1015

Andreas, det var nok satt inn airlinersete-modul ja... http://www.mil.no/start/aktuelt/bildegalleri/

Om ikke annet så ser det ihvertfall ut som om benplassen var god:p
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by CNO1015

Andreas, det var nok satt inn airlinersete-modul ja... http://www.mil.no/start/aktuelt/bildegalleri/

Stakkars de Norske Hercules. De er fryktelig slitne og fortjener å gå av med pensjon. Får håpe de finner seg tilrette på et godt gamlehjem for luftens slitere ved et museum i Bodø eller Oslo.....
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by Desk pilot

Da frister kanskje heller første klasse hos SIA.
Hører jeg noen mumle "togkupé"? ;)

www.airliners.net/open.file/1282284/L/

Dette er ikke første klasse! Det er Suite class. Dvs bookingklasse R og ikke F. Forskjellen fra F til R får du om du dobler prisen!! Men gud så stilig det ser ut!!!! Jeg mener jeg også har sett et bilde hvor det var en dobbeltseng i en slik dobbelsuite! Kanskje de har laget "dobbeltrom" også da?

Hvis jeg bare kunne vinne et anstendig beløp i Lotto................

BF:cool2

Ikke dobbel pris, men 25% over F. Tror dog at det ikke gaar lang tid foer vi ser vanlige F priser paa Suite Class. SQ har alltid proevd aa ta mer for sine produkter fordi de er "bedre" enn alle andre.. Funker aldri.. Tipper vanlige F priser om ett aar
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Herc var noen herk under førstegangstjenesten, men man kom da hjem. Det tristeste var egentlig å fly det tilbake til Nord-Norge igjen ved endt perm. Det bråkte sinnsykt!
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by CNO1015

Andreas, det var nok satt inn airlinersete-modul ja... http://www.mil.no/start/aktuelt/bildegalleri/

Jepp ;) Men det er nesten bedre å kunne legge seg på det man normalt sitter på side-by-side om det ikke er så mange om bord...
 
Re: Business class på C130 Hercules...

USAF har noen palle-moduler av den typen Stein nevner. Lurer på om 5'ern lånte en slik til den California-turen? Jeg har sett flere varianter av disse pallene i C-141, bl.a. VIP-kabin, bad/soverom og rene pax-moduler. Men en påfallende mangel på vinduer gjør disse boksene lett klaustrofobiske.
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by MartinL

Originally posted by CNO1015

Andreas, det var nok satt inn airlinersete-modul ja... http://www.mil.no/start/aktuelt/bildegalleri/

Stakkars de Norske Hercules. De er fryktelig slitne og fortjener å gå av med pensjon. Får håpe de finner seg tilrette på et godt gamlehjem for luftens slitere ved et museum i Bodø eller Oslo.....

og Sola. Bodø har nok maskiner som det er!
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by VC-10

Det var vel Merpati i Indonesia som for mange år siden hadde en Hercules som ble levert i passasjerversjon. Jeg husker det var en del skriverier om den da den ble levert. Dette er jo sikkert nærmere 30 år siden, men det kan sikkert graves opp litt info om den. Jeg er ikke sikker på om den ble levert med flere vinduer, eller hvordan den var konfigurert!

:old VC-10

Edit: Her fant jeg et bilde av den:

0000969.jpg


Hentet fra: http://www.airliners.net/open.file/0000969/M/

Maskinen eksisterer enda. Det er basert på Jakarta Halim ,HLP , på den militære del av gamle hovedflyplassen.
Maskinen observerte jeg ifjor ved flere anledninger på vei fra HLP opp til Banda Ache provinsen med supplies.
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by Falcon
Men en påfallende mangel på vinduer gjør disse boksene lett klaustrofobiske.

Mulig det, men med nightstop i Canada og på Island og med de "gamle ørnene" ombord, så var ikke det det store problemet. Alle "vannhullene" rundt omkring virket anesterserende på de "insatte". Kanskje modulen ikke var lydisolert? Jeg tror ikke de ville merket forskjellen. Til det var hjemturen noe vel fuktig! En pen og pyntelig tur i fronten på en DC-10 kabin var det vi dødelige ble avspist med. Vi drakk noe mer champagne, de andre drakk sprit.:rolleyes:
 
Re: Business class på C130 Hercules...

Originally posted by VC-10

Det var vel Merpati i Indonesia som for mange år siden hadde en Hercules som ble levert i passasjerversjon. Jeg husker det var en del skriverier om den da den ble levert. Dette er jo sikkert nærmere 30 år siden, men det kan sikkert graves opp litt info om den. Jeg er ikke sikker på om den ble levert med flere vinduer, eller hvordan den var konfigurert!

:old VC-10

Edit: Her fant jeg et bilde av den:

0000969.jpg


Hentet fra: http://www.airliners.net/open.file/0000969/M/

Dette er den som var PK-MLT (PK-PLT) "Pangkalan Brandan" hos Merpati Nunsantra Airlines (datterselskap av Garuda). Det er c/n 57c-4923 bygget i 1982 og ombygget slik i 1990. Det hadde etter ombyggingen 97 seter.
"Snoopy" (RAF) hadde også noen seterader helt bakerst,mener å huske det var 3+3 i bredden.Midt i flyet var det plassert noen moduler der det satt noen forskere under de lange toktene.
 
Back
Top