• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

USA ser på konsept med én pilot i Hercules

Re: USA ser på konsept med én pilot i Hercules

Ikke noe nytt det, Avro Lancaster hadde bare en pilot også, men tipper han hadde det travelt.
The Lancaster, designed in 1942, carried a seven-member crew—but only one pilot. The cockpit is significantly smaller than that of the B-17
 
Re: USA ser på konsept med én pilot i Hercules

Ikke noe nytt det, Avro Lancaster hadde bare en pilot også, men tipper han hadde det travelt.

Flere av disse ble også fløyet tilbake av bomb aimer eller flight engineer etter at piloten ble skadet eller drept. Pilotene pleide ofte å la en eller to mann i besetningen fly litt når det var stille og rolig, for at de skulle ha mulighet til nettopp å ta over i nødsituasjoner.
 
Re: USA ser på konsept med én pilot i Hercules

For ikke å glemme alle de fantastiske jentene i WAAF, de ferget en haug med både jagere og bombefly helt alene.
 
Re: USA ser på konsept med én pilot i Hercules

Flere av disse ble også fløyet tilbake av bomb aimer eller flight engineer etter at piloten ble skadet eller drept. Pilotene pleide ofte å la en eller to mann i besetningen fly litt når det var stille og rolig, for at de skulle ha mulighet til nettopp å ta over i nødsituasjoner.

Joda, leser stadig gamle bøker om slike situasjoner.
Senest i dag leser jeg en bok som heter "War for the hell of it", skrevet av en F-4 flyger i Vietnam som lar navigatøren få mye stikke-tid og spesielt trening på å ta over når det er opp-ned og flygeren er desorientert med vertigo, eller skadet.
Win-win, begge overlever om noe skulle gå til helsike, i beste fall.:cry:

Huttetu, er enkelt å være sivil flyger ja, stort sett.
 
Back
Top