Bonuspoeng innenlands

Litt "off topic", men i alle fall:
I Trondheim har man vurdert utvidelse av trikkenettet. Spesialistene på transport, som benyttes for å gjøre utredningene kommer til at det blir for dyrt. Blant annet koster det 1,5 millioner å legge inn en enkelt pens i sporet. Når så de som driver Gråkallbanen påpeker at de kan vise til, i sitt regnskap, at de gjør jobben for 150.000 kroner så blir dette avvist som "feil", det er 1,5 millioner som skal brukes som tall (trenger vel ikke å nevne at regnestykket for trikk blir i bussens favør).
Jeg lurer på om KTs spesialister faktisk har sett på f.eks. slike praktiske eksempler som FlyHi nevner? Og jeg lurer også på om de virkelig har vurdert effekten av to (eller flere) like gode bonusprogrammer, og hva som skjer nå de som reiser veldig mye jakter status i alle programmene?
 
Jeg lurer på om KTs spesialister faktisk har sett på f.eks. slike praktiske eksempler som FlyHi nevner? Og jeg lurer også på om de virkelig har vurdert effekten av to (eller flere) like gode bonusprogrammer, og hva som skjer nå de som reiser veldig mye jakter status i alle programmene?

Det husker jeg ikke, men du kan evt lese gjennom dokumentene fra KT i sakens anledning. Det er relativt grundige analyser og omfattende vurderinger som er gjort.;)
 
Det er "flott" å se at fagkompetanse sees såpass mye ned på her.

Noget som politikerne i Norge åbenbart også vælger når de tager en anden beslutning end "specialisterne" anbefaler...

Desuden findes der i mange henseender et meget stort antal eksempler på at fagkompetencen tager fejl. Det er stadig gætteri på hvad de tror kommer til at ske - og en vurdering de gør baseret på de parametre de vælger at inkludere i sådan en undersøgelse. I sidste ende er det en politisk beslutning at man i Norge har valgt at mene at konkurrencevilkårene for flytrafik skal være anderledes end i resten af verden, hvor flyselskaber får lov at konkurrere med hele deres produkt. At det så er ekstra konkurrenceforvriden at udenlandske selskaber kan tilbyde bonus på rejser via deres hubs i f.eks. FRA, AMS, GDC osv. gør bare beslutningen endnu mere tåbelig - uanset hvor lang tid "specialisterne" har brugt på at komme frem til deres konklusion, som politikerne i sidste også vælger at se bort fra.

Teoretikere er i rigtig mange tilfælde meget lagt fra virkeligheden - og hvad der ser fint ud i et excel-ark i deres verden - betyder langt fra at det er sådan tingene fungerer i virkelighedens verden. Når det gælder bonuspoint, så er det netop tilfælde. Noget vi tydeligt kan se i resten af markedet, hvor konkurrencen fungerer utroligt effektivt. Der er vel ingen branche hvor konkurrencen er så stor som på det europæiske flymarked. Et tydeligt eksempel er vel at det er de selskaber der ikke tilbyder bonus, der p.t. oplever størst vækst og har de bedste regnskabsmæssige resultater.
 
Last edited:
For ä bedre sjansen ä pävirke Konkurransetilsynets behandling av Bonus-problematikken anbefales det for de interesserte som synes saken er verdt anstrengelsen ä selv söke stilling hos KT : KT utlyser mange Ledige Stillinger.
 
Noget som politikerne i Norge åbenbart også vælger når de tager en anden beslutning end "specialisterne" anbefaler...

Desuden findes der i mange henseender et meget stort antal eksempler på at fagkompetencen tager fejl. Det er stadig gætteri på hvad de tror kommer til at ske - og en vurdering de gør baseret på de parametre de vælger at inkludere i sådan en undersøgelse. I sidste ende er det en politisk beslutning at man i Norge har valgt at mene at konkurrencevilkårene for flytrafik skal være anderledes end i resten af verden, hvor flyselskaber får lov at konkurrere med hele deres produkt. At det så er ekstra konkurrenceforvriden at udenlandske selskaber kan tilbyde bonus på rejser via deres hubs i f.eks. FRA, AMS, GDC osv. gør bare beslutningen endnu mere tåbelig - uanset hvor lang tid "specialisterne" har brugt på at komme frem til deres konklusion, som politikerne i sidste også vælger at se bort fra.

Teoretikere er i rigtig mange tilfælde meget lagt fra virkeligheden - og hvad der ser fint ud i et excel-ark i deres verden - betyder langt fra at det er sådan tingene fungerer i virkelighedens verden. Når det gælder bonuspoint, så er det netop tilfælde. Noget vi tydeligt kan se i resten af markedet, hvor konkurrencen fungerer utroligt effektivt. Der er vel ingen branche hvor konkurrencen er så stor som på det europæiske flymarked. Et tydeligt eksempel er vel at det er de selskaber der ikke tilbyder bonus, der p.t. oplever størst vækst og har de bedste regnskabsmæssige resultater.

Nå er det vel slik at bonustilhengerne her inne ikke engang er enige med KTs vurderinger, og KT er nok bedre i stand til å vurdere de konkurransemessige effektene av bonus enn de fleste her inne. De er, som nevnt i forrige post, derfor spesialister, og ikke "spesialister". De er teoretikere i den forstand at man er fagfolk, men det er nå en gang slik at fagfolk brukes til denne typen analyser. SAS hyrer også inn samme typen fagfolk for å overbevise om sine synspunkter, men har ikke vunnet frem. SAS bruker ikke fotfolket og "praktikere" til slike jobber...

Det er kanskje lettere å akseptere resultatet dersom man kan kalle dem "teoretikere" og "spesialister" med sine "excel-ark", men det vitner om at man nok ikke helt forstår hva dette dreier seg om.

Ja, de kan ta feil. De som argumenterer mot her inne er imidlertid nesten ikke på samme bane som KT, og mange her er nok neppe tatt seg bryet med å lese rapportene til KT. Dette er en slutning jeg trekker basert på uttalelsene til mange her.

Hva angår resten av Europa så er FlyHi sin uttalelse om at det europeiske flymarkedet har sterk konkurranse sannsynligvis helt korrekt. Det forklarer, som nevnt veldig mange ganger, hvorfor Konkurransemyndighetene i andre europeiske land ikke har forbudt dette. At man ikke forstår at denne forskjellen er helt sentral i denne typen analyser avslører at man ikke egentlig forstår hva dette dreier seg om. At man er uenig i konklusjonene er så, men da må man adressere de forholdene som beslutningen er fattet basert på.
 
Last edited:
Veiledende, kunne den politiske vinklingen oppsummeres som heretter : (1) den overordnete mälsetningene er desenklavering av isolerte regioner, spesielt i Nord-Norge; (2) ä tilfredsstille punkt (1) er ensbetydende med höyest mulige frekvens-tilbud pä alle eller flest mulig av de relevante ruter; (3) det fryktes at Bonus-frihet innenlands vil gi större markedsandel enn forsvarlig til operatörer som ut fra sin flätestruktur pr. idag primaert ikke egentlig ville höyprioritere höye frekvenser pä isolerte/sekundaere destinasjoner ... derfor KT's (politikerenes) innstilling ?

Taktisk finns det overbevisende svar til problemstillingen, som (1) ikke gär ut over pris-niväet; (2) lar operatörene fritt innföre sine Bonus-strategier - om de sä önsker ?; dog allikevel (3) hvor samtidig smilet reddes hos regional-politikerene, inkl. KT
 
Til de som lurer på hvilket materiale KT baserer sine sluttninger på er listet opp nedenfor.
Forøvrig anbefaler jeg de som ikke har lest høringsnotatet Fra KT til Departementet om å lese dette.
Dere som tror dette er bare basert på teori får tenke dere om på nytt.

Høringsnotat (Sladdet versjon)

Konkurransetilsynet har i forbindelse med prosjektet innhentet omfattende informasjonfor å kunne
danne et best mulig grunnlag for å vurdere virkningen av bonusforbudet. Det er innhentet store mengder data
fra både SAS og Norwegian. Datamaterialet omfatter ruteregnskapet for innenriksruter i Norge og Sverige,samt et
utvalg utenlandsruter ut i fra de tre hovedstedene i Skandinavia. I tillegg er det innhentet informasjon knyttet til
flyselskapenes bedrifts og storkundeavtaler, samt data om Eurobonus kundene til SAS.
Videre har tilsynet innhentet kapasitetsdata fra OAG Aviation og Avinor for overnevnte strekninger,
samt data for BNP og KPI fra Statistisk Sentralbyrå (SSB), Statistiska Centralbyrån(SC)og Danmarks
Statistik (DS).Data har vært analysert med den målsetting å kvantifisere noe av effektene av bonusprogram.
I tillegg er datamaterialet benyttet til å danne seg et bilde av markeds-situasjonen på norsk innenriks luftfart.
Konkurransetilsynet har videre sendt ut spørsmålsbrev til flere av SAS´og Norwegians kunder som
har storkundeavtale eller bedrifts bonusavtale medflyselskapene, samt til to reisebyrå somselger SAS
og Norwegian billetter. Bakgrunnen for dette har vært å kartlegge norske bedrifters retningslinjer og
rutiner ved kjøp av tjenestereiser
 
Last edited:
Det er kanskje lettere å akseptere resultatet dersom man kan kalle dem "teoretikere" og "spesialister" med sine "excel-ark", men det vitner om at man nok ikke helt forstår hva dette dreier seg om.

Ja, de kan ta feil.

Så hvis man ikke er enige i deres meget specielle vurdering (som Norge står alene med) og med bonus-haderne herinde, så har man ikke forstået det :headbang

Det er og bliver en vurdering, hvor man kan beslutte hvilke parametre man vægter - og altså ikke et facit de kommer frem til.

Det kan man jo så være enig eller uenig i. Det er dog tankevækkende at Norge skal være så specielt et land, at resten af verden kommer til en anden konklusion. Det er også tankevækkende at politikerne i Norge vælger ikke at lytte til disse "specialister". Selvom deres konklusion i mine øjne er tåbelig, så er den trods alt ikke helt så tåbelig som den konklusion politikerne er kommet til.

Ved ikke at rette sig efter KT's anbefaling bekræfter politikerne jo også at deres konklusion ikke er så væsentlig og bulletproof, som det gerne skulle lyde til. Det er i mine øjne et stort nederlag for KT og ikke mindst et angreb på deres faglighed, at politikerne ser bort fra deres anbefalinger. Hvis man vurderer at deres anbefaling om bonus på visse ruter ikke holder vand, så kan man vel også vurdere at deres anbefaling om at andre ruter ikke tåler bonus - heller ikke holder vand. Det vil være en vurderingssag om man mener de har troværdigheden og fagligheden. Norske politikere mener åbenbart ikke at fagligheden er god nok til at de vil følge deres anbefaling.

Det er og bliver en politisk beslutning og i Norge har politikerne så besluttet sig for at bonuspoint er farlige og at SAS indirekte skal være med til at finansiere trafikken til udkantsområderne, mens man laver regler for at nogle af aktørerne må konkurrere med kun dele af deres produkt.

At politikerne har denne mærkelige holdning må man jo så acceptere, men behøver langt fra at være enig i. Ej heller behøver man at være enig i KT's vurderinger, som heller ikke er et endeligt facit på hvordan markedet vil udvikle sig. Ej heller behøver man være enig i grundlaget for disse beslutninger. Det betyder ikke at man ikke forstår markedet - selvom forbudstilhængere herinde gerne vil lade det fremstå sådan for at underbygge deres egne holdninger. Det er og bliver en holdningssag hvordan man vurderer effekten af dette forbud - ingen ved hvordan markedet ville udvikle sig, hvis det blev givet frit. Til gengæld kan man tydeligt se i både Danmark og Sverige at priserne stadig er rekordlave. Det har aldrig været billigere at flyve i disse lande og konkurrencen har aldrig været hårdere en nu. Endda på trods af den skadelige bonus. Selv DY ekspanderer i Danmark - og tro det eller lad være, men her har de ikke et specielt dansk bonusprogram som hemmeligt våben. jeg hører heller ikke Dy råbe om at de er nødt til at lukke ruter medmindre danske politikere laver et forbud. Her kan de godt konkurrere uden særbehandling.

Som nævnt tidligere, så er der intet der tyder på at bonus mindsker konkurrencen når man kigger på den virkelige verden i Skandinavien og ude i Europa. At Norge er så specielt et land at et par bonuspoint og gode kunder med status ødelægger konkurrencen - tror jeg man skal være Kjos eller en af hans diciple for at tro på (eller teoretiker ;) ). Og hvis der er særlige forhold der kræver støtte til visse ruter, der ikke er bæredygtige, så må politikerne jo give tilskud til disse ruter - istedet for at stække SAS' konkurrenceevne.

Den eneste grund til at det vil kunne gå ud over konkurrencen i Norge er at DY har valgt fly der er for store og dermed ikke egnede til visse ruter og mange frekvenser - og det lader politikerne så gå ud over den aktør der rent faktisk har tilpasset flåden til det udbud erhvervslivet efterspørger. Det er sgu sygt og uanstændigt at sådan noget stadig kan ske i den civiliserede del af verden. Det er muligt at Dy vil kunne skære ned på visse frekvenser, men så er det udelukkende pga. for store fly på visse tidspunkter, der ikke kan fyldes op fordi visse kunderne vælger et andet og bedre produkt. Det står DY frit at anskaffe sig mindre fly, der passer bedre til markedet ligesom det står dem frit at få et ordentlig bonusprogram. Gør de det så er vi tilbage ved status quo og konkurrence er igen lige. Nu vælger man istedet at begrænse en aktør - fremfor at lade den anden tilpasse sig virkeligheden.

Og ja, jeg har ikke meget tilovers for mange af disse teoretikere og "specialister" (og politikere for den sags skyld), der meget ofte ikke lever i den samme verden som resten af os. Det som skulle sikre konkurrence ender med at være voldsomt konkurrenceforvridende - ud fra en misforstået opfattelse af at forbrugere ikke kan tænke selv og skal beskyttes mod alt og alle. I dette tilfælde er det endda et "fantasi-monster" som ikke findes, som man beskytter dem mod.

Men Hr. og Fru Sofavælger i udkantsområderne synes sikker det er flot, at politikerne kæmper for deres 199,- kroners-billetter. jeg tror næppe erhvervslivet i samme områder er enige med dem, men det er der jo ikke så mange stemmer i.

Vi er mange der gerne betaler en smule ekstra for et bedre produkt - netop fordi det er bedre. Ikke alle er interesseret i discount-produkter, men i Norge skal politikerne åbenbart blande sig i hvilke produkter vi må købe og sørge for at holde kvaliteten og kompleksiteten så tilpas lav at alle kan være med.

Det ender med at blive samfundsskadeligt i den forstand at mange vælge flyselskaber, der ikke skaber arbejdspladser, skattebetaling osv i Norge. Det giver ingen mening at stække sit eget flyselskabs konkurrencevilkår og skubbe arbejdspladser og skattekroner til andre lande. Det burde norske skatteydere reagere voldsomt på.

Selv gør jeg alt hvad jeg kan for at undgå at flyve med DY (af årsager nævnt i mange andre tråde), men tirsdag har jeg desværre måtte vælge dem til LGW - og det endda selvom jeg kan optjene 2000 af de "farlige" EB-point hos SAS og endda få to legs der tæller mod status. DY tilbød langt lavere pris og ift. mit ærinde i London da passer deres tider og ankomstlufthavn fint. Kunderne er ikke så naive at de kan lokkes til at betale voldsom meget mere pga. bonus, men det er fint for dem der i forvejen flyver med selskaber/alliancen. Det er vel kun rimeligt at gode kunder bliver værdsat og får visse fordele fremfor enkeltkunder. Personligt er jeg en af dem der gerne vil betale en del mere for at flyve SK/*A og ikke mindst for at undgå DY. Det burde være nærmest umuligt at få mig som kunde, hvis man skulle følge norsk logik, men ikke desto mindre, så boarder jeg DY på tirsdag. Ikke med min gode vilje - men fordi jeg er jo ikke er idiot og betaler 5x prisen for at få lidt bonuspoint. jeg vælger produkt ud fra udbud og efterspørgsel og lader det frie marked og konkurrencevilkårene bestemme.

At man kan flytte kunder med mindre prisforskelle er helt sikkert sant. Det er også et andet produkt, som kunderne i givet fald vurderer er mere værd. Derfor bør det også være kunderne selv der beslutter hvad de er villige til at betale.

Så længe konkurrencen er så hård som den er p.t. så ville det aldrig få indvirkning på dette. Tværtimod ville det måske hjælpe kunderne hvis SAS kunne tjene lidt mere på et bedre produkt og DY måtte sælge lidt flere af de billigere sæder til fritidsrejsende. Så ville erhvervslivet på det udbud de efterspørger og de fritidsrejsende ville få lidt flere 199,-kroners-billetter. Den eneste det ville gå en smule ud over er Kjos-pengetank og mon ikke han overlever det. Politikerne i Norge har derimod valgt at hjælpe ham med at fylde pengetanken endnu mere - og det endda på bekostning af det selskab, som de selv er medejer af og som rent faktisk har skabt mange arbejdspladser i Norge/Skandinavien og ikke gør hvad de kan for at udflage og underminere samfundsøkonomien. Det er og bliver idioti.
 
Det er "flott" å se at fagkompetanse sees såpass mye ned på her.

Det er ulike "leire" og ulike meninger innenfor fagområdet. Dette er ikke matematikk hvor 2+2=4. Det er en kombinasjon av synsing, antakelser om psykologi, og noe empirisk materiale (med mange lokale tilknytninger). Det har vært 10 år med bonusforbud, og så langt har det ikke kommet noen nye aktører på norsk innenriks, til tross for at vi flyr mer per innbygger enn noe annet land, og vi har større innenlandsandel enn de fleste europeiske land. På strekninger ut av landet (hvor bonusprogram er tillatt) så har det vært jevn mengde med nye ruter og aktører (både med og uten (svake og sterke) bonusprogram). For ca. 3/4 av de reisende så vil ikke bonusprogram som de er utformet i dag ha noen betydelse, siden reisemønsteret er så lavt, den andelen øker også på tynnere ruter - siden der reiser man sjeldnere siden tilbudet er lavere.

Nå er det ikke tvil at man velger reiser ut fra bonusprogram, men det er et av mange parametere i tillegg til bl.a. pris, tilgjengelighet, produkt ombord, tidspunkter, følelser og tidligere erfaringer. Man er redd for at låsingsmekanismen blir for stor, men ingen kan si noe om hvor stor den effekten virkelig er. Man har antatt at Color Air og Braathens måtte gi tapt fordi SAS hadde det beste bonusprogrammet, men det er en antagelse og kan være vel så mye skyld i for ambisiøse planer og andre faktorer. Braathens var jo største aktør på norsk innenriks. Og ser man rundt om i verden så har også store selskaper med attraktive bonusprogram forsvunnet.
 
Det er ulike "leire" og ulike meninger innenfor fagområdet. Dette er ikke matematikk hvor 2+2=4. Det er en kombinasjon av synsing, antakelser om psykologi, og noe empirisk materiale (med mange lokale tilknytninger).

Jeg er klar over dette, og det er riktig at det er snakk om vurderinger. Jeg vurderer det dithen at jeg har brukbar oversikt over fagfeltet, og kjenner nokså godt til hvilke effekter man ser på og tar høyde for. Analysene som gjøres i slike saker er normalt sett veldig grundige, erfaringsgrunnlaget er kvalitetssikret gjennom en årrekke med forskning på området, og man veier opp ulike effekter for og i mot. Alt dette er godt redegjort for i KTs rapport.

Det er ikke kommet en ny aktør etter at DY etablerte seg, men jeg trodde det var en allmenn oppfatning at prisnivået på flyreiser i Norge var lavt generelt sett. Mulig jeg har misforstått en del av innleggene her i så måte. KTs vurdering er at konkurranse, slik den er i dag, fungerer godt innenlands i Norge (med bonusforbud), og er bekymret for effekten dersom man gjeninnfører bonus.

Jeg tror vel også fagfolks oppfatning av hvorfor BU gikk overende ikke hadde mye med bonusprogrammet å gjøre, men heller kapasitetskonkurransen som fulgte i kjølvannet av åpningen av OSL.
 
Last edited:
Så hvis man ikke er enige i deres meget specielle vurdering (som Norge står alene med) og med bonus-haderne herinde, så har man ikke forstået det :headbang

Politikerne i Norge har derimod valgt at hjælpe ham med at fylde pengetanken endnu mere - og det endda på bekostning af det selskab, som de selv er medejer af og som rent faktisk har skabt mange arbejdspladser i Norge/Skandinavien og ikke gør hvad de kan for at udflage og underminere samfundsøkonomien. Det er og bliver idioti.

Nei, kritikken min går mer på karakteristikkene av "spesialistene" og teoretikerne som vitner om at man ikke helt forstår hva dette dreier seg om. Personlig så definerer jeg meg vel ikke som bonushater, men som en som på faglig grunnlag mener at det er en dårlig ide.

Det siste avsnittet ditt avslører vel også mye. Hva er det riktige? Her sier du at bonus har bidratt til å gi tap for SK, mens andre sier at bonus ikke har noen særlig effekt. Noen forsøker vel også å indikere at SAS kan gå konkurs delvis pga dette forbudet.

Forøvrig så er stort sett alle økonomene i KT samfunnsøkonomer, så de forstår seg litt på det større bildet. I tillegg er formålet med Konkurranseloven å sikre effektiv konkurranse (og effektiv konkurranse har en samfunnsøkonomisk forståelse).
 
Last edited:
. Det er og bliver idioti.

Ok, det er da synd for det norske folk at samtlige norske politiske partier (i alle all Ap, Høyre, Frp, SV og Venstre - som utgjør 90 prosent av stemmegrunnlaget) relativt tydelig har uttalt at de IKKE ønsker å gjeninnføre muligheten for bonusopptjening i Norge.

De har gjennom flere år observert (ikke minst gjennom egen reisevirksomhet og kontakter rundt om) at flytilbudet i Norge er meget bra, med sunn konkurranse, hyppige avganger, lave priser og særs gode tilbud i distriktene. Og til forskjell fra mange andre land har vi minst to større selskaper som leverer overskudd.

Da kan man saktens leve med at en del gullkunder, bonuspoengsankere og SAS-tilknyttede synes et forbud er idiotisk. Om det gir noe særlig mer sympati for pengesluket, er jeg dessverre i tvil om.
 
Ok, det er da synd for det norske folk at samtlige norske politiske partier (i alle all Ap, Høyre, Frp, SV og Venstre - som utgjør 90 prosent av stemmegrunnlaget) relativt tydelig har uttalt at de IKKE ønsker å gjeninnføre muligheten for bonusopptjening i Norge.

.

Når ble politikere representative for folkemeningen ... ?? :stir
 
Når ble politikere representative for folkemeningen ... ?? :stir

Vi har noe som kalles et representativt demokrati, hvor vi som velgere stemmer på de partiene og politikerne vi vil at skal styre på vegne av oss. Man vil anta at dersom deres syn ikke stemmer overens med eget syn så sørger man for at de skiftes ut.:)
 
Når ble politikere representative for folkemeningen ... ?? :stir

Det er vel riktig at det er et slags flertall om man spør folket om man vi ha bonuspoeng eller ikke (kommer an på måten man spør på, gitt dyrere flybilletter for "folk flest", blir nok svaret noe annet), men det blir på samme nivå som å spørre folket om man vil ha bompenger. Ser man det litt mer komplekse bildet, som politikerne må gjøre, så har vel nå til og med Frp kommet til at bompenger er fornuftig... For øvrig tror jeg at ansatte i et visst flyselskap skal være glad for at ikke "folkemeningen" har vært avgjørende ved emisjoner. ;)
 
Vi har noe som kalles et representativt demokrati, hvor vi som velgere stemmer på de partiene og politikerne vi vil at skal styre på vegne av oss. Man vil anta at dersom deres syn ikke stemmer overens med eget syn så sørger man for at de skiftes ut.:)
Hvis du tror at folk stemmer på et parti med kun bonusforbud eller ikke som grunnlag så er du noe helt sinnsykt naiv.
 
Last edited:
Hentet fra Wikipedia : History of NAS, kapittel "Low-cost carrier – 2002 onwards" :

Quote/"Following the decision of SAS and Braathens to merge, NAS announced in April 2002 that it was planning to start domestic scheduled services as a low-cost carrier on the most trafficked routes. The company stated that this was conditional that the authorities banned frequent-flyer programs and hindered SAS from cross-subsidizing routes to underbid Norwegian on those routes"/Unquote

Hvis det ble inngätt en prinsipiell avtale med de politiske krefter i landet i 2002 hvor SAS' handlefrihet mätte begrenses for ä gi resilient adgang til en nystiftet nasjonal LowCost-medspiller (med sikte ä holde utenlandsk konkurransen fra RyanAir og easyJet m.m. i sjakk, ikke sä mye SAS selv), er det relevante spörsmälet i 2012 ikke sä mye "hvorfor", men av hvilken varighet denne avtalen ble inngätt ? Jeg kan ikke tro at erfarne politikere har latt seg overtale inn i en avtale uten ä ha sikret seg noen form av tidsavgrensning for stöttekjeppen, med vei ut när/hvis podeknoppen presterer ä feste seg ?
 
1. Jeg kan ha forståelse for at man av prinisippielle årsaker er imot avgjørelsen til KT/Regjeringen.
F.eks EØS avtalen om fri konkurranse etc.

2. Jeg kan ha forståelse for at man politisk er uenig i begrunnelsene for
bonusforbudet regjeringen kommer med. F.eks viktigheten av å verne områdene
i nord eller at regjeringen gikk imot KT's anbefaling om delvis oppheving av forbudet.

3. Det jeg derimot ikke klarer å fatte er hvordan tydligvis oppegående folk her inne kan
avfeie dusinvis av studier og rapporter basert på reelle data fra hele verden+Norge og alle er mer eller mindre
er entydig i konklusjonene i hvilke effekter bonus har??!!!

..og man selv ikke klarer å hensvise til ett eneste dokument som skulle tilsi det motsatte og bare
kommer med synsing og spekulasjoner basert på håndplukkede enkeltdata.

W
 
Som antydet i mine tidligere innlegg ser det ut som at Bonus-problematikken IDAG vindupyntes av politikerene som verdig fundamentert Regionalpolitikk, mens det egentlig kan handle seg opprinnlig om en hot potato, nemlig : en ti är gammel "kaviar" (i fotball-jargon) spilt over til Björn Kjos i april 2002 av velmenende politikere som siktet först og fremst ä sparke ben pä EÖS, men som idag kanskje sitter med skjegget i kassa med sin avtale med Kjos som forlengst er foreldet, da fosterbarnet truer ä utvokse fosterfedrene ?
 
Back
Top