Bonuspoeng innenlands

Tror det er få som har lyst på en Q400 tur Nord Norge-Oslo med den betydlige ekstra tiden det tar (M.58)
som igjen betyr økte kostnader for kunden i form av ekstra overnattinger, mindre tid til møter osv.

En avgang daglig gir garantert en overnatting, to daglige (morgen og ettermiddag eller kveld) gir gode muligheter for å unngå overnatting. En reisetid på 1:50 eller 2:30 blir en liten kamel å svelge for å unngå enda en natt borte fra hjemmet.

En avgang daglig gir garantert en overnatting, to daglige (morgen og ettermiddag eller kveld) gir gode muligheter for å unngå overnatting. En reisetid på 1:50 eller 2:30 blir en liten kamel å svelge for å unngå enda en natt borte fra hjemmet.

Mulig det for noen, men prisene vil også gå opp pga;
- bonuseffekter
- høyere enhetskostnader med mindre fly

Økte priser -> etterspørselen synker -> færre passasjerer på ruten.
Dette kan/vil få konsekvenser for antall avganger. Mulig DY t.o.m må kaste inn
håndklet på ruten og man sitter igjen med ett monopol man ikke vil ha.
Så regnestykket er langt fra så enkelt desverre.

- bonuseffekter

Så alt i alt er det en fordel med en avgang pr dag, selv om det fører til flere overnattinger og større kostnader for kunden?

Så alt i alt er det en fordel med en avgang pr dag, selv om det fører til flere overnattinger og større kostnader for kunden?

Som Wahoo så riktig påpeker så er regnestykket langt fra så enkelt som det du gir uttrykk for i en tidligere post. For å snu ditt retoriske spørsmål på hodet: Er det helt greit at vi innfører bonus selv om dette bidrar til økte reisekostnader for alle?

Reisekostnad kan være så mangt, ikke bare flyprisen

En t/r midt på dagen, kan for noen bety en hotelovernatting extra i forhold til morgen og kveldsfly.

Da hjelper det ikke om man får t/r for 199,- midt på dagen

Som Wahoo så riktig påpeker så er regnestykket langt fra så enkelt som det du gir uttrykk for i en tidligere post. For å snu ditt retoriske spørsmål på hodet: Er det helt greit at vi innfører bonus selv om dette bidrar til økte reisekostnader for alle?

Og for aa gaa tilbake til rapportene som det her henvises til igjen, forutsees det av bonusskeptikerne at man kan se en oekning paa 5% (selv om jeg er uenig i dette). Det vil si 50 kroner t/r for mimumsprisene til DY til nord Norge, eller 70-80 kroner t/r for gjennomsnittsprisen.

En mikroskopisk pris for aa faa skikkelig konkurranse og ett bedre tilbud

- bonuseffekter

Rimelig paastaaelig ser jeg.

Dersom etterspoerselen ikke er god nok til aa fylle en 738, men man klarer aa fylle en 73G med 60 mindre seter, gir dette ett tap paa 106.800 i omsetning for de tomme setene man sender en 738 avgaarde med. (basert paa en gjennomsnittpris paa 1780 t/r nord Norge). Er ganske mye penger mellom de to maskinene...

Jeg ser at TOS har slengt ut at SAS garantert har samme enhetskostnadene paa en 73G med 60 mindre seter, skulle gjerne sett hvordan han kommer frem til den utregningen. SAS sine kostnader er bekreftet paa vei ned og det kommer til aa fortsette.

738 er ett oekonomisk bra fly, men det er aapenbart at aa bruke saapass stort materiell legger igjen store hull i frekvensen og er selvsagt ikke tilpasset markedet nordpaa annet enn aa stappe den full en gang om dagen i de fleste markeder bortsett fra de 3 stoerste flyplassene nordpaa.

DERSOM prisene oeker som du forespeiler paa bakgrunn av den nyeste rapporten du henviser til (5%) er tidligere bevist i traaden at en slik oekning overhodet ikke vil ha noen innvirkning paa etterspoerselen.

Norwegian sine gebyrer og fuelsurcharges har oekt over 30% de siste 5 aarene uten at dette har hatt noen som helst innvirkning paa etterspoerselen, tvert imot.

Dersom naeringslivet har bedre frekvens, vil etterspoerselen oeke. For aa faa dette til, maa man ha en sterkere konkurrent i SAS, markedsfoeringsforbudet forhindrer at SAS blir mer konkurransedyktig og velger aa satse i andre markeder.

Naa som SAS ikke har loerdagsavganger paa mange ruter nordover, har de reisende ingen alternativer til aa reise internasjonalt nordfra (siden Norwegian er saapass kundefiendtlig at de ikke interliner). Det vil med andre ord si at tilbudet har blitt drastisk redusert pga av Norwegians inntreden.

Og for aa gaa tilbake til rapportene som det her henvises til igjen, forutsees det av bonusskeptikerne at man kan se en oekning paa 5% (selv om jeg er uenig i dette). Det vil si 50 kroner t/r for mimumsprisene til DY til nord Norge, eller 70-80 kroner t/r for gjennomsnittsprisen.

En mikroskopisk pris for aa faa skikkelig konkurranse og ett bedre tilbud

Det er kanskje vel optimistisk å tro at 50-80kr ekstra t/r per reisende skal sikre et vesentlig bedre tilbud enn vi har i dag?

Dersom etterspoerselen ikke er god nok til aa fylle en 738, men man klarer aa fylle en 73G med 60 mindre seter, gir dette ett tap paa 106.800 i omsetning for de tomme setene man sender en 738 avgaarde med. (basert paa en gjennomsnittpris paa 1780 t/r nord Norge). Er ganske mye penger mellom de to maskinene...

Jeg ser at TOS har slengt ut at SAS garantert har samme enhetskostnadene paa en 73G med 60 mindre seter, skulle gjerne sett hvordan han kommer frem til den utregningen. SAS sine kostnader er bekreftet paa vei ned og det kommer til aa fortsette.

738 er ett oekonomisk bra fly, men det er aapenbart at aa bruke saapass stort materiell legger igjen store hull i frekvensen og er selvsagt ikke tilpasset markedet nordpaa annet enn aa stappe den full en gang om dagen i de fleste markeder bortsett fra de 3 stoerste flyplassene nordpaa.

Et tap? Om du flyr samme strekningen med en B736 med kapasitet på 120 og en B738 med kapasitet på 180, og du kun har 120 passasjerer så gir det vel ikke et tap på 106.800,- å operere denne med en 738 kontra en 736. Det du har identifisert er et inntektspotensiale som man har med en 738 som man ikke har med en 736. Det er jo kun et mulig tap om 738-maskinen alternativt kunne vært operert på en annen rute der man hadde behov for disse ekstra 60 setene.

Jeg sa forøvrig at det er rimelig å tro at tripcost'en ikke er så veldig forskjellig på disse to maskinene. De er nok defintivt ikke identiske. Det er nok også slik at DYs tripcost på sine B738 nok ligger vesentlig under SK sin tripcost på en B736.

Enhetskostnadene, altså setekostnadene, er opplagt forskjellige pga stordriftsfordeler.

Se f.eks. her (tall fra Wells Fargo): http://leehamnews.wordpress.com/2010/12/10/737ng-vs-a320neo-an-interesting-chess-game/

B737-800: Total trip cost $5062
B737-700: Total trip cost $4539
B737-300: Total trip cost $4970

Det er mao en forskjell, men den er ikke veldig stor (jeg fant ingen tall for B736). Basert på disse tallene (som jeg tror var for 500nm leg) er det f.eks. liten vits for DY å operere med en 733 med 40 færre seter enn en 738, men -300 maskinen er selvsagt en classic og mindre effektiv.

DERSOM prisene oeker som du forespeiler paa bakgrunn av den nyeste rapporten du henviser til (5%) er tidligere bevist i traaden at en slik oekning overhodet ikke vil ha noen innvirkning paa etterspoerselen.

Norwegian sine gebyrer og fuelsurcharges har oekt over 30% de siste 5 aarene uten at dette har hatt noen som helst innvirkning paa etterspoerselen, tvert imot.

Igjen, det er jo din påstand mot et hav av annen dokumentasjon (bl.a. fra IATA som er referert til tidligere i tråden - etterspørselen er ikke fullstendig frikoblet fra prisen). I tillegg skriver Loylogic at lojalitetseffekten er 8-18%, og de henter vel tallet sitt fra noe annet enn løse luften?

Man kan ikke slenge ut en påstand om at siden fuel surcharge har steget med 30% uten at dette har hatt en effekt på etterspørselen uten å ha sjekket om andre forhold av vesentlig betydning har endret seg (f.eks. inntektsnivå m.m.).

Naa som SAS ikke har loerdagsavganger paa mange ruter nordover, har de reisende ingen alternativer til aa reise internasjonalt nordfra (siden Norwegian er saapass kundefiendtlig at de ikke interliner). Det vil med andre ord si at tilbudet har blitt drastisk redusert pga av Norwegians inntreden.

Kanskje er etterspørselen ikke stor nok til at selskapene finner dette lønnsomt?

Hvilken periode sammenlikner du med? Monopolperioden, eller SK-BU tiden?

Last edited:
Du tror vel ikke seriøst selv på det du skriver her??

http://www.iata.org/SiteCollectionDocuments/air_travel_demand_summary.pdf

W

Vel, du og de andre bonusmotstanderene kommer stadig trekkende med diverse rapporter og teorier, problemet er at de er teoretiske og dere ser alt for mye i "lærebøkene" istedet for hvordan det fungerer i praksis.

Ja, IATA sin teori er at etterspørselen faller når prisen går opp 5%, men som praksis har vist i Norge de siste årene er at dette ikke stemmer. Da etterspørselen fortsetter å øke mer enn økonomien selv om prisene har gått opp

Dessuten må man skille mellom det at alle prisen går opp, kontra det at noen er villig til å betale ekstra, som det virker du ikke skjønner

Og som man ser på utlandsrutene, DY virker ikke å ha problemer å konkurrere mot selskaper med ordentlige bonusprogrammer der. Og det vil være det samme på innenland

Last edited:
Vel, du og de andre bonusmotstanderene kommer stadig trekkende med diverse rapporter og teorier, problemet er at de er teoretiske og dere ser alt for mye i "lærebøkene" istedet for hvordan det fungerer i praksis.

Ja, IATA sin teori er at etterspørselen faller når prisen går opp 5%, men som praksis har vist i Norge de siste årene er at dette ikke stemmer. Da etterspørselen fortsetter å øke mer enn økonomien selv om prisene har gått opp

Ja, tilfanget av rapporter fra bonustilhengerne er jo ikke akkurat stort, men det er kanskje slik at det holder å slenge ut løse påstander basert på egen tro når man er i den båsen...:rolleyes:

IATA har estimert prisfølsomheten på short haul European til å være rundt 1; dvs. at når prisene går opp med 10% så faller etterspørselen med 10%. Styrken på forholdet mellom pris og etterspørsel er selvsagt et empirisk spørsmål, men IATA har estimert dette empirisk. Det er altså ikke bare teori. For norsk innenriks har TØI estimert denne elastisiteten til ca 0.7 (dvs. 10% økning i pris gir 7% reduksjon i etterspørselen), og dette er på norske trafikk- og pristall. Man kan selvsagt lukke øynene for dette, og vise til at man mener at det er teori. Det er det nok ikke.

Dessuten må man skille mellom det at alle prisen går opp, kontra det at noen er villig til å betale ekstra, som det virker du ikke skjønner

Og som man ser på utlandsrutene, DY virker ikke å ha problemer å konkurrere mot selskaper med ordentlige bonusprogrammer der. Og det vil være det samme på innenland

Nå siterte du Wahoo, men jeg er minst like skyldig i å trekke frem disse rapportene. Jeg føler meg rimelig trygg på at jeg forstår forskjellen på prisøkning og merbetalingsvilje.

På utenlandsrutene så er det nå engang slik at det ofte er mange alternativer, og da har man gjentatte ganger forklart at grad av konkurranse (fra alternative flyselskap, fra alternativ transport, fra alternative reisemål, osv.) påvirker muligheten til å ta ut en høyere pris på økt lojalitet.

Last edited:
Det er kanskje vel optimistisk å tro at 50-80kr ekstra t/r per reisende skal sikre et vesentlig bedre tilbud enn vi har i dag?

Nei, det har jeg ikke sagt. Jeg har sagt at dersom det er fri markedskonkurranse har SAS muligheter for aa komme tilbake. Du og dine har paastaatt at fjerning av det hoeyst tvilsomme bonusforbudet vil gi en uoensket effekt, denne er "bekreftet" ifoelge en rapport det er henvist mye til som sier at 5-6% er hva folk med status er villig til aa betale ekstra for aa fly en carrier som de har status hos.

Et tap? Om du flyr samme strekningen med en B736 med kapasitet på 120 og en B738 med kapasitet på 180, og du kun har 120 passasjerer så gir det vel ikke et tap på 106.800,- å operere denne med en 738 kontra en 736. Det du har identifisert er et inntektspotensiale som man har med en 738 som man ikke har med en 736. Det er jo kun et mulig tap om 738-maskinen alternativt kunne vært operert på en annen rute der man hadde behov for disse ekstra 60 setene.

Jeg sa forøvrig at det er rimelig å tro at tripcost'en ikke er så veldig forskjellig på disse to maskinene. De er nok defintivt ikke identiske. Det er nok også slik at DYs tripcost på sine B738 nok ligger vesentlig under SK sin tripcost på en B736.

Enhetskostnadene, altså setekostnadene, er opplagt forskjellige pga stordriftsfordeler.

Se f.eks. her (tall fra Wells Fargo): http://leehamnews.wordpress.com/2010/12/10/737ng-vs-a320neo-an-interesting-chess-game/

B737-800: Total trip cost $5062
B737-700: Total trip cost $4539
B737-300: Total trip cost $4970

La meg formulere det litt annerledes: Tomme seter gir tapt inntekt var det jeg mente. Da forsvinner fordelen med aa fly stoerre materiell og operatoeren som har 80% ++ belegg som norm bruke materiellet andre steder der de har sjanse for aa fylle opp flyet.
Det er ingen som betviler at setekostnadene er lavere paa en 738, men det er vel kanskje paa tide aa innroemme at maskinen ikke er den som er best egnet til aa traffikere mindre flyplasser? Det boer vel heller ikke vaere vanskeligere aa innroemme at bedre frekvens oeker etterspoerselen?

Igjen, det er jo din påstand mot et hav av annen dokumentasjon (bl.a. fra ICAO som er referert til tidligere i tråden - etterspørselen er ikke fullstendig frikoblet fra prisen). I tillegg skriver Loylogic at lojalitetseffekten er 8-18%, og de henter vel tallet sitt fra noe annet enn løse luften?

Det er klart at etterspoerselen vil falle dersom prisene oeker dramatisk, men jeg har ikke sett ett eneste tall fra dommedagsprofetene TOS og Wahoo som overbeviser meg at Nordlenningene heller vil spare en hundrelapp eller to mot aa ha ett bedre tilbud. Det spoers det hva du og Wahoo regner som dramatisk. Snakker vi om 10%? Snakker vi om 20%? Dersom du og wahoo tror at folk i Norge vil redusere sin reiseaktivitet dersom prisene gaar opp hva en halvliter koster hver vei, er dere ganske saa naive.

Dersom 8-18% flere velger SAS over Norwegian, betyr det langt fra doeden for Norwegian. Hvor stor vekst har de i kvartalet, ogsaa i markeder som det er lov aa tilbby bonuspoeng?

Man kan ikke slenge ut en påstand om at siden fuel surcharge har steget med 30% uten at dette har hatt en effekt på etterspørselen uten å ha sjekket om andre forhold av vesentlig betydning har endret seg (f.eks. inntektsnivå m.m.).

At Ancillary revenue OG fuelsurcharges i perioder har gaat kraftig opp (mer enn det den effekten dere mener bonusprogrammer vil ha) er noe vi alle vet. At tilleggene og gebyrene har vokst mer enn konsumprisindeksen, er ganske saa sikkert. Det er rasende billig aa fly for tiden, noe som du og wahoo HELT overser: Det raserer tilbudet i mange samfunn at man har faatt en setup som man har i dag med ett fullserviceselskap i motgang med pensjoner, hoeye loennskostnader. Man har ett elt annet servicekonsept og bonusprogrammet er en meget viktig del av produktet.

Det er dokumentert mange ganger foer i denne traaden. Jeg er dessverre paa jobb, saa det aa vade igjennom denne suppa er ikke noe jeg har tid til naa.

Kanskje er etterspørselen ikke stor nok til at selskapene finner dette lønnsomt?

Ikke dersom man opererer med 738 og velger en fornuftig strategi aa stappe en maskin full om dagen.

Hvilken periode sammenlikner du med? Monopolperioden, eller SK-BU tiden?

Alt pre- Norwegian

For aa igjen konkludere: Vi ser naa effekter av "fri" konkurranse, noe som gjoer det billigere for nordlenninger paa friditsreise, mens man ser en rasering av tilbudet og frekvens. Og sann mine ord: Verre vil det bli. Det er helt klart at regjeringen (ikke KT), TOS og Wahoo gir suverent beng i det. Det finner jeg utrolig merkelig siden distriktspolitikk er utrolig viktig for ihvertfall Wahoo (eller?)

Og man sliter maks med aa komme frem med tall HVOR mye prisoekning bonuspoeng KAN medfoere (selv om ALLE markeder der LCC som Ryanair, Southwest, Virgin Australia, Easyjet etc etc etc konkurrerer ser vi uendrede priser naar man konkurrerer mot fullserviceselskaper som har frihet til aa drive som de selv vil)

Det er helt klart at regjeringen (ikke KT), TOS og Wahoo gir suverent beng i det.

For ordens skyld, jeg har ikke sagt at jeg støtter regjeringens beslutning. Det jeg derimot har skrevet er at jeg ikke er overrasket. Tvertimot så har jeg stor sans for KTs vurdering, og fester lit til deres analyser på dette området.

IATA har estimert prisfølsomheten på short haul European til å være rundt 1; dvs. at når prisene går opp med 10% så faller etterspørselen med 10%. Styrken på forholdet mellom pris og etterspørsel er selvsagt et empirisk spørsmål, men IATA har estimert dette empirisk. Det er altså ikke bare teori. For norsk innenriks har TØI estimert denne elastisiteten til ca 0.7 (dvs. 10% økning i pris gir 7% reduksjon i etterspørselen), og dette er på norske trafikk- og pristall. Man kan selvsagt lukke øynene for dette, og vise til at man mener at det er teori. Det er det nok ikke.

.

Ja, og det norske markedet er fullstendig likt de europeiske markedene :rolleyes:

Du har kanskje ikke faatt med deg at nordmenns kjoepekraft og handlevaner er ganske saa forskjellige fra det vi ser nedover paa kontinentet der stort sett alle er paa fattigkassa? Hvordan er veksten paa reise i Norge sammenlignet med andre land i Europa?

Men la oss holde oss til saken. Du kan jo sjekke ett aar etter siste oekning i 2011 aa se hvor mye etterspoerselen dalte for Norwegian da de la paa denne avgiften
http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Norwegian-innforer-drivstofftillegg-1816675.html

50-150 kroner i tillegg skulle gi ihvertfall 5% innenriks paa gjennomsnittsprisene. Da ser vi vel en nedgang i trafikken til Norwegian paa 5-10%?
http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Norwegian-innforer-drivstofftillegg-1816675.html

Ser ikke saann ut, kamerat: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2198424.ece

Ja, og det norske markedet er fullstendig likt de europeiske markedene :rolleyes:

Du har kanskje ikke faatt med deg at nordmenns kjoepekraft og handlevaner er ganske saa forskjellige fra det vi ser nedover paa kontinentet der stort sett alle er paa fattigkassa? Hvordan er veksten paa reise i Norge sammenlignet med andre land i Europa?

Det norske markedet er ikke likt resten av Europa - noe jeg har forsøkt å få frem nå i bortimot 10 år i diskusjoner om dette på dette og tidligere varianter av forumet. Fint at det nå synker inn.

Hva angår prisfølsomheten så er jo nettopp TØIs estimat på denne basert på norske tall, og denne er noe lavere enn det IATA har for Europa.

I tillegg er det neste du skriver om en utmerket forklaring på hvorfor man ikke kan stirre seg blind på prisutviklingen i et land kontra et annet land. Det at DYs etterspørsel/volum øker selv om de legger på fuel surcharge osv. kan utmerket godt være nettopp fordi velstandsutviklingen i Norge er slik den er. Dette er også svar til de neste poengene dine som jeg ikke siterer.

Det er rasende billig aa fly for tiden, noe som du og wahoo HELT overser: Det raserer tilbudet i mange samfunn at man har faatt en setup som man har i dag med ett fullserviceselskap i motgang med pensjoner, hoeye loennskostnader. Man har ett elt annet servicekonsept og bonusprogrammet er en meget viktig del av produktet.

Vi overser det ikke, og det gjør hverken KT eller Regjeringen heller. Man anser at de samfunnsmessige
konsekvensene av innføring av bonus OVERGÅR hensynet til fri konkurranse i nord. Dette har vi snakket om hundre
ganger nå. Vi er alle enige om at generelt så burde det være slik dere sier.

For aa igjen konkludere: Vi ser naa effekter av "fri" konkurranse, noe som gjoer det billigere for nordlenninger paa friditsreise, mens man ser en rasering av tilbudet og frekvens. Og sann mine ord: Verre vil det bli. Det er helt klart at regjeringen (ikke KT), TOS og Wahoo gir suverent beng i det. Det finner jeg utrolig merkelig siden distriktspolitikk er utrolig viktig for ihvertfall Wahoo (eller?)

Jeg er selvsagt enig i at bedre frekvens er viktig i distriktene! Men, deres resonement på at innføring av Bonus vil
bedre/sikre dette holder så langt ikke. Jeg mener vel heller at innføring av Bonus er en trussel for frekvensen.
- Prisene øker pga bonuseffekter, etterspørselen synker
- Den ene aktøren WF+SK blir dominerende i nord som gjør at DY (lavprisaktøren) må kutte ruter som igjen gir en
generell pristigning, som igjen reduserer etterspørselen.
- Enkelte ruter vil DY trekke seg helt fra og vi har ett monopol, med de konsekvenser jeg viste lett lenger opp i tråden
med lavere frekvens og mindre etterspørsel. (bonus city) Sjekk noen WF priser på sammenliknbare ruter så ser dere konsekvensene.. .

W

... 50-150 kroner i tillegg skulle gi ihvertfall + 5% innenriks paa gjennomsnittsprisene. Da ser vi vel en nedgang i trafikken til Norwegian paa 5-10%? ... Ser ikke saann ut, kamerat ...
Passasjer-tilgangen pä rute AAA-BBB til avgangstid kl. hh:mm kan (i en finere analyse) fin-fordeles ned til tre under-grupper : gruppe A, som utgjöres av passasjerer som behöver - og derfor vil ta reisen AAA-BBB kl hh.mm - omtrent uansett reisens pris; sä har vi gruppe B, passasjerer som evntlt kan la seg overbevise ä forandre sin reiseplan, om der finns et bedre tilbud andre veier/andre tider; sist (men for DY ikke minst !) har vi gruppe C, passasjerer som i det hele tatt IKKE VILLE REISE om ikke det var pga et meget spesielt bunn-tilbud gjyldig pä AAA-BBB, kl hh:mm.

Passasjer-tilgangen i hver og en av disse tre gruppene antaes statistisk ved hjelp av en säkalt "sannsynlighets-grafikk" (etter Gauss). Strategene med sine eventuelle Bonus-programmer mä först bestemme hvilken av gruppene A, B og/eller C de önsker ä pävirke; hertil inngär at samme (eller andre) strateger i flyselskapet skal samtidig styre samme passasjergruppers tilgang ved hjelp av avgangstids-tabellen hh:mm1, hh:mm2 ... og rute-tilbud AAA-BBB, AAA-CCC, ... samt frekvensene ... det blir rett innviklet när man fordyper seg i detaljene. Men de fleste analyster medgär i at (1) höyere frekvens pä AAA-BBB gir höyere trafikk pä AAA-BBB; og at (2) mindre kabin-modul pä AAA-BBB kl. hh:mm gir höyere kabin-faktor pä nevnte reise.

Det er denne type betraktninger som ligger bak H2XQR Series - spesielt i all Y-class konfigurasjonen - som byr pä ypperlige muligheter for Product Differentiation og samtidig lar spilles ut tiltrekkende Bonus-programmer uten at disse nödvendigvis medförer risiko for ticket yield dilution.

Vi kan jo se på et par praktiske eksempeler fra Danmark istedet for disse gætterier i rapporter lavet af "specialister" og teoretikere.

F.eks. CPH-KRP og CPH-AAL.

På CPH-KRP var QI i mange år alene om ruten. Priserne var ikke dirt-cheap, men konkurrencedygtige og ganske rimelige -og vurderet ud fra de priser jeg selv har betalt, så var de nogenlunde på niveau med CPH-AAL, CPH-BLL og CPH-AAR. Måske med lidt færre kampagne-billetter, men aldeles rimelige. Jeg har sjældent betalt mere end 1000-1400 kroner for en t/r. Dengang havde QI vel 7-8 afgange om dagen. Det var muligt at optjene de farlige EB-point på denne rute.

Så kom DY ind på ruten med alt for store fly. Det pressede priserne helt i bund - og i perioder solgte DY billetter til 149,- fordi de ganske enkelt sled voldsomt med at fylde de alt for store fly. DY havde to daglige afgange. Qi blev voldsomt presset på denne rute af DY dumpingpriser - og skar i antallet af frekvenser samt satte priserne yderligere ned. Erhverslivet havde allerede dengang med to selskab problemer med at få det antal afgange de havde behov for. DY trak sig, da de åbenbart kom til erkendelsen at deres fly var for store til denne rute. QI gik konkurs og nu er DY er tilbage igen på ruten med to daglige afgange.

Selv uden konkurrence er deres fly for store til to daglige afgange - og erhverslivet har store problemer, da de ikke kan bruge DY's produkt til ret meget. Idag er der mange kræfter i erhvervslivet igang for at få SAS, DAT, Cimber A/S el. andre til at komme ind på ruten, men alle afviser da ruten allerede er ødelagt af DY.

Denne rute blev smadret og erhvervslivet i området har store problemer pga. dette. Her var bonus tilladt og havde absolut ingen indflydelse på hverken priser eller ødelæggelsen af ruten. Det handler om DY's alt for store fly og dermed dumpingpriser og langt færre afgange end erhverslivet har brug for. De privat rejsende var glade for 149,-billetter til CPH og de manglende privatkunder hos QI og de kunstigt lave priser pga. overkapacitet betød også at QI (eller andre idag) ikke kunne/kan få en rentabel produktion, da man mangler det rette mix af kunder.

Overkapacitet pga. alt for store fly - og kanibalisering af et ellers sundt marked på dette grundlag er en langt større trussel mod mindre provinslufthavne end bonuspoint er. Jeg tror ikke man kan finde en eneste virksomhed i KRP-området, der ikke ønsker sig tilbage til QI's "monopol-tid". Idag har erhverslivet langt større omkostninger i både tid og penge når deres medarbejdere skal på rejse ud i verden.

Hvis vi kigger på CPH-ALL, hvor der tidligere var både SK, QI og DY der konkurrere, så har konkurrencen og virket fint - uanset at både QI og SK tilbød bonuspoint. DY har fået fodfæste på dette marked - priserne er gået ned og antallet af afgange har aldrig været større. Her er markedet der understøtter større fly og DY har ingen problemer med at konkurrere med de "farlige" bonusselskaber. Kunderne har et stort udvalgt af afgange og mulighed for frit at vælge om de vil betale lidt mere for SAS-billetter og få et bedre produkt eller de vil have lavprisproduktet fra DY lidt billigere. Her er der plads til alle og kunder er glade for større valgmuligheder og lavere priser end de nogensinde har haft. Og det endda på trods af disse farlige bonuspoint.

Desuden formår DY fint at konkurrere ud fra både HEL, CPH, ARN samt på udlandsruter ud af Norge, hvor bonus er tilladt. Her hører man ikke sleskeKjos råbe op om at det er konkurrenceforvridende og at de må lukke ruter og afgange. Det er ganske enkelt en omgang BS, som politikerne er hoppet på.

Det er navit at tro at DY ikke vil komme med et modspil til EB hvis dette blev indført. De har allerede et bonusprogram, som let ville kunne gøre mere attraktivt - og jeg er helt sikker på at planerne allerede ligger klar. Hvis det var tilfældet ville man have to konkurrenter der begge tilbød bonus - og man er derved tilbage på status quo og skulle konkurrere på pris igen. Det står DY helt frit at blive medlem af større alliancer og dermed tilbyde et endnu bedre bonusprogram end i blot eget regi. Det koster dem naturligvis nogle penge, men muligheden er der og ingen forhindrer dem i at tilbyde kunderne det, hvis de ønsker.

Ergo er vi altså tilbage ved at norske politikere ønsker at private selskaber skal konkurrere ud fra laveste fællesnævner og vil blande sig i kvaliteten og indholdet i deres produkter og forretningsmodeller.

I Tysklandhar LH haft et langt bedre bonusprogram end f.eks. AB, men det har ikke forhindret AB i at konkurrere og komme ind på markedet. I resten af Europa har mere eller mindre alle netværksselskaber gode bonusprogrammer, mens easyjet, Ryanair m.fl. æder markedsandele uden bonusprogrammer.

At gøre bonus til den store farlige årsag til at udbuddet og priserne ændrer sig er ganske enkelt langt ude og har ingen hold i virkeligheden - uanset hvad mange teoretikere med alt for meget fritid (og evt. skjulte dagsordener) kan regne sig frem til. Praksis i resten af Europa siger ganske enkelt noget andet.

Hvis man i Norge er bekymret for flytilbuddet i mindre befolkede og fjernt beliggende området, så må man lave flere anbudsruter og betale hvad det koster for at opretholde det tilbud man politisk ønsker. At pålægge en virksomhed store restriktioner i deres produkt og dermed lade dem bidrage til den norske infrastrukter hører ganske enkelt ikke hjemme bedst hjemme i det tidligere sovjet. Det har intet med fri konkurrence at gøre.

Ironisk at regjeringen som er så opptatt av konkuranse og lave priser innelands ikke har utført et mer aktivt eierskap i SAS AB ? , dette henger jo ikke på greip og det er for dumt at de må inn for domstolen for å få dette lest opp.

At man ikke engang ser at det er konkurranse så det holder TRD, BGO, SVG , OSL og jeg tar gjerne med EVE og TOS også.

Det hele blir neste for dumt å bruke oxygen og båndbredde på

Vi kan jo se på et par praktiske eksempeler fra Danmark istedet for disse gætterier i rapporter lavet af "specialister" og teoretikere.

---

At gøre bonus til den store farlige årsag til at udbuddet og priserne ændrer sig er ganske enkelt langt ude og har ingen hold i virkeligheden - uanset hvad mange teoretikere med alt for meget fritid (og evt. skjulte dagsordener) kan regne sig frem til. Praksis i resten af Europa siger ganske enkelt noget andet.

Nå er det engang slik at byråkratiet er nødt til å fatte beslutninger basert på faglige analyser, og ikke "gjettinger" som en del her synes å tro at dette er basert på. De som har gjort disse analysene er spesialister, ikke "spesialister", og det kan synes at de har en betydelig bredere innsikt i problemstillingene enn det mange her har. Det at de derimot ikke har innsett hvilken gave bonus er for alle de reisende gjør at de kalles "spesialister", for det er kun bonustilhengerne som egentlig forstår hva dette dreier seg om. Det er "flott" å se at fagkompetanse sees såpass mye ned på her.

Hva mengden fritid har å si i diskusjonen er heller ikke opplagt.

Back