Ser at det er litt aa ta igjen etter helgen
Jeg ser at bonusmotstanderne elegant har hoppet over problemstillingen at tilbudet i nord har blitt mye daarligere naar det gjelder frekvens etter bonusforbudet ble innfoert. Og verre kommer det til aa bli i fremtiden naar DY kun har 738.
Klart DY har mye lavere kost per sete enn det SAS har, men dersom markedet etterspoer 290 seter daglig og DY er alene, tror dere virkelig at DY kommer til aa sende to 189 setere daglig der en er full, den andre er under halvfull? Tenkte meg det, ja.
Norwegian har gang paa gang bevist at de er kynisk ute etter profitt og vil helst ha garantier og subsidier for aa starte opp nye ruter. Og det burde de vaere, de driver jo butikk.
SAS har en mye mer fleksibel flaate, men blir sakte men sikkert utkonkurrert paa nord Norge, bonusopptjening kunne ihvertfall stoppet utviklingen og kanskje vunnet en del kunder tilbake for SAS slik at SAS ikke kun er paa defensiven og kutter ruter. Det er ingen tjent med.
At SAS ikke kan bruke sitt bonusprogram som en del av produktet, gjoer at SAS har mye mer vanskelig for aa konkurrere, Euronbonus er en viktig del av helhetsproduktet til SAS.
Og dette er ikke teori. Det er fakta: frekvensen og tilbudet til nord Norge blir daarligere og daarligere, snart er det kun TOS og BOO som har ett noenlunde bra tilbud.
At DY kommer til aa miste kundene sine og bli konkurrert ut av SAS er fullstendig udokumentert svada. Sannsynligheten for at det kommer til aa skje er tilnaermet null. Sjansen for at trenden vi naa ser norpaa kommer til aa fortsette er mye mye stoerre og veldig sannsynlig.
Og da kan du spoerre deg selv hva naeringslivet nordpaa vil ha: frekvens eller billettpriser til 499 og en avgang eller to daglig?
Situasjonen naa er en mye stoerre distriktskiller enn det bonuspoeng
kanskje kan vaere.
Jeg tror at aktoerene kan leve i flott harmoni nordpaa, men dersom status quo fortsetter fremover, kommer SAS til aa vaere en saga blott og bedrifter nordpaa vil finne veien soerover