Bonus City hører hjemme i Eventyrland. Makan til spikersuppekoking! Du lager en sort/hvitt-beskrivelse som er totalt absurd og uten rot i virkeligheten. Tror du virkelig at Kjos & co gir opp ruter fordi bonuspoeng innføres? Du undervurderer Norwegian grovt, og overvurderer betydningen av EuroBonus ditto.
Hva mener du er effekten av gjeninnføring av bonus? Tror du Kjos & co opprettholder ruter innenlands som de taper penger på? Har du sett på ruteregnskapene til DY og SK for norsk innenriks?
Hvis du gjør et forsøk på å tenke gjennom økonomien i driften av et flyselskap så er det mulig at du ser at Bonus City scenarioet som Wahoo setter opp opplagt har noe for seg.
Forklar oss gjerne hvordan din verden med og uten bonus fortoner seg.
At SAS får dele ut inntil 1000 poeng èn vei, kommer ikke til å endre på noe som helst, men ja, Norwegian må skjerpe fokuset noe.
På hvilke måte må DY skjerpe fokuset? Tilby bonuspoeng? Er det bedre for oss reisende å få bonuspoeng enn lave priser? Hvis dette ikke kommer til å endre på noe, hva er da årsaken til at SAS er så veldig ivrige på å innføre dette, for det er vel ikke bare for å være snille med oss reisende?
KT har ikke funnet klare bevis for at bonuspoeng kommer til legge Nord-Norge åpent for monopolister, men politikerne velger å tro det likevel.
Jeg er litt usikker på hvilke bevis man ville akseptert, men det er jo klin umulig å bevise hva som kommer til å skje i fremtiden. Man kan imidlertid bruke faglig innsikt til å predikere hva som vil skje basert på fundamentale forhold i markedet. KT kan selvsagt ikke gjøre slik enkelte her gjør og bare
hevde at dette ikke er noe problem. Deres
faglige vurdering er at denne ordningen innebærer et konkurransemessig problem, og da spesielt på tynnere ruter.
Det man heller bør spørre seg er hvorvidt en utvidelse av anbudsnettet ikke er et bedre virkemiddel enn opprettholdelse av bonusforbudet. Da kan staten selv sikre en god nok frekvens, selv på ruter der dagens konkurranse kun medfører vinge-mot-vinge flygninger 1-2 ganger om dagen (og null i helgene).
Det er selvsagt en mulighet, men hvorfor skal man ta i bruk anbud for å kunne gjeninnføre bonus? I dag flyr DY og SK i konkurranse med hverandre på en rekke strekninger, og man får ta det for gitt at de strekningene som opereres i hovedsak bidrar positivt i regnskapene. Hvis det er slik som KT mener at bonus endrer denne situasjonen, i likhet med det som Wahoo har indikert, så betyr jo det at det er gjeninnføring av bonus som gjør konkurransen ulønnsom (og ikke at det er destinasjonen i seg selv som er ulønnsom, selv med konkurranse).
Bonusforbudet har fått en nærmest mytisk status i Norge, og dets funksjon/virkning er vanvittig overvurdert.
Det minner nesten om debatten om sort/hvitt-tv vs farge-tv.
Ja, det er jeg enig i. Man sier på den ene siden at det ikke har noen effekt og at det er vanvittig overvurdert, men på den annen side så er det omtrent det alene som gjør at SAS taper penger, at WF må selges, at alle flyr med KLM via AMS, noen mener at DY ikke legger ned ruter selv om inntjeningen går ned (evt blir negativ), mens andre mener at Kjos & co driver med maksimalt rå utnyttelse, osv. Hva er det korrekte, mon tro? Alle disse tingene satt sammen er ikke akkurat logisk konsistente.