Bonuspoeng innenlands

Det blir jo for lett å si det slik. Norwegian står jo helt fritt til å konkurrere med bonusprogram de også. Det kom jo frem i dagens DN at de hadde en plan klar for å utvide Norwegian Reward om bonus ble tillatt på innenlandstrafikk. Selvsagt ville de ikke bare lagt seg ned for å dø ut, det er jo helt ulogisk.

Korrekt, men det beste med EB sett fra en distriktskunde er at WF er med i samme bonus-program,
så DY er sjanseløse og vil tape store markedsandeler.

W

SAS regner på dette.
1. Skal man sette inn ett fly til og fortsette å "såvidt" tjene penger?
2. Eller, skal man sett opp prisene på det ene flyet man har slik at det tjener GODE penger samt
at man beholder de samme kostnadene?
Man velger selvsagt det siste
W

MEN: Det er jo her resonementet ditt svikter fordi du bruker Kjos-LCC logikk.

Kjos kjører på rå maksimering av profitt, han vil ikke ha betenkeligheter med å bare få fylt sin ene 738 til maks pris om han er alene på en rute.

SAS er jo businessman's flyselskap og da er jo frekvens viktig (hvorfor får SAS 2 rundturer OSL-KKN til å gå rundt mesteparten av året, mens DY bare har en - og det med forsvarsavtalen i bunn?). SAS har også en flyflåte bedre egnet til å nettop kunne holde flere frevenser på litt tynnere ruter. Dessuten viser jo historien at SAS er villig til å ta et samfunnsansvar og kan fly på en slik måte at det gir profitt, men ikke maksimalt rått utnyttet, noe som jo igjen er bevist ved at man roper på SAS når man skal ha best flytilbud.

La oss ta ett tenkt ekstremt exempel på en rute som er ekstremt utsatt.

Bonus City

- Bonus er forbudt
- SAS og DY har en avgang samtidig hver dag hver til Oslo med identiske fly.
- Begge flyene er akkurat så fulle hver dag at begge selskapene bare "såvidt" tjener penger.
Så innføres bonus:
- Siden SAS har ett bedre bonusprogram enn DY velger en del av kundene SAS sitt
fly istedenfor, der er det jo dessuten plass til noen flere passasjerer.
- DY's fly får færre passasjerer for hver dag og taper mer og mer penger.
Etter en stund er DY nødt til å gi opp og SAS får monopol.
- Det er nå stor etterspørsel etter flyreiser i Bonus City pga bare ett fly.
SAS regner på dette.
1. Skal man sette inn ett fly til og fortsette å "såvidt" tjene penger?
2. Eller, skal man sett opp prisene på det ene flyet man har slik at det tjener GODE penger samt
at man beholder de samme kostnadene?
Man velger selvsagt det siste
- Prisøkningen vil nå føre til at etterspørselen synker på ruten slik man ikke lenger trenger
2 fly da alle får plass i det ene, evt. setter man inn ett litt større fly om nødvendig eller setter
prisene ytterligere opp for å holde etterspørselen på det nivået man ønsker for å klare seg med ett fly

Og vips, så har innbyggerne i Bonus City
- Ett dårligere rutetilbud
- Dyrere flyreiser
- Mange inbyggere har ikke lenger råd til å reise, eller ikke reise så ofte.
- Næringslivet blir påført ekstra kostnader i en allerede anstrengt økonomi og
noen går kanskje konkurs.
- Arbeidsledigheten øker
- Fraflyttingen øker
- Etc etc

Bonus City er ikke lenger ett like godt sted å bo og staten må inn med ytterligere kostbare tilltak og trygder som
vi skattebetalere må blø for eller andre svake grupper får mindre penger. Jeg betaler allerede 47% skatt så det holder..
Bonus City hører hjemme i Eventyrland. Makan til spikersuppekoking! Du lager en sort/hvitt-beskrivelse som er totalt absurd og uten rot i virkeligheten. Tror du virkelig at Kjos & co gir opp ruter fordi bonuspoeng innføres? Du undervurderer Norwegian grovt, og overvurderer betydningen av EuroBonus ditto.

Norwegian har finansielle muskler til å ta opp kampen mot SAS. Både i form av enda lavere priser og tøffere fokus på bedriftsavtaler. Deres eget bonusprogram kan med enkle grep gjøres veldig attraktivt, særlig når IC-ruter åpnes. Norwegian tjener penger, SAS gjør det ikke. At SAS får dele ut inntil 1000 poeng èn vei, kommer ikke til å endre på noe som helst, men ja, Norwegian må skjerpe fokuset noe.

Totalt uproblematisk.

Hvis DY kutter i nord, er det langt mer sannsynlig at det skyldes uegnet materiell, enn noen skarve bonuspoeng.

KT har ikke funnet klare bevis for at bonuspoeng kommer til legge Nord-Norge åpent for monopolister, men politikerne velger å tro det likevel. Det man heller bør spørre seg er hvorvidt en utvidelse av anbudsnettet ikke er et bedre virkemiddel enn opprettholdelse av bonusforbudet. Da kan staten selv sikre en god nok frekvens, selv på ruter der dagens konkurranse kun medfører vinge-mot-vinge flygninger 1-2 ganger om dagen (og null i helgene).

Bonusforbudet har fått en nærmest mytisk status i Norge, og dets funksjon/virkning er vanvittig overvurdert.

Det minner nesten om debatten om sort/hvitt-tv vs farge-tv.

Korrekt, men det beste med EB sett fra en distriktskunde er at WF er med i samme bonus-program,
så DY er sjanseløse og vil tape store markedsandeler.

W

Selvsagt, men det er jo her SAS har et produkt som NAX ikke har. De har drifter det lille feeder selskapet og tar da risikoen/tapet/fortjenesten med det. Det samme står selvsagt NAX fritt til å gjøre, de kan levere anbud på akkurat samme rutene og gi akkurat samme bonusprogram.

Bonus City hører hjemme i Eventyrland. Makan til spikersuppekoking! Du lager en sort/hvitt-beskrivelse som er totalt absurd og uten rot i virkeligheten. Tror du virkelig at Kjos & co gir opp ruter fordi bonuspoeng innføres? Du undervurderer Norwegian grovt, og overvurderer betydningen av EuroBonus ditto.

Hva mener du er effekten av gjeninnføring av bonus? Tror du Kjos & co opprettholder ruter innenlands som de taper penger på? Har du sett på ruteregnskapene til DY og SK for norsk innenriks?

Hvis du gjør et forsøk på å tenke gjennom økonomien i driften av et flyselskap så er det mulig at du ser at Bonus City scenarioet som Wahoo setter opp opplagt har noe for seg.

Forklar oss gjerne hvordan din verden med og uten bonus fortoner seg.

At SAS får dele ut inntil 1000 poeng èn vei, kommer ikke til å endre på noe som helst, men ja, Norwegian må skjerpe fokuset noe.

På hvilke måte må DY skjerpe fokuset? Tilby bonuspoeng? Er det bedre for oss reisende å få bonuspoeng enn lave priser? Hvis dette ikke kommer til å endre på noe, hva er da årsaken til at SAS er så veldig ivrige på å innføre dette, for det er vel ikke bare for å være snille med oss reisende?

KT har ikke funnet klare bevis for at bonuspoeng kommer til legge Nord-Norge åpent for monopolister, men politikerne velger å tro det likevel.

Jeg er litt usikker på hvilke bevis man ville akseptert, men det er jo klin umulig å bevise hva som kommer til å skje i fremtiden. Man kan imidlertid bruke faglig innsikt til å predikere hva som vil skje basert på fundamentale forhold i markedet. KT kan selvsagt ikke gjøre slik enkelte her gjør og bare hevde at dette ikke er noe problem. Deres faglige vurdering er at denne ordningen innebærer et konkurransemessig problem, og da spesielt på tynnere ruter.

Det man heller bør spørre seg er hvorvidt en utvidelse av anbudsnettet ikke er et bedre virkemiddel enn opprettholdelse av bonusforbudet. Da kan staten selv sikre en god nok frekvens, selv på ruter der dagens konkurranse kun medfører vinge-mot-vinge flygninger 1-2 ganger om dagen (og null i helgene).

Det er selvsagt en mulighet, men hvorfor skal man ta i bruk anbud for å kunne gjeninnføre bonus? I dag flyr DY og SK i konkurranse med hverandre på en rekke strekninger, og man får ta det for gitt at de strekningene som opereres i hovedsak bidrar positivt i regnskapene. Hvis det er slik som KT mener at bonus endrer denne situasjonen, i likhet med det som Wahoo har indikert, så betyr jo det at det er gjeninnføring av bonus som gjør konkurransen ulønnsom (og ikke at det er destinasjonen i seg selv som er ulønnsom, selv med konkurranse).

Bonusforbudet har fått en nærmest mytisk status i Norge, og dets funksjon/virkning er vanvittig overvurdert.

Det minner nesten om debatten om sort/hvitt-tv vs farge-tv.

Ja, det er jeg enig i. Man sier på den ene siden at det ikke har noen effekt og at det er vanvittig overvurdert, men på den annen side så er det omtrent det alene som gjør at SAS taper penger, at WF må selges, at alle flyr med KLM via AMS, noen mener at DY ikke legger ned ruter selv om inntjeningen går ned (evt blir negativ), mens andre mener at Kjos & co driver med maksimalt rå utnyttelse, osv. Hva er det korrekte, mon tro? Alle disse tingene satt sammen er ikke akkurat logisk konsistente.

Last edited:
Selvsagt, men det er jo her SAS har et produkt som NAX ikke har. De har drifter det lille feeder selskapet og tar da risikoen/tapet/fortjenesten med det. Det samme står selvsagt NAX fritt til å gjøre, de kan levere anbud på akkurat samme rutene og gi akkurat samme bonusprogram.

Ja, for DY har en rekke fly med SCAT-1 installert...?;)

Hvorfor er det bedre at selskapene konkurrerer på egenskapene ved bonusprogrammene, enn at de konkurrerer på pris?

MEN: Det er jo her resonementet ditt svikter fordi du bruker Kjos-LCC logikk.

Kjos kjører på rå maksimering av profitt, han vil ikke ha betenkeligheter med å bare få fylt sin ene 738 til maks pris om han er alene på en rute.

SAS er jo businessman's flyselskap og da er jo frekvens viktig (hvorfor får SAS 2 rundturer OSL-KKN til å gå rundt mesteparten av året, mens DY bare har en - og det med forsvarsavtalen i bunn?). SAS har også en flyflåte bedre egnet til å nettop kunne holde flere frevenser på litt tynnere ruter. Dessuten viser jo historien at SAS er villig til å ta et samfunnsansvar og kan fly på en slik måte at det gir profitt, men ikke maksimalt rått utnyttet, noe som jo igjen er bevist ved at man roper på SAS når man skal ha best flytilbud.

Jeg har jo forstått at noen liker det ene og andre liker det andre selskapet, men her må det vel være litt vel selektiv "bevisførsel"? Tror du at SAS og DY opererer med andre kriterier for lønnsomhet (jeg vet ikke hva du legger i profitt kontra "maksimalt rått utnyttet"), og tror du oppriktig at SAS tar andre hensyn enn lønnsomhet når de setter opp sitt trafikkprogram? Det er selvsagt mulig at de gjør det og det kan kanskje forklare de økonomiske resultatene.

Hvorvidt historien viser at SAS tar mer samfunnsansvar enn andre er jeg usikker på, men går man tilbake før 1994 og liberaliseringen i luftfarten så har du sikkert rett i det (men det var andre tider). At noen ordførerer i Finnmark har skrevet brev til SAS for å få flere avganger er selvsagt et signal om at de vil ha flere avganger, men er vel knapt et bevis for så mye mer enn akkurat det. Her i byen har man vel ropt på DY i forhold til å opprette direkteruter ut av landet, uten at jeg tror at det betyr at dette er bevis for at DY tar et bredere samfunnsansvar.

Last edited:
Selvsagt, men det er jo her SAS har et produkt som NAX ikke har.

Selvsagt, og jeg regner med at de fleste her - meg selv inkludert - unner SAS disse kundene fordi de har ett bedre produkt på
mange områder! Men, jeg regner med at du ikke seriøst tror at NAX hverken ønsker å prøve eller ville lykkes hvis de forsøkte lage ett nytt "WF" i nord.
Derfor, problemstillingen her er altså mye mer komplisert enn dette fordi vi snakker om et sårbart område i nord.
KT og Regjeringen mener at de negative samfunnsmessige konsekvensene i nord av å gi SAS "frie tøyler" er såpass store at
de OVERGÅR hensynet til fri konkurranse. Nettopp fordi SAS+WF er så gode i nord!!
Selv EEA avtalen åpner for fritak dersom det er tungtveiende grunner til det - og det er her uenigheten mellom Norge og EU står. Norge mener de er infridd, EU mener ikke (foreløpig, de mener dokumentasjonen så langt er for dårlig)

Så dette handler ikke om at noen her "hater" fri konkurranse, bonus eller SAS, det handler om at man er dypt bekymret
for hva som i worst case kan skje med næringsliv og samfunn i nord.

W

Last edited:
Ja, for DY har en rekke fly med SCAT-1 installert...?;)

Hvorfor er det bedre at selskapene konkurrerer på egenskapene ved bonusprogrammene, enn at de konkurrerer på pris?

Nei, men det har SAS Group kjøpt seg. Da kan også NAX gjøre det og vinne anbud, de er jo så billige uansett at det ikke burde være noe problem!

Jeg har jo forstått at noen liker det ene og andre liker det andre selskapet, men her må det vel være litt vel selektiv "bevisførsel"? Tror du at SAS og DY opererer med andre kriterier for lønnsomhet (jeg vet ikke hva du legger i profitt kontra "maksimalt rått utnyttet"), og tror du oppriktig at SAS tar andre hensyn enn lønnsomhet når de setter opp sitt trafikkprogram? Det er selvsagt mulig at de gjør det og det kan kanskje forklare de økonomiske resultatene.

Som fanden leser bibelen....... Sa jeg at SAS tapte penger med vitende og vilje på disse?
Det jeg sier er at DY vil melke destinasjonen med en flygning per dag, og ikke vil ta hensyn til ønsker om flere frekvenser fordi det ikke er deres modell for inntjening. SAS har materiell og CSR som gjør at de er mer åpen til å lytte til ønskene om frekvens og kan sette inn 2 736 avganger per dag dersom de fortsatt finner dette lønnsomt - og om det er historien og eierne som gjør at SAS ser ut til å ta et slikt utvidet samfunnsansvar sammenlignet med DY kan man jo også ta en diskusjon på.

Så ja, jeg tror at SAS og DY har forskjellige krav til lønnsomhet på visse destinasjoner , men jeg sier ikke dermed at SAS ikke har krav til lønnsomhet som du leser det som. Det er forsvarsavtalen som "tvinger" DY til å fly på KKN, men SAS flyr fortsatt også 2ggr om dagen det meste av året på KKN - om det var SAS som hadde forsvarsavtalen tror jeg ikke DY hadde luktet på KKN en gang.

Her i byen har man vel ropt på DY i forhold til å opprette direkteruter ut av landet, uten at jeg tror at det betyr at dette er bevis for at DY tar et bredere samfunnsansvar.

Ser at du ikke greier å skille bart og snørr, det er vel ingen som skriker og hevder at Tromsø har et flytilbud som går utover offentlig forvaltning og næringslivet som de argumenterer for i Finnmark. Om du mener at det er det samme å skrike etter ferie/langhelgs destinasjoner fra TOS viser det at vi har helt forskjellig oppfatning om hva samfunnsansvar er i denne sammenheng.

Jeg tror hverken SAS, Widerøe eller Norwegian tar noe særlig samfunnsansvar, det er da heller ikke jobben til et akskjeselskap - det skal tjene penger. Staten skal ta samfunnsansvar, og det gjør de ved å lyse ut enkelte flyruter på anbud. Så kan de kommersielle velge hvordan de vil forholde seg til dette mtp feeding bl.a. Ingen skal kunne si at SAS eller Norwegian eller Widerøe har større eller mindre samfunnsansvar.

Som fanden leser bibelen....... Sa jeg at SAS tapte penger med vitende og vilje på disse?
Det jeg sier er at DY vil melke destinasjonen med en flygning per dag, og ikke vil ta hensyn til ønsker om flere frekvenser fordi det ikke er deres modell for inntjening. SAS har materiell og CSR som gjør at de er mer åpen til å lytte til ønskene om frekvens og kan sette inn 2 736 avganger per dag dersom de fortsatt finner dette lønnsomt - og om det er historien og eierne som gjør at SAS ser ut til å ta et slikt utvidet samfunnsansvar sammenlignet med DY kan man jo også ta en diskusjon på.

Så ja, jeg tror at SAS og DY har forskjellige krav til lønnsomhet på visse destinasjoner , men jeg sier ikke dermed at SAS ikke har krav til lønnsomhet som du leser det som. Det er forsvarsavtalen som "tvinger" DY til å fly på KKN, men SAS flyr fortsatt også 2ggr om dagen det meste av året på KKN - om det var SAS som hadde forsvarsavtalen tror jeg ikke DY hadde luktet på KKN en gang.

Så DY vil melke en destinasjon, mens SAS tar andre hensyn? Kanskje. Jeg vet ikke. Jeg gleder meg iallefall til å se at SAS setter inn 2736 avganger per dag... Det var dette med overdreven tro på det ene kontra det andre selskapet...

Ser at du ikke greier å skille bart og snørr, det er vel ingen som skriker og hevder at Tromsø har et flytilbud som går utover offentlig forvaltning og næringslivet som de argumenterer for i Finnmark. Om du mener at det er det samme å skrike etter ferie/langhelgs destinasjoner fra TOS viser det at vi har helt forskjellig oppfatning om hva samfunnsansvar er i denne sammenheng.

Så det er forskjell på snørr og bart? Du skriver at det er et bevis for at SAS tar samfunnsansvar at ordførere skriver til SAS for å få et bedre tilbud til/fra Alta. Tar SAS ansvar for disse ordførerne? Jeg kan ikke se annet enn at de tilpasser egne avganger til det som er lønnsomt for SAS. Er så avgangene til London utelukkende for ferie/langhelg? Kanskje, men selv har jeg flydd strekningen nokså mange ganger de siste årene, og kanskje 1 av 10 flygninger har vært ferie/fritid. Det er mulig at alle andre enn meg reiser på ferie til London, men det vet jeg lite om.

Du får kanskje ellers se hva Pandion hanswest skriver om samfunnsansvar i posten ovenfor, om du ikke fester lit til mine vurderinger.

Last edited:
Så DY vil melke en destinasjon, mens SAS tar andre hensyn? Kanskje. Jeg vet ikke. Jeg gleder meg iallefall til å se at SAS setter inn 2736 avganger per dag... Det var dette med overdreven tro på det ene kontra det andre selskapet...
Du får juble da...... SK 4472/4473 & SK 4478/4479 eksisterer da, og flyes med 735/736/737, men som sagt ikke så meget 4478/4479 på vinteren.

Så det er forskjell på snørr og bart? Du skriver at det er et bevis for at SAS tar samfunnsansvar at ordførere skriver til SAS for å få et bedre tilbud til/fra Alta. Tar SAS ansvar for disse ordførerne? Jeg kan ikke se annet enn at de tilpasser egne avganger til det som er lønnsomt for SAS. Er så avgangene til London utelukkende for ferie/langhelg? Kanskje, men selv har jeg flydd strekningen nokså mange ganger de siste årene, og kanskje 1 av 10 flygninger har vært ferie/fritid. Det er mulig at alle andre enn meg reiser på ferie til London, men det vet jeg lite om.
Så du mener at det at du ikke kan fly direkte til London to dager i uka, men må via Oslo og har et vell av avganger og connections å velge mellom, er et sammenlignbart dårlig flytilbud på linje med KKN/ALF uten kveldsruter?

Dette er vel faktisk første gangen SAS vinterkutter på kvelden på ALF, mens det på KKN har vært "rabalder" flere vintersesonger når SAS har varslet det samme kuttet. På KKN har SAS til tider hørt på hylekoret og endret sine opprinnelige vinterruter på KKN, og det er dette jeg mener med å ha tatt samfunnsansvar.

DY kjører med 738-enhetsflåte (ja det er enda noen 733 igjen, men de skal jo bort), og Finnmark kan bare glemme å få gehør hos Kjos. SAS har derimot mulighet til dette med sin flåte, og bonusforbudet kan være med på å gjøre det ulønnsomt å kjøre disse kveldsrutene om vinteren.

Du får kanskje se hva Pandion hanswest skriver
Hva har så det med saken at hanswest er Pandion? Han er jo såklart en av SAS sine beste kunder, men da må jo det også telle at han er basert i TRD og dermed kanskje ikke er så opptatt og interessert i flytilbudet i distrikts-Norge, og dermed heller ikke har opplevd at SAS har vært lydhør for ønsker fra distriktene. Jeg kommer selv fra Sør-Varanger og følger godt med diskusjonen der, og det er ingen som har forventninger til at DY "redder verden", men der oppleves det sånn at SAS i hvert fall er imøtekommende og til dels tar et større ansvar enn det som forventes av deg og hanswest.

At du sitter i Oxford å sutrer over at du må via Oslo for å komme mellom Tromsø og London, og mener det viktigste er at folk kan komme seg til Oslo fra KKN for 399 med en daglig avgang, viser vel at du ikke helt greier å se hva det er folk i Finnmark klager på når det gjelder flytilbudet på vinteren.

Du får juble da...... SK 4472/4473 & SK 4478/4479 eksisterer da, og flyes med 735/736/737, men som sagt ikke så meget 4478/4479 på vinteren.

Jeg må vel innrømme at jeg leste dette som tallet "2736", og ikke 2 avganger med 736. Derav kommentaren... ;)

Så du mener at det at du ikke kan fly direkte til London to dager i uka, men må via Oslo og har et vell av avganger og connections å velge mellom, er et sammenlignbart dårlig flytilbud på linje med KKN/ALF uten kveldsruter?

Nei, jeg mener bare at hverken det at noen ordførere spør SAS om å opprette ruter eller folks ønske om å få direkteruten til London tilbake sier noe om samfunnsansvar.

DY kjører med 738-enhetsflåte (ja det er enda noen 733 igjen, men de skal jo bort), og Finnmark kan bare glemme å få gehør hos Kjos. SAS har derimot mulighet til dette med sin flåte, og bonusforbudet kan være med på å gjøre det ulønnsomt å kjøre disse kveldsrutene om vinteren.

Om det er kostnadssiden du tenker på så vil jeg tro at tripcost'en til DY for en 738 ikke er høyere enn for SAS sine mindre maskiner.

At du sitter i Oxford å sutrer over at du må via Oslo for å komme mellom Tromsø og London, og mener det viktigste er at folk kan komme seg til Oslo fra KKN for 399 med en daglig avgang, viser vel at du ikke helt greier å se hva det er folk i Finnmark klager på når det gjelder flytilbudet på vinteren.

SÅ var det dette med å lese hva folk skriver og ikke legge meninger i munnen på folk... Jeg stiller meg kritisk til holdningen om at SAS tar samfunnsansvar i så mye større grad enn andre selskaper, men jeg skjønner at du ikke er enig og har tro på at SAS tar et slikt ansvar. Du trenger kanskje likevel ikke late som at jeg mener ting jeg ikke mener. Det er noe med å kunne ha to tanker i hodet samtidig...:rolleyes:

Eg er glad at det ikkje er bonuspoeng innanlands, og eg er absolutt ein av dei som kunne fått mange poeng på det.

For det første, så gjer det at eg er sikker på at eg vel det flyselskapet som med teneste/pris er best kvar gong. På den måten fremjar eg konkuransen som gjer at flyselskapa prøver å utvikle produktet sitt.

For det andre, fordelsprogramma er ikkje gratis, så vi betaler det på ein eller anna måte. Eg føretrekk rimelegare biletter, og så bruke dei sparte pengane til det eg vil.

For det tRedje, det er lettare for nye aktørar å kome inn. Nokon har tidlegare i denne tråden avvist at noko slikt vil skje, men så får vi kanskje Nonstop.

For det andre, fordelsprogramma er ikkje gratis, så vi betaler det på ein eller anna måte. Eg føretrekk rimelegare biletter, og så bruke dei sparte pengane til det eg vil.

Neivel? Hvordan skal da SAS klare å selge Eurobonus (antydet milliardbeløp) om de taper en masse penger på dette? Sannheten er at disse programmene er en pengemaskin, en pengemaskin SAS nå ikke får full uttelling av ettersom den er forbudt i Norge. Du kan sjekke opp Aeroplan. Dette er programmet til Air Canada, og ble solgt ut for store summer. Det lever nå sitt uavhengige liv.

Neivel? Hvordan skal da SAS klare å selge Eurobonus (antydet milliardbeløp) om de taper en masse penger på dette? Sannheten er at disse programmene er en pengemaskin, en pengemaskin SAS nå ikke får full uttelling av ettersom den er forbudt i Norge. Du kan sjekke opp Aeroplan. Dette er programmet til Air Canada, og ble solgt ut for store summer. Det lever nå sitt uavhengige liv.

Det som har verdi her, er medlemsmassen, og der ligg det opparbeida midlar til kjøp. Derfor har det ein verdi for den som kjøper det.
Men, den verdien er bygd opp, og vert vedlikehalden ved at vi betaler litt for mykje for basisvara. Så er det litt verdi utifrå at ein kan framstå som ei stor kjøpegruppe.

Til samanlikning så kan vi sjå på lojalitetsprogramma til bankane. Dei prøver å kjøpe innhald frå andre ved å marknadsføre si store medlemsgruppe. Likevel viser det seg at du får billegare banktenester om du shopper det du treng her og der.

Som TOS sier, så ser det ut for meg at en 738 ved gjennomsnittlig vekt vil ha omtrent samme FF som en B733 ved gjennomsnittlig vekt (Ref BADA).
DY kan altså hvis de ønsker fly samme payload med sin 738 til en lavere kostnad. Eller, de kan sette ned prisen på ruten slik at
etterspørselen øker og flyet dermed blir fylt opp. Så den teorien er lite sannsynlig.

W

Folk flest er rasjonelle nok til å se på produktet i sin helhet, men kunder er ulike og vil ha ulike produkter. Det beste for kunden er å kunne velge selv, om de vil ha billigst eller andre fordeler.

Som TOS sier, så ser det ut for meg at en 738 ved gjennomsnittlig vekt vil ha omtrent samme FF som en B733 ved gjennomsnittlig vekt (Ref BADA).
DY kan altså hvis de ønsker fly samme payload med sin 738 til en lavere kostnad. Eller, de kan sette ned prisen på ruten slik at
etterspørselen øker og flyet dermed blir fylt opp. Så den teorien er lite sannsynlig.

W

Nå er det jo restriksjoner på KKN som gjør at DY har antydet at de ikke vil fly på KKN når 733ene er ute da....

Back