Bonuspoeng innenlands

Det var vel ESA som fjernet bonusforbudet i Sverige. Hva er det som gjør at utfallet vil være anderledes i Norge?

Helt ufatteligt at norske politikere i den grad kan favorisere en virksomhed fremfor en anden - og blande sig i hvilket produkt en virksomhed må konkurrere med. Laveste fællesnævner skal åbenbart sætte standarden.

Som Tommy siger - ganske enkelt en skandale, som ESA bør få Norge til at rette op på omgående.

Nu mangler vi bare at myndighederne ændrer lovgivningen så man kan bruge billige medarbejdere fra 3. lande i Skandinavien og ser igennem fingre med skattebetaling i arbejdslandet - så er galskaben komplet. Men det ville da ikke overraske hvis de gjorde.

Den sidste sovjetstat eksisterer åbenbart endnu.

Last edited:
Og her SAS kommentar:

Med dagens vedtak om fortsatt forlengelse av det unike bonusforbudet i Norge går
myndighetene inn for fortsatt favorisering av Norwegian. Flyselskapet har som
eneste flyselskap i hele verden fått konkurransebeskyttelse mot andre selskapers
fordelsprogram. Dette forbudet var ment som fødselshjelp under oppstartfasen av
selskapet for ti år siden. I dag er Norwegian dominerende aktør på flere ruter i
Norge og mer enn godt nok rustet til konkurranse.
- Konkurranseregler skal beskytte konkurransen, ikke konkurrenter, sier Eivind
Roald , Konserndirektør for salg og marked i SAS. Han er svært kritisk til
myndighetenes beslutning som ensidig støtter opp om en lavprismodell med en
rekke (skjulte) gebyrer.

- SAS er et fullserviceselskap som ønsker å konkurrere med hele sin
forretningsmodell. Vi vil, i tillegg til pris, gjerne konkurrere enda mer på
kvalitet og gode servicetjenester også i Norge, sier Eivind Roald, som har blitt
møtt med påstander om at en opphevelse av bonusforbudet ville ha gitt dyrere
flypriser.

- Den samme prisutviklingen som vi har hatt i Norge de siste årene har også
skjedd ellers i verden hvor EuroBonus, og alle andre fordelsprogram, får være en
del av de normale konkurransevirkemidlene selskapene i mellom, sier Roald. -
Heller ikke Konkurransetilsynets grundige undersøkelse kunne påvise prisøkning
som følge av fordelsprogram. Billige billetter finnes over alt - også når du
flyr utenfor Norge!

Eivind Roald er kritisk til at Norwegians trusler om å legge ned ruter i
distriktene trolig har bidratt til en opprettholdelse av bonusforbudet.

- Det er overkapasitet på grunn av stadig større fly, med flere seter som skal
fylles for enhver pris, som reduserer antallet frekvenser og ruter på marginale
flystrekninger i Norge, sier Eivind Roald.

Konkurransetilsynets anbefaling identifiserer strekningene mellom Oslo og
Stavanger, Bergen og Trondheim som "robuste" nok. Dette betyr at de erkjenner at
hele hjemmelsgrunnlaget for bonusforbudet på disse strekningene ikke eksisterer
lenger. I følge ESA er det særnorske bonusforbudet lovstridig.

SAS vil bruke noen dager på å vurdere hvordan selskapet vil forholde seg til
situasjonen med forlengelse av bonusforbudet på innenriks flyreiser i Norge.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Knut Morten Johansen,
informasjonssjef i Norge

Re: Bonuspoeng viktig for valg av flyselskap

Norge er flinke til aa etterkomme EU direktiv ellers, men man kan jo ikke godta bonuspoeng paa innenrkiks selv om EU sier at Norge kan gjoere det...:headbang

Nå tapte jo Regjeringen en viktig sak om tomtefester i en EU-domstol.
Vi får håpe at det samme skjer i denne saken om bonuspoeng.

Nå tapte jo Regjeringen en viktig sak om tomtefester i en EU-domstol.
Vi får håpe at det samme skjer i denne saken om bonuspoeng.

Kanskje de burde laere at de ikke koedder med EU, eller skal de plutselig ikke foelge direktivene? Regjeringa snakker jo i mot seg selv rimelig ofte.

Det er bred politisk enighet om dette. Høyre skryter også av regjeringens vedtak.

SAS opptrer relativt sutrete, og jeg tipper de ikke vinner særlig sympati...

""Nå tapte jo Regjeringen en viktig sak om tomtefester i en EU-domstol.
Vi får håpe at det samme skjer i denne saken om bonuspoeng.""

Nå blir vel EU's direktiver om luftfart etter hvert gjennomført.
Og det jubler vel Nordiske ansatte i luftfarten for ?

Ja, jeg er ikke veldig overrasket over at det ble som det ble. Argumentene fra SAS har ikke vært utpreget sterke i forhold til konkurranseaspektet, all den tid de går i mot det meste av etablert kunnskap på området. Argumentet om at "vil vil ikke bare konkurrere på pris, men også på kvalitet" høres selvsagt flott ut, men hva betyr det for kundene? Hvis du selger et produkt av høyere kvalitet så tar du normalt ut en høyere pris - ingen bedrift som ønsker å maksimere egen inntjening er villig til å levere et produkt av høyere kvalitet uten at dette resulterer i økt inntjening. Man kan selvsagt mene & tro at det ikke har noen effekt på prisene, men det tror jeg veldig lite på (basert på en økonomisk analyse av konkurransesituasjonen).

Denne økte inntjeningen vil vel da komme fra en kombinasjon av kunder tatt fra konkurrenten og høyere priser. Tar man tilstrekkelig mange (gode) kunder fra konkurrenten så kan det naturligvis ha konsekvenser for tilbudet til konkurrenten, som derigjennom påvirker kundene negativt. KT har sittet med ruteregnskapene til begge selskapene, og vet at en del ruter er marginale hva angår inntjening. Vi vet også at DY er kjappe til å kutte ruter de ikke tjener på eller hvor de kan tjene mer andre steder.

Argumentet om at bonusprogrammer er profittsentra i seg selv er ikke avgjørende i så måte - det genererer inntekter også uten bonus innenlands, og det er et åpent spørsmål hvilken effekt bonus innenlands kunne hatt for inntjeningen i programmet (uten å ta hensyn til lojalitetseffekten på pris).

I forhold til prosessen mot ESA så er det andre spørsmål enn de rent konkurranseretslige som vurderes (det går primært på forhold knyttet til det indre marked).

Når det er sagt så har jeg ingen problemer med å forstå at SAS ønsker dette på plass. Jeg er mer undrende over at så mange av de reisende i Norge ønsker dette.

Det var vel ingen som hadde forventet at den nåværende forbudskåte regjering skulle gå hen og oppheve et forbud? Heldigvis ligger det mye makt utenfor Norges grenser, så vi får bare avvente og se hva som ev. kommer fra EØS-domstolen.

Ifølge dine tidligere innlegg trenger vi jo bare å vente ett år - til den nye blåbrune regjeringen er på plass :)

Ifølge dine tidligere innlegg trenger vi jo bare å vente ett år - til den nye blåbrune regjeringen er på plass :)
At det blir regjeringsskifte i september 2013, har du helt rett i. T.o.m. AP har innsett det, all den tid de panisk innsetter egne folk i alt som er av ledige styrer, stillinger og utvalg for tiden. Hvor du får brunfargen din fra, er jeg imidlertid usikker på.

Når det gjelder bonuspoengene, er sannsynligheten større for at forbudet forsvinner med en borgerlig regjering, enn med dagens regjering. Jeg tror imidlertid at det blir ESA som til syvende og sist sitter med nøkkelen.

""Nå tapte jo Regjeringen en viktig sak om tomtefester i en EU-domstol.
Vi får håpe at det samme skjer i denne saken om bonuspoeng.""

Nå blir vel EU's direktiver om luftfart etter hvert gjennomført.
Og det jubler vel Nordiske ansatte i luftfarten for ?

Det er vel forskjell på hvilke direktiver fra EU man ønsker gjennomført...;)

Når det gjelder bonuspoengene, er sannsynligheten større for at forbudet forsvinner med en borgerlig regjering, enn med dagens regjering. Jeg tror imidlertid at det blir ESA som til syvende og sist sitter med nøkkelen.

Det første har du vel rett i, all den tid dagens regjering nå har sagt nei til bonus innenlands... Jeg har ikke inntrykk av at de andre partiene på Stortinget har en annen holdning til dette enn den sittende regjeringen, men jeg skal selvsagt la deg tro at gresset er grønnere på den andre siden.

ESA vil naturligvis se på argumentene til departementet, og hvis de ikke kjøper argumentene så går vel saken til EFTA-domstolen (?) for avgjørelse.

Ikke veldig vanskelig å anta hvor FlightDeck har sitt politiske hjerte.Og ikke noe galt i det. Har til og med vært så naiv i mine unge år og trodd på det selv. Nå er jeg blå.

Derimot å inlemme brunt i alternativet blir vel noe søkt. Ikke minst i et forum for folk som elsker luftfart og å diskutere det som skjer i den bransjen.

Take care.

Laveste fællesnævner skal åbenbart sætte standarden.

Et selskap kan levere et så bra produkt man bare ønsker, så lenge måten dette gjøres på ikke hindrer effektiv konkurranse. På hvilken måte gir SAS meg et bedre produkt når jeg får bonuspoeng? Jeg får bonuspoeng når jeg reiser utenlands, men opplever ingen vesentlig forskjell i kvaliteten på produktet med og uten bonus.

Et selskap kan levere et så bra produkt man bare ønsker, så lenge måten dette gjøres på ikke hindrer effektiv konkurranse. På hvilken måte gir SAS meg et bedre produkt når jeg får bonuspoeng? Jeg får bonuspoeng når jeg reiser utenlands, men opplever ingen vesentlig forskjell i kvaliteten på produktet med og uten bonus.

Nei, du gjør kanskje ikke det. De som stort sett reiser innenlands gjør derimot det, med mindre de de også reiser nok utenlands til å få fordeler pga det.

Nei, du gjør kanskje ikke det. De som stort sett reiser innenlands gjør derimot det, med mindre de de også reiser nok utenlands til å få fordeler pga det.

Nå reiser jeg minst like mye innenlands som utenlands, så for meg personlig ville dette selvsagt resultert i ganske mange bonuspoeng på årsbasis. Betyr det at SAS leverer et bedre produkt med bonus i forhold til uten? Hva er produktet? Er det statusen man får så kan jeg forstå dette, men fordelen du da får betinger at du låser deg i større grad til et selskap. Denne fordelen er vel også stort sett begrenset til prioritet på venteliste om man ser på dette i forhold til innenlandsreiser. Hvis det er korrekt at kundene oppfatter dette som en fordel og bytter i større grad til SAS for å utnytte denne fordelen, hva tror vi at SAS gjør som et svar på dette? De observerer at flere kunder flokker til selskapet uten at de har gjort annet enn å gi bonuspoeng. Hva ville du gjort om du drev butikk og du plutselig fikk flere kunder uten at du hadde gjort annet enn å stemple på et kort? Kunne du f.eks. sett muligheten til å øke prisene noe? Hadde jeg drevet butikk så hadde iallefall jeg gjort det.

Last edited:
Nå reiser jeg minst like mye innenlands som utenlands, så for meg personlig ville dette selvsagt resultert i ganske mange bonuspoeng på årsbasis. Betyr det at SAS leverer et bedre produkt? Hva er produktet? Er det statusen man får så kan jeg forstå dette, men fordelen du da får betinger at du låser deg i større grad til et selskap. Denne fordelen er vel også stort sett begrenset til prioritet på venteliste om man ser på dette i forhold til innenlandsreiser. Hvis det er korrekt at kundene oppfatter dette som en fordel og bytter i større grad til SAS for å utnytte denne fordelen, hva tror vi at SAS gjør som et svar på dette? De observerer at flere kunder flokker til selskapet uten at de har gjort annet enn å gi bonuspoeng. Hva ville du gjort om du drev butikk og du plutselig fikk flere kunder uten at du hadde gjort annet enn å stemple på et kort? Kunne du f.eks. sett muligheten til å øke prisene noe? Hadde jeg drevet butikk så hadde iallefall jeg gjort det.

Man ville vel også kunne oppnå prioritert checkin og fast-track gjennom security, som er noe av det viktigste for meg. Rask forflytning fra flybuss til gate. Med bonus- og statusopptjening også innenlands kan man vel også se for seg lounge også innenlands og mulighet til å jobbe litt ifred på vei til møter etc.

Man ville vel også kunne oppnå prioritert checkin og fast-track gjennom security, som er noe av det viktigste for meg. Rask forflytning fra flybuss til gate. Med bonus- og statusopptjening også innenlands kan man vel også se for seg lounge også innenlands og mulighet til å jobbe litt ifred på vei til møter etc.

Ja, du får vel også prioritert innsjekk, noe som kan være kjekt hvis man reiser med innsjekket baggasje. Uten baggasje er vel verdien av dette lik 0. Fast track er ikke en opsjon i dag, og innenlandslounge er vel heller ikke på plass (og ingen av disse forholdene har noe med bonus eller ikke å gjøre). Disse kunne gode kunder fått også uten bonus. Hadde man hatt innenrikslounge så kunne denne naturligvis vært åpnet for kunder på innenriks flex-billetter, slik at en del reisevirksomhet uansett ville kunnet gitt disse fordelene. Det samme kunne man gjort med både innsjekk og fast track (dersom det ble åpnet for fast track for innenlandspassasjerer).

Back