Bonuspoeng innenlands

Re: Norwegian bestiller 222 fly

Før man investerer mye i argumentet om at det er fri konkurranse, så kan man kanskje stille seg spørsmålet om hvorfor det ikke er etablert flere aktører på norsk innenriks i dag. Norge har 2-3 meget trafikktunge strekninger sett i europeiske sammenheng, som sannsynligvis kunne støttet en aktør til.

Det er greit at det er fritt frem for de som måtte ønske det (og som har papirene i orden) å kunne starte opp trafikk i Norge, men det er også endel kostnader forbundet med en slik oppstart. Med store aktører på plass allerede, og med et evt bonusprogram som gir lojale kunder, så tror ikke jeg det er helt enkelt å skulle etablere seg. Slike etableringsbarrierer gjør at markedet ikke nødvendigvis responderer med en ny aktør om prisene stiger noe. Dette er imidlertid en annen diskusjon enn 222 nye fly.

Joda, men prisnivået på disse strekningene idag er ikke veldig høyt (med unntak av noen av de typiske forretningsavgangene på morgen og ettermiddag), slik at dette er ikke så aktuelt i dag. Om prisnivået skulle øke, så blir dette straks en helt annen sak.

Joda, men prisnivået på disse strekningene idag er ikke veldig høyt (med unntak av noen av de typiske forretningsavgangene på morgen og ettermiddag), slik at dette er ikke så aktuelt i dag. Om prisnivået skulle øke, så blir dette straks en helt annen sak.

Prisnivået økte nokså betydelig etter at SAS overtok BU i sin tid. Den eneste aktøren som etablerte seg var DY med 5 fly. Ingen store, utenlandske aktører gjorde sitt inntog da. Det kan være mange forklaringer på dette, men en er nok at det ikke er et så fritt marked.;)

Selv om prisnivea villle öke betydelig, sa ville en ny operatör föle de kapasitaets-restriksjoner pga infrastruktur bottlenecks. SVG, BGO, TRD og OSL er alle slot-restricted. Far du ikke prime slots ved disse flyplasser i tilstrekkelig antall, sa kan du ikke tjene penger.

Dette er en vesentlig grunn hvorfor en 3. aktör innenriks i Norge med en konkurranse-dyktig produkt vil ikke klare seg na. Da OSL apnet ble det nok ledige slots for Color Air. Men na sysselsetter SAS og DY langt flere fly utifra OSL og dermed er OSL sin kapasitaet i peak-hour sprengt...

Prisnivået økte nokså betydelig etter at SAS overtok BU i sin tid. Den eneste aktøren som etablerte seg var DY med 5 fly. Ingen store, utenlandske aktører gjorde sitt inntog da. Det kan være mange forklaringer på dette, men en er nok at det ikke er et så fritt marked.;)

Joda, men det gikk jo ikke mange årene før de hadde langt mer enn disse 5 flyene. SAS på den andre siden gikk motsatt vei, og gjør det fortsatt, så kanskje markedet regulerer seg selv likevel..;)

Luftfartsmarkedet er nok ikke et klassisk eksempel på et fritt marked. Det er for mange etableringsbarrierer, og BU662 nevner en slik barriere som er nokså sentral. Det betyr at selv om prisen går opp så betyr ikke det at en ny aktør etablerer seg.

Luftfartsmarkedet er nok ikke et klassisk eksempel på et fritt marked. Det er for mange etableringsbarrierer, og BU662 nevner en slik barriere som er nokså sentral. Det betyr at selv om prisen går opp så betyr ikke det at en ny aktør etablerer seg.

Nå er alle disse plassene under utvidelse i disse dager, slik at om noen år vil kapasiteten øke også i peak-hour. Om noen vil inn, så kan vi nok forvente å se at noe skjer om et par år. Inntil da vil det i prinsippet være to aktører som nok vil konkurrere tilstrekkelig til at prisnivået ikke øker på kort sikt.

Hi Hickock

Jeg vedlegger en skizze som skal illustere fra hvilke markedvolumer en marked er baeredyktig til 1, 2 eller flere aktörer. Dette er selvsagt en grovt skizze, som jeg har gjord bevisst enkelt. Dette er tegnet uten at man nar restriksjoner i mind som mangel av slots etc.

Det du kan se er dette: Det finnes seg en visst bandbrede i marked, hvor prisene er stigende, frem til den punktum, hvor +1 aktör kommer i marked. Sa begynner prisene a falle igjen, finner sin minimum og begynner a stige igjen, men langt langsamme enn i en -1 scenario.

TOS er ökonom og han kan forklare det sikkert langt bedre til deg og de andre interesserte enn jeg som teknisk utdannet vil kunne gjöre dette en gang...

Attachments

• Skizze.jpg
    Skizze.jpg
    118.1 KB · Views: 1,463

Hi Hickock

Jeg vedlegger en skizze som skal illustere fra hvilke markedvolumer en marked er baeredyktig til 1, 2 eller flere aktörer. Dette er selvsagt en grovt skizze, som jeg har gjord bevisst enkelt. Dette er tegnet uten at man nar restriksjoner i mind som mangel av slots etc.

Det du kan se er dette: Det finnes seg en visst bandbrede i marked, hvor prisene er stigende, frem til den punktum, hvor +1 aktör kommer i marked. Sa begynner prisene a falle igjen, finner sin minimum og begynner a stige igjen, men langt langsamme enn i en -1 scenario.

TOS er ökonom og han kan forklare det sikkert langt bedre til deg og de andre interesserte enn jeg som teknisk utdannet vil kunne gjöre dette en gang...

Takk for skisse, BU662.

Jeg er også bare en dum ingeniør, og ingen økonom, men mitt poeng var i bunn og grunn at det ikke er fritt frem for å øke prisene ukritisk, ettersom det forenklet sett før eller siden blir interresse for en 3. aktør. Det kommer selvsagt inn elementer som ikke gjør saken så svart/hvitt, men likevel ligger dette riset bak speilet om prisnivået skulle øke tilstrekkelig.

Det stemmer, jo mere du öker prisen, jo mere "vandrer de punkter A og B mot venste og med jo mindre marked volumer blir det mulig for en 3. aktör a etablere seg og overleve. Derfor provoserer en misbruk av monopol / duopol bare ett: Market-entry av nye konkurrenter.

Man kan bruke denne opprinnelige skisse na og bare "regne inn" de kapasitaets-ökninger som kom fra bade SK og DY i form av större fly og de kostnads-reduksjoner som vil medföre lave eller lavere priser. Bade disse ting betyr at det blir enda vanskeligere for en ny aktör a komme inn, fordi den nödvendige markedvolum stigger markant.

Fri konkurranse, jaha, vi har det, men det er på statens premisser, du må bruke en Avinor eid terminal i de fleste tilfellene pg til ditto kostnader. Skremmer mange vil jeg tro.
Men på andre siden så har vi flyplasser i grisendte strøk i tillegg så er de fleste aktører i norsk luftfart mer eller mindre seriøse.

Re: ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

"Konkurransetilsynets anbefaling er klar
Konkurransetilsynet vil idag - mandag 6. februar, presentere sin evaluering av forbudet mot opptjening av bonuspoeng i norsk innenriks luftfart."

http://boarding.no/art.asp?id=48804

Får vi høre noe i dag, mon tro?

Var ikke mye de kom frem til :

Konkurransetilsynet går inn for å delvis gjeninnføre bonusordning på flyreiser i Norge.

- Vår anbefaling er en delt løsning. Vi foreslår å videreføre forbudet på alle stamruter, med unntakk av Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger, forteller konkurransedirektør Christine B. Meyer på en pressekonferanse

Så man skal få bonuspoeng hvis man flyr mellom Trondheim og Oslo eller Oslo og Bergen, men ikke hvis man flyr mellom Trondheim og Bergen, m.m man reiser via Oslo... Dette blir ryddig...

Så innstillingen deres var nei, men ja?

Hvorfor ja til OSL-BGO, men ikke f.eks OSL-TOS? Selv om det er en litt mindre rute kan vel ikke konkurransen der sies å være spesielt dårlig?

Blir spennende å se hva myndighetene faktisk bestemmer seg for til slutt, og om SAS må ta det videre til ESA eller ikke. Dagens innstillingen fra Konkurranse tilsynet gav jo knapt svar, så man kan lure på hva dette supperådet har bedrevet tiden med med tanke på hvor lang tid de har brukt

Dette lå vel lite i kortene? Typisk å ikke tørre å ta en avgjørelse.
"Vi tar en to-delt løsning". Herregud!

Typisk norsk å regulere ting ihjel rett og slett :headbang:headbang:headbang

Lurer på hvordan SAS i så fall vil gjøre det med opptjening for nordmenn, viderefører de dagens ordning blir det jo en MASSE gullkunder i Bergen, Stavanger og Trondheim da...

Så innstillingen deres var nei, men ja?

Hvorfor ja til OSL-BGO, men ikke f.eks OSL-TOS? Selv om det er en litt mindre rute kan vel ikke konkurransen der sies å være spesielt dårlig?

Blir spennende å se hva myndighetene faktisk bestemmer seg for til slutt, og om SAS må ta det videre til ESA eller ikke. Dagens innstillingen fra Konkurranse tilsynet gav jo knapt svar, så man kan lure på hva dette supperådet har bedrevet tiden med med tanke på hvor lang tid de har brukt

Jeg synes vel dine uttalelser kanskje vitner om en viss mangel på innsikt i hvordan slike prosesser er. Jeg betviler vel også at pressekonferansen har belyst alle aspekter ved prosessen og alle "svar" de har kommet med. Jeg antar at alle ønsker en grundig behandling av slike saker, og selv om enkelte her er av den oppfatning at bonus burde vært gjeninnført over hele linjen så er det nå engang slik at KT har visse lover og forordninger å forholde seg til. Vurderingen i forhold til dette må nødvendigvis være grundig.

Back