Re: Norwegian bestiller 222 fly
Joda, men prisnivået på disse strekningene idag er ikke veldig høyt (med unntak av noen av de typiske forretningsavgangene på morgen og ettermiddag), slik at dette er ikke så aktuelt i dag. Om prisnivået skulle øke, så blir dette straks en helt annen sak.
Før man investerer mye i argumentet om at det er fri konkurranse, så kan man kanskje stille seg spørsmålet om hvorfor det ikke er etablert flere aktører på norsk innenriks i dag. Norge har 2-3 meget trafikktunge strekninger sett i europeiske sammenheng, som sannsynligvis kunne støttet en aktør til.
Det er greit at det er fritt frem for de som måtte ønske det (og som har papirene i orden) å kunne starte opp trafikk i Norge, men det er også endel kostnader forbundet med en slik oppstart. Med store aktører på plass allerede, og med et evt bonusprogram som gir lojale kunder, så tror ikke jeg det er helt enkelt å skulle etablere seg. Slike etableringsbarrierer gjør at markedet ikke nødvendigvis responderer med en ny aktør om prisene stiger noe. Dette er imidlertid en annen diskusjon enn 222 nye fly.
Joda, men prisnivået på disse strekningene idag er ikke veldig høyt (med unntak av noen av de typiske forretningsavgangene på morgen og ettermiddag), slik at dette er ikke så aktuelt i dag. Om prisnivået skulle øke, så blir dette straks en helt annen sak.