Re: - Bonuspoeng er smøring
Dette med bonuspoeng på fly innenriks er kapittel som er helt utrolig teit.. fatter ikke hva som er det store problemet med å ha det. Jeg har mange personer på linja inn hit til SAS Braathens som klager på manglende bonuspoeng innenlands. (greit å ha norwegian å skylde på av og til..

).
Det er jo ikke stort bedre det en å ha "kjøp 10 baguetter å få en gratis" på subway eller hver 5 kakao/kaffe gratis som vi har i kaffesjappa her på lysaker. Hva er da så inmari galt å ha ett bonus system på innenriksfly ??
Jo her kommer det..(og dette er MIN mening om saken,må bare nevne det da jeg regner med å ikke bli så veldig pop)
Da Norwegian skulle starte med sine flyvninger så var de sterkt imot at SAS og Braathens hadde bonus opptjening på sine avganger. De mente de ville ha problemer med å komme inn på markedet. Så hva gjør man da.. jo man begynnerå hause dette opp i media, får noen analytikere til å analysere litt.
Norwegian syter og klager over at "de store stygge konkurentene våre har gir kundene fordeler i form av bonus poeng, dette kommer ikke vi tli å gjøre for da blir billettene dyrere... Så da er det urettferdig ovenfor Norwegian som ikke har ett slikt system og følgelig lider under urettferdigheten. Konkurransetilsynet har sine ildsjeler som ser på saken, og finner ut at nei stakkars lille nykommern. Da tar vi bort denne "fordelen", så det blir like forhold for alle sammen.. Så kan vi samtidig legge skylden på næringslivet og de som reiser foretnig,men benytter poengene privat UTEN at futen får litt av kaka..
Dette er helt utrolig. Greit SAS og Braathens hadde på den tiden ikke samlet seg og hadde to forsjellige bonus systemer. Og billettene var da noe dyrere en hva Norwegian ville gjøre... Etter min mening så skyter da Norwegian seg selv i foten..
De klager over en "fordel" andre har, de tenker jo da ikke på at de selv vil antagelig ha en større fordel på pris hvis SK/BU hadde fortsatt med høyrere priser OG bonuspoeng. En hver person med litt hode for strategi ville da kjøre på at de som vil betale betraktelig mer,kansje så mye som 50% mer å få bonuspoeng. Her har DY en klar fordel de kan kjøre på prising, de ser ikke at de kan gjøre noe som
"vil du ha bonuspoeng,full service og dyre flybilletter, velg SK/BU,men vil du ha lavprisbilletter så velg oss"
Men så smarte var de ikke. Istedet så kjører dem på masse som resulterer i at SK/BU må kvitte seg med bonusordningen på innland. Noe som sparer konkurrenten for masse penger og de da kan kjøre lavere priser og konkurere direkte med Norwegian på den eneste fordelen de har. nemlig pris. Norwegian må skrape inn til beinet samme som SK/BU i en beinhard konkurranse.
Men hvorfor krangle om "things past". Poengene skulle være borte i ca 5 år fra 2002 var det vel, så da er det ennå ett par år å krangle på før det skal avgjøres på nytt..
:thumbup