SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standarden

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.

Det er veldig høy alkoholavgift i Norge, husker ikke hvor mye det er pr liter øl. I tillegg er det skjenkeavgift for serveringsstedet. Men prisen på 70+ pr 0,4-0,5 er også litt pga betalingsviljen til de fleste.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt.

Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.

Det er veldig høy alkoholavgift i Norge, husker ikke hvor mye det er pr liter øl. I tillegg er det skjenkeavgift for serveringsstedet. Men prisen på 70+ pr 0,4-0,5 er også litt pga betalingsviljen til de fleste.

De høye lønningene er i stor grad på grunn av høye skatter og avgifter, så man kan således hevde at de fleste priser i Norge er i stor grad politisk styrt. Dog så bidrar nok kjøpekraften omtrent like mye

Det er riktig av alkoholavgiften ikke er så høy, rundt 17kr/l på øl, men det som drar opp kostnaden er alle de andre skattene og avgiftene. Da både i forhold til lønn (arbeidsgiveravgift, og alle de andre sosiale kostnadene....der jeg jobber må vi legge til 55% i lønnsutgifter for å dekke dette) også kommer alle de andre avgiftene som skjenkeavgift, moms, etc etc. Kombiner dette med ofte høy husleie (Norge er ofte dyrt også her) så sier det seg selv at man ikke bare kan skylde på kjøpekraften for dyr øl......for utestedet sitter ikke igjen med mange prosenter av inntekten ;)
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.

Og dessuten kan du ikke sammenligne prisen uten videre. NSB kjører med statsstøtte mens Flytoget ikke gjør det.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.

Og la oss ikke glemme at når det er problemer stiller Flytoget opp raskt for å sende PAX videre i taxi. De leverer samtidig vesentlig bedre servicenivå og vesentlig bedre komfort.

Flytoget koster, men for en storbruker er det i aller høyeste grad verd pengene.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Personlig har jeg sansen for Skånvik. Men hva har dette med arroganse å gjøre? Hvis ikke norske, svenske og danske skattebetalere hadde blitt tvunget til å redde SAS to ganger hadde selskapet vært konkurs nå. Så det Skånvik sier er ikke direkte feil.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...

Tja, hva skal man svare når SAS langt på vei gir dem skylda for underskuddet?

Litt uskyldig paikasting fra begge sider, kan ikke bli opprørt av slikt. Tar det heller som underholdning. ;)

Men jeg er som sagt helt enig at mannen virker å være en frisk pust i SAS. :up:
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Personlig har jeg sansen for Skånvik. Men hva har dette med arroganse å gjøre? Hvis ikke norske, svenske og danske skattebetalere hadde blitt tvunget til å redde SAS to ganger hadde selskapet vært konkurs nå. Så det Skånvik sier er ikke direkte feil.

Skattepengene dine dekker også opp for lønnen til lærlingene til DY... ;) OT
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...

Jeg har i grunnen aldri hatt mistanke om at du har likt Norwegian spesielt godt.

Enig med deg at SAS trenger en person som kanskje kan tenke noen andre tanker og alternativt. Men om SAS skal ensidig sette opp prisene vet jeg ikke om er den rette medisinen. Man kan jo ikke bare ta en telefon til konkurrentene og avtale det heller. Da er det plutselig kartellvirksomhet. Og det kan bli dyrt, også for persontransport. Det er heller ikke noen genial løsning å sette opp, eller innføre nye skatter/avgifter for å få opp billettprisen. Det vil nemlig ikke flyselskapene få stor nytte av, men han staten.
Da gjenstår bare selskapene selv og deres ansatte i alle nivåer.




Vidar
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Jeg har i grunnen aldri hatt mistanke om at du har likt Norwegian spesielt godt.

Enig med deg at SAS trenger en person som kanskje kan tenke noen andre tanker og alternativt. Men om SAS skal ensidig sette opp prisene vet jeg ikke om er den rette medisinen. Man kan jo ikke bare ta en telefon til konkurrentene og avtale det heller. Da er det plutselig kartellvirksomhet. Og det kan bli dyrt, også for persontransport. Det er heller ikke noen genial løsning å sette opp, eller innføre nye skatter/avgifter for å få opp billettprisen. Det vil nemlig ikke flyselskapene få stor nytte av, men han staten.
Da gjenstår bare selskapene selv og deres ansatte i alle nivåer.




Vidar

Jeg likte Norwegian veldig godt før og kan sikkert gjøre det igjen. Jeg liker ikke måten de driver på nå, thats it. Jeg har forøvrig mange venner der jeg tenker høyt om og unner en bra arbeisplass, så jeg håper DY kan bli slik det var før... (OT)

Jeg syns det er bra å se SAS på offensiven. Håper det fortsetter slik, og at man faktisk ser det i live...
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det blir jo fullstendig absurd og latterlig å snakke "skattebetalernes penger" når det er snakk om en emisjon for å redde ens investeringer, når man samtidig vet at Nasse Nøff ikke skal ansette i Norge lengre men bare på lys skye kontrakter der det i hvert fall ikke tilkommer den norske stat noen inntekter! Fjas fra juks og fantemakere :headbang
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det blir jo fullstendig absurd og latterlig å snakke "skattebetalernes penger" når det er snakk om en emisjon for å redde ens investeringer, når man samtidig vet at Nasse Nøff ikke skal ansette i Norge lengre men bare på lys skye kontrakter der det i hvert fall ikke tilkommer den norske stat noen inntekter! Fjas fra juks og fantemakere :headbang

Det er da et faktum at den norske stat har spyttet i 14% av de 11 milliarder SEK (1250 mill norske kroner) i SAS de siste 3 årene. Alle de pengene er i dag i praksis tapt. Alle unntatt noen retoriske politikere skjønte at dette ikke var en investering som ville gi det norske folk sikker avkastning. Avkastning er nemlig det staten setter som eget "papir-mål". SAS lovte at pengene skulle gå til nedbetaling av gjeld og investeringer og dette godtok man med selvpålagt naivitet og sente skattebetalernes penger inn i SAS kassa.

Resultatet er at alle pengene er borte etter bare 3 år. Ikke kan man kan se spor etter hverken lavere gjeld eller investeringer i SAS. Hvor har da pengene blitt av? Jo de har gått til å muliggjøre SAS's millioner av billig biletter for å holde tritt med Norwegian. Derfor er dette altså statstøtte i form av en totalt urealiskisk foretningsmessig emisjon.

Meningen er jo der; man vil at SAS skal overleve. Men det blir dyrt og regninga sendes til det norske folk, reisende som ikke reisende. Mandatet Staten har gitt seg selv er å tjene penger, ikke drive med subsidiert livredning. Det er jo heller ikke lov, men EU har vært særdeles lite prinsippfaste når det gjelder statsubsidiering av statlige flyselskaper gjennom lange tider.

Også private holder på slik til tider. Ta bilen Think. De gikk konkurs flere ganger, men hver gang kassa var tom kom en miljøtraumert Stordalen eller Hagen med sparepengene sine for å holde liv i den hellige kua dems.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Derfor er dette altså statstøtte i form av en totalt urealiskisk foretningsmessig emisjon.

Det er jo heller ikke lov, men EU har vært særdeles lite prinsippfaste når det gjelder statsubsidiering av statlige flyselskaper gjennom lange tider.

Det er ikke statsstøtte men å spytte inn penger for å beholde sin eierandel. Dette på lik linje som at staten ville måtte skyte inn penger i f.eks Statoil dersom de foretok en emisjon og staten ville beholde sin eierandel i det selskapet.

En annen diskusjon er om staten skal være eier i AS/ASA selskaper

Også private holder på slik til tider. Ta bilen Think. De gikk konkurs flere ganger, men hver gang kassa var tom kom en miljøtraumert Stordalen eller Hagen med sparepengene sine for å holde liv i den hellige kua dems.

Det er ingen lov som hindrer deg i å bruke dine penger til hva du vil. Du kan f.eks bruke sedler til å fyre på din sigar, eller berge Think uten at noen kan gjøre noe med det. Nå fant jo Stordalen ut at det ikke var særlig smart å spytte penger i Think lengere.



Vidar
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

SAS er (delvis) statseid. Byråkraters beslutningsvegring gjennomsyrer den offentlige forvaltning. Ingen grunn til å tro SAS er annerledes. Legg til 2-300 fagforeninger, skandinaviske forskjeller og dårlig ledelse, så har du SAS oppsummert.

Foretrekker dog selvsagt SK foran DY ;)
 
Overskriften her er treffer spikeren midt på hodet, og er noe av det mer intelligente jeg har hørt fra SK management de siste 10 år. Dessverre tror jeg ikke den gemene hop av reisende forstår hva det innebærer, og at det er akkurat dette som raserer en hel bransje i disse dager.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Synes jeg har sett noen annonser fra SAS der de påviser at de er billigere enn Norwegian i mange tilfeller... Men det er mulig dette er ment som annonser for den gemene hop av reisende.
 
Synes jeg har sett noen annonser fra SAS der de påviser at de er billigere enn Norwegian i mange tilfeller... Men det er mulig dette er ment som annonser for den gemene hop av reisende.
Ja de har visst individuelle meninger og forskjellig oppfatning av ting disse direktørene. Hadde de ikke hatt det ville det å bytte på dem vært meningsløst.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det er riktig av alkoholavgiften ikke er så høy, rundt 17kr/l på øl, men det som drar opp kostnaden er alle de andre skattene og avgiftene.

Ops.. Her maa du ta frem regnearket ditt, dette er vel en temmelig hoey avgift i prosent og er vel langt hoeyere enn den "ekstreme" bensinavgiften vaar? ;)
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

modnote :

No ser det ut som tråden har pensa seg tilbake på temaet igjen. Kan vi halde det der folkens?
 
Back
Top