SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standarden

Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Billige flybilletter er jo den nye standarden, og der har jo SK bidratt like godt som DY.

w
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Omkostningene i SAS er fremdeles alt for høyt. De neste 6 mnd vil bli med enda mere tap. Over 1300 millioner norske kroner i året taper selskapet.
Selskapet er som et fotballag som blir reddet av en rik onkel vært andre til tredje år.
SAS har nok brukt lobby virksomhet for å prøve å få igang bonus programmet. Det er en måte å øke inntektene.
En annen løsning er å starte opp et eget lavpris selskap fra begynnelsen av, og bruke de løsningene som er fornuftig for å få til en positiv drift.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?
 
Last edited:
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?

For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud

Må innrømme at jeg aldri har skjønt logikken i påstanden om at dette skal være EØS-striding. Det er ingen som forskjellsbehandles her.

-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

Dette blir jo smått usaklig, men på rent generelt grunnlag må det være bedre om noe flagger ut og man dermed får beholde formue i Norge gjennom eierskap enn det vil være å gå ad undas. Det beste vil selvsagt være å greie å beholde selskapene i Norge.


Det ble forøvrig nevnt et underskudd på 1,3 mrd kroner i SAS over her. Med 22 millioner passasjerer i året (2011), hadde det altså holdt å øke gjennomsnittsbillettprisen med cirka en 50-lapp for å gå i 0. Dette burde være mulig å få til uten at passasjerene skulle komme til å flykte av den grunn.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?

Jepp, på lik linje med at skattebetalerne finansierte en relativt kreativ utnyttelse av lærlinger i Norwegian, samt en relativt kreativ utflagging som er under utvikling

Og som andre har nevnt, at SAS ikke får bruke sine markedsredskaper fritt
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Og dessuten kan du ikke sammenligne prisen uten videre. NSB kjører med statsstøtte mens Flytoget ikke gjør det.

Javel!! Flytoget fikk ettegitt all gjeld pluss de fikk 16 togsett fra staten. Så å si at de ikke er statstøttet blir feil. Hadde ikke staten gjort dette så hadde Flytoget kostet ???????!
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)

Du bruker ord som får det til å se ut som om Norwegian og deres ansatte driver krimminelt.
Har Norwegian fått noen dommer mot seg for sin forretningsdrift? Har Norwegian's konkurrenter fått noen dommer mot seg for sin forretningsdrift?




Vidar
 
Last edited:
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)

Nå får du vel enda gi deg.
Skal du komme med sånne påstander får du vel dokumentere disse.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Det er slik at staten har aksjer i flere selskaper. I noen selskaper tar man utbytte og i noen selskaper er man med på emisjoner. For å snu litt på det, så kan man si att en svært liten del av utbyttet fra statoil og petoro gikk med til å opprettholde statens eierandeler i sas, og ikke DYpilotenes stadig færre skattekroner.
Hvorfor staten velger å være aksjeeier kan man jo spekulere i, være uenig i, klage over på diskusjonsforum osv, men det er vel liten tvil om at det er noe som kommer samfunnet til gode. Også de som betaler skatt av DYs piloter
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Spacetime:
Med samme logikk ville du se samfunnsnytten i at Viking fikk råd til nye anlegg og spillere.....
Når du nå sammenligner samfunnsnytten av infrastruktur og samfunns beredskap med Viking stadion så ..... har du vel egentlig meldt deg ut av diskusjonen?
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Spacetime:
Når du nå sammenligner samfunnsnytten av infrastruktur og samfunns beredskap med Viking stadion så ..... har du vel egentlig meldt deg ut av diskusjonen?

Du setter altså likhetstegn mellom infrastruktur/beredskap og SAS. Det er absolutt ikke tilfelle. Det finnes flere selfølgelig andre aktører. SAS er ikke engang den viktigste operatør av flytjenester i Norge.
 
Re: SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standard

Jeg registererer at det også i forretningslivet er kjekt å ha noen andre å skylde på når det går galt. Alle som har unger kjenner vel til den strategien. Jeg registererer også at enkelt debattanter som i andre tråder mener at man må ha kunnskap om sakene før man uttaler seg likefullt gjør samme "feilen" selv her. Ingen nevnt, ingen glemt.
 
Back
Top