Anotherone bites the dust: Spanair

Tror nok dere må ta en ny titt på overskriften til den tredje tabellen (den til høyre), og der står det MERCANCÍA hvilket er varer - dermed mistenker jeg dette er salg på flyplassen. Det som er det utrolig er tallene til Zaragoza - 26. plass passasjermessig og 3. plass på flyplass-salg. Vitoria på 4. plass salgsmessig er også et slikt avvik.

Everntuelt frakt?

Tror nok dere må ta en ny titt på overskriften til den tredje tabellen (den til høyre), og der står det MERCANCÍA hvilket er varer - dermed mistenker jeg dette er salg på flyplassen. Det som er det utrolig er tallene til Zaragoza - 26. plass passasjermessig og 3. plass på flyplass-salg. Vitoria på 4. plass salgsmessig er også et slikt avvik.

Er ikke Marcancia her frakt? Da passer det bedre med f.eks Zaragoza på 3. plass, da det virker som det er endel cargoflighter ditt. Blant annet trafikkeres den av Emirates SkyCargo, AirBridgeCargo Airlines, British Airways World Cargo, Cathay Pacific Cargo, Korean Air Cargo, TNT for å nevne noen. Så er nok snakk om crago og ikke salg på flyplassen det er snakk om her ;)

En ting er i allefall sikkert!
Etter at Spanair gikk konk, har Iberia virkelig satt opp prisene sine innenriks i Spania.

En tur/retur Madrid eller Barcelona - Alicante koster ca 5000 nok nå! Det er jo helt vanvittig for en times flytur x2.

BF:cool2

En ting er i allefall sikkert!
Etter at Spanair gikk konk, har Iberia virkelig satt opp prisene sine innenriks i Spania.

En tur/retur Madrid eller Barcelona - Alicante koster ca 5000 nok nå! Det er jo helt vanvittig for en times flytur x2.

BF:cool2

Hvilke tider ser du på? Om man er fleksibel med tid finner jeg MAD-ALC rtn. ned i ca. 500 NOK i mai. Er dessuten flust av billetter til 56 € per vei (som del av en returbillett).

Edit: Missade att det fanns en sida till

Kurt,
Mina spanska kunskaper är väldigt begränsade, men jag tror nog att Mercancía är frakt. Det kan även betyda råvara eller last.
Eftersom det finns mycket industri (bl a biltillverkning) i Zaragosa så kan ju det förklara en del. Dessutom har ju Reus (som i huvudsak är en turistflygplats) 0 i Mercancía.

Last edited:
Hva er det som gjør at denne må til huggeren? Har SpanAir behandlet den ekstremt dårlig?

At flyets eier fikk mer penger for å hugge det opp og selge det i deler, enn å ("pusse" det opp?) selge det helt eller leie det ut. Slikt bestemmes av ren matematikk

At flyets eier fikk mer penger for å hugge det opp og selge det i deler, enn å ("pusse" det opp?) selge det helt eller leie det ut. Slikt bestemmes av ren matematikk

Ja, det skjønner jeg også. Men det må jo være ekstremt dårlig vedlikeholdt når det er mer lønnsomt å skrote flyet etter 12 år enn å selge det. Eller er det noe annet som gjør at ingen vil leie eller kjøpe flyet?

Ja, det skjønner jeg også. Men det må jo være ekstremt dårlig vedlikeholdt når det er mer lønnsomt å skrote flyet etter 12 år enn å selge det. Eller er det noe annet som gjør at ingen vil leie eller kjøpe flyet?

Mange bruktfly tilgjengelig i markedet, kombinert med en litt shaky økonomi

Problemet er tilstanden av mange av de eks JK flyene...

Marked for brukte A321-200 er relativ robust. Dersom prisen stemmer, sa finner flyet et nytt hjem. Likevel tilbys det en god del rust-buckets i marked. Flyene, som har sapass darlig tilstand at det er naesten kriminelt a frakte pax med disse. Spanair er ikke den eneste versting her.

De som er involvert med a fa de to eks JK A320 over til SK vet jo hva jeg snakker om... Det koster meget dyrt a gjöre rent bord og bringe en fly, som har ikke fatt tilstrekkelig MX i mange ar, tilbake til en standard hvor den kan opereres med en höy driftsikkerhet.

Missforhold mellom salgsprisen for nye fly og salgsprisen for spare parts gjör sitt "arbeid" og skaper en stor motivasjon a scrappe fly ved C5/C5 eller 10y check. Det er ikke uten grunn at man na scrapper sa mange unge fly, men heller en direkte konsekvens av en stor over-supply av marked med nye fly som er egentlig ikke etterspurt av total-marked. Faller en av de store aktörer i India, sa ville scrap-alderen komme ned helt til 8ar for A320. Sykt, men slik er den virkeligheten som bransjen ma finne seg til rette.

Marked for brukte A321-200 er relativ robust. Dersom prisen stemmer, sa finner flyet et nytt hjem. Likevel tilbys det en god del rust-buckets i marked. Flyene, som har sapass darlig tilstand at det er naesten kriminelt a frakte pax med disse. Spanair er ikke den eneste versting her....

God redegjørelse BU662.

Trolig litt off topic men jeg oppfatter at B737-600 har meget liten second hand value og de fleste som kommer på markedet scrappes. De er mer verd som deler.

God redegjørelse BU662.

Trolig litt off topic men jeg oppfatter at B737-600 har meget liten second hand value og de fleste som kommer på markedet scrappes. De er mer verd som deler.

Det finnes seg rett og slett ingen aktör som vil leie en -600 pga faktum at man kan leie na 737-500 helt ned til 50.000$/maned. Sa hva er da 2nd hand value dersom det finnes seg ingen 2nd hand taker? Sa lenge en operatör ikke trenger rekkeviden av en -600, vil den automatisk gar for en pent-brukt -500 og spare seg betydelige summer hver maned i leierater... Og for de som vil har mer modern metall, sa begynner EZY a overflomme marked med unge brukte A319 som kan hentes inn til blodspris...

Hugger man en -600 opp, sa far man automatisk mange takers for de forskjellige parts, sa lenge disse kan sertifiseres pa nytt. Og man far penger i kassa. Dette akkumullerte salgs-sum av deler kan faktisk overstige den bokverdi som flyet som hel-het har, spesielt dersom man har mange timer/cycles igjen pa landing gears, APU og engines.

Setter man flyet i örken, sa vil det bare koste, uten at det blir store sjanser at det vil finne seg en leietager i fremtida, fordi det kommer na stadig flere -700 pa bruktmarked som har attraktive leie-rater og bedre CASM enn de -600 som man kan snappe opp.

Ingen av de leie-selskapene er villige a dumpe leierate for en 737-600 til 60.000-70.000$/maned, fordi dette er finansielt ikke forsvarlig med hensikt til bokverdi og gjenstaende levetid av flyet. Ergo far man ingen takers, og dersom det blir ingen taker, sa blir det bare huggeren i pavente. [Cut-your-losses strategy]

For a summere det opp: En 737-600 i helhet som bruktfly har ingen verdi lengre, men dersom du hugger den opp, sa far dette en verdi...

Marked for brukte A321-200 er relativ robust. Dersom prisen stemmer, sa finner flyet et nytt hjem. Likevel tilbys det en god del rust-buckets i marked. Flyene, som har sapass darlig tilstand at det er naesten kriminelt a frakte pax med disse. Spanair er ikke den eneste versting her.

De som er involvert med a fa de to eks JK A320 over til SK vet jo hva jeg snakker om... Det koster meget dyrt a gjöre rent bord og bringe en fly, som har ikke fatt tilstrekkelig MX i mange ar, tilbake til en standard hvor den kan opereres med en höy driftsikkerhet.

Missforhold mellom salgsprisen for nye fly og salgsprisen for spare parts gjör sitt "arbeid" og skaper en stor motivasjon a scrappe fly ved C5/C5 eller 10y check. Det er ikke uten grunn at man na scrapper sa mange unge fly, men heller en direkte konsekvens av en stor over-supply av marked med nye fly som er egentlig ikke etterspurt av total-marked. Faller en av de store aktörer i India, sa ville scrap-alderen komme ned helt til 8ar for A320. Sykt, men slik er den virkeligheten som bransjen ma finne seg til rette.

Kriminelt sier du. Har du noen kilder som bekrefter dine påstander? Ikke at jeg direkte tviler på det du sier, men litt spesielt siden man ikke har hørt noe særlig snakk om hvor usikker Spanair tydeligvis har vært å fly med. Hvorfor har de ikke blitt satt på bakken av myndighetene?

Kriminelt sier du. Har du noen kilder som bekrefter dine påstander? Ikke at jeg direkte tviler på det du sier, men litt spesielt siden man ikke har hørt noe særlig snakk om hvor usikker Spanair tydeligvis har vært å fly med. Hvorfor har de ikke blitt satt på bakken av myndighetene?

Jeg skrev nesten, og det ikke uten grunn.

Sa lenge du holder deg innenfor de grenser, som er palagt, sa har du rett a fly pax rund omkring. Og ingen vil stoppe deg. Flyene til Spanair ble sjekked via SAFA Ramp Checks, som alle andre. Men disse Ramp Checks er kort og har ogsa grenser.

Dette betyr likevel ikke at renomerte aktörer vil bruke samme tekniske standard som JK gjorde. Mitt arbeidgiver har rejected to leases for A321 som kom fra en annen relativ renomert selskap pga av darlige tekniske forhold. Disse ble innenfor minimums-grenser, men ikke god nok for oss. Det er dette hva jeg mener dersom jeg skriver "nesten-kriminelt".

Vi her i den nordlige halvdelen av Europa har en "litt" annen forstaelse av hva betyr sikkert, teknisk i orden enn noen av de landene i Sör... Jeg for min del vil ikke si at disse flyene er usikkert, men de er ikke like sikkert som en fly fra en aktör B som har en top-standard og bruker betydelige summer pa vedlikehold etc.

Nesten Kriminelt, Nesten Gravid, farlig å ta slike ord i sin munn om en ( ex: ) konkurent.

Jeg skrev nesten, og det ikke uten grunn.

Sa lenge du holder deg innenfor de grenser, som er palagt, sa har du rett a fly pax rund omkring. Og ingen vil stoppe deg. Flyene til Spanair ble sjekked via SAFA Ramp Checks, som alle andre. Men disse Ramp Checks er kort og har ogsa grenser.

Dette betyr likevel ikke at renomerte aktörer vil bruke samme tekniske standard som JK gjorde. Mitt arbeidgiver har rejected to leases for A321 som kom fra en annen relativ renomert selskap pga av darlige tekniske forhold. Disse ble innenfor minimums-grenser, men ikke god nok for oss. Det er dette hva jeg mener dersom jeg skriver "nesten-kriminelt".

Vi her i den nordlige halvdelen av Europa har en "litt" annen forstaelse av hva betyr sikkert, teknisk i orden enn noen av de landene i Sör... Jeg for min del vil ikke si at disse flyene er usikkert, men de er ikke like sikkert som en fly fra en aktör B som har en top-standard og bruker betydelige summer pa vedlikehold etc.

En grei forklaring for en som ikke sitter med så mye inside info. Takk for det.

Nå er vel sikkert litt av grunnen også at f. Eks FR har kjøpt store kvanta fly, Boeing presser opp prisen på deler, for å hente inn litt fortjeneste på de billige flyene, dermed blir brukte deler god butikk.

Back