Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Gratulerer. Norske flagg. 17. mai. Usmakelig annonse.

Ja, jeg tror ikke SAS forstår at de har liten empati hos grasrota og at de fremstår som arrogante.

Er tross alt våre skattepenger som holder SAS i live. Er det noe vits å hovere mot regjering og folk flest som bare drar på ferie uten å ha mulighet for å spare særlig bonus på nasjonaldagen vår?

Ergo kunne en noe mer ydmyk mot alt og alle vært på sin plass.

Er jo ikke så rart mange heier på underdog Norwegian.

Ja, jeg tror ikke SAS forstår at de har liten empati hos grasrota og at de fremstår som arrogante.
Tor ikke "grasrota" bryr seg nevneverdig om dette.

Er tross alt våre skattepenger som holder SAS i live. Er det noe vits å hovere mot regjering og folk flest som bare drar på ferie uten å ha mulighet for å spare særlig bonus på nasjonaldagen vår?
Fordi den norske stat får liksom ikke noen skattepenger tilbake fra SAS...

Anbefalingen fra Konkurransetilsynet dreier seg om de konkurransemessige effektene i henhold til konkurranselovens §11, mens ESA går på Unfair Commercial Practices og hvorvidt et generelt forbud er greit eller ikke. Så langt jeg kan se har ikke KT engang sett på UCP i forhold til bonusforbudet. Det endrer vel imidlertid ikke det faktum at regjeringen antakeligvis vurderer sin sak som svak vis a vis ESA, men det betyr ikke at bonus er uproblematisk rent konkurransemessig (det betyr vel bare at man ikke kan ha et generelt forbud, om jeg har forstått dette riktig).

Da har vi følgende konklusjon:

1 Din kommentar til gustavf's innlegg i #137 ikke har relevans til denne tråden.

2 Ja, dette er en dårlig sak for Norge overfor ESA.

Er vel nevnt litt lenger opp - men buu huuu ... Ja, Kjos flyr med overkapasitet på flere strekninger, og det vil neppe vare evig uansett. La oss heller få et trafikksystem tilpasset markedet. Det er flere bypar som er drivverdige med turboprop, så la oss heller sveive igang Widerøe, Dat, TIB Air og andre som kan betjene disse markedene effektivt og rimelig. La oss få ut de som bare vil melke ut det mest profitable. Men det er vel ikke fint nok for alle ordførerne som vil ha jet .... :rolleyes:

Er vel nevnt litt lenger opp - men buu huuu ... Ja, Kjos flyr med overkapasitet på flere strekninger, og det vil neppe vare evig uansett. La oss heller få et trafikksystem tilpasset markedet. Det er flere bypar som er drivverdige med turboprop, så la oss heller sveive igang Widerøe, Dat, TIB Air og andre som kan betjene disse markedene effektivt og rimelig. La oss få ut de som bare vil melke ut det mest profitable. Men det er vel ikke fint nok for alle ordførerne som vil ha jet .... :rolleyes:

Ja for Widerøe er jo kjent for å drive ruter rimelig og i konkurranse med SAS - lykke til ;)

W

Ser innlegget mitt ble tolket på en rekke ulike måter. Bare så det er sagt, syns jeg den hadde vært grei hvilken som helst annen dag. Men hadde det vært en annen dag, hadde nok annonsen sett ganske annerledes ut.

Man spiller på 17. mai, en dag som heldigvis fortsatt ikke er fullstendig gjennomkommersialisert. Jeg syns det er greit at nasjonaldagen holdes "hellig", men registrerer at SAS i likhet med flertallet her inne er uenige i det.

Bonusforbudet opphevet

Ja for Widerøe er jo kjent for å drive ruter rimelig og i konkurranse med SAS - lykke til ;)

W

Jeg tror vi om fem år vil ha et annet bilde enn i dag. Vi har kanskje en del (for) godt betalte ansatte, men på andre områder er det få, om noen, som er mer effektive enn oss.

Nisjer kommer til å åpne seg i årene fremover, og vi får se hvem som er 'flinke' nok til å kunne utnytte dem.

Bonusforbudet opphevet

Selvfølgelig kom Kjos med det at ruter nedlegges. Hva kan du forvente? Det virker som han har gitt opp før "slaget" har begynt. Istedenfor bør de f.eks. vurdere strategi bytte. Se på Westjet som før kun var 737 og som nå går for samme type fly som Widerøe i tillegg.

Faktisk kan man sammenligne deler av British Columbia med Norge i både størrelse og frekvenser. Grunnen for at Air Jazz gjør det greit er å tilpasse flytype, noe nå også Westjet har skjønt. Ja det fører til kostnader bla bla, men som Kjos selv sa om risiko i Aftenposten på torsdag ImageUploadedByTapatalk 21368834440.735495.jpg

Alt man gjør har en kost og benefit :)

Anyway, FOLK FLEST bryr seg ekstremt lite (her inne er vi motsatt!) av ulike grunner som at de flyr sjeldent/aldri, kun opptatt av pris osv. Sikkert 80-90% av mine venner sparer ikke opp bonuspoeng (selv om de kunne) og bryr seg KUN om pris, derav Norwegians suksess.

Ta det helt med ro, dette er ikke verdens/Norges undergang :)

Det overrasker meg litt at Kjos møter dette med sutring og klaging og trusler om nedleggelse av ruter. Det kan da ikke ha vært SÅ overraskende på Norwegian at dette kunne komme til å skje.I stedenfor å sutre kunne de jo hatt en strategi liggend klar for hvordan de skulle møte dette og rullet det ut når forbudet ble opphevet.

Er det noen som vil spekulere på hvor mange poeng man vil få innenlands med Go og plus? Fant denne på sas.no, som sier 500, 750 og 1000 poeng pr reise (med utgående klasser), OG det står fremdeles at opptjeningsnivå vil være 20' for sølv og 45' for gull...
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Norge/

Blir ikke overrasket om dette blir endret i nærmeste fremtid slik at man får samme poengnivå som resten av verden for status.

Er det noen som vil spekulere på hvor mange poeng man vil få innenlands med Go og plus? Fant denne på sas.no, som sier 500, 750 og 1000 poeng pr reise (med utgående klasser), OG det står fremdeles at opptjeningsnivå vil være 20' for sølv og 45' for gull...
http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Norge/

Blir ikke overrasket om dette blir endret i nærmeste fremtid slik at man får samme poengnivå som resten av verden for status.

Siden jeg nå har fått bonuspoeng i snart tre måneder allerede, så kan jeg lett spå. 500 poeng på Go og 1000 poeng på pluss. Uavhengig av avstand.

Det overrasker meg litt at Kjos møter dette med sutring og klaging og trusler om nedleggelse av ruter. Det kan da ikke ha vært SÅ overraskende på Norwegian at dette kunne komme til å skje.I stedenfor å sutre kunne de jo hatt en strategi liggend klar for hvordan de skulle møte dette og rullet det ut når forbudet ble opphevet.

Sutring og være motstander først, for deretter å snu seg rundt og rulle ut en plan er en kjent strategi. Da får han først sympati for at SAS nok en gang får hjelp av Staten før han blir hyllet for å nok en gang ta opp kampen. Bare se hvordan det var med long haul. Det tok 2 dager fra Feel lanserte sine planer og Kjos samtidig slaktet alt som hadde med langruter å gjøre...det var umulig å tjene penger på det sa det, til DY selv lanserte sine planer for long haul. Jeg tipper nok Kjos har en plan, også nå, men først må han benytte mulighetene til p bygge mer sympati.

Re: Re: Bonusforbudet opphevet

Anyway, FOLK FLEST bryr seg ekstremt lite (her inne er vi motsatt!) av ulike grunner som at de flyr sjeldent/aldri, kun opptatt av pris osv. Sikkert 80-90% av mine venner sparer ikke opp bonuspoeng (selv om de kunne) og bryr seg KUN om pris, derav Norwegians suksess.

Ta det helt med ro, dette er ikke verdens/Norges undergang :)

Verden går heldigvis videre ja!

Gratulerer. Norske flagg. 17. mai. Usmakelig annonse.

Hvorfor det? Skulle de hatt Svenske flagg..
Uff tidlig på morgenen visst, jaja, verden går rundt, med eller uten bonsupoeng
Er vel nok av "usmaklig" anonnsering rundt omkring.

Last edited:

Enig og på sikt er jeg redd for at du får rett her.

Det som blir meget spennende å se, er om vi kan få opphevet forbudet på Kortbanenettet/Anbudsnettet også.
På 90-tallet kunne man tjene opp og bruke poeng også på alle disse rutene, noe som vi vet medførte at mange faktisk valgte å ta flyet istedet for bil/båt/tog

Bare av nysgjerrighet, er dette målt på noen måte? Eller er det "anecdotal evidence"?

Dette blir nå endret fra å konkurerer på laveste pris (noe som må kunne sies å være til det beste for oss kunder) Til å være det selskapet med det beste bonusdopet.

Nå er det om og gjøre å få folket som reiser mye på arbeidsgivers regning hekta på sitt dop.

Her er det sølv, og gull vi hiver på litt platina etc. Og herved er en bonusjunkie skapt.

Da sikrer vi at gjenkjøp er i boks, er man først hekta så er man hekta, er ikke så farlig om man må ut med litt ekstra fra arbeidsgivers konto bare man får 500 poeng ekstra.

I en slik verden er det klart prisene vil øke, er ikke gratis slikt dop må vite...

For Norwegian er det bare og sikre seg det beste dopet i denne fremtidige konkurannsen, kan hende de dukker opp med et nytt super dop som slår bena under det gamle kjente til SAS... Men spennede blir det uansett.

Det var en artikkel om bonuspoeng i dagens DN. Ikke noe spennende der, men det var første gangen jeg så Norwegian bekrefte at de innfører cashpoints innenriks.

Back