Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

For oss som reiser en del med jobb, som har stående ordre om å reise så billig som mulig har dette fint lite å si. VIA er ganske bestemte på at vi skal reise så billig som mulig og da har ikke jeg så mye jeg skulle ha sagt..
Bonusen er vel at man får poeng uansett hva man reiser med!

For oss som reiser en del med jobb, som har stående ordre om å reise så billig som mulig har dette fint lite å si. VIA er ganske bestemte på at vi skal reise så billig som mulig og da har ikke jeg så mye jeg skulle ha sagt..

Dette gjelder de fleste firma. Nå har ofte større firma firmaavtale med enten den ene eller den andre (eller begge), noe som i så fall gjør at man ikke kan velge uansett. Vi reiser med billigste, men med SAS om forskjellene ellers er nokså lik. Faktisk er det fordel for oss å reise med DY, ettersom vi da får med 2 stk bagasje mot 1 stk hos SAS.

Hvordan defineres "billigst"?
Alene på pris på billet, eller regnes også timeløn + per diem ind i udregningen? skal man rejse en rute hvor der er stor forskel i afrejsetider / forbindelser har dette sidste står betydning.
Hvordan prissættes flexibilitet?

Dette ikke ment som et forsvar for hverken den ene eller anden, men alene som et eksempel på at "billigst" ikke nødvendigvis altid er "billigst"

Jeg tror den viktigste årsaken til at LCC ikke er spesielt begeistret for bonus er
- Bonus av billetter til 299,- blir ikke spesielt mye poeng av.
- LCC har som regel ikke business e.l. man kan oppgradere til
- LCC har ikke longhaul
- LCC har som regel ikke samarbeid med andre bonus aktører/selskaper
- Lounger og andre ting som er dyre i drift.

Men en del av dette vil jo kunne forrandre seg for DY snart. De har jo snart huber
over store deler av europa, longhaul og kanskje t.o.m vil samkjøre bonus med andre - hvem vet.

Min største innvending mot bonus er at jeg tror det blir negativt for befolkningen i nord,
men skal ikke dra igang den diskusjonen igjen.

SAS viktigste motivasjon i dette er nok tilgangen til sårt trengt likviditet og inntekter fra
andre aktiviteter rundt dette.

W

Men en del av dette vil jo kunne forrandre seg for DY snart. De har jo snart huber
over store deler av europa, longhaul og kanskje t.o.m vil samkjøre bonus med andre - hvem vet.
W

Istedenfor å klage så burde DY konkurrere med SAS på hele innenriksnettet.. kjøpe inn noen ATR og begynne med shuttle igjen!? DY er gretne nå fordi de ikke kan matche SAS' nettverk, og angrep er jo som kjent det beste forsvar. DY har fått fødselshjelp av staten i over 10 år, nå er det på tide med reell konkurranse.

Her må jeg innrømme at jeg er fundamentalt uenig. For meg er konkurranse nettopp at ulike aktører bestreber seg på å tilby meg som kunde et produkt som skiller seg fra de andre selskapene. Hvis dette skillet gir en merverdi for meg som kunde, utover hva det koster meg, så mener jeg at da har konkurransen fungert. I et fungerende konkurransemarked så vil de(n) aktøren(e) som ikke makter dette falle bort. Derfor har vi ikke Braathens eller ColorAir lengre, eller Sterling for den del.

Vel, da er du fundamentalt uenig med det meste av faginnsikt om konkurranse i slike markeder...;) Det er klart at om konkurransen bidrar til at kvaliteten øker mer enn prisen øker så er jo det en fin utvikling. Utfordringen er å komme med en konsistent forklaring på hvordan dette skulle henge sammen.

Er det f.eks. noen grunn til at SAS f.eks. skulle øke kvaliteten på sitt produkt når man har bonus som man ikke ville ønsket å gjøre uten bonus (hva er det med bonus som gjør at et selskap ønsker å øke sin kvalitet mer enn man evt øker gjennomsnittsprisen)?

Er det noen grunn til å forvente at et selskap ikke ønsker å utnytte økt lojalitet? Mer lojale kunder er villige til å betale litt mer for produktet, og når vi vet at flyselskapene er eksperter på å utnytte forskjeller i betalingsvilje hos kundene så er det liten grunn til å tro at de ikke ønsker å utnytte eventuelle lojalitetseffekter fra bonus. Hvis man mener at de ikke vil utnytte dette så hadde det vært interessant med en forklaring på hvorfor.

Hva angår Braathens og Color Air så opererte de i en tid med bonus innenlands. Anekdoter forteller om retur av gratisbilletter med BU til f.eks. ARN fra forretningskunder, fordi de heller ville fly SK for å tjene opp bonus hos SAS. Jeg er veldig usikker på om det er en konkurranseform som gir de reisende flest fordeler.

Jeg heller i mot å være enig med hanswest. Howard Schultz (Starbucks) og Phil Knight (Nike) har begge lykkes rimelig bra til tross for at de begge har utfordret faginstansene i hvert sitt segment av markedet. Howard Schultz utfordrer de samme faginstansene om hvorfor de "vet" så mye og konsentrerer seg om de negative aspektene i faget, mens de er rimelig ukyndige og bruker lite tid på å forstå hvorfor man lykkes - Spesiellt når man lykkes tiltross hva faginstansene "vet".

Felles for disse 2 er at de ved hjelp av nettopp lojalitet og kvalitet har lykkes, ser vi på Nike som startet i et marked hvor hovedproduktet kostet under $30.00 og prisene var kraftig på vei ned, har klart å bygge opp produkter som koster $ 100.00 mere og allikevel ikke har noen problemer å konkurrere i marked som selger fra $ 10.00.

Eller se på Starbucks som startet når en kunne få en kopp kaffe til 25 Cent og igjen det var et marked i sterk nedgang, det skapte et marked for $ 1.00 kopp kaffe via lojalitet - i dag har Starbucks en snittpris på $ 3.50 og de strever ikke akkurat - mens Gloria Jeans Coffee som vokste raskere enn Starbucks (ved hjelp av Franchise og lave lønninger i forhold til Starbucks) men aldri bygget opp den lojaliteten som er en av de 4 kjernene i Starbucks sin filosofi - ja har noen av dere hørt om Gloria Jeans Coffee fra Chicago ( de åpner i hvertfall ikke i Oslo City).

Jeg tror det er farlig å stirre seg blind på pris alene, i mitt pendlermarked har prisene nesten dobblet seg i fra September 2010 til Mai 2013 ($ 585.00 og nå $ 1150.00) kapasiteten er øket og flyene er fulle.

Vi har vel svært lite erfaring om hva Bonus Systemer i praksis gjør med et marked, teoriene er helt sikkert bunnsolide, men kunnskapen og erfaringen om hva som skjer når teorien settes ut i praksis i luftfarten vet lite om. Vi har blitt forelagt endel gamle rapporter og selvom selve teoriene neppe går ut på datostempel - mener jeg at prosessen med teori ut i praksis er langt mere ferskvare. Den eneste rapporten fra de senere årene (Chile 2012) som jeg ikke bare har lest grundig, men også tatt meg tid til å analysere, er jo såpass svak at den ikke gir mye verdi:
- Den tar ikke med frekvenser, i markedene den "analyserer" hadde LAN Chile minst 2 daglige frekvenser mens Sky ofte opererte 3 - 4 ganger i uken
- Den tar ikke med Nonstop vs via, igjen LAN opererte Nonstop mens Sky hadde 1 - 2 stopp underveis.
- Den tok ikke med regularitet, LAN hadde på den tiden en flåte med A319-320 rimelig nye, mens SKy på den tiden opererte 737-200 og slet veldig med regularitet.

Rent produktmessig hadde LAN mange klare fordeler som gjorde at de kunne ta høyere priser - at man kan reise tur - retur på dagen og spare overnattinger har en høyere verdi. Men dette ble ikke tatt med - istedenfor var "Lojalitet" som var årsaken til at LAN tok høyere priser. Det betyr ikke at Sky ikke klarer seg - de jobbet mot et annet marked og har kunne bygge seg opp og i dag et år senere har Sky en flåte av A319 og vokser så de også kan tilby en bedre verdi.

Jeg synes det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg i Norge fremover, jeg håpet sterkt at Norwegian beholder Militær kontrakten - fordi den har langt mere å si på frekvens og lave priser enn Bonus noen gang vil.

Istedenfor å klage så burde DY konkurrere med SAS på hele innenriksnettet.. kjøpe inn noen ATR og begynne med shuttle igjen!? DY er gretne nå fordi de ikke kan matche SAS' nettverk, og angrep er jo som kjent det beste forsvar. DY har fått fødselshjelp av staten i over 10 år, nå er det på tide med reell konkurranse.

Bare så det er sagt: Norwegian har et like stort nettverk i Europa som SAS har, og innen Norge også for den saks skyld (flyr til 15 destinasjoner innenlands fra OSL). Tror ikke at nettverket Widerøe operer i tåler en aktør til siden det er mange steder der det så vidt er grunnlag til en. Fødselshjelp er kanskje litt for radikalt, som DC-8-63 beskrev handler ikke hele industrien om bonuspoeng. Norwegian har konkurrert på lik linje med SAS, FR, U2, AY osv. utenfor Norge.

Bare så det er sagt: Norwegian har et like stort nettverk i Europa som SAS har, og innen Norge også for den saks skyld (flyr til 15 destinasjoner innenlands fra OSL).

Norwegian er ikke i nærheten av SAS på nettverk, i hvertfall ikke innenlands. I Sør-Norge er bl.a. SVG-TRD og KSU-OSL ruter som SAS stort sett har fått ha for seg selv. I tillegg er SAS klart overlegen når det gjelder frekvens - spesielt på litt tynnere ruter, men også på de virkelig tunge. Utenriks har nok DY litt flere destinasjoner på rutekartet enn SK, i hvertfall ut fra Norge, men mange av disse er leisureruter som går noen få ganger i uka.

Jeg heller i mot å være enig med hanswest. Howard Schultz (Starbucks) og Phil Knight (Nike) har begge lykkes rimelig bra til tross for at de begge har utfordret faginstansene i hvert sitt segment av markedet. Howard Schultz utfordrer de samme faginstansene om hvorfor de "vet" så mye og konsentrerer seg om de negative aspektene i faget, mens de er rimelig ukyndige og bruker lite tid på å forstå hvorfor man lykkes - Spesiellt når man lykkes tiltross hva faginstansene "vet".

Jeg vet ikke hvilke faginstanser du tenker på her, men på meg høres det ut som at du snakker om å bygge en merkevare som er noe ganske annet enn å diskutere lojalitet i forhold til konkurranse. Hverkan Starbucks eller Nike opererer med lojalitetsprogrammer av betydning. Alle selskaper ønsker å bygge en merkevare slik at de kan hente ut mer penger fra kundene og få flere kunder. Det gjør SAS også uten bonus innenlands (med punktlighet, frekvens, kaffe/te, osv.). Når min sønn kjøper Nike fotballsko til 2500,- per par så gir ikke dette noen føringer i forhold til hva han vil kjøpe i fremtiden, annet enn at han kanskje liker Nike som gjør at han blir gjenkjøper. Det er som nevnt en del ganger helt uproblematisk.

Faginstansene jeg kjenner til vet ganske godt både hva som fungerer, hva som ikke fungerer, hva som er uheldig i et marked med få konkurrenter og hva som ikke er fullt så problematisk.

Jeg synes det skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg i Norge fremover, jeg håpet sterkt at Norwegian beholder Militær kontrakten - fordi den har langt mere å si på frekvens og lave priser enn Bonus noen gang vil.

Alle forhold som påvirker hvor mye trafikk et selskap får påvirker lønnsomheten til den spesifikke operasjonen. Om det er store kontrakter eller bonus så kan effekten være den samme. Man må ha et tilstrekkelig stort volum til å sikre lønnsom drift (det er stordriftsfordeler i alle retninger), og at man ikke klarer å se at mindre ruter kan påvirkes negativt av at bonus skifter kunder mellom selskap er på meg nokså uforståelig.

Last edited:
Re: Re: Bonusforbudet opphevet

Hvordan defineres "billigst"?
Alene på pris på billet, eller regnes også timeløn + per diem ind i udregningen? skal man rejse en rute hvor der er stor forskel i afrejsetider / forbindelser har dette sidste står betydning.
Hvordan prissættes flexibilitet?

For min del, så reiser jeg 90% ut fra OSL, så da blir det kroner og øre som teller. Men vi skal ikke reise omvei eller vente mange timer for å spare noen kroner.
Muligheten for 2 kolli bagasje hos Norwegian, på low fare billetter er også høyt verdsatt.

For min del er DY nesten mer fleksibel enn SK, da ombooking av low fare er mye billigere hos DY.

Men uansett, ingen fasit på dette, jeg ser fram til å få poeng med WF, da jeg har et knippe flighter ut fra OSL med de iløpet av et år.

Det som blir meget spennende å se, er om vi kan få opphevet forbudet på Kortbanenettet/Anbudsnettet også.
På 90-tallet kunne man tjene opp og bruke poeng også på alle disse rutene, noe som vi vet medførte at mange faktisk valgte å ta flyet istedet for bil/båt/tog

Bonusforbudet opphevet

Det som blir meget spennende å se, er om vi kan få opphevet forbudet på Kortbanenettet/Anbudsnettet også.

Hvordan vil det da evt. bli med opptjening på NR-billetter? Det kan jo bli en lønnsom MR...

Haaper at innfoeringen av bonusbilletter innenlands foerer til at tilbudet i nord blir bygget opp igjen.

Skal en helg til Harstad i 90 aarsdag i midten av juni og faar atter en gang bekreftet at tilbudet til Evenes er rasert. Prisene er slett i fra rimelig og man har kun 6-7 avganger totalt til/fra Oslo daglig. Det aa komme seg ut i verden paa en soendag fra Evenes er tilnaermet umulig, foerste flight gaar rundt kl 1100

Men som sagt, den debatten kan vi ta i den andre traaden

Og bedre blir det ikke, mener Kjos ......

Klart det blir bedre. Vi får jo bonus...;)

Jeg lurer forøvrig på hvilken frekvens Tommy777 mener er riktig, og hvilken periode han sammenlikner med. Er det før-BU konkurstiden, som hadde en formidabel kapasitetskonkurranse som var med på å ta knekken på BU? I så fall er det neppe en situasjon som ville vedbart spesielt lenge, eller som er en situasjon som er/var bærekraftig.

Re: Re: Bonusforbudet opphevet

På 90-tallet kunne man tjene opp og bruke poeng også på alle disse rutene, noe som vi vet medførte at mange faktisk valgte å ta flyet istedet for bil/båt/tog

Neppe innenfor nåværende anbudsperiode da anbudsgrunnlaget gav klare føringer. Dette er jo et annet departement og de kan gjøre helt andre vurderinger. For SD handler det om å få mest mulig produksjon til en lavest mulig pris.

Nei, for å være helt ærlig: Cry me a river, Kjos...

Var på tide å oppheve dette tullete særnorske forbudet. Ikke bare er det kun noe sært som har eksistert i Norge, men det er også EØS-avtalestridig. Vil være et brudd på EØS avtalen art 11 jf EØS-loven § 2. Bestemmelsen i art. 11 rammer kvantitative importrestriksjoner eller tiltak med tilsvarende virkning. Det som er aktuelt her er det siste. Alt som potensielt kan ha en markedsmessig "chilling effect" regnes som "tiltak med tilsvarende virkning". Forbauset over at det tok så lang tid, men det måtte til et varsel om stevning fra ESA. Jeg husker Fredrik Sejersted snakket litt om dette på forelesning i da jeg hadde EØS-rett for et par år siden.

Bonusforbudet opphevet

Der kom det akkurat en mail fra SAS om at man kan tjene EB-poeng på hele deres rutenett fra og med neste uke.

Eneste årsaken til at Kjos ikke liker dette er penger, det vil koste han masse penger å gi ut bonuspoeng på innenlandsfly.

Norwegian sitt bonusprogram har jeg ikke satt meg så mye inni ,men jeg mener det funker på en litt annen måte en Eurobonus, med at man får poeng etter hvor mye man betaler for biletten.

SAS er ikke lengre så markedsdominant som det de var for 11 år siden, da var de enerådende etter å ha kjøpt Braathens ,og Nowegian var da en nykomling som fikk fødselshjelp fra staten iform av at SAS ikke fikk gi bonuspoeng da de var i markedsledende posisjon. Dette sparte naturligvis DY for ett lass med penger og samtidig som SAS fikk kjepp i hjulene. Vinn vinn for DY..

Nå er SAS og Norwegian mye mer gjevne konkurenter og Norwegian haler innpå hva det angår markedsandeler. Når det nå åpnes for å gi bonuspoeng på innland er det helt opp til de forsjellige selskapene om de vil gjøre dette.
Norwegian prøver igjen på det de har fått medhold i tidligere å si at "bonuspoeng vil gi SAS en markedsfordel" men det vil jo bare det om DY ikke følger på å gir ut bonus poeng.

Og kan DY slippe å gi ut poeng , noe som vil koste dem en masse penger så gjør de naturligvis det. Så da skjønner jeg godt at Kjos heller vil gjemme seg bak ett forbud som vil virke til hans fordel.

Back