Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Hmm.. Håper det går utpå høsten tiil de justerer kravene.. Går over på legs om 1,5 måned ;-)

http://www.aftenposten.no/okonomi/R...jen-tillatt-i-Norge-7204617.html#.UZURUTQ4Vjp

Betyr dette at Komiske Ali mener at deres bonuspoeng er underlegne konkurrentens?

Blir bare mer og mer oppgitt over frk. Skånvik. Avsmak er vel rette ordet tror jeg. Rart at de ikke innser at forbudet var der for å hjelpe dem selv...

Bra dette endelig kom på plass, så kan SAS og andre legacy selskap konkurrere med sitt fulle spekter av tjenester.

Mannen i gata er den store taperen her. Fordeler skal deles ut til et fåtall reisende, regninga ender opp hos de resterende. At fokus og preferenser flyttes over til annet enn pris og deres faktiske produkt, er ikke heldig for folk flest. Samtidig er det noen som vil nyte godt av det, så jeg har full forståelse for at dette blir sett på som en gladnyhet.

Det skal bli spennende å se hvordan Norwegian griper utfordringen. Som selvstendig, er det jo ingenting som stopper de fra å skrive avtaler andre selskaper om poengopptjening på tvers av allianser. Tilpasser de seg og ikke konkurrerer direkte side ved side med nye samarbeidspartnere, kan man vel i teorien tjene poeng hos KL, AF og BA når man flyr Norwegian innenlands?

Den egentlige grunnen til retretten står nederst i Aftenposten artikkelen.
Nemmelig reddselen for at noen skal slippe skatt på fordelen..

Regjeringen vil videre utrede muligheten for å lovregulere at bonuspoeng som opptjenes i arbeidsforhold tilfaller den som betaler for reisen, normalt arbeidsgiver. Formålet med en slik utredning vil være å undersøke om det kan redusere den administrative byrden med å håndheve skatteplikt av privat bruk av bonuspoeng opptjent på tjenestereiser samt eventuelle negative konkurransemessige virkninger av å oppheve forskriften.

Last edited:

En skikkelig gladnyhet og en helt riktig beslutning. Da blir 17. mai en festdag likevel.

Dette er jo utvilsomt en stor seier for SAS, og må si Roald og Co har spilt jævlig bra her. De viste baller, og det funka.

Og vi tåler noen poeng opp i inntjening, men håper det ikke blir over svenskene. Og blir fort lettere med legs enn poeng nå.

Noen ide om når dette trer i kraft? (Eller strengt tatt, når forbudet slutter å "være i kraft" :p)

Er vel greit dette. Dopet for folket ser ut til å funke allerede. Selv fortsetter jeg å velge ut fra pris og service, og forbausende ofte kommer SAS best ut. Om de har råd til det på sikt er jo en annen sak....

Hørte på radioen her klokken 19 i dag at det skulle innføres så fort som overhode mulig. De ville prøve å få det til fra i morgen av, men de kunne ikke love det. Men det tyder på at dette trer i kraft i løpet av noen meget få dager.

Bonusforbudet opphevet

Gode nyheter,men er veldig spent på om billetprisene øker på grunn av dette.

Hørte på radioen her klokken 19 i dag at det skulle innføres så fort som overhode mulig. De ville prøve å få det til fra i morgen av, men de kunne ikke love det. Men det tyder på at dette trer i kraft i løpet av noen meget få dager.

Så vi snakker dager og ikke måneder. Holder lenge for meg, skal fly innenlands om noen uker :)

Veldig bra nyhet! Men jeg mistenker dessverre at kvalifiseringskravet for EBG kommer til å bli vesentlig høyere enn for Danmark/Sverige. Ellers blir det jo veldig kostbart for SK mtp hvor mange som flyr >50 legs/år i Norge kontra resten av Skandinavia.

Så vi snakker dager og ikke måneder. Holder lenge for meg, skal fly innenlands om noen uker :)

Jepp, det var iallfall det inntrykket jeg fikk av han de intervjuet fra SAS. Fikk ikke i farten med meg hvem det var.

SAS kommer garantert til å holde tungen rett i munnen mht. prisnivå nå. Dummer seg fullstendig ut hvis de øker prisene på innenriks i nær fremtid - selv om det bare er snakk om 50 kroner. Hadde faktisk vært morsomt om de - bare for å terge Ali-Sissel Skånvik - senket prisene med en 50-lapp i stedet ;)

For øvrig kommer EBG-kravet til å bli identisk med resten av verden; altså 50.000.

Bonusforbudet opphevet

Da er det bare å se hva Norwegian gjør dem er sikkert ikke så kjempe happy for dette

Veldig bra nyhet! Men jeg mistenker dessverre at kvalifiseringskravet for EBG kommer til å bli vesentlig høyere enn for Danmark/Sverige. Ellers blir det jo veldig kostbart for SK mtp hvor mange som flyr >50 legs/år i Norge kontra resten av Skandinavia.

Er EBG bare en kostnad? Jeg lurer på om det faktisk kan være omvendt, at de som er EBG er mer lojale og dermed legger igjen mer penger i selskapet. Pr i dag er det hverken fast-track eller lounge, så da står man igjen med å drifte et par ekstra sjekk-inn-skranker.

Det er selvsagt en balanse mellom å ha for få og for mange, f.eks. sier jo Kjos at alle har gullkort hos Norwegian. Som om det gir noen fordeler. :headbang

Er EBG bare en kostnad? Jeg lurer på om det faktisk kan være omvendt, at de som er EBG er mer lojale og dermed legger igjen mer penger i selskapet.

Det er vel nettopp dette som er poenget sett fra konkurransemyndighetenes side og som har fremkommet i utallige diskusjoner her inne (og ikke at det evt koster noe å drifte bonusprogrammene)...

Mer lojale kunder, vridning i reisende over til SAS og dermed mindre lønnsomt å operere tynnere ruter for konkurrenten, og med mer lojale kunder og lite konkurranse er det lettere å sette opp prisene.

Men, da blir det vel en ikke ubetydelig økning i bonuspoeng på min konto... ;)

Hadde faktisk vært morsomt om de - bare for å terge Ali-Sissel Skånvik - senket prisene med en 50-lapp i stedet ;)

.

Tja, da står de i fare for å miste en relativt lite potent konkurrent, for lavere priser og å gi bort gratisbilletter er noe de neppe har råd til på en gang.

Er EBG bare en kostnad? J

Et godt bonusprogram er god business. Det er langt fra bare billettinntekter som driver butikken. Det kommer jo inn penger også fra kredittkortselskaper og andre partnere. Hensikten er jo å stimulere lojaliteten, som skal gi høyere trafikk, som gir bedre tilbud og flere seter i markedet. Og når det er flere seter som skal fylles, blir det også fort flere lavprisseter.

Back