Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

Et dumt spm fra meg. Men hva skal en ny flymaskin oppnå? Nye materialet, ny aerodynamikk etc. Det er vel ikke sånn at man ser for seg noe super revolusjonerende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bedre aerodynamic, bruk av lettere eller sterkere materialer som gir lavere vekt, noe som reduserer forbruket. Andre tekniske løsninger, som gir reduserte fuel kostnader og reduserer vedlikeholdskostnader.
For 737 sin del må det en veldig endring i designet til, for å få lengre understell, som gir plass til dagens nye større motorer.
Boeing har lansert 737-10 for å prøve å konkurrere med A321 men den klarer det vel ikke helt, så A321 er blitt arvtakeren til 757. Spesielt A321 har begynt å erstatte 757 0g vil det enda mer når 321XLR kommer i produksjon.
Gjennomsnitts beboeren på kloden har blitt tyngre, feitere og breiere med årene. A32X er noe bredere innvendig(er det 14cm?). Det merkes om flyselskapet velger tilsvarende bredere seter.
Dersom Boeing vil så kan en 737 erstatter leveres i varianter fra 150 til 280-300 seter og vil dermed erstatte både 737 og 757.
Skroget til 737 er likt 707 som ble satt i drift for 65 år siden
 
Det jobbes nok litt med å tenke på det, men neppe så veldig mye.

Boeing har rundt 4500 Max i ordreboka, så de blir nok greit opptatt frem til 2030 -og vel så det- med å bygge Max’er.

Jeg tenker nok at Boeing ikke har fått normal pris for de MAX flyene. Det er nok veldig store rabatter. Men, det er vel bedre en å ikke selge noen fly. De tjener i iallefall bittelitt.
 
Jeg tenker nok at Boeing ikke har fått normal pris for de MAX flyene. Det er nok veldig store rabatter. Men, det er vel bedre en å ikke selge noen fly. De tjener i iallefall bittelitt.

Hva er normal pris?

Det er knapt nok et fly som selges uten store rabatter.

Så lenge 737MAx selger, så har jo Boeing lite insentiv å komme opp med noe nytt. Og Airbus har overhodet ikke det, da 320 jo har fyllt ordreboken i nærmest uoverskuelig fremtid.
 
Er dette fortsatt noe det jobbes med hos Boeing, eller er det lagt dødt?

Det jobbes mye med neste generasjon både hos Boeing og Airbus….

Det jobbes nok litt med å tenke på det, men neppe så veldig mye.
Boeing har rundt 4500 Max i ordreboka, så de blir nok greit opptatt frem til 2030 -og vel så det- med å bygge Max’er.

Hvorvidt Max klarer seg omdømmemessig hos flyselskapene og passasjerene får vi se etter hvert. Foreløpig ser de ut til å tåle både totalhavari, survete underleverandører og kabindører som detter av i lufta, så jeg vil tro den overlever det meste.

Nå er jo Boeing noe større en Kiwi på Kolbotn og selv det er stor aktivitet i kvalitetssikring, produksjon og ferdigstille 777X er utvikling av nye modeller og design helt atskilt fra produksjon.

Det går lang tid fra en starter med konsepter som gjennom prosessen presenteres for de viktige kundene, blir sendt tilbake til «tegnebordet».

Virker som Boeing har mer en nok med å få orden på sine mislykkede MAX/777X prosjekter de neste år...

Tipper det er lenge til det kommer noe nytt fra den kanten.

Boeing er langt fremme i denne prosessen allerede og har sikkert minst 2 modeller de jobber sammen med kundene, tilbake til når beslutningen om å bygge MAX ble fattet, var det nye modeller som ble presentert, mens de viktigste kundene (Southwest og American) presset frem MAX.

Hva er normal pris?

Det er knapt nok et fly som selges uten store rabatter.

Så lenge 737MAx selger, så har jo Boeing lite insentiv å komme opp med noe nytt. Og Airbus har overhodet ikke det, da 320 jo har fyllt ordreboken i nærmest uoverskuelig fremtid.

Ser vi på A330 og A330NEO så solgte jo disse utmerket, men allikevel hadde Airbus jobbet i det stille med A350 serien, det gikk veldig kort tid fra lansering av A350 til første leveranse.

Tror nok begge holder kortene tettere og deler langt mindre om nye modeller offentlig, men jobber tidlig med de største kundene. Boeing lærte noe når de gikk ut med Sonic Cruiser, som ingen kunder ville ha, men som normalt hadde Boeing en annen modell parallelt - Dreamliner som de kunne presentere svært kort tid etter.

Jeg tror og har hørt fra flere kilder at Motorer er den største utfordringen for neste generasjon etter A320 og 737. Både fordi det er store utfordringer med dagens motor teknologi, men også fordi begge produsentene nok tenker fly med fra 180 seter, muligens 200 opptil 280 seter og ønsker seg motor teknologi som kan være betydelig mer effektive samtidig kan gi den performance en trenger for «noen størrelser opp».
 
Boeing 737 etterfølger

Tror det vil være fornuftig av Boeing å stanse utvikling av 737 før de helt ødelegger maskinens gode navn og rykte.
Fiks det som ikke virker, men få på plass et team som tenker fremtid.

Om det vil si å hente frem Y1 planene igjen, eller starte med blanke ark er det samme, men de trenger å kontre med offensive nyheter om hva planene er for selskapet fremover.

Hva vet dere om Y1 prosjektet, og kan det være svaret?
 
Re: Boeing 737 etterfølger

Prosessen rundt MD90'en som for tiden er under ombygging er vel myntet på noe litt frem i løypa?
 
Re: Boeing 737 etterfølger

Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?
 
Re: Boeing 737 etterfølger

Tror det vil være fornuftig av Boeing å stanse utvikling av 737 før de helt ødelegger maskinens gode navn og rykte.
Fiks det som ikke virker, men få på plass et team som tenker fremtid.

Om det vil si å hente frem Y1 planene igjen, eller starte med blanke ark er det samme, men de trenger å kontre med offensive nyheter om hva planene er for selskapet fremover.

Hva vet dere om Y1 prosjektet, og kan det være svaret?

Y1 797 planene ble aldri stoppet, Boeing snakker ikke om disse, men utviklingen har pågått hele tiden.

De som utvikler nye modeller - prosjekter er helt isolert fra allt som foregår rundt dem. Svært lite av disse ressursene var nødvendig for MAX.

Normalt er det minst 2 seriøse modeller på dette stadiet, husker noen Sonic Cruiser ;) vel Dreamliner som prosjekt var klart kun dager etter at kundene klart sa at de ikke ønsker Sonic Cruiser.

Denne gangen tror jeg det er 2 modeller i forskjellige kapasitet rammer.


Prosessen rundt MD90'en som for tiden er under ombygging er vel myntet på noe litt frem i løypa?

Dette er jo et samarbeid med NASA med flere, tror det dreier seg mye mere om forskning enn hva neste Boeing Modell vi bli, tviler på at neste modell blir noe annet enn en KnutW spådom :p

Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?

Mye av problemene med MAX kommer i fra at Boeing bygget på nettopp 737, nye motorer med større diameter betød at motorene måtte flyttes lengre frem og opp, det hadde vært 100% greit om en hadde sertifisert 737 MAX som et nytt fly og ikke lovt at det kunne opereres som en 737-800. For å oppfylle det siste var det nødvendig med MCAS som vel er kjernen i de 2 ulykkene med MAX.

En 797 vil nok ha meget tilfelles med 787 og det er ikke nødvendigvis at Spirit blir valgt til å bygge 797 kroppen, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….

Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.
 
Re: Boeing 737 etterfølger

, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….

Med de eiendomsprisene som er i Seattle kan de sikkert bygge en helt ny fabrikk på Everett for pengene de får for eiendomssalget på Renton .. ;)

Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.

Finnes det ikke liggende noen gamle Sovoljev'er de kan bruke? :p
 
Re: Boeing 737 etterfølger

Om Soloviev ikke kan bidra med motorer til 797 kan de jo høre om Kuznetsov har noe liggende som kan brukes.
 
Re: Boeing 737 etterfølger

Jeg tror problemet er mer Boeing enn at det er 737. Hvorfor skal et nytt prosjekt med ny flytype slippe unna problemene som Boeing sliter med nå?

Enig, jeg ser ikke helt hvilket av Boeing sine utfordringer det skulle løse.

I utgangspunktet er det ikke noe galt med 737 MAX, selv om man kan argumentere de nå har strukket 737 plattformen maks (pun intended). Derimot sliter de jo både med produksjonskvalitet og utfordringer som dukker opp under sertifiseringen av programmene sine. Ingenting her løses ved å lansere en ny flytype. Snarere tvert i mot. Jeg vil nesten hevde det er en like håpløst prosjekt som å forsøke redde et forhold med å få et barn [til].

Det betyr ikke man ikke skal tenkte fremover, og jobbe med nye fly, men det hjelper lite komme med en ny flymodell som ikke bringer noen vesentlig forbedringer. Hvilket ikke vil skje med det første, da man ennå er langt unna neste steg på motorfronten.

737 MAX var strengt tatt Boeings svar på det markedet etterlyste, da kundene ville ha noe raskt, billig og mest mulig likt det de hadde. Basert på det som fantes av hyllevarer. Det gjaldt det samme for A320neo, men forskjellen var at hos Beoing så sviktet det i gjennomføringen, og Airbus nok hadde den litt lettere jobb, da deres plattform var lettere å utvide.
 
Last edited:
Re: Boeing 737 etterfølger

Y1 797 planene ble aldri stoppet, Boeing snakker ikke om disse, men utviklingen har pågått hele tiden.

De som utvikler nye modeller - prosjekter er helt isolert fra allt som foregår rundt dem. Svært lite av disse ressursene var nødvendig for MAX.

En 797 vil nok ha meget tilfelles med 787 og det er ikke nødvendigvis at Spirit blir valgt til å bygge 797 kroppen, er ikke en gang sikker på at 797 vil bli bygget på Renton. Med 747-8 avsluttet er plass oppe Everett for å starte helt på nytt, noe Boeing vet at de må gjøre….

Den største utfordringen er ikke Internt hos Boeing, men hos Motor Fabrikantene og deres enorme problemer, 797 vil kreve en ny motor noe PW neppe er i stand til å starte arbeide med.

Interessant at Y1 fortsatt er i sving.

Tror vel først og fremst at Boeing sine problemer ligger i Quality Control, eller mangel på. Noen mener at FAA har latt Boeing holde på litt for mye for seg selv, og ikke kjørt nok audits. Så da er jo QC noe som bør forbedres. Og da med bruk av eksterne for å spikke det og få det på plass.

Hvis Boeing skal lage ny maskin, så bør jo den sikkert bruke kompositt og motorer som virker pr dato for å unngå trøbbel.

Men det hadde jo vært fremsynt å lage en Sonic Cruiser 2.0 som tar inn i seg morgendagens muligheter, og at flykroppen ser ut som dette eller noe annet;
https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CBMQjRxqFwoTCIiFo5WY9oQDFQAAAAAdAAAAABAJ
 
Når Classic, NG og MAX er tatt så er forslaget mitt til nytt navn 737Retro…
 
Som en som flyr røret sa tidligere, Boeing fikk panikk da 321NEO ble annonsert og kom et produkt som de aldri gjorde ferdig pga tidsklemme.
 
Back
Top