Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Enda en max på tur? Håper ikke det. Fant denne tilfeldigvis mens jeg satt og trykket nå.

37caa7e6679d579a546683068ea4b92e.jpg

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Av andre drastiske endringer, så ble ledelsen i Spirit sparket og den nye CEO er en fra Boeings ledelse. En har også utvidet kontrollen fra flyselskapene, både Alaska og United har nå egne ansatte som følger maskinene hele veien fra de blir produsert i Wichita, gjennom produksjonen på Renton og test/sertfiseringen på Boeing Field.

Jeg tror at det første som må skje er å få plass en nytt Styre som kan ta tøffe avgjørelser, dages styre er altfor mye gutteklubben kjekk og grei. Om topp ledelsen sitter i Washington DC eller Seattle tror jeg betyr mindre, hoved delen av Boeing Ledelsen sitter her i Seattle allerede.

At flyselskapene putter folk på fabrikkene er å kurere symptomene, ikke sykdommen, så det er jeg ganske likegyldig til. Det er en forbigående tvilsom "løsning". Det tok tiår å dra Boeing ned og jeg tror ikke bunnen er nådd. Å snu skuta kommer til å ta mange år.

Hva gjelder Norwegian og MAX så.. Får de virkelig så store rabatter? Boeing har jo en ordrereserve på flere tusen fly, de kan vel tåle redusert salg en periode mens de jobber med å faktisk bygge fly som ikke tar livet av folk.

Enda en max på tur? Håper ikke det. Fant denne tilfeldigvis mens jeg satt og trykket nå.

37caa7e6679d579a546683068ea4b92e.jpg

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Mest sannsynlig teknisk eller medisinsk tilfelle, førstnevnte er det kjekt og fly tilbake til sin tekniske base. De sendte ikke squawk 7700, så ville vært rart om det skulle være en motor, nødutgang eller en vinge som har falt av.

At flyselskapene putter folk på fabrikkene er å kurere symptomene, ikke sykdommen, så det er jeg ganske likegyldig til. Det er en forbigående tvilsom "løsning". Det tok tiår å dra Boeing ned og jeg tror ikke bunnen er nådd. Å snu skuta kommer til å ta mange år.

Hva gjelder Norwegian og MAX så.. Får de virkelig så store rabatter? Boeing har jo en ordrereserve på flere tusen fly, de kan vel tåle redusert salg en periode mens de jobber med å faktisk bygge fly som ikke tar livet av folk.

Du trekker ut et av svaert mange tiltak som er satt i sving. Det sammen med alle de andre endringene som er paa plass, er noe flyselskapene har tro paa og de alle oensker at Boeing skal lykkes fordi aa bli sittende med en Leverandoer som ikke klarer aa levere fly som kan settes i 100% operasjon. Lufthansa maa redusere programmet denne sommeren med 10 % i Frankfurt og 6 % i Muenchen pga Airbus 32xNEO Motorproblemer.

Naar en ser at Lufthansa og British Airways har kjoept inn 200+ MAX, en fly type de ikke har i flaaten, er klare signaler paa at de bade oensker at Boeing skal lykkes og at de har troen paa at dette skjer.

At du ikke deler dette er helt greit, men de som handler fly er av en annen oppfatning.

Spørsmålet mange lurer på er hvilke selskap som kommer til å fly B737- Max hos Lufthansa-gruppen og hos British Airways sitt IAG…for det er vel ikke sikkert at det er Lufthansa og/eller British Airways selv som kommer til å fly disse.

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Airframers

Separate 737 Max engine anti-ice system issue prompts FAA action

By Jon Hemmerdinger15 February 2024

The Federal Aviation Administration has taken action to address another issue involving the anti-ice system on Boeing’s 737 Max, after Boeing notified the regulator that a fault could render the system inoperative.

Last edited by a moderator:

Spørsmålet mange lurer på er hvilke selskap som kommer til å fly B737- Max hos Lufthansa-gruppen og hos British Airways sitt IAG…for det er vel ikke sikkert at det er Lufthansa og/eller British Airways selv som kommer til å fly disse.

Nei, Austrian er ihvertfall en ganske hot tip for Max i LH - gruppen. Jeg håper jeg slipper å gjøre en ny rating igjen om 2 år, men vi får se.

synd er et annet land man forbinder med sånne problemer. (mistenkelig dødsfall)
https://www.bbc.com/news/business-68534703
A former Boeing employee known for raising concerns about the firm's production standards has been found dead in the US.

John Barnett had worked for Boeing for 32 years, until his retirement in 2017.

In the days before his death, he had been giving evidence in a whistleblower lawsuit against the company.

Boeing said it was saddened to hear of Mr Barnett's passing. The Charleston County coroner confirmed his death to the BBC on Monday.

It said the 62-year-old had died from a "self-inflicted" wound on 9 March and police were investigating.

Last edited:

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing steps up quality inspections as part of initial response to two concerning safety audits

Tue, 12 Mar 2024 22:01:00 GMT

The chief executive of Boeing Commercial Airplanes has laid out initial steps the company is taking to address quality and safety concerns raised by two recent investigations into its 737 Max assembly site in Renton.

Mer fra FlightGlobal i dag :

‘Boeing needs to become a better company’: Southwest CEO

Tue, 12 Mar 2024 18:13:00 GMT

Boeing’s 737 Max delivery delays have drawn sharp criticism from Southwest Airlines’ chief executive Bob Jordan, who described on 12 March the carrier’s highly constrained 2024 growth plan.

Mer fra FlightGlobal i dag :

Boeing confirms to NTSB it has no records of work on failed 737 Max door plug

Wed, 13 Mar 2024 20:36:00 GMT

Boeing confirms to federal accident investigators it has no records of work completed last year on a 737 Max 9 door plug that failed during a 5 January flight, nor does it know which employees performed the work.

Sånn for å sette det i perpektiv ...

The Federal Aviation Administration publishes quarterly a compilation of enforcement actions against regulated aviation entities that are closed with either a civil penalty or issuance of a certificate suspension or revocation.

Ikke bare Boeing og United som har sine svin på skogen ... American var vel den største synderen på 2000-tallet, men finner ingen statistikk. Men her er databasen.

https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/agc/practice_areas/enforcement/reports

Siden MAX 7 lar vente på seg, så for å være litt sikrere omgjør Southwest 19 av de 59 maskinene de skal motta i 2025 til MAX 8

https://www.ch-aviation.com/news/139755-uss-southwest-boeing-agree-on-max-7-to-8-order-conversion

The agreement was struck as a result of the manufacturer’s ongoing delays “in fulfilling its commitments with regards to delivery of certain B737 MAX aircraft to the company,” the airline explained. It reduced Southwest’s contractual commitments to receive 59 MAX 7s in 2025 to 40 while increasing its MAX 8 commitments from zero to 19.

MAX nummer 1500 ble levert forrige uke. En maskin som gikk til Ryanair.

Back