Offisielle fra Boeing er «resigned», mens selv om det er jul så tror de færreste av oss på nissen av den grunn
David Calhoun tar over som CEO, mens styreformannen blir Lawrence Kellner. Så Boeing har skjønt det er en dårlig ide å blande CEO og styrelederjobben.
Jeg ble litt forvirret her nå. Er ikke CEO styreleder og adm.dir i samme person? Så Boeing går fra CEO til en chairmann og en toppsjef?
Husker jeg rett, at de alt har sparket sjefen for passasjerfly avdelingen?
Ingen av disse problemer er løst ved a gi CEO sparken.
Analysis: Calhoun’s insider status raises question: is he the one to pull Boeing out of its dive?
Scott Hamilton i Leehamnews mener også de bare bytte han ut, med noen som står for akkurat det samme
https://leehamnews.com/2019/12/23/a...is-he-the-one-to-pull-boeing-out-of-its-dive/
Selskap har en safety-culture problem, en troverdighets-problem og en "liten" leveranse-problem med 737MAX og 777X..
De to første henger i stor grad sammen, da kvalitetskontroll, regulatorer osv gikk hånd i hånd med en hånd og klappet hverandre kjærlig med den andre.
Her må det tas grep helt fra bunnen av. Man må identifisere mellomledere og ledere som har skapt denne situasjonen og erstatte disse med folk som er villige til å røske tak i dårlige holdninger. Og her må fagforeningene inn og hjelpe til.
Jeg har tro på at storparten av de ansatte vil ønske dette velkommen og ta et tak for igjen å bli stolt av sin arbeidsplass.
Kanskje dette også er tiden for å samle all produksjon i Seattle og flytte HQ tilbake?
Isn’t it fair for a Boeing stakeholder to expect a better plan than the one the company announced today? Merely moving out a damaged leader isn’t enough. This was a missed chance to begin to tell the story about how Boeing was going to begin to get things right - for all stakeholders.
Boeing CEO’s Ouster Won’t Solve Deeper Problems
Dennis Muilenburg had to go, but the company needs a cultural overhaul
Calhoun er jo ikke direkte intern - han er kjent for å få firmaer på rett kjøl, rydde opp. Han fikk GE Aircraft Engines på plass igjen etter 9/11 - som andre har antydet blir det nok ansatt en ny CEO men det tar tid å finne den rette.
Etter to flyulykker, der over 300 mennesker mistet livet, en mislykket tur for romfartøyet Starliner og på grunn av en trassig holdning, ble Dennis Muilenburg mandag sparket som toppsjef i Boeing. Han får med seg en saftig sluttpakke, melder flere amerikanske medier.
CBS News mener Muilenburg kan komme til å gå av med 58,5 millioner i penger og aksjer, over 520 millioner norske kroner.
Den endelige summen er ikke kjent og er avhengig av forhandlinger med Boeing og hvordan avskjeden hans omtales, skriver CNN.
Jeg tror problem kulturen startet med Harry Stonecipher, mannen bak de enorme suksessene 757-300, 767-400 og 737-900 (ikke ER), flytting av HQ til Chicago og Outsourcing suksessene ((Boeing har kjøpt de fleste av disse firmaene). Harry var også instrumental i å hindre Mulvany som etterfølger, som førte til at Mulvany forlot Boeing og endte opp som Ford CEO.Samtidig hevder enkelte artikler at det blant annet er GE-kulturen som er et av problemene?
Jeg tror problem kulturen startet med Harry Stonecipher, mannen bak de enorme suksessene 757-300, 767-400 og 737-900 (ikke ER), flytting av HQ til Chicago og Outsourcing suksessene ((Boeing har kjøpt de fleste av disse firmaene). Harry var også instrumental i å hindre Mulvany som etterfølger, som førte til at Mulvany forlot Boeing og endte opp som Ford CEO.
Kan Mulvany komme tilbake nå?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.