Boeing: Dennis Muilenburg ut

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
New York Times skriver at fikk sparken, mens Washington Post skriver at han sa opp - uansett er et problem borte
 
Re: Dennis Muilenburg ut

Offisielle fra Boeing er «resigned», mens selv om det er jul så tror de færreste av oss på nissen av den grunn

David Calhoun tar over som CEO, mens styreformannen blir Lawrence Kellner. Så Boeing har skjønt det er en dårlig ide å blande CEO og styrelederjobben.
 
Re: Dennis Muilenburg ut

Offisielle fra Boeing er «resigned», mens selv om det er jul så tror de færreste av oss på nissen av den grunn

David Calhoun tar over som CEO, mens styreformannen blir Lawrence Kellner. Så Boeing har skjønt det er en dårlig ide å blande CEO og styrelederjobben.

Jeg ble litt forvirret her nå. Er ikke CEO styreleder og adm.dir i samme person? Så Boeing går fra CEO til en chairmann og en toppsjef?
Husker jeg rett, at de alt har sparket sjefen for passasjerfly avdelingen?
 
Re: Dennis Muilenburg ut

Jeg ble litt forvirret her nå. Er ikke CEO styreleder og adm.dir i samme person? Så Boeing går fra CEO til en chairmann og en toppsjef?

Husker jeg rett, at de alt har sparket sjefen for passasjerfly avdelingen?



CEO (and President) er administrerende direktør eller konsernsjef om de vil. Mens styreleder er chairman. I de aller fleste europeiske land er det normalt å ha disse rollene adskilt
 
Selv om man kan si at dette er overdue, så vil det ikke fikse Boeing sine problemer.

Selskap har en safety-culture problem, en troverdighets-problem og en "liten" leveranse-problem med 737MAX og 777X. Ingen vet nå MAX*en kommer tilbake til traffik og 2020 vil det være umulig a dekke leveranse-gap fra ACMI market. Rett og slett for mange fly som flyselskaper etterspører.

På toppen vil kundene ha nå to nye produkt familier: En 737-erstatter og en MOM fly som kan erstatte 757/767.

Ingen av disse problemer er løst ved a gi CEO sparken.
 
Scott Hamilton i Leehamnews mener også de bare bytte han ut, med noen som står for akkurat det samme

https://leehamnews.com/2019/12/23/a...is-he-the-one-to-pull-boeing-out-of-its-dive/

Calhoun er styreleder i dag, og han er antagelig en overgangsløsning, i påvente av at de finner en langsiktig erstatter. Det å finne en leder som er kompetent til å lede et av verdens største selskaper ut av en dyp krise er jo ikke gjort på et par dager. De mest aktuelle kandidatene er jo opptatt med andre ting.
 
Selskap har en safety-culture problem, en troverdighets-problem og en "liten" leveranse-problem med 737MAX og 777X..

De to første henger i stor grad sammen, da kvalitetskontroll, regulatorer osv gikk hånd i hånd med en hånd og klappet hverandre kjærlig med den andre.

Her må det tas grep helt fra bunnen av. Man må identifisere mellomledere og ledere som har skapt denne situasjonen og erstatte disse med folk som er villige til å røske tak i dårlige holdninger. Og her må fagforeningene inn og hjelpe til.

Jeg har tro på at storparten av de ansatte vil ønske dette velkommen og ta et tak for igjen å bli stolt av sin arbeidsplass.

Kanskje dette også er tiden for å samle all produksjon i Seattle og flytte HQ tilbake?
 
De to første henger i stor grad sammen, da kvalitetskontroll, regulatorer osv gikk hånd i hånd med en hånd og klappet hverandre kjærlig med den andre.

Her må det tas grep helt fra bunnen av. Man må identifisere mellomledere og ledere som har skapt denne situasjonen og erstatte disse med folk som er villige til å røske tak i dårlige holdninger. Og her må fagforeningene inn og hjelpe til.

Jeg har tro på at storparten av de ansatte vil ønske dette velkommen og ta et tak for igjen å bli stolt av sin arbeidsplass.

Kanskje dette også er tiden for å samle all produksjon i Seattle og flytte HQ tilbake?

Det siste er jeg enig i :p men kvalitetskontroll og regulator er nok langt mer komplisert - mye ble holdt unna FAA fra Boeing’s side kombinert med at Boeing var svært aktive på Lobby fronten med å kneble FAA - mye av FAA’s kontroll arbeide ble tatt fra dem. En ny leder i FAA har allerede begynt å ta ting i en annen retning, Boeing ble blankt nektet å levere MAX før den er fullt ut godkjent, Boeing presset hardt for å starte leveranser igjen allerede nå i Desember.

En må også hente tilbake mange av de som gav opp å kjempe mot det de visste var dårlig prosedyrer og design - som tok jobber ute i verden hos kunder (Boeing ansatte) her har Boeing masse dyktige ansatte de trenger i Seattle.
 
Forbes har en kritisk kommentarartikkel, og mener at styret i Boeing har sløst bort en sjanse til å få en ny giv i selskapet:
Isn’t it fair for a Boeing stakeholder to expect a better plan than the one the company announced today? Merely moving out a damaged leader isn’t enough. This was a missed chance to begin to tell the story about how Boeing was going to begin to get things right - for all stakeholders.

https://www.forbes.com/boeings-board-missed-its-chance/#5e6ba64c5b7f
 
Man oppnår kanskje en ny tillit mellom Boeing og kundene (les flyselskapene) som vel kanskje var dråpen som fikk det til å renne over. Men man endrer tilsynelatende lite, inkludert strategien som har gjort så Boeing er der de har havnet
 
Calhoun er jo ikke direkte intern - han er kjent for å få firmaer på rett kjøl, rydde opp. Han fikk GE Aircraft Engines på plass igjen etter 9/11 - som andre har antydet blir det nok ansatt en ny CEO men det tar tid å finne den rette.
 
Calhoun er jo ikke direkte intern - han er kjent for å få firmaer på rett kjøl, rydde opp. Han fikk GE Aircraft Engines på plass igjen etter 9/11 - som andre har antydet blir det nok ansatt en ny CEO men det tar tid å finne den rette.



Samtidig hevder enkelte artikler at det blant annet er GE-kulturen som er et av problemene?
 
Han får nå til salt i maten ihvertfall ... Gutta passer på hverandre.

Etter to flyulykker, der over 300 mennesker mistet livet, en mislykket tur for romfartøyet Starliner og på grunn av en trassig holdning, ble Dennis Muilenburg mandag sparket som toppsjef i Boeing. Han får med seg en saftig sluttpakke, melder flere amerikanske medier.

CBS News mener Muilenburg kan komme til å gå av med 58,5 millioner i penger og aksjer, over 520 millioner norske kroner.

Den endelige summen er ikke kjent og er avhengig av forhandlinger med Boeing og hvordan avskjeden hans omtales, skriver CNN.


https://e24.no/naeringsliv/i/opmVAR...zBk4aVY7hoSNggpbSVovsdCTWo#Echobox=1577261595
 
Samtidig hevder enkelte artikler at det blant annet er GE-kulturen som er et av problemene?
Jeg tror problem kulturen startet med Harry Stonecipher, mannen bak de enorme suksessene 757-300, 767-400 og 737-900 (ikke ER), flytting av HQ til Chicago og Outsourcing suksessene ((Boeing har kjøpt de fleste av disse firmaene). Harry var også instrumental i å hindre Mulvany som etterfølger, som førte til at Mulvany forlot Boeing og endte opp som Ford CEO.
 
Jeg tror problem kulturen startet med Harry Stonecipher, mannen bak de enorme suksessene 757-300, 767-400 og 737-900 (ikke ER), flytting av HQ til Chicago og Outsourcing suksessene ((Boeing har kjøpt de fleste av disse firmaene). Harry var også instrumental i å hindre Mulvany som etterfølger, som førte til at Mulvany forlot Boeing og endte opp som Ford CEO.

Kan Mulvany komme tilbake nå?
 
Kan Mulvany komme tilbake nå?

Alt er mulig, det ville ikke være et dårlig valg, han er godt kjent og respektert av kundene og drev Komersial (Passasjer fly divisjonen) meget godt, 777 og spesielt 777-300ER er i hans portefølje
 
Back
Top