Boeing 787 - status og driftssetting

Hei,

Setter stor pris på oppdateringene fra MOW og de andre angående b787, kan ikke dere som vil diskutere India, politikk og bizzniz opprette en egen tråd??
 
Jeg var på Boeing fabrikken utenfor Seattle på fredag og fikk se en B787 testflight (guide'n sa nå det), samt se at den 23. til ANA straks ferdig og at LAN sin første sto rett bak i produksjonshallen. Telte også 7 ANA B787 rundtomkring, samt 3 B787 Air India.

De håpet å komme opp i 10 787 i måneden iløpet av neste år, hvorav 7 i Seattle og 3 en annen plass (som jeg ikke husker helt navnet på, men tror det var i South-Carolina).
 
Lion Air sitt datterselskap, Batik, skal i følge dem selv være interessert i å bestille fem maskiner. Etter ryktene rundt omkring skal dette være overtagelse av maskiner til blant annet LAN, Ethiopian og flere andre som har maskiner blant de første 20 av produksjonslinjen som det sies de ikke ønsker å motta da dette er "B-vare". Det ryktes også at Transaero og Rwandair skal være villig til å ta disse maskinene med en heftig rabatt. Men man får bare vente å se.

Ellers er første maskin fra Charleston nå ferdigmalt i Texas og skal snart flys tilbake til Charleston, South Carolina for levering til Air India....når de får endelig ryddet opp i rotet med Boeing
 
Etter ryktene rundt omkring skal dette være overtagelse av maskiner til blant annet LAN, Ethiopian og flere andre som har maskiner blant de første 20 av produksjonslinjen som det sies de ikke ønsker å motta da dette er "B-vare".

Hvorfor skal det være B-vare? Et fly er vel et fly, eller? Er det noe jeg ikke har fått med meg?
 
Etter nesten to måneders pause har nå leveringene kommet igang igjen, og ANA mottok et fly i går, og et er planlagt levert idag. Itillegg blir det kanskje levert et fly neste uke til dem


Første fly til Qatar ble også ferdigmalt denne uken og bør kunne leveres i juli
http://paineairport.com/kpae5153.htm


Ellers holder indiske myndigheter fortsatt på med å godkjenne kompensasjonen til Air India, slik at de tre flyene som er nærmest klare for levering til Air India fortsatt må vente litt
 
Heisann!

Jeg var i Seattle denne uken of klappet litt paa vaar foerste B787 som skal leveres i September. De hadde motorene installert, interioer var ferdig montert og den hadde power-on. Den ser flott ut og skal bli artig aa se i service.

BTW: Jeg var immom Vons og tok en Arrogant Bastard slik tradisjon har det, og saa at det henger en Norwegian B737 modell i taket like ved SAS B747 modellen...? Noen her som vil erkjenne seg den... :drink

Dag
 
Heisann MOW!

Den ble observert og behørig kommentert ved siste julebord...

Hvor var jeg da...??? :drink:drink:drink :drunk:

Var der med et gjeng fra United og jeg forklarte hvordan Finn Erik, do og jeg brukte den SAS B747'en som et kjennemerke for aa treffes... en del aar siden naa... :)

Dag
 
Da passerte det akkurat en AI 788 over meg på vei til CHS. Den skal få følge av en til visstnok, så da blir det sikkert en trippel delivery i Charleston.
 
Da skal LN til og med 90 være kjent hos Boeing, og etter mine beregninger skal LN90 begynne å settes sammen i midten av November, og utrulling i første halvdel av desember, sånn ca. Selv om opprampingen i Q4 i beste fall kan fremskynde dette noe.

LN70-74 er under montering idag, mens resten av listen er som følger

LN70 Japan Airlines
LN71 Ethiopian Airlines
LN 72 Air India
LN73 Hainan Airlines
LN74 LAN
-------------
LN75 Ethiopian Airlines
LN76 Hainan Airlines
LN77 United
LN78 LOT
LN79 Hainan Airlines
LN80 LAN
LN81 Hainan Airlines
LN82 Qatar
LN83 ANA
LN84 Japan Airlines
LN85 Hainan Airlines
LN86 LOT
LN87 LOT
LN88 LOT
LN89 Japan Airlines
LN90 Air India


Og mer interessant for dette forum kan man endelig slå fast at det (som ventet) ikke ser ut til å komme noen DY-maskin i 2012
 
Det ser ut som Boeing fortsatt sliter med leveringstakten, og slik det ligger an nå blir det trolig kun levert en maskin i juli, men Boeing kan ikke bare skylde på indisk effektivitet LN51, som ANA nylig fikk levert, ser ut til å bli eneste levering.

Selv om Boeing nå ruller ut maskiner som ikke krever ytterligere modifisering, har de nå etter omtrent en måned ikke klart å lvere en eneste maskin, og ikke virker være klare for levering de første par ukene. Men første levering av en av disse (til ANA) forventes i August

Selv om den stadig blir utsatt ser det nå ut som om de skal få levert LN7 til ANA i august. Dette er første produksjonsmaskin av linja, og hva man fint kan definere som B-vare. Det positive er dog at Boeing da blir kvitt en maskin som har stått på Everett i flere år.

Ser også ut som LAN også vil motta sin første i september

Qatar ligger an til å motta sin første, som fløy oppvisning på Farnborough, i starten av august, og trolig samme måned for Ethiopian

I følge indiske myndigheter så håper de å få tingene behandlet i månedskifte, og de dermed kan ta levering av de tre ferdige maskinene som står i CHS i starten av august....selv om man ikke skal ta ting for gitt her
 
Last edited:
Under Boeings kvartalstall som ble lagt frem idag så opprettholdt de målet om 35-42 leveringen i år, selv om de kun har levert 11 til nå i år. Halvparten av maskinene vil være ferske fra produksjonslinjen og halvparten maskiner som harvært gjennom diverse modifikasjoner. Gearboks problemer på RR motorene vil kun ha kortsiktig virkning og ikke ha noe å si for året totalt. Det hevder at planen om å øke produksjonen til fem per måned fra sluttet av 2012 og ti fra slutten av 2013 fortsatt er on track

Boeing har også hatt en kraftig forbedring i antall uferdige jobber på maskiner av linja. LN66, første maskin som ikke måtte innom modifisering hadde 300 uferdige jobber ved rollout. Nyeste maskin av linjen derimot, LN70, hadde 160 i ferdige jobber til sammenlikning
 
Last edited:
Det ser ut som 787-10 skal lanseres i løpet av året eller tidlig neste år
http://www.aspireaviation.com/2012/07/26/boeing-chooses-largest-wingspan-for-777x/

Running ahead in these in-house evaluations is the 323-seat Boeing 787-10X, which will be 5.49m (18ft) longer than the 787-9 variant while burning 25% less fuel than an Airbus A330-300 on a 6,700nm-6,750nm (nautical miles) trip
.
.
authority to offer (ATO) from Boeing’s board of directors will not come as early as the one for the 787-10X, which Boeing chief executive Jim McNerney put at “end of this year” or “beginning of next year”
 
Ser ut som Boeing hadde et lite uhell med GE motoren på den andre maskinen fra linjen i Charleston. Under en taxitest skal den ha mistet noen deler og startet en gressbrann

http://www.postandcourier.com/artic...-prompts-airport-runway-closure-flight-delays
Debris from a brand new Boeing 787 Dreamliner's engine fell onto the runway and into the grass at Charleston International Airport Saturday afternoon, sparking a fire, shutting down the airport and diverting flights for more than an hour
 
Back
Top