Boeing 787 - status og driftssetting

Da skal LN til og med 90 være kjent hos Boeing, og etter mine beregninger skal LN90 begynne å settes sammen i midten av November, og utrulling i første halvdel av desember, sånn ca. Selv om opprampingen i Q4 i beste fall kan fremskynde dette noe.

LN70-74 er under montering idag, mens resten av listen er som følger

LN70 Japan Airlines
LN71 Ethiopian Airlines
LN 72 Air India
LN73 Hainan Airlines
LN74 LAN
-------------
LN75 Ethiopian Airlines
LN76 Hainan Airlines
LN77 United
LN78 LOT
LN79 Hainan Airlines
LN80 LAN
LN81 Hainan Airlines
LN82 Qatar
LN83 ANA
LN84 Japan Airlines
LN85 Hainan Airlines
LN86 LOT
LN87 LOT
LN88 LOT
LN89 Japan Airlines
LN90 Air India


Og mer interessant for dette forum kan man endelig slå fast at det (som ventet) ikke ser ut til å komme noen DY-maskin i 2012
Er det noe av disse maskinene, eller tidligere, ILFC maskiner eller blir den første til DY også den første til ILFC?
 
Da ser de ut som om Boeing kanskje snart kan få levert de første maskinene til Air India da myndighetene nå skal ha godkjent avtalen med Boeing. Tre bortimot leveringsklare maskiner skal befinne seg i Charleston, men er fortsatt spennende å se når de faktisk blir levert

http://pib.nic.in/newsite/erelease.aspx?relid=85697
The Cabinet Committee on Economic Affairs has approved the proposal of Ministry of Civil Aviation
 
Det skal ikke være så enkelt, for ett av Air India's B787 hadde en "contained engine failure" 30. juli. Er ikke så sikker på om flyene blir levert før feilen er funnet.

Kjekt at ikke bare RR har problemer, men at det drypper litt på GE også.

http://www.ainonline.com/comment/1782
July 30, 2012, 9:35 AM

Another Boeing 787 engine problem—this time involving a General Electric GEnx turbofan in an airplane destined for Air India—sparked a grass fire at Charleston International Airport during a pre-flight test on Saturday, forcing the airport to close its main runway for more than an hour. The contained engine failure has prompted an investigation by the NTSB, Boeing and GE, maker of the engine now in service with Japan Airlines on four 787s.

Evidence so far points to a failure in the “back end” of the engine, specifically in the area of the low-pressure turbine. “GE Aviation continues to work with the NTSB and Boeing to determine the cause of Saturday’s incident during a ground-test run in Charleston on a newly built 787,” said the engine company in a statement sent to AIN. “GE is working aggressively to move the engine involved in the incident to a GE facility for an investigative tear-down.”
 
Det skal ikke være så enkelt, for ett av Air India's B787 hadde en "contained engine failure" 30. juli. Er ikke så sikker på om flyene blir levert før feilen er funnet.

Det var maskin nummer fire, så med mindre de vil 'forsikre seg om at de tre andre ikke har problemer', skulle det ikke være noe i veien for å ta levering.
 
Ja ser GE motoren undersøkes av NTSB og vurderingen er at det ikke er så alvorlig at en trenger å stanse leveringer.

http://news.airwise.com/story/view/1343640445.html
Boeing and the National Transportation Safety Board are investigating an issue with an engine on a 787 Dreamliner following an incident at Charleston Airport during a preflight test on Saturday.

"While the investigation is in its early stages, we are unaware of any operational issue that would present concerns about the continued safe operation of in-service 787s powered by GE engines," said Marc Birtel, a spokesman for the company.

General Electric, maker of the GEnx engine, is also involved in the investigation, Boeing said.
 
I følge Ethiopian skal de få sin første maskin neste uke, og vil dermed være første ikke-japanske selskap med 787. LAN sin første hadde første test flighten i går og Qatar bør også få sin første i løpet av måneden
 
EN motofeil med GE. For RR er det noen komponenter som har kortere levetid enn bergnet, men disse har ikke feilet. Tabloid tull.
 
I følge Ethiopian skal de få sin første maskin neste uke, og vil dermed være første ikke-japanske selskap med 787.

Og da er den levert ....

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2387

Boeing (NYSE: BA) and Ethiopian Airlines celebrated today the delivery of the airline's first 787 Dreamliner.

"Today begins the first day in a new era of flying for our passengers and brings us even closer to our vision for the future, Vision 2025," said Tewolde GebreMariam, CEO of Ethiopian Airlines. "We are pleased to be the first airline in the world outside Japan to receive this technologically advanced aircraft. We have been waiting for this airplane and now that we officially have it and will show it to the world, I can say with pride, it was worth the wait. This airplane is going to move Ethiopian Airlines to the forefront of aviation leadership around the globe."
 
Da har Boeing aktivert den midlertidige "surge line" i Everett, slikt at de klarer å øke produksjonen inntil hovedlinjen i Everett og den i Charleston kommer opp i full fart.

http://boeingblogs.com/randy/archives/2012/08/surge_line.html

Det spesielle er at den bare har 3 av 4 baseposisjoner, da posisjon 4 deles med hovedlinjen. Itillegg går de ikke rett gjennom, da posisjon 3 her er skråstilt. LN80 er første flyet her og montering begynte denne uken
 
En lite tilbakesteg for også 787 etter at en 747-8 fra AirBridge Cargo la igjen deler av motoren på rullebanen nå nylig. Det er derfor krevet en ultralydssjekk av alle GEnx motorer. Dette vil mest sannsynlig medføre noen forsinkelser, og endel kunder vil at dette fikses før de tar i mot flere fly, og både Qatar og Air India murrer

Boeing har også annonsert at de ikke vil gi bort de 35 ledige leveringsslottene etter Qantas og heller bruke de til å skaffe seg litt fleksibilitet og buffer


Ellers har BA annonsert at de forventer deres første 787-8 i mai 2013

Ellers er dette status på antall leverte til nå:
ANA: 13
Japan Airlines: 5
Air India: 1
Ethiopian: 1
LAN: 1
 
Last edited:
Back
Top