Boeing 787 - status og driftssetting

Det er i dag et år siden første 787 ble levert. Til nå er 25 maskiner til seks forskjellige kunder levert
 
Da er de ti neste (LN91-100) på produksjonslisten blitt kjente. To nye selskaper, TUI/Thomson og Aeromexico er blant disse, hvor sistnevnte er ILFC sin første maskin

LN91 - Air India*
LN92 - TUI Travel (Thomson)
LN93 - China Southern
LN94 - TUI Travel (Thomson)
LN95 - China Southern*
LN96 - Aeromexico/ILFC
LN97 - ANA
LN98 - Japan Airlines
LN99 - Qatar
LN100- China Southern*

*Bygges i Charleston
 
'All things 787' er ikke imponert ....

The demand defies logic in the face of the investigation and recommendations made by the NTSB, FAA, GE and Boeing.

I tillegg ...

The whole issue of the delays is further clouded by other possible reason for the delay:

1) Refurbishment of the interior after Qatar insisted that Boeing displays its first 787 at the Farnborough Air Show.
2) Wholesale change out of the interior which necessitated the aircraft to go to California to have the interior changed out by the OEM as Boeing couldn't do it.
3) Issues with the IFE/WIFI system that Qatar had bought from Thales.

So the bottom line is when will deliveries commence? A source has told me that deliveries should commence no earlier than the end of October but don't be surprised if this is pushed even beyond that. At the end of the day this is not Boeing's fault but rather the actions of a press hungry, attention seeking, egomaniacal airline executive.
:lol:
 
Air India flyr nå 787 til Dubai:

Air India on 30SEP12 has launched Boeing 787 service on Delhi – Dubai service, as the airline made the last minute changes in the past few days.

Previously the airline was to start Boeing 787 service to Dubai from 26SEP12, but was postponed.

Schedule:

AI995 DEL2055 – 2245DXB 788 D
AI996 DXB0005 – 0445DEL 788 D

http://www.routesonline.com/news/29...dia-debuts-boeing-787-on-international-route/

Og her er status for LAN:

Santiago de Chile – Buenos Aires eff 01OCT12
LA455 SCL1000 – 1205EZE 787 x26
LA456 EZE1435 – 1655SCL 787 x26

Day 4 on 11OCT12 is operated by Boeing 767-300ER
From 30OCT12, Boeing 787 operates LA455/456 on daily basis

Lima – Guayaquil eff 02OCT12
LA1630 LIM0610 – 0835GYE 787 2
LA1631 GYE0945 – 1140LIM 787 2

Note there may be schedule discrepancy on this sector

Santiago de Chile – Lima eff 01DEC12
LA632 SCL1320 – 505LIM 787 7
LA632 SCL1325 – 1510LIM 787 x7

LA633 LIM1745 – 2320SCL 787 D

Boeing 787 service on LA632/633 currently scheduled until 31DEC12

Los Angeles – Lima eff 30JAN13 (Except 31JAN13)
LA601 LAX1230 – 2345LIM0145+1 – 0700+1SCL 787

Currently, only one-way departure from Los Angeles is displaying Boeing 787 service

Santiago de Chile – Los Angeles eff 02FEB13
LA602 SCL2350 – 0610+1LAX 787 246
LA601 LAX1425 – 0605+1SCL 787 357

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/164374/lan-inaugurates-boeing-787-service/
 
Last edited:
Da har Boeing levert første Charleston-bygde maskin, hvilket var Air Indias tredje 787

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2438

NORTH CHARLESTON, S.C., Oct. 5, 2012 /PRNewswire/ --*Boeing (NYSE: BA) today marked a historic milestone with delivery of the first 787 Dreamliner built at its North Charleston, S.C., facility to Air India. *

Det sies dog at pga litt finansieringskluss måtte Boeing selv stå for brofinansieringen.
 
Stemmer det at det er over 14 dager siden sist levering av en B787?
Det skal vel leveres i en mye høyere takt enn så, mener å ha hørt ca hver 5 dag fra everett pluss et uvist antall fra charlston.
 
Det går litt i rykk og napp. Det er to maskiner som er klare, en til LAN og en til Ethiopian. Ellers er det problemer med været som forsinker en del av testflightene.
 
Stemmer det at det er over 14 dager siden sist levering av en B787?
Det skal vel leveres i en mye høyere takt enn så, mener å ha hørt ca hver 5 dag fra everett pluss et uvist antall fra charlston.

Som MOW sa så har de hatt litt vær problemer i det siste. Og så virker det å gå litt i rykk og napp avhengig av finansiering, småfeil og lederes ego.
Vil man virkelig følge med på hvordan 787 produksjonen går, så er dette kanskje det beste stedet å følge med: http://nyc787.blogspot.no/ LOT sin har vært ute å flydd, så da blir det leveranse av den første til Europa før jul i alle fall.
 
Oppserverer UA sin 787 i AMS nå noen som veit hva den gjør der?
Er den satt inn på langruter allerede? Trodde de begynte 4 nov jeg.
 
Ser ut som 787-10 nå nærmer seg lansering da Boeing nå har såvidt begynt å tilby maskinen til kunder, selv om den formelt sett ikke er lansert ennå

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_11_07_2012_p01-01-514119.xml&p=1
Boeing has begun formal talks with airlines and leasing companies on the development of the 787-10X double-stretch derivative following the provisional go-ahead from the company’s board of directors.

The move is “conditioned upon our obtaining final board approval to launch the program at a yet-to-be-determined date,” says Boeing. Responding to questions from Aviation Week, the company adds, “The timing of a decision to launch the program will depend on market response during the next phase of our discussions about the airplane.”
 
Ser ut som 787-10 nå nærmer seg lansering da Boeing nå har såvidt begynt å tilby maskinen til kunder, selv om den formelt sett ikke er lansert ennå

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/avd_11_07_2012_p01-01-514119.xml&p=1
Jeg blir absolutt ikke overrasket om Norwegian blir europeisk launch customer for denne modellen. De kommer hovedsakelig til å brukes fra deres europeiske baser, som Gatwick og Hamburg, til SørAfrika, India og USA. I DY konfig vil de har ca 390-400 seter. Altså 35% fler pax men bare 20% høyere forbruk enn 787-8.
DYs ordre blir på 8 maskiner med oppsjon på ytterligere 16. Med liten skrift i kontrakten står det at dy kan trekke seg dersom IC satsingen blir fiasko, ev endre til 788 dersom det viser seg at maskinen vil bli alt for stor.
787-10 vil bare bli bygd i North Charlston da enkelte deler er for store for Dreamlifteren.
(Og alt dette er selvfølgelig bare vill gjetting)
 
Back
Top