Boeing 787 - status og driftssetting

En endelig fiks fra Rolls-Royce virker være utsatt, slik de nå først har en endelig løsning på plass for motorene i 2021

https://www.flightglobal.com/news/a...lays-trent-1000-ten-blade-fix-to-2021-462054/

Helt merkelig at man i 2019 ikke klarer finne riktig design på ett 70(!)år gammelt problem som egentlig omfatter alle gassturbiner.
Må på en eller annen måte være ett slags pris-spørsmål bak det hele, siden for dyr legering etc trolig vil utkonkurrere RR mot GE?

Anyway, krise for alle RR operatørene...nytt år med problemer. Ikke minst krise for RR som blør dypt.
 
Helt merkelig at man i 2019 ikke klarer finne riktig design på ett 70(!)år gammelt problem som egentlig omfatter alle gassturbiner.
Må på en eller annen måte være ett slags pris-spørsmål bak det hele, siden for dyr legering etc trolig vil utkonkurrere RR mot GE?

Anyway, krise for alle RR operatørene...nytt år med problemer. Ikke minst krise for RR som blør dypt.

Problemets kjerne er vel heller at det ikke finnes kjente legeringer som tåler påkjenningene de blir utsatt for i lengden, siden man har lagt lista for høyt og kuttet sikkerhetsmarginene for langt ned i effektivitetens navn?
 
Problemets kjerne er vel heller at det ikke finnes kjente legeringer som tåler påkjenningene de blir utsatt for i lengden, siden man har lagt lista for høyt og kuttet sikkerhetsmarginene for langt ned i effektivitetens navn?

... til en akseptabel pris?
 
Ikke minst krise for RR som blør dypt.



Eventuelt tjener mindre penger. Såvidt jeg tolket profitwarningen deres relatert til dette som kom i går regner de selv etter at de tar et nytt milliardtap på Trent 1000 programmet å gå med pluss i år. Og ha en free cash flow på £1 milliard

GE derimot sliter, men det skyldes alt annet enn flymotorene deres.
 
Etihad kommer med en, i mine øyne, ganske så fresh logojet på (hittil) nyeste 787-9;

https://www.planespotters.net/photo/1005312/a6-bnd-etihad-airways-boeing-787-9-dreamliner

De kommer også med en "green wash" logojet snart. Ser i hvertfall bra ut på tegningene, så får man etterhvert se hvordan den gjøre seg live eller på foto

https://www.flightglobal.com/news/articles/dubai-still-long-way-to-go-in-etihad-transformat-462342/

getasset.aspx
 
Holder forumet på å glemme at det i dag er 10 år siden første flyvning eller er det bare jeg som bryr meg? Noen som har tall på hvor mange flyvninger som er gjennomført og hvor mange passasjerer som har reist med flytypen?
 
Etter å ha vært misfornøyd med kvaliteten på noe og dermed sendt maskiner tilbake for å fikse dette, har nå Qatar tatt levering av sine første 787-9. Ikke mindre enn 4 stykker på en og samme dag

Men merk at de fortsatt nekter å kjøpe maskiner bygget i Charleston
 
Leveres visstnok uten interiør eller i alle fall seter da de sliter med å få til QSuites til 787.
 
Og 3 andre på vei motsatt vei
 

Attachments

  • Screenshot_20191228_112212_com.flightradar24free.jpg
    Screenshot_20191228_112212_com.flightradar24free.jpg
    118.6 KB · Views: 1,034
Om noen vil ha seg en 787 til $25 så har kan man nå kanskje ha 1:6.000000 sjans
 

Attachments

  • Screenshot_20200120_093044_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20200120_093044_com.facebook.katana.jpg
    120.2 KB · Views: 633
Boeing som i høst annonserte en reduksjon i 787 produksjonen fra 14 til 12 i måneden, vurderer nå en ytterligere reduksjon, til 10 per måned


https://www.bloomberg.com/news/arti...other-cut-to-787-output-in-new-threat-to-cash

Boeing Co. is considering another cut to production of its marquee 787 Dreamliner as the aerospace giant contends with sluggish demand, people familiar with the matter said.

Executives are studying whether to trim monthly output by two planes to 10 a month from a reduced pace that was announced in October
 
Boeing som i høst annonserte en reduksjon i 787 produksjonen fra 14 til 12 i måneden, vurderer nå en ytterligere reduksjon, til 10 per måned

Bekreftet nå av Boeing. Produksjonen kuttes til 10 per måned innen 2021, men med planer om å øke den igjen fra 2023, hvis salget tar seg opp
 
Back
Top