Boeing 787 - status og driftssetting

Auda, mere 787 og RR motorproblemer på vei?

Singapore Airlines har måttet parkere 2 787-10 etter det også her er funnet sprekker i bilandene. Disse har Trent 1000 TEN motorer, som også de siste -9 til blant annet Norwegian er levert med. Tidligere har det jo vært fly levert med Trent 1000 package B og Package C som har vært problematiske.


Så får man se om det blir en ny runde kanselleringer og innleie for enkelte

https://www.straitstimes.com/singap...veral-boeing-787-10-jets-due-to-engine-issues

Singapore Airlines (SIA) has grounded two of its nine Boeing 787-10 aircraft due to engine issues, the airline said on Tuesday, confirming a report in The Straits Times.

The planes are all fitted with the latest Rolls-Royce Trent 1000 TEN engines, an improved version of the Trent 1000 engine which has had issues with premature blade cracking.
 
Lurer på hvor mye 787 sine problemer har kostet alle selskapene totalt i både ekstra innleie og tapte inntekter?
 
Begynner vel å bli tendenser til hysteri i pressen ifht Boeing om dagen? Som det stod på Flyertalk:

Dersom det som står i Dagbladet er korrekt, at det er svikt i 1% av bryterne, så er dette etter min mening et stort omfang. Dette kan i så fall igjen sette søkelyset på Boeing sine rutiner og prosedyrer for kvalitetssikring.
I bedrifter som styres etter økonomiske måltall, blir alle elementer som går på kvalitetsoppfølging definert som en kostnad. Kostnader er gjenstand for kutt. Skal en leder ha suksess og aksjonærene bli happy, så kuttes kostnader... så lenge det går.
Statistisk er sikkert risiko for en ulykke med 787 liten på grunn av denne bryteren. Først må brann i motoren oppstå, og i 1% av tilfellene virker ikke slukkemekanismen.

For Hesthammer er 787 like trygg som Max var etter at flere hadde parkert maskinen.
 
To nye 787 med spesialfarger der ute:

Juneyao sin neste 787-9 kommer i disse fargene

https://twitter.com/KPAE_Spotter/status/1162133193698361344?s=20
ECC55zbU4AAn5Lm.jpg


Dessuten har Boeing malt denne i et 787 special livery. Slik jeg forstår er det en GECAS maskin, som egentlig skulle til Hong Kong Airlines, men som de har kansellert. Antar den skal brukes til noe PR greier, siden de da har malt den slik. Kult ble det uansett

https://twitter.com/PlanesAtPaine/status/1162583349354885120?s=20

ECJTYnrUYAESJeR.jpg
 
Var en tur til Prestwick i dag hvor jeg fant disse to LN-LNG, LN-LNA + G-CKWC gjemte seg bak en hangar. Anledningen er motorarbeid ved Chevron.


20190819-_MG_3583.jpg
20190819-_MG_3586.jpg
20190819-_MG_3588.jpg
 
En endelig fiks fra Rolls-Royce virker være utsatt, slik de nå først har en endelig løsning på plass for motorene i 2021

https://www.flightglobal.com/news/a...lays-trent-1000-ten-blade-fix-to-2021-462054/

Rolls-Royce is to delay introduction of a redesigned high-pressure blade for the Trent 1000 TEN, after discovering that it will not be as durable as initially expected.

The Boeing 787 engine manufacturer says that the revised blade is "unlikely" to be ready before the first half of 2021.
 
Back
Top