Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

737MAX er løftet såpass mye at det ikke burde gi spesielt mye problemer.
Sikker på dette?
Motorene som skal brukes på 737MAX har mindre diameter en på A320neo.

1.98 m vs. 1.76 m
PW1000G på A320neo er 2.06 m.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Sikker på dette?
Motorene som skal brukes på 737MAX har mindre diameter en på A320neo.

1.98 m vs. 1.76 m
PW1000G på A320neo er 2.06 m.

Finner ikke noe 'final design' - men ...

Because of the larger fan diameter compared to the 737 Next Generation family, the nose landing gear will have to be lengthened by 6–8 inches (15–20 cm) to maintain the required ground clearance

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det kan dermed vise seg at Kjos' valg av både A320neo og B737Max8 kan være av ekstra stor verdi. Har følelsen av LEAP-1B for Boeing kan bli en reprise av hva Airbus og P&W opplevde med P&W 6000 for A318. Forsinkelsene av P&W 6000 nesten drepte hele A318-prosjektet til Airbus. Det er tross alt to vesentlige områder LEAP-1B er forskjellig fra LEAP-1A og -1C og det er bypass ratio med 9:1 for -1B, mens de to andre har 11:1. Men det er også en vesentlig intern forskjell og det er antall LE turbin trinn hvor -1B har bare 5, mens -1A og -1C har to flere, altså 7. Siden også fan-diameter er forskjellig (diameter for både Airbus og Comac er identisk på 1,98 m) er det nok stor forskjell i geometri mellom de to diametrene. Opplagt har CFM truffet rett med -1A og -1C, men det er langt fra innertier for -1B.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

737MAX er løftet såpass mye at det ikke burde gi spesielt mye problemer.

Finner ikke noe 'final design' - men ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX

Som nevnt tidligere, så begynner man gå tom for nye måter og sminke grisen på. Selv om den får høyere bakkeklaring enn dagens NG, så blir den for det langt lavere enn A320neo og dermed vil den få mindre viftediameter. Det ser man også på maks trust som vil være 32.900 lbf på Leap 1A til A320, mens Leap 1B til 737MAX må nøye seg med 28.000 lbf. 1C som er til Comac C919 er mer lik 1A igjen
Dette er vel en av flere faktorer som gjør at -9MAX sliter mot A321neo nå man ser på antall bestillinger
 
Last edited:
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Noen som finner info om hvor langt byggingen av den første har kommet? når den skal stå ferdig? Har jo hørt det var noe problemer med fuel efficiency.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Som nevnt på forrige side, er det problemer med motorene fra CFM. De bygges ikke hos Boeing.

First flight er planlagt i 2016, så det er en stund til man begynner med montering.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Designet ble 'låst' allerede i 2013.

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-locks-in-737-max-8-configuration-388621/

Boeing has locked in the final design of the 737 Max 8 and started a three-year countdown for development and manufacturing of the re-engined single-aisle.

Completing the firm configuration of the first variant of the Max family freezes the overall specifications and allows suppliers to begin detailed design of the individual parts and systems, such as the new dual-feather winglet and relofted tail cone.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

boeing-737-max-cockpit-boeinglr.jpg

737MAX cockpit med 4 stk 15.1 inches Rockwell Collins landscape displays. Samme displays er benyttet i oppgraderingspakken som Rockwell Collins har fått godtkjent for 757 og 767, men i den pakken er det bare plass til 3 stk. displays.

Cockpit.jpg

Sammenlignet med 737NG er 737MAX helt klart mer ryddig, og nå trenger ikke kapteinen foreta gymnastiske øvelser for å velge gear up siden velgeren nå vil være midtplassert. Men det er også andre deler som er uforandret fra NG til MAX.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Taket er fortsatt en stor hemmelighet, mest sansynlig pga de fortsetter i 1960 style!
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Siden Southwest Airlines kjøper dem så regner jeg med det Bergern
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ja, det blir spennende å se overhead panel, om det er oppgradert noe vesentlig.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ikke EICAS?

Ta en titt på høyre del av høyre skjerm til kapteinen. For meg ligner den delen mye på EICAS-5000 til Rockwell Collins. Over flaps setting indikatoren kommer vel crew allerts?
 
Last edited:
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Siden den fantastiske 6-pack fortsatt er installert vil jeg tippe det er en nedgradert EICAS.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Jeg tviler på at vi snakker EICAS her i det hele tatt. Du ser tydelig omrisset av de samme tre lysene i øvre høyre hjørne som på NG.
Boeing har i det hele tatt lite rom for "sprell" i og med at MAX skal sertifiseres under samme gamle typesertifikatet, dermed blir det nok mye som ser ut som det samme gamle men har ny teknologi bak. Akkurat som da NG ble utviklet fra classic.

Setter du sammen det som vises på de to center displays på NG til høyre delen av det ene på MAX ligner det fælt, spør du meg.

Og så lenge de vil ha felles type rating vil jo det også sette rammer for hva som kan gjøres.

Så jeg er nok enig i at Overhead panel kommer til å bli svært likt noe vi kjenner fra før.... ;)
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Jeg har hørt at Norwegian er den første kunden i Europa som får dette flyet. Men hvem er den første kunden på verdensbasis?
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Noen som vet hvordan plassen blir på 737-max flyene til NAS. Hvor mange seter legges det opp til og hvor store er 737-max sammenlignet med 737-800. Hva med pitchen?
 
Back
Top