Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Da ser det ut som Boeing har sluppet de første bildene/filmen av cockpiten til 737MAX. Det ble vel lenge spekulert på om de skulle beholde en ganske lik stil som NG har eller om de skulle lage ny cockpit inspirert av 787. Det ser ut som de havnet på oppgraderingen av 787-cockpiten. En av de store synlige forandringene er at i stedet for 5 skjermer foran blir det nå 4 store som visstnok skal gi pilotene mer informasjon om flyet.

Se film om den første simulatoren her med datagenererte bilder fra cockpiten til MAX.
http://www.boeing.com/boeing/Features/2014/06/bca_737max_ecab_06_25_14.page
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det hadde vært hyggelig for oss bak døra og for PAX'en om det gikk at å stille og holde teperaturen gjevn slik du kan på en hvilken som helst bil med A/C anlegg...
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det hadde vært hyggelig for oss bak døra og for PAX'en om det gikk at å stille og holde teperaturen gjevn slik du kan på en hvilken som helst bil med A/C anlegg...

Dette er nok dessverre ikke så enkelt å få til som det kan høres ut som, men ethvert forsøk på å forbedre dagens system er jo selvsagt hjertelig velkommen.

Det er vel også begrenset hvor mye de kan forandre av f.eks switcher på overheadpanelet pga kravet til commonality på en og samme typerating. Er det totalt 20% de har lov til å forandre? Innmaten bak kan det gjøres mye med, det er allerede gjort fra classic til NG, men utseendemessig er der ikke sikkert at de får gjort så alt for mye.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Lenge til det er noe ferdig fly, men de første delene til 737MAX er nå under produksjon

http://www.boeingblogs.com/randy/archives/2014/10/max_takes_shape_1.html
We’ve started fabricating parts for the first 737 MAX. Work has begun at Boeing and supplier facilities to support production of the first flight test airplane in 2015. This is a big milestone for the team as the first airplane literally starts to take shape.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Noen som vet når første fly blir levert og hvilket selskap som får æren av å motta det flyet?
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

3Q 2017. Boeing har ikke annonsert noen kjøreliste ennå, men Southwest har utnevnt seg selv som launch customer, og det er ikke usannsynlig at det stemmer. American er den andre muligheten. Norwegian skal være det første europeiske selskap til å motta MAX8.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

I følge videoen i artikkelen skal Boeing sette sammen første MAX om under 1 år og starte testflyging i 2016.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Spørsmålet til Boeing må vel etterhvert være hvor langt de kan strekke 737 strikken, og med 737MAX virker de og ha nådd max (Pun intended). Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX. Spesielt utenfor USA så kan ikke MAX sies og gjøre det bra i forhold til NEO. Så slik det er nå, så er det mer og mer som kanskje tyder på at 737MAX vil bli produsert vesentlig kortere enn tidligere 737 generasjoner
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Spørsmålet til Boeing må vel etterhvert være hvor langt de kan strekke 737 strikken, og med 737MAX virker de og ha nådd max (Pun intended). Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX. Spesielt utenfor USA så kan ikke MAX sies og gjøre det bra i forhold til NEO. Så slik det er nå, så er det mer og mer som kanskje tyder på at 737MAX vil bli produsert vesentlig kortere enn tidligere 737 generasjoner
Har det ikke blitt skrevet en plass at Boeing har planer om å lage en ny erstatter for 737? Blir nok fort 2025-2030 før noe slikt kommer på vingene, men ser i så fall ut til at Boeing også ser dette.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Mens 737 og A32x har vært omtrent jevnbyrdige i salg, så har nå Airbus et klart overtak over Boeing på narrowbody med en markedsandel på 60% når man sammenligner NEO med MAX.

Dette kommer vel av at Boeing lanserte MAX senere enn NEO, ikke at kundene foretrekker NEO?
Etter lanseringen av MAX har markedsandelen vært ca 50/50 såvidt jeg vet.

W
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

När det gäller 737-9MAX VS A321NEO föredrar kunderna med god marginal Airbus A321NEO, beställningar som kommit efter 737-9MAX blev lanserad.

Sannolikheten är dessutom stor att A321LRNEO kommer bli ersättaren de mycket stora Boeing 757 flottorna som både American Airlines och Delta Airlines har.

I Europa kommer troligen Norwegian och Ryanair bli de enda riktigt stora Boeing 737MAX flygbolagen.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Sannolikheten är dessutom stor att A321LRNEO kommer bli ersättaren de mycket stora Boeing 757 flottorna som både American Airlines och Delta Airlines har.

I Europa kommer troligen Norwegian och Ryanair bli de enda riktigt stora Boeing 737MAX flygbolagen.

Det er tre år siden Delta bestilte erstatteren for de fleste av sine 752.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det er tre år siden Delta bestilte erstatteren for de fleste av sine 752.

Du tänker säkert på 737-900ER...
Nu har Delta beställt även 45 st A321CEO...och en lågoddsare är en massiv A321 NEO LR beställning inom några år.
Jag gissar att A321 NEO LR som kommer få bättre range än Boeing 757-200 kommer bli en riktig bestseller i USA hos alla "majors"

Däremot kan Boeing har sålt fler 737-8MAX än Airbus har sålt A320 NEO sedan MAX blev lanserad.
Airbus har under den tidsperioden sålt en stor andel A321NEO medan endast 9% av 737 MAX beställningarna är -9MAX sofar.
 
Last edited:
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ikke bekreftet av verken CFM eller Boeing, men endel ting tyder på at CFM har store problemer med LeapX motoren som er eneste valg på 737MAX, det er Leap-1B, som er den som skal brukes på MAX hvor det nå går rykter om at den er 5% dårligere enn spesifisert. Det vil i såfall være et potensielt alvorlig problem for både CFM og Boeing. Leap-1A, som er en av to motorer til A320neo, skal ligge 2% bak skjema, men dette er mer eller mindre vanlig på dette tidspunktet og langt lettere og fikse enn et såpass høyt tall som 5%, som kan innebære større endringer er nødvending

http://aeroturbopower.blogspot.no/2015/03/cfm-leap-1b-missing-sfc.html
The revelation by Aspire Aviation about the performance shortfalls of the CFM LEAP engine family did not came totally unexpected. Rumours have been around for a long time. But the severity of the shortfall in the LEAP-1B engine is somewhat shocking, at least for Boeing customers. The shortfall of 2% in the case of the LEAP-1A is relatively unspectacular: the shortfalls of recent engines at EIS like the GEnx and the Trent 1000 were higher. A shortfall of 2% can be corrected with a suitable performance improvement program (PIP), but a
shortfall of 5% in the case of the LEAP-1B cannot be corrected without a complete redesign of the engine, probably not without changing the whole engine architecture
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Det at 737 har lavere "bakkeklaring" gir nok betydelige utfordringer med design av motor i forhold til på A320.
 
Back
Top