BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Det kan du si, men når rutene fra TOS til HFT er passe bloddopet på statstøtte, så bør det være en åpning for alle aktører her, selv om det strekken er kommersiell. Flyene går ofte videre.

Om man ser dette i et annet lys så er det komplett iditotisk at SAS/WF skal få ha tilnærmet monopol på gjennomgående billetter. Begge selskaper møter seg selv i døren før eller siden på denne praksisen.

Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes.
Når det gjelder gjennomgående billetter(innsjekket bagasje står det faktisk ikke på Widerøe, da både Norwegian og andre for den saks skyld kan tegne interlineavtaler med alt det innebærer!
Din påstand her er jo å rette baker for smed .....
 
Eller kan det være at realitetene ikke var så rosenrøde?

Innføring av bonusprogram innenlands er jo en del av realitetene.

Dersom Eurobonus overhode har noen verdi for SAS, som er den mest opplagte konkurrenten her, så bør det fungere til å få folk til å velge bort denne ruta. SAS hade et tilbud som ikke er spesielt mye dårligere enn BMI på strekningen, selv med bytte i Oslo, og da er det jobben til Eurobonus å sørge for at kundene er lojale til SAS, i stedet for å velge en konkurrent.
 
Poenget med bonuspoeng er sikkert medvirkende, men først og fremst er det avgangstidene som er feil. Jeg jobber i "oljå" og når jeg bestiller flybilett på jobben så betyr pris lite, bonuspoeng betyr litt, men avgangstid og reisetid betyr mest.

Nordmenn sitter gjerne på fly til Syden midt på natta dersom det bare er billig nok - men det er altså når de reiser på ferie - IKKE når de reiser i jobben. På ferie er alle glade dersom billetten er billig, ungene får is og kona får lov til å shoppe tysk hvitvin og solkrem på tax-free. Slik er det ikke når man er på jobb.

Avgangen fra Evenes skulle vært ca. kl. 6:30. Avgang fra Stavanger skulle vært i 16-17-tiden. Så måtte man funnet en kveldstur til flyet - f.eks. Evenes-Trondhjem-Evenes. Om dette er mulig å få til vet jeg ikke - men slik det er nå er det dødfødt.

SAS gikk i samme fella den gangen de startet opp flygninger mellom Stavanger og Trondhjem (med Fokker 50 for leeenge siden). Avgangstiden var dengang ca. kl. 12 og ruta ble raskt lagt ned - ingen fløy på det tidspunktet. Senere ble ruta startet opp igjen med avganger ca. kl. 6 og 17 - det har fungert veldig bra.
 
Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes.

Poenget er vel at WF kan effektivisere ressursene på markeds- og anbudsrutene siden de har begge.

Som formulert i utredningen "Alternative ruteopplegg for Finnmark og Nord Troms" [sic] som tidligere har vært diskutert her:

"Skulle FOT rutene og de kommersielle rutene vært drevet isolert hver for seg med egne ressurser ville det krevd flere fly og flere mannskaper. Alternativt måtte tidtabellene vært endret. Da ville begge typer ruter fått et dårligere tilbud. Ved å benytte 4 fly i en operasjon kan antallet flymannskaper reduseres. Det er spesielt kostnadene for stand by personell som reduseres når dette kan planlegges felles for 4 fly i forhold til i separate grupper."


Som LN-TIB sier, flyene går ofte videre. Sjekk nedenstående oversikt fra samme utredning (2011), hvor grå felt er anbudsruter og fargede felt er kommersielle ruter.
 

Attachments

  • wf_2011.jpg
    wf_2011.jpg
    15.2 KB · Views: 1,772
Last edited:
Det er i alle fall tydelig at SAS vil ha BMI på huet og ræva ut av landet. Etablerer seg "plutselig" på de samme rutene, som BMI flyr.
 
Avgangen fra Evenes skulle vært ca. kl. 6:30. Avgang fra Stavanger skulle vært i 16-17-tiden. Så måtte man funnet en kveldstur til flyet - f.eks. Evenes-Trondhjem-Evenes. Om dette er mulig å få til vet jeg ikke - men slik det er nå er det dødfødt.

Pga reiseavstanden fra Harstad til EVE ville jeg hatt avgang fra EVE ca 7:30. Returen kan nok gå noe senere, rundt klokka 18, men jeg er enig i at bizpax kanskje ikke ønsker å lande klokka ti om kvelden, slik at flyet bør kunne brukes til noe mellom 20 og 22.
 
Det er i alle fall tydelig at SAS vil ha BMI på huet og ræva ut av landet. Etablerer seg "plutselig" på de samme rutene, som BMI flyr.

Kan bli morsomt med konkurranse mellom SAS og BMI på Kristiansund - Aberdeen ruten :) 200 passasjerer i måneden og doble daglige avganger, da får man penger for å fly tipper jeg.
 
I dagens Stavanger Aftenblad går det tydelig frem at ruten henger i en tynn tråd om det ikke skjer noe radikalt kjapt.
Innen 2 måneder vil jeg tro det er "game over".
 
Last edited:
Ruten TOS-HFT er jo en kommersiell rute som hvem som helst kan komme inn og fly på, så lenge de har flytype som kan brukes..

Så lenge det går hurtigbåt mellom Tromsø og Harstad kommer rutegrunnlaget for å fly den strekningen til å være lite uansett.
 
Tar mye heller fly mellom Evenes og Tromsø, enn å sitte rett opp og ned i "hurtigbåten" i x antall timer. Etter min mening, en lite komfortabel tur. Billig er det heller ikke.
 
BMI har helsides annonse i dagens lokalavis hvor de ber folk om å komme med tips pr mail om hvordan de kan få ruten til å fungere. Aner vi siste halmstråd før ruten avvikles?

Tar mye heller fly mellom Evenes og Tromsø, enn å sitte rett opp og ned i "hurtigbåten" i x antall timer. Etter min mening, en lite komfortabel tur. Billig er det heller ikke.

Er vel ikke helt enig med deg her. Anser det som langt mer komfortabelt å reise sentrum-sentrum med hurtigbåt enn buss og taxi i alle ender samt sikkerhetskontroll som er fullpakket med OSL pax på samme tid som WF avgangene. Billetten koster under det halve av hva WF skal ha, samt at man slipper kostnader til og fra flyplass. Tidsmessig er det heller ingenting å spare.
 
Har bare dårlige erfaringer med den båten. Rister og bråker/iskaldt eller glovarmt. 25min med Widerøe, er bedre syntes jeg.
 
Mye av poenget ved å rykke inn helsidesannonser for å etterspørre forbedringsforslag pr. epost forsvinner jo når epostadressen ikke virker.

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<oljeruten@bmiregional.com>
(reason: 550 Invalid recipient <oljeruten@bmiregional.com> (#5.1.1))

----- Transcript of session follows -----
... while talking to cluster5.eu.messagelabs.com.:
>>> DATA <<< 550 Invalid recipient <oljeruten@bmiregional.com> (#5.1.1)
550 5.1.1 User unknown <<< 503 RCPT first (#5.5.1)

:headbang
 
Har bare dårlige erfaringer med den båten. Rister og bråker/iskaldt eller glovarmt. 25min med Widerøe, er bedre syntes jeg.

Jeg tok båten bare da de "gamle", store kjørte, og da slo de knock out på en hver fly - jeg ukependlet et år. De nye små plastbaljene har fått mye (antakelig fortjent) kjeft for både sjøegenskaper, komfort og regularitet. Men likevel, det er nok verdt å slippe alt hassle med å dra til flyplass, sjekke inn, kontroll, flytur, og den lange bussturen fra EVE.
 
Bruker drøye 30min fra Harstad til Evenes, så så veldig lang tur er det ikke

Da kjører du fort. Flybussen bruker mer tid, ikke minst pga stoppene inne i byen. Og det er uansett lenge enn nesten null minutter fra sentrum til havna i begge byene. Pluss innsjekk, venting etc.
 
SAS konsernsjef Eivind Roald hadde et greit innlegg i Stavanger Aftenblad tirsdag denne uke som tilsvar til samme avis sin artikkel om bonuspoeng innenlands som kanskje burde fjernes for at mindre aktører skulle greie å overleve med nisjeruter.
Det lar seg ikke gjøre å linke til leserinnlegget , men jeg skal få tak i en pdf format og legge dette ut her.
 
Oljeruta legges ned

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Oljeruta-legges-ned-3412501.html#.U2kcE35jrNA

Siste flyvning av den omtalte flyruten vil lande fredag 9. mai. Nina Handegaard, forretningsutvikler i BMI Regional, bekrefter rutenedleggelsen ovenfor Aftenbladet.

- Det kan jeg bekrefte. Vi har fulgt nøye med på denne flyvningen, og blant annet hatt møter med Avinor. Det er hovedkontoret vårt i Storbritannia som nå har bestemt seg for å legge ned ruten, sier Handegaard, og sier beslutningen mest sannsynlig ble tatt i forrige uke.

Flyruten fra Stavanger lufthavn Sola til Harstad/Narvik lufthavn hadde sin jomfrutur i starten av 2014, etter at rapporten Fly Arctic viste stor etterspørsel for ruten fra næringslivet.


For dårlig passasjergrunnlag
Selskapet har likevel slitt med å få fylt opp flysetene, blant annet grunnet konkurranse med selskaper som SAS og Norwegian. De har også måttet takle kritikk fra både næringsliv og politikere for flyruten, og har blitt kritisert for både flyfrekvens, pris og markedsføring.

En av hovedkritikkene har gått på at reisende ikke kan kommer seg til og fra Harstad eller Stavanger i løpet av samme dag . Handegaard sa allerede i april til Aftenbladet at selskapet ikke kunne fortsette flyruten om setene fortsatte å fly tomme.

- Vi har hatt for lite passasjergrunnlag, og andre flyselskaper har kommet inn med sine tilbud på ruten. Det er dumt, men slik er det, sier hun.
 
Back
Top