Ble skuffet av SAS på Business

Re: Ble skuffet av SAS på Business

Ca 2400 for oppgradering én vei? For 2 uker siden kunne man få t/r med Continental for ca. 2600.

Men folk er forskjellig, og det er bra. ^_^

Hvis du ser hvor mye en slik businessbilett vanligvis koster så er det nok verdt den prisen om man opprinnelig har kjøpt i Reidar. Selv så oppgraderte jeg for 250 USD mellom LAX og HNL. Riktignok får man domestic "first", men fy faen den servicen der er 10 ganger bedre enn på domestic economy som minner mer om Ryanair enn noe annet. På Ryanair forventer jeg ingenting fordi billetten er veldig billig, men på en 5 timers innenriks flytur i USA burde man forvente noe på economy. Jeg oppgraderte fordi jeg allerede var sliten etter en lang flytur fra Europa og det angrer jeg ikke på i etterkant.

Ca 2400 for oppgradering én vei? For 2 uker siden kunne man få t/r med Continental for ca. 2600.

Vi betalte 6 500 t/r OSL SFO pluss ca 5 000 for oppgraderingen OSL EWR t/r. Totalt ca 11 500 t/r. Tilsvarende reise bestilt på samme tid som vi bestile billetten var på 25 000. Dermed fikk vi oppgraderingen til ca 75% rabatt (av fullpris). Jeg mener at det er til å leve med. Godt mulig at jeg kunne kjøpt to stk t/r OSL EWR for samme pris, men dette er for meg ikke et aktuelt alternativ.

Artig å ha folk av slik høy klasse på et forum.

Det måtte jo komme noe slikt fra deg.

Nå oppfatter jeg ikke trådstarter som at han forventet seg luksus, og på beskrivelsen av det han ble servert av service & imøtekommenhet så mangler det en hel del på det man burde kunne forvente av business class på IC.

Det har du helt rett i.
Man har lov til å ha hvilke forventninger man vil på forhånd, og man har like rett til å bli skuffet.
Hva man legger i luksus er også helt individuelt; om det er i forhold til andre måter å bevege seg i lufta på, i forhold til andre reisemåter generelt, eller i forhold til det å oppholde seg på bakken.
Dessuten er det ingen unnskyldning for å være uoppmerksom eller i dårlig humør når det gjelder crew, det gjelder alle klasser ombord på fly. Crew er selskapets ansikt utad, og det passasjerer legger best merke til.

Vi betalte 6 500 t/r OSL SFO pluss ca 5 000 for oppgraderingen OSL EWR t/r. Totalt ca 11 500 t/r. .

11 500kr er ingen upris, med tanke på ekstra bagasje, lounge, fast-track, god benplass osv.

Av Continent Unites/Cons United (eller hva de nå heter :-) ) forventet jeg forsvinnede lite mellom EWR SFO. En 739ER ene veien og en 753 andre veien var helt greit (selv om vi ikke satt på Y+). Gratis servering av alkoholfri drikke og deilig thaiwrap til ca $9 var langt over forventningen. På returen var det TV-monitor i taket (men jeg festet min nettfjøl til setet foran og så på litt medbrakt TV-underholdning)

Last edited:

Prisen på 2600.- er vel eco ikke biz?

Har ikke reist SAS IC på mange år, og kan ikke si det frister særlig når man leser de dårlige kritikkene selskapet får for sitt J-klasse produkt på f.eks Skytrax.
Det er ikke snakk om å forvente luksus, men det er vel ikke for mye forlangt å forvente det samme som av konkurrentene?
Det som alltid slo meg den tiden jeg reiste med SAS var at det aldri var noe valg. Der konkurrentene hadde chicken or beef i economy, var det alltid bare et alternativ hos SAS. Vet ikke om det er slik fortsatt?
Har skjønt at det ikke er noe valg på europeisk biz iallafll.

Det som alltid slo meg den tiden jeg reiste med SAS var at det aldri var noe valg. Der konkurrentene hadde chicken or beef i economy, var det alltid bare et alternativ hos SAS. Vet ikke om det er slik fortsatt?
Trodde SAS helt hadde kuttet ut matservering i economy, det vil si at de tar bare en tur med salgsvogn og selger kaffe, te og snacks. Det er i alle fall det jeg har sett de siste gangene jeg har flydd med SAS.

Trodde SAS helt hadde kuttet ut matservering i economy, det vil si at de tar bare en tur med salgsvogn og selger kaffe, te og snacks. Det er i alle fall det jeg har sett de siste gangene jeg har flydd med SAS.

Her var det vel snakk om IC, og der har SAS gratis servering. Mener bestemt at de også har to alternativer, og at disse varierer i fht om du reiser østover eller vestover.

SAS er bra i Long Haul Economy og Economy Extra sammenlignet med konkurrentene. Det tror jeg er udiskutabelt. I biz er det vel derimot litt ymse meninger.

Back