Bilder från 80-talet

Re: Bilder från 80-talet

21 år efter sista 747-flygningen i SAS så kommer här N4502R på en snabbvisit...

'
n4502r.jpg
 
Re: Bilder från 80-talet

Fraktarna måste väl också räknas till 747? Dom var maffiga dom med! :-)

Självklart, men de var inte "äkta" SAS-jumbos! ;) Fast jag erkänner villigt att jag var enormt imponerad när jag fick gå ombord i N517MC på Landvetter...
 
Re: Bilder från 80-talet

Det är så kul med jumbon så jag tar en bild till som jag hittade här hemma. Detta är samma N4501Q/SK901 som syns på första bilden på sida 1, här parkerad vid gate 20 på GOT-Landvetter i juni 1985, någon timme före avgången som jag fotograferade från terrassen. En historisk bild av flera skäl - dels för att 747an idag ser ut så här, dels för att byggnaderna kring gate 20 på GOT är ombyggda sedan länge men mest för den orange Volvo Duetten med texten "Lokalvård" på!

dan01q.jpg
 
Re: Bilder från 80-talet

Passar på att visa dessa också. Esso Air World var en trevlig tidning som hade ett flygbolagstema i varje nummer. SAS Årsbok utkom mellan 1966 och 1982(?) och var en väldigt matnyttig bok med fakta och statistik, ett mer lättläst komplement till årsberättelsen.

esso71b.jpg


esso81.jpg


year80.jpg


Tack till den vänlige donatorn för alla Esso Air World! ;)
 
Re: Bilder från 80-talet

Det stora 747-paraden fortsätter, här med tre bilder på N4501Q tagna av Tommy Lakmaker på Arlanda 1981 resp 1984...

Tack Tommy och RolfL!
 

Attachments

  • N4501Q 81-03-23.jpg
    N4501Q 81-03-23.jpg
    191.6 KB · Views: 811
  • N4501Q 81-05-17.jpg
    N4501Q 81-05-17.jpg
    129.3 KB · Views: 793
  • N4501Q 84-07-28.jpg
    N4501Q 84-07-28.jpg
    152.6 KB · Views: 782
Last edited:
Re: Bilder från 80-talet

Viking255, takk for at du delte disse flotte bildene med oss! Man blir med ett satt noen år tilbake.:up:
 
Re: Bilder från 80-talet

Tillbaka till min gamla hemmahamn Göteborg och tre amatörbilder från den gamla goda tiden:

747got.jpg

Bekant 747 som finns med tidigare i tråden, N4501Q på väg mot GEN och JFK i juni 1985...

10got1.jpg

Efter att SAS slutade flyga 747 så sattes DC-10 in på linjen mellan Göteborg och New York via Oslo. Här ses SE-DFG på ett vintrigt Landvetter 1988. Ett år senare förlorade Göteborg sin linje till USA som öppnades samma dag som Landvetter invigdes, den 3 oktober 1977.

10got.jpg

SAS Service Partner var fortfarande en del av SAS vid den här tiden. Bilden är tagen en lördag, då det i stort sett inte var någon trafik på Landvetter annat än JFK-flighten och diverse Scanair-charter till Kanarieöarna.

Göteborgs direkta förbindelse med New York varade i 12 år. Linjen hade olika sträckningar genom åren; ARN-GOT-JFK, CPH-GOT-JFK, GOT-GEN-JFK och GOT-BGO-JFK. Premiärturen från Landvetter i oktober 1977 genomfördes med SAS nya 747 Combi, men därefter flögs DC-8-63 en period innan man satte in 747 regelbundet. Under mitten av 80-talet stod det "EQV" i tidtabellen, men det var oftast N4501Q eller N4502R som användes, eftersom mängden frakt från Göteborg var stor och antalet passagerare inte räckte för att fylla upp en hel pax-747. Combin var perfekt. När SAS upphörde med 747 i maj 1987 ersattes linjen av DC-10, men lönsamheten var dålig. 1989 lades trafiken ner för gott.

På Torslanda-tiden fanns en linje med Loftleidir, som flög CL-44 från Göteborg till New York via Keflavik. Efter SAS nedläggning av SK901 så satte man sitt hopp till Northwest Orient, som skulle börja flyga GOT-MSP (om jag minns rätt). Det blev bara en tur innan linjen lades ner. Tower Air försökte också, och flög GOT-MIA en säsong - mestadels med charterturister.

1996 fick Göteborg återigen fast förbindelse med New York, men inte för passagerare. SAS storsatsade på frakt med Göteborg som hub, och hyrde in 747 för en nya fraktlinjer till New York och Macau. "Den stora vikingen är tillbaka" hette det i reklamen och en ny Huge Viking såg dagens ljus, i form av en 747 Freighter. Det var meningen att den skulle gå i SAS färger, men flygplanrotationen i Atlas omöjliggjorde det, och efter en kort period med de i SAS-färger målade N640FE och N517MC bedrevs trafiken med olika individer i Atlas Airs färger. Så småningom togs trafiken över av Lufthansa Cargo som flög MD-11F FRA-GOT-JFK i samarbete med SAS Cargo. Det pågår än idag.
 
Last edited:
Re: Bilder från 80-talet

Här är en bild på N640FE efter ankomsten till GOT/Landvetter 29 mars 1996, bilden tagen av Solveig Lakmaker.
 

Attachments

  • N640FE01_redigerad-1.jpg
    N640FE01_redigerad-1.jpg
    172 KB · Views: 687
Re: Bilder från 80-talet

En härlig bild från champagneglasens glada dagar: alla typer i SAS-flottan samlade på Kastrup en solig dag... så vackert, så vackert. :colgate:
 

Attachments

  • fleet80.jpg
    fleet80.jpg
    197.1 KB · Views: 685
Re: Bilder från 80-talet

Vanvittig mange flotte bilder... Takker og bukker!
 
Re: Bilder från 80-talet

Concorde: Såvidt jeg husker hadde det ikke hjulpet å ha med kamera, heller, så velmarinert jeg har hørt at du var...? :)

Hans. Tusen takk for at du legger ut bilder som dette. Det er flere av oss som burde får ut fingeren. Det er bare det at 80-tallet føles så nært i tid at det liksom ikke er noe spesielt med tiåret ennå... Men nå er det faktisk vår generasjons tur å passe på den nære fortiden.

Kommentar til Scanair 10-erne: Jeg var på Lanzarote i begynnelsen av november 1989. En dag vi kjørte forbi flyplassen stod det ikke mindre enn fire - 4- Scanair 10-ere på tarmac. 1989 var det ene året jeg hadde en midlertidig 'dip' i flyinteressen min (hadde med damer å gjøre), noe som gjorde at jeg a) ikke dro frem kameraet i en j¤%&/ fart for å ta bilde av det fantastiske skuet på Lanzarote, og b) ikke gadd engasjere med i "Charter 89" (den midlertidige flyttingen av charter-trafikken fra GEN til FBU fordi banen der oppe var stengt) som foregikk rett utenfor min egen stuedør. Helvetes hormonelle tenåringer. :-/
 
Re: Bilder från 80-talet

Flotte bilder, og kom gjerne med fler

C
Det er bare det at 80-tallet føles så nært i tid at det liksom ikke er noe spesielt med tiåret ennå...

Den kommentaren der Falcon fortjener en------ :old


:p2
 
Re: Bilder från 80-talet

Hans. Tusen takk for at du legger ut bilder som dette. Det er flere av oss som burde får ut fingeren. Det er bare det at 80-tallet føles så nært i tid at det liksom ikke er noe spesielt med tiåret ennå... Men nå er det faktisk vår generasjons tur å passe på den nære fortiden.

Kommentar til Scanair 10-erne: Jeg var på Lanzarote i begynnelsen av november 1989. En dag vi kjørte forbi flyplassen stod det ikke mindre enn fire - 4- Scanair 10-ere på tarmac. 1989 var det ene året jeg hadde en midlertidig 'dip' i flyinteressen min (hadde med damer å gjøre), noe som gjorde at jeg a) ikke dro frem kameraet i en j¤%&/ fart for å ta bilde av det fantastiske skuet på Lanzarote, og b) ikke gadd engasjere med i "Charter 89" (den midlertidige flyttingen av charter-trafikken fra GEN til FBU fordi banen der oppe var stengt) som foregikk rett utenfor min egen stuedør. Helvetes hormonelle tenåringer. :-/

Tack för det.

Charterflyget hade ju sina speciella dagar på Kanarieöarna och Mallorca. Onsdagar var Scanair-dag på Gran Canaria, då hela flottan var där. Lördagar var det Palma de Mallorca. Och så vidare.

Här är en bild från Tenerife, vet ej varifrån den kommer, men man ser fem Scanair DC-8-63 på rad. De hade sex stycken i flottan...
 

Attachments

  • Scanair DC-8 lineup at Tenerife.jpg
    Scanair DC-8 lineup at Tenerife.jpg
    21.2 KB · Views: 144
Re: Bilder från 80-talet

På det siste bildet fra Tenerife ser vi to forskjellige varianter når det gjelder plassering av emergency exits og service doors. Jeg kjenner disse to variantene fra før (var det -63 og -63PF?). Opererte SAS/Scanair med andre -63 versjoner enn de vi ser på dette bildet?

Espen
 
Re: Bilder från 80-talet

På det siste bildet fra Tenerife ser vi to forskjellige varianter når det gjelder plassering av emergency exits og service doors. Jeg kjenner disse to variantene fra før (var det -63 og -63PF?). Opererte SAS/Scanair med andre -63 versjoner enn de vi ser på dette bildet?

Espen

SAS köpte två DC-8-63PF från Eastern 1974; N8755 (LN-MOF) och N8758 (OY-KTG). De hade en annan kabinkonfiguration än SAS standard, med galleys på andra platser. Därför skiljer sig fönsterplaceringen mellan std -63 och -63PF. OY-KTG var för övrigt den allra sista DC-8an i SAS tjänst, som gjorde sista officiella flygningen i SAS den 22 januari 1988, som SK292 mellan Søndre Strømfjord och Köpenhamn.

Några andra varianter av DC-8-63 (som t ex DC-8-63CF) opererades aldrig av SAS/Scanair. De två PF-modellerna var de enda som var "udda" i -63-flottan.
 
Last edited:
Back
Top