Re: Bilder från 80-talet
Takk skal du ha HansJ! Kan du aller vennligst ta en oppsummering av DC-8-61 og -62 også? Det fløy vel noen -61'ere en kort periode på 80-tallet (ex Air Canada) som ble leaset fra Icelandair. Eller tar jeg feil??
Egentligen bättre att vi gör en separat tråd för DC-8, detta är ju en bildtråd

men sak samma...
Scanair hyrde in en DC-8-61 (N20UA) från United Aviation Services via Icelandair för en månad i juni 1986. Det blev en akutlösning, eftersom OY-SBM som var den första av de tre DC-8-63 man köpte av Sterling
visade sig vara i mycket sämre skick än väntat. Specialister från McDonnell Douglas fick kallas in för att jobbet skulle bli klart. De andra två, OY-SBK och OY-SBL var också i dåligt skick när de levererades senare under 1986.
September 1987 - maj 1988 hyrdes en DC-8-63, TF-FLE, från Icelandair in.
DC-8-62 tillkom på initiativ av SAS och fanns i tre varianter i flottan; DC-8-62, DC-8-62CF och DC-8-62AF. CF var en kombivariant (Convertible Freighter) men mig veterligen förekom ingen omfattande frakttrafik med SAS -62CF. Man hade en DC-8-62AF (All Freighter), LN-MOC, som mestadels flög till USA men när 747 och DC-10 levererades så försvann behovet av att ha en dedikerad DC-8 för frakttrafik. Under 80-talet använde SAS DC-8-62 mest på linjerna till Mellanöstern, men från 1987 ersattes den av MD-83.
Bifogar en bild från lyckligare tider, tidigt 70-tal ombord i DC-8-62, och en bild från SAS DC-8-62/63-simulator. Den var i drift på SAS Flight Academy på Bromma och senare Arlanda från 1967 till 2001 och flyttades senare till Storbritannien. Därifrån har den nyligen flyttats till Dubai där den nu används av HeavyLift. 41 år gammal...