Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Vil man som ansatt i luftfartsbransjen gjøre et slag for å øke selskapenes inntjening kan man jo velge ordinær billett istedenfor ID-billett når man skal ut å reise. Det vil hjelpe din arbeidsgiver å betale deg en anstendig lønn og gi deg anstendige vilkår.

Nå synes jeg du er ufin som ber en hel yrkesgruppe feie for egen dør før de skyter pianisten ;)

hehe... nevnte jeg ikke misunnelse isted?

Så ikke bare at man skal jobbe gratis, men man skal "sponse" sin egen arbeidsgiver?
Du er tydeligvis en av de som tror selskapet taper penger på ID-pax. Igjen, i et av mitt tidligere innlegg; når man ikke har peiling på hva man snakker om, kan man ikke forvente å bli tatt seriøst. Vasker derfor dette oppgulpet ned i sluket.

Så var det dette med å lese hva folk skriver... Det LN-VLE påpeker er jo åpenbart korrekt, iallefall om det er slik at ID billettene er billigere enn en vanlig billett med selskapet, og har ingenting med om selskapet taper penger på ID billetter eller ikke. Jeg vet ikke om ID billetter er billigere, men hvis det ikke er det så vil man vel ikke se at ID billetter benyttes i det hele og store?

Så var det dette med å lese hva folk skriver... Det LN-VLE påpeker er jo åpenbart korrekt, iallefall om det er slik at ID billettene er billigere enn en vanlig billett med selskapet, og har ingenting med om selskapet taper penger på ID billetter eller ikke. Jeg vet ikke om ID billetter er billigere, men hvis det ikke er det så vil man vel ikke se at ID billetter benyttes i det hele og store?
Selvfølgelig korrekt. Det samme gjelder hvis jeg betaler arbeidsgiver 100.000 i "takk for at jeg
har jobb"-bonus i året. Det er også åpenbart korrekt, da selskapets økonomi helt klart ville blitt bedre. Ingen kan nekte på det.

Og du lurer fortsatt på hvorfor jeg ikke alltid tar deg seriøst?

Njaaa, jeg mister heller jobben enn å jobbe gratis for Kjos. For å "oppnå" det, bør jeg vel heller høre på "fagforenigspropagandaen", enn deg?

Vel, fagforeningen til DY er ihvertfall en del mer moderat enn ett par ekstreme debatanter her inne.
Noe av det viktigste her i livet er å være klar over at det ALLTID er flere sider av en sak og det er
alltid nyttig å lytte til andres meninger. Spesielt når det gjelder ens egen arbeidsplass anser jeg det
som ens plikt som ansatt å sete seg inn i hvilke utfordringer bedriften har sett fra ett nøytralt ståsted,
ikke bare sitt eget.

Både fagforeninger og eiere forsøker å "eie sannheten" og fremstiller den svart/hvit, men det er selvsagt bare bullshit.

PS; Og husk; IKKE lov å gjøre lowpass med 737n og hvertfall ikke 747 :-P

Doh..:p

W

Jeg unner gjerne alle god lønn jeg(også piloter - min far hadde bra lønn i SAS han) når de tilhører selskaper el industri som tjener penger/går godt. Som sagt blander ikke jeg så mye følelser inn i business men jeg skjønner seff folk som gjør dette. Det er jo ikke morro å skulle forsvare høye lønninger når man strengt tatt arbeider i selskap som slettes ikke har råd til dette(gjelder da australske, amerikanske og europeiske selskap i all hovedsak - tradisjonelle nettverksselskap). Javel så fins det ekspanderende marked der ute - kinesisk er nevnt av Lamox - som er villig til å betale godt for flyvende personell på long haul(muligens short haul også uten at jeg vet dette) men da regner jeg med, iom at det er ekspansjon, at disse selskapene går så det griner. Regner også med at den asiatiske driftigheten og omstillingsevnen lever også i flybransjen. Etterhvert vil de nok få påfyll av egne egnede kandidater(iht internasjonale kvalifikasjonsprogram) fra ulike utdanningsinstitusjoner til mer normale vilkår tilpasset fremtidens lønnsnivå og krav om inntjening(jeg ser også bort sterkt statlige styrte selskaper som blir økonomisk bloddopet uten at det egentlig er hold i det).

Fremtidens lønnsnivå i flybransjen tror jeg vil bli vesentlig lavere en det er idag(jada jeg kjenner piloter som jobber idag også og har sett lønnslipper og de er enig i at de tjener ganske godt uten alt for harde arbeidsdager)

Nå syns jeg Norwegian lang satsing er mer edruelig trass i et noe høyere starttilbud en forventet fra min side. Et ganske godt tilbud etter mitt skjønn og dette blandt andre tiltak er egnet til å tjene penger på denne satsingen. Jeg har god tro på dette og tror markedet vil følge godt med på satsningen for å se hvordan det går. Da blir presset dessverre ennå større på de tradisjonelle selskapene og dems ansatte.

Som sagt skjønner jeg at folk står opp for sin arbeids- plass og situasjon. Men at alle som kun er interessert i flybransjen og ikke arbeider der er idioter og misunnelige tror jeg ikke noe på(ihvertfall ikke jeg). Men jeg ser nok helt klart ting fra en annen synsvinkel og jeg tror nok det er plass for oss alle her inne.

Flybransjen og da i særdeleshet de tradisjonelle nettverksselskapene er på mange måter selvdestruktive der ansatte kjemper via tildels krigerske fagforeninger for oppretthold av goder/lønnsbetingelser som ikke står seg ift et selskaps ledelse og dets ønske om å tjene penger. Mange syns også de arbeider altfor mye og at dette går utover sikkerheten men ting går vel fremover i denne delen av verden også og blir mer automatisert og hightech? Og det skulle bare mangle om ikke ihvertfall selskapene vil utnytte sine høyt gasjerte så mye som mulig(innenfor lovverket) Det skrikes om for lave priser men prisene regulerer seg etter markedet og konkurranse. Hvis det er så ille så må nesten nettverksselskapene bare sette opp prisene da og se hvordan det går? Tjener man ikke penger så må ingenting være uprøvd for å forsøke å gjøre dette.

He he og jeg ser noen har trukket frem ID billetter igjen og om dette er et gode el ikke. Ihvertfall er det ikke et onde(som det høres ut som da noen tydeligvis flyansatte nedsnakker dette). Min kjære SAS kabinansatte venn ser på det som det viktigste gode han kunne ha hatt og det er forsåvidt den eneste grunnen til at han fremdeles står i jobben..

Personlig har jeg ikke noen problemer med å skjønne at alle bransjer og yrker blir utsatt for en eller annen grad av markedsregulering. Det kan jeg forholde meg til OM jeg mener at markedet fungerer rimelig hensiktsmessig.
(Og det går ikke på om jeg personlig kommer godt eller dårlig ut av det.)

Det jeg imidlertid ser som veldig problematisk (og som har vært nevt gjentatte ganger før) er at vi nå har en markedsfunksjon som jeg ikke anser som særlig hensiktsmessig.

Med det mener jeg eksempelvis:

- Selskapene velger driftsformer der man unngår forpliktelser som skatt, avgift og sosial sikring. Dette undergraver hele grunnkonseptet i velferdssamfunnet.
- Ovennevnte gjør at enkelte ansatte, frivillig eller ufrivillig, følger i samme kjølvann.
- Arbeidstider som utvides til det uforsvarlige. I USA har man jo hatt dødsulykker som konsekvens av dette og dermed foretatt innstramninger. I Europa ser man bort fra denne erfaringen samt alle vitenskapelige råd og undersøkelser og utvider arbeidstiden.

Dersom ovennevte punkter skal være nødvendig for å opprettholde folks reisemønster av idag, så mener jeg at vi ikke er tjent med det. Da får vi heller stramme inn og ta en heftig avskalling i reiseaktivitet, men den konsekvensen det evt får for antall arbeidsplasser.
(Jeg er også blant dem som som da ryker først ut. Hvilket jeg allerede har opplevd tidligere)

Personlig har jeg ikke noen problemer med å skjønne at alle bransjer og yrker blir utsatt for en eller annen grad av markedsregulering. Det kan jeg forholde meg til OM jeg mener at markedet fungerer rimelig hensiktsmessig.
(Og det går ikke på om jeg personlig kommer godt eller dårlig ut av det.)

Det jeg imidlertid ser som veldig problematisk (og som har vært nevt gjentatte ganger før) er at vi nå har en markedsfunksjon som jeg ikke anser som særlig hensiktsmessig.

Med det mener jeg eksempelvis:

- Selskapene velger driftsformer der man unngår forpliktelser som skatt, avgift og sosial sikring. Dette undergraver hele grunnkonseptet i velferdssamfunnet.
- Ovennevnte gjør at enkelte ansatte, frivillig eller ufrivillig, følger i samme kjølvann.
- Arbeidstider som utvides til det uforsvarlige. I USA har man jo hatt dødsulykker som konsekvens av dette og dermed foretatt innstramninger. I Europa ser man bort fra denne erfaringen samt alle vitenskapelige råd og undersøkelser og utvider arbeidstiden.

Dersom ovennevte punkter skal være nødvendig for å opprettholde folks reisemønster av idag, så mener jeg at vi ikke er tjent med det. Da får vi heller stramme inn og ta en heftig avskalling i reiseaktivitet, men den konsekvensen det evt får for antall arbeidsplasser.
(Jeg er også blant dem som som da ryker først ut. Hvilket jeg allerede har opplevd tidligere)

Er forsåvidt enig med deg, men når det gjelder de første punktene dine så er det vel bare FR som har den modellen?
I DY så var det frivillig om man ville ha eget selskap eller ikke og DY har som kjent nylig lukket den muligheten
etter press i media, myndigheter og foreningen og alle blir nå ansatt i bemannings-selskapet. Vi vet jo også at DY har signert en avtale
hvor deres ansatte på kontrakt vil bli fast ansatte etter 2 år, så får vi se om de holder det de har lovet.

Uansett så er dette en mye bedre modell enn det FR har, og det er kunnskapsløst av dem som nevner de to selskapene i
samme settning uten å differensiere. Problemet er altså sterkt overdrevet. Men det er selvsagt mange også her i forumet som har stor interesse
av å sette DY og FR i samme bås. Konkurrentene selvsagt og ikke minst fagforeningene som trues av utslettelse dersom
denne trenden fortsetter.

For å være litt konstruktiv, så kan jo ett realistisk tilltak mot kontraktene være at EU setter ett tak på hvor mange % av arbeids-styrken
som til enhver tid kan ha kontrakt. På den måten beholder man fleksibiliteten ett selskap trenger og hindrer driftsmodeller som basserer seg på dette.

Når det gjelder max arbeidstider/sikkerhet, så er det selvsagt ett tema man kontinuerlig må se på og forske på, men her er det igjen store hvite løgner
ute å går fra fagforenings-siden i media hvor man bare forteller halve sannheten. Dessuten er det ytterst få selskaper som tyner grensene
til max slik de har anledning til å gjøre.

W

Last edited:
hehe... nevnte jeg ikke misunnelse isted?

Så ikke bare at man skal jobbe gratis, men man skal "sponse" sin egen arbeidsgiver?
Du er tydeligvis en av de som tror selskapet taper penger på ID-pax. Igjen, i et av mitt tidligere innlegg; når man ikke har peiling på hva man snakker om, kan man ikke forvente å bli tatt seriøst. Vasker derfor dette oppgulpet ned i sluket.

Jeg er overhode ikke misunnelig på ID-billetter. Jeg har alltid forsvart de reisendes rett til billige billetter. Det innkluderer også ansatte i flyselskap. Om dette er ID-billetter, so what.
Men når man angriper kundens rett til å betale minst mulig og ønsker at kunden skal betale mer, fordi man ser at en egne vilkår kommer under press, så kan man jo bidra til å opprettholde disse vilkårene ved å betale mer selv.

Kan du peke på hvor jeg har sagt at selskapet taper penger på ID-billetter, eller for den saks skyld på billige billetter? Jeg tror at selskapene selger billettene akkurat så dyrt at de får passasjerene til å velge akkurat det selskapet. Ikke noe særskilt fenomen det når man "leker" butikk.

Ang det du sier om kundes rolle, så er jo jeg enig med både TOS og deg, det er ikke kundens feil. Men, med fare for å gjenta meg selv, jeg mener at folk i de siste årene har blitt vandt ekstremt billige billetter.(I lengden uholdbare lave priser) Dét kan dere vel ikke nekte på?

Uholdbare for hvem? Kunden vil vel i de aller fleste tilfeller ønske å få en vare billigst mulig. Så er man kanskje villig til å betale noe mer dersom kvaliteten på produktet er litt bedre. Men i dag er flyet en litt kjappere buss som tar meg som kunde fra A til B. Det gjør de i den spisse enden til en litt avansert bussjåfør. Man kan like det eller la vær.
Jeg kan forstå at de som jobber i et flyselskap mener at billettprisen er for lav. Det er jo tross alt den som skal betale lønnen til de ansatte.

Og ang baker/smed konflikten; selv piloter/kabinansatte kjøper jo billigste billett til syden med DY istedet for å bruke ID-billett; SÅ JA, de er ikke det grann bedre enn vanlige pax som tar billigste alternativ.

Det skulle vel bety at det ikke er så stor forksjell på billigste billettpris og prisen på ID-billetter?

Og hvis man skal sammenligne hvilken gruppe som har de beste frynsegodene, vil nok, sikkert til din forargelse, piloter/kabin/flyselskapansatte være veldig langt ned på listen...

Jeg er overhode ikke forarget over at ansatte har goder i dett selskapet de er ansatt i. Hvorfor skulle de ikke få lov til å ha det?

Slik som LN-VLEs vissvass ang ID-billetter. OG jeg kaller gjerne noe vissvass, når jeg vet fakta og debattanten kun vil tåkelegge diskusjonen.

Ja, det var jo et veldig voksent argument som slår ihjel det meste.

Vidar

Wahoo hvorfor tror du flyselskapene bruker millioner i lobbyvirksomhet i Brussel for å påvirke lovmakerene? Er de bare naive? Selvsagt gjør de det for å få muligheten til å presse sitronen yttligere.

Her selv vært der, flydd 900 timer i året flere år på rad. Stadige skifter av inn og utsjekkstider. Ikke noe problem sier computer, du har hatt x antall timer hvile så nå er det bare å produsere. Du anses som en datamaskin som bare kan hvile på kommando, helt uavhengig av normale døgnrytmer både for deg og andre du har relasjoner til.

Da svarer sikkert Wahoo "Men jeg jobber 1800 timer, altså dobbelt av deg, hvorfor skal du være trøtt når du bare produserer halvparten?"
Deilig å være lykkelig uviten om andres forhold og tro at man vet og synse i vei.
Så svarer sikkert Wahoo igjen "Det er ingen som tvinger deg til å jobbe der"
Helt korrekt, sluttet selv da det ble for tøft både for meg og familien.

Jobber nå aktivt med å utdanne meg til noe annet og skifte karriere, etter 25 år i bransjen er det ikke lett, men jeg prøver.

Da svarer sikkert Wahoo "Men jeg jobber 1800 timer, altså dobbelt av deg, hvorfor skal du være trøtt når du bare produserer halvparten?"
Deilig å være lykkelig uviten om andres forhold og tro at man vet og synse i vei

Hvis du blar litt tilbake i tid vil du se at vi har diskutert det nye forslaget til EU regelverk ned i minste detalj, så
de som har vært med i debatten her en stund er alle fullstendig klar over hva det går ut på. Så ta ikke den.

Vi blir alle slitne av jobbene våre, skulle bare mangle, så det er ikke ett argument. Det som ER ett argument er dersom
man blir så sliten at det går ut over sikkerheten. Automatisering har kommet langt og jobben der framme
har blitt lettere pga teknologien. Så at grensene flyttes noe er naturlig. Men, ett sted går selvsagt grensen og
hvor den er tror jeg man skal overlate til fagfolk, og det er hverken fagforeninger, eiere, politikere, piloter eller passasjerer.

Så svarer sikkert Wahoo igjen "Det er ingen som tvinger deg til å jobbe der"
Helt korrekt, sluttet selv da det ble for tøft både for meg og familien.

So? Det slutter tusenvis av personer i jobbene sine i de fleste bransjer hver dag fordi de av ulike årsaker
ikke trives der, må arbeide for mye eller familien krever sitt. Så hvorfor skulle det ikke være slik blandt piloter også?

Personlig hadde jeg elsket å være pilot, men da jeg ikke kan fordra å bo på hoteller og være vekk fra familien min
er det helt uaktuelt. Thats life, vi har alle våre prioriteringer og de forrandrer seg som regel etterhvert som man blir eldre.

W

Wahoo, vi kan være enige om at vi er uenige.

Vil påstå at piloter er fagfolk som burde lyttes til når grenser for arbeidstid settes.
Tross alt vi som føler på kroppen hva fatigue/ Trøtthet gjør. Har selv gjort flere feil og utelatt ting som direkte kan relateres til grunnet uforsvarlig men likevel fullt lovlig schedulering.
Jeg håper selv som pasient ved et sykehus at jeg skal bli operert på av en ikke dødssliten kirurg. Det er ingen selvfølge da de også sliter med dårlig ledelse hvor alt og alle blir sett på som produksjonsenheter og ikke som individer.

Det samme gjelder mer og mer i luftfarten hvor alt skal slankes og kokes bort.
Trening skal helst betales av den ansatte. Trening som selskapet må utføre gjøres til
det som er minimumskrav.
Som du riktig er inne på blir en del av jobben lettere på grunn av automatisering.
Faren ved det er at denne automatiseringen også skjuler en lavere standard som gjør seg gjeldende i cockpit på grunn av mulighet for å kjøpe seg plass foran i køen og mangel på skikkelig opptaksprøver og sim. evaluering blandt mange LCC.
Det sammen med en lavere total erfaring i mange nye selskaper er en uheldig kombinasjon.
Men igjen så er dette noe som politkerne og lovgiverne har et ansvar for.
Den meninge mann i gata er selvsagt glade for å kunne ta enda flere turer billig til inn og utland. De kan ikke lastes.

Men jeg synes det er trist at yrke som jeg selv har elsket så høyt siden jeg var en liten gutt nå ser ut til å ikke å ha noen lyse utsikter som ansatt lenger.

Last edited:
Du får lese hva jeg skriver. Jeg skriver ikke at alle forstår seg på dette. Jeg skriver at det er flere her inne på forumet som forstår seg bedre på dette enn en del av de pilotene som uttaler seg, men at disse avfeies av de samme pilotene som folk som kommer med vissvass og at de ikke bidrar til konstruktivt til debatten.

Hva angår pilotlønninger så er det jo ingen som vil si noe annet enn at tallene som f.eks. SSB (og deres danske motpart) opererer med for gjennomsnittslønn er feil (og de viser til en gjennomsnittslønn på drøyt 900k/år), bortsett fra en debattant som vel nevnte at han tjente rundt 700k (om jeg husker rett). Hvordan skal de som ikke ser dette på lønnsslippen sin hver måned kunne tro noe annet enn det som er offisielle tall? Ja, de fleste av oss her forstår at dette er under endring og at vilkårene som kontraktsansatte tilbys er dårligere enn dette, men enn så lenge er nok disse i mindretall blant den totalte pilotpopulasjonen.

Jeg leser alltid hva du og Wahoo skriver og lærer masse av det, men jeg har fremdeles store problemer med at Markedskreftene nærmest blir fremstillt som "konstante". Etter nå snart 15 år med daglig vedlikehold av 3 Aksjeporteføljer og et nøey blikk på den delen av Markedet og de markedskreftene som påvirker Aksjemarkedene og etter å ha levd (og overlevd) gjennom den økonomiske krisen i USA - sett hvordan de samme markedskreftene var totalt selvdestruktive i majoriteten av boligmarkedet - så må en en kunne få stille spørsmål uten å bli merket (totalt feil) som fagforeningspamp eller bli bedt om å pakke sammen å dra til Nord Korea :o (For ordens skyld har jeg aldi vært medlem i noen fagforening)

Jeg føler at Markedskreftene blir en "Brannmur" mellom de gruppene i dagens Norske Samfunn som har goder vi alle gjerne skulle beholde, ferie, feriepenger, ordninger når vi er syke med en sykelønnsordning (også om mulig når barn er syke) og de nye gruppene på den andre siden av Markedskreftene - de som ikke lengre skal ha muligheter til ferie, feriepenger og sykeslønnsordninger - ja dette skillet eksisterer allerede i dag og i følge markedskreftene er det store behov for å flytte store grupper fra "de som har" til "de som ikke lengre skal få ha"

Og her kan jo de samme Markedskreftene vise sine svakheter (som noen av oss har opplevd og sett hvor utrolig fort disse kan få følger):

Hva vil skje om et flertall av Norske bedrifter følger Kjos sin oppskrift og flytter sine ansatte til "de som ikke lengre skal få ha" og plutselig en stor del av det Norkse samfunn ikke lengre har ferie, ferie penger og betraktlig mindre lønn - hvor er da Norwegians Marked ?

Detkan da ikke skje i virkeligheten - vel jg så Markedskreftene i fullt angrep på seg selv og i løpet av noen få uker stoppet allt boligsalg opp - det i en del av USA som gjentatte ganger blir kåret til blant de 5 beste steder å bo i USA.

Å tro at andre ikke følger Kjos er naivt og vi kan bli en nasjon med de som har goder og de som ikke har goder.

Jeg leser alltid hva du og Wahoo skriver og lærer masse av det, men jeg har fremdeles store problemer med at Markedskreftene nærmest blir fremstillt som "konstante".

Nei, jeg har ikke ment å fremstille markedskreftene som konstante, og jeg tror at jeg har brukbar oversikt over hvordan disse fungerer. Det jeg har skrevet om de siste innleggene er i forhold til en del bidragsytere her som skriver som om det ikke finnes noe marked der ute, og at alt vil ordne seg om alle bare får grei lønn og greie betingelser. Videre så har jeg skrevet om feilslutningen som en del kommer med hvor skylden skyves over på oss kjipe kunder som bare vil betale 199,- for billetten. Det er ikke vårt ansvar, men bedriftenes ansvar å sette pris. Begge disse forholdene vitner om at perspektivet ofte er for snevert, og/eller kunnskapene ikke strekker til for å se helheten. Når så mange av de samme, som utviser manglende forståelse for helheten, slamrer døra i trynet på de som har en kunnskap som kunne bidratt til økt forståelse så blir det bare dumt.

Cloudius sitt innlegg har mye for seg, og han stiller etter det jeg kan forstå de riktige spørsmålene. Han hamrer ikke løs på de unge pilotene som er "dumme" nok til å akseptere dårlige vilkår og dermed ødelegger bransjen, men han spør om utviklingen er den vi ønsker.

"Skattekonkurranse" mellom land er ikke noe nytt, og lokalisering der skatteregimet er tilstrekkelig fordelaktig har skjedd og kommer til å skje i fortsettelsen. Jeg tror ikke folk flest vil være tjent med å lukke grensene for mye, så for å få fordelene av en internasjonal arbeidsdeling så kommer det også noen ulemper. Hva angår sosiale goder så ser det vel ut som at EU har tatt tak i iallefall deler av dette, og man undersøker også skatteforhold for en del selskaper og ansatte i disse selskapene. Arbeidstidsbegrensningene føler jeg ikke at jeg kan si så mye om, annet enn at en del synes å fremstille de ekstreme mulighetene som det som er normen (flere har trukket frem 22 timer på jobb, men det er vel strengt tatt ikke normen?).

Selv tror jeg heller ikke det uansett vil bli slik at alle bedrifter flagger ut, for internasjonaliseringen er ikke ny selv om den nå kanskje kommer for fullt i luftfarten. Skrekkscenarioer om masseutflytting er noe motstanderne av globalisering lenge har trukket frem, uten at man har sett disse skrekkscenarioene materialisert.

Last edited:
Wahoo hvorfor tror du flyselskapene bruker millioner i lobbyvirksomhet i Brussel for å påvirke lovmakerene? Er de bare naive? Selvsagt gjør de det for å få muligheten til å presse sitronen yttligere.

Selv om du quoted dette til Wahoo henger jeg meg selv på.
Jeg tror ikke flyselskapene er alene om lobbyvirksomhet i Brussel. Går man og vandrer i korridorene der treffer man helt sikkert noen som er på oppdrag fra fagforeninger også.

Bare se på vårt eget LO. De kjøpte seg en hel regjering i 2005.

Vidar

Selv om du quoted dette til Wahoo henger jeg meg selv på.
Jeg tror ikke flyselskapene er alene om lobbyvirksomhet i Brussel. Går man og vandrer i korridorene der treffer man helt sikkert noen som er på oppdrag fra fagforeninger også.

Bare se på vårt eget LO. De kjøpte seg en hel regjering i 2005.

Vidar

Det er helt korrekt at en møter Lobbister fra begge sider, men muligens noe overvekt fra Flyselskapene og Bemannings Selskapene - i hvertfall i USA er vel forholdet 1 fra arbeidstager siden mot rundt 500 fra Arbeidsgiver siden:rolleyes:

Det er helt korrekt at en møter Lobbister fra begge sider, men muligens noe overvekt fra Flyselskapene og Bemannings Selskapene - i hvertfall i USA er vel forholdet 1 fra arbeidstager siden mot rundt 500 fra Arbeidsgiver siden:rolleyes:

Da betyr vel det at fagforeningene ikke anser sakene så viktig at de ønsker å bruke penger på å få sitt syn igjennom, eller at de ikke har noen mening om de saker politikerne jobber med.

Vidar

Da betyr vel det at fagforeningene ikke anser sakene så viktig at de ønsker å bruke penger på å få sitt syn igjennom, eller at de ikke har noen mening om de saker politikerne jobber med.

...eller det faktum at det er så dyrt å drive profesjonell lobbyvirksomhet at forbund/foreninger rett og slett ikke har råd.

...eller det faktum at det er så dyrt å drive profesjonell lobbyvirksomhet at forbund/foreninger rett og slett ikke har råd.

Når fagforeninger varsler streik høres det ut som at penger ikke er noe problem. De kan streike om så hvor lenge det tar for å få gjennom sine krav.

De kan jo omdisponere sine midler fra streikekasse til f.eks lobbyvirksomhet. Det må da være billigere, og mer effektivt, å få påvirket sine arbeidsvilkår før de blir banket gjennom som vedtak enn å drive å streike i etterkant for å endre vilkårene. På den måten vil jo fagforeningene også kunne få like vilkår for alle innom bransjen de representerer.

Men så smart er de vel ikke?

Vidar

Når fagforeninger varsler streik høres det ut som at penger ikke er noe problem. De kan streike om så hvor lenge det tar for å få gjennom sine krav.

De kan jo omdisponere sine midler fra streikekasse til f.eks lobbyvirksomhet. Det må da være billigere, og mer effektivt, å få påvirket sine arbeidsvilkår før de blir banket gjennom som vedtak enn å drive å streike i etterkant for å endre vilkårene. På den måten vil jo fagforeningene også kunne få like vilkår for alle innom bransjen de representerer.

Merkelig argumentasjon. Og selvfølgelig finnes det ingen piloter eller kabinansatte som er smarte. Snakk om å sette folk i bås.

Når det trues med streik, så er det et virkemiddel som ligger der. Og i de aller fleste tilfeller så fungerer det også etter hensikten for å presse frem en løsning UTEN streik. Og skulle streik bli et faktum, hvor langvarig har du opplevd at det er innen luftfarten her hjemme? Hvem som helst kan si at de har råd til hva som helst, selv om pengene ikke ligger der. Svært få foreninger, om noen, har streikekasse som varer i særlig mange dager. Derfor er det ikke nødvendigvis så mye penger å bruke på lobbyvirksomhet i stedet. Jeg vet hva det koster å kjøpe seg profesjonell lobby innen EU, og da løper pengene fort. Svært fort.

Vidar

Sådan hænger tingene jo desværre ikke sammen. Hvis du som fagforening ikke har en stor strejkekasse har du heller ikke noget reelt at stå imod med hvis du ikke kan komme frem til ordentlige vilkår gennem forhandling. Strejker som sådan er ikke i nogens interesse (heller ikke fagforeningers, som nogen fejlagtigt tror), men truslen om strejke kan være et utroligt godt forhandlingsmiddel. Se senest på DY, hvor det faktisk lykkes de ansatte at få bare nogle få vigtige punkter igennem ved at true med strejke. Hvor meget tror du de havde fået igennem af det, hvis Kjos vidste at de ikke havde råd til at strejke. Her havde lobbyister nok ikke hjulpet dem meget.

Lobbyisme er vigtigt og fagbevægelser benytter sig da såklart også af det, men omkostningerne er utroligt store - og hvis man skal have gennemslagskraft - specielt i USA (som jo også ofte - indenfor luftfart - er "foregangsland" og model for Europa og andre dele af verden når man taler arbejdstid m.v.) - så taler vi om uhyrlige summer. Men som tidligere skrevet så er fordelingen af lobbyister stort i arbejdsgivers favør. Man kunne vel omvendt argumentere for at hvis arbejdsgiverne ikke brugte så uhyrlige summer på dette, så ville der være råd til bedre arbejdsvilkår for de ansatte.

Når alt kommer til alt og faghandlingerne bryder sammen, så har arbejdtager ikke mange andre muligheder end at benytte sig at strejkevåbnet - og derfor er strejkekassen vigtig at opretholde. Udviklingen i DY beviser dette tydeligt.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back