Personlig har jeg ikke noen problemer med å skjønne at alle bransjer og yrker blir utsatt for en eller annen grad av markedsregulering. Det kan jeg forholde meg til OM jeg mener at markedet fungerer rimelig hensiktsmessig.
(Og det går ikke på om jeg personlig kommer godt eller dårlig ut av det.)
Det jeg imidlertid ser som veldig problematisk (og som har vært nevt gjentatte ganger før) er at vi nå har en markedsfunksjon som jeg ikke anser som særlig hensiktsmessig.
Med det mener jeg eksempelvis:
- Selskapene velger driftsformer der man unngår forpliktelser som skatt, avgift og sosial sikring. Dette undergraver hele grunnkonseptet i velferdssamfunnet.
- Ovennevnte gjør at enkelte ansatte, frivillig eller ufrivillig, følger i samme kjølvann.
- Arbeidstider som utvides til det uforsvarlige. I USA har man jo hatt dødsulykker som konsekvens av dette og dermed foretatt innstramninger. I Europa ser man bort fra denne erfaringen samt alle vitenskapelige råd og undersøkelser og utvider arbeidstiden.
Dersom ovennevte punkter skal være nødvendig for å opprettholde folks reisemønster av idag, så mener jeg at vi ikke er tjent med det. Da får vi heller stramme inn og ta en heftig avskalling i reiseaktivitet, men den konsekvensen det evt får for antall arbeidsplasser.
(Jeg er også blant dem som som da ryker først ut. Hvilket jeg allerede har opplevd tidligere)
Er forsåvidt enig med deg, men når det gjelder de første punktene dine så er det vel bare FR som har den modellen?
I DY så var det
frivillig om man ville ha eget selskap eller ikke og DY har som kjent nylig lukket den muligheten
etter press i media, myndigheter og foreningen og alle blir nå ansatt i bemannings-selskapet. Vi vet jo også at DY har signert en avtale
hvor deres ansatte på kontrakt vil bli fast ansatte etter 2 år, så får vi se om de holder det de har lovet.
Uansett så er dette en mye bedre modell enn det FR har, og det er kunnskapsløst av dem som nevner de to selskapene i
samme settning uten å differensiere. Problemet er altså sterkt overdrevet. Men det er selvsagt mange også her i forumet som har stor interesse
av å sette DY og FR i samme bås. Konkurrentene selvsagt og ikke minst fagforeningene som trues av utslettelse dersom
denne trenden fortsetter.
For å være litt konstruktiv, så kan jo ett realistisk tilltak mot kontraktene være at EU setter ett tak på hvor mange % av arbeids-styrken
som til enhver tid kan ha kontrakt. På den måten beholder man fleksibiliteten ett selskap trenger og hindrer driftsmodeller som basserer seg på dette.
Når det gjelder max arbeidstider/sikkerhet, så er det selvsagt ett tema man kontinuerlig må se på og forske på, men her er det igjen store hvite løgner
ute å går fra fagforenings-siden i media hvor man bare forteller halve sannheten. Dessuten er det ytterst få selskaper som tyner grensene
til max slik de har anledning til å gjøre.
W