Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Så fant Kjos ut at det ble for dyrt å ansette lowtimer'e på flight deck med ca 200 timer totaltid, grunnet all den ekstra og "uforutsette" trening som trengtes, og har varslet at dette opphører. Disse skulle selv betale utdanningskostnadene, men utgiftene for NAS ble høyere enn antatt.

Når det gjelder LPA-basen som er under oppføring, er det varslet at de kontraktsansatte pilotene der (og sikkert også CA'ene), må betale spansk arbeidsgiveravgift på rundt 30 %. Uklart om det er crew'ene eller rekrutteringselskapet som må bære disse "uforutsette" utgiftene i skrivende stund.

Tally-Ho
 
Det hadde uansett vært kjekt for mange håpefulle her inne og vite om mulighetene for å komme seg inn i DY sånn med det første fra nå av permanent kan skrinlegges.

Det hadde nok vært det beste for deg og alle de andre håpefulle om dere nektet å godta betingelsene som DY tilbyr. Så lenge det finnes piloter som underbyr hverandre når det gjelder å godta dårlig betalte kontrakter i håp om å en gang i tiden få en fast jobb på jet, så er det ingen utsikt til at betingelsene i luftfarten vil bli bedre med det første.
 
Last edited by a moderator:
Det hadde nok vært det beste for deg og alle de andre håpefulle om dere nektet å godta betingelsene som DY tilbyr. Så lenge det finnes piloter som underbyr hverandre når det gjelder å godta dårlig betalte kontrakter i håp om å en gang i tiden få en fast jobb på jet, så er det ingen utsikt til at betingelsene i luftfarten vil bli bedre med det første.

Dette her!
 
Det har vært skrevet endel i denne tråden om sosial dumping eller ikke.
Nå er det en sak som skal opp i Høyesterett ang dette og, mulig jeg er helt på jordet, men kan denne evnt. Dommen få belyst saken som diskuteres her, kanskje det vil komme til en avslutning på * sosial dumping* diskusjonen eller er denne saken irrelevant i denne sammenheng?

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2480725.ece
 
Det har vært skrevet endel i denne tråden om sosial dumping eller ikke.
Nå er det en sak som skal opp i Høyesterett ang dette og, mulig jeg er helt på jordet, men kan denne evnt. Dommen få belyst saken som diskuteres her, kanskje det vil komme til en avslutning på * sosial dumping* diskusjonen eller er denne saken irrelevant i denne sammenheng?

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2480725.ece

Allmenngjøringsforskriftene gjelder bare for noen spesifikke bransjer hvor det vedtas minstesatser i Arbeidsdepartementet. Dette gjelder bygnings- og verkstedsindustrien samt jordbruks- og garterinæringene. Denne saken er derfor ikke relevant i såmåte. Forøvrig finnes det ingen hovedavtale i luftfarten som regulerer minstelønn som eventuelt kunnne danne grunnlag for en slik forskrift.
 
Last edited:
Så fant Kjos ut at det ble for dyrt å ansette lowtimer'e på flight deck med ca 200 timer totaltid, grunnet all den ekstra og "uforutsette" trening som trengtes, og har varslet at dette opphører. Disse skulle selv betale utdanningskostnadene, men utgiftene for NAS ble høyere enn antatt.

Tally-Ho

hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope
 
hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope

Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.
 
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.

SIM/LT blir dekket for MPL-studenter fra Lunds Universitet. UIT-studenter betaler dette selv gjennom fratrekk på lønnen over en 3-års periode.

Edit: Noen som har hørt noe om den varslede kabinstreiken i core-DY fra 10.oktober?
 
Last edited:
Staten dekker vel kun utdannelse, ok ikke treningskostnader etter at de har begynnt i et selskap? Sim og line training i DY, eller andre, kan jeg ikke forestille meg blir dekket.

Hvorfor uttaler du deg når du tydeligvis ikke kjenner sak eller fakta?
 
hvor har du så dette fra? Lowtimerne som har kommet inn (de fleste) kommer fra Lunds Universitet / UIT. Der betaler faktisk staten og universitetet for trening som et ledd i den statlige utdannelsen. Både line og sim.

Kostnad for Kjos? nope
---
Du Pjokken, jeg tror du skal nyansere dine bombastiske uttalelser en liten smule - disse opplysningene kommer fra "innsiden" i DY, altså fra administrasjon og flight deck (instruktører, kapteiner..) Du vet - kaffeklubben har medlemmer fra flere selskaper...;-)
Poenget var liksom at det kostet mer å "etterutdanne" disse en Kjos og Co hadde tenkt seg. Greit at de hadde sertifikat og fikk en rating, men erfaringsgrunnlaget var så lavt at man simpelthen måtte kjøre på med mer "kraft i suppa" - for å få det til å henge sammen...
Har du motsatt info - så la oss høre om dette!

Tally-Ho
 
---
Du Pjokken, jeg tror du skal nyansere dine bombastiske uttalelser en liten smule - disse opplysningene kommer fra "innsiden" i DY, altså fra administrasjon og flight deck (instruktører, kapteiner..) Du vet - kaffeklubben har medlemmer fra flere selskaper...;-)
Poenget var liksom at det kostet mer å "etterutdanne" disse en Kjos og Co hadde tenkt seg. Greit at de hadde sertifikat og fikk en rating, men erfaringsgrunnlaget var så lavt at man simpelthen måtte kjøre på med mer "kraft i suppa" - for å få det til å henge sammen...
Har du motsatt info - så la oss høre om dette!

Tally-Ho

Hey, stemmer- var nok for bombastisk. Tar det på min kappe. Sorry.

Det stemmer at noen av gutta har fått litt mer linetraining før de ble released på line. Meg bekjent så har ingen av gutta og jentene fra universitet trengt mer sim trening. Husk at de flyr et ganske langt program i simulatoren pga lavt erfaringsnivå.

Min påstand er at det koster svært lite å gi ekstra sektorer med trening på line. De flyr på line med passasjerer- ergo de gjøre en "styrmanns jobb" mens de trener. Linetreningskapteinene har riktignok litt ekstra betalt pr time de flyr trening, men det er peanuts!

Så at disse kostnadene gjør at Kjøsern droppe lowtimers stemmer rett og slett ikke.
 
.. de 2 første årene ja blir det norsk "oppdragsgiver", men etter dette blir det norsk arbeidsgiver hvis Kjos holder seg til avtalen.

Begriper ikke hvorfor dere fortsetter å late som som om disse ikke kommer til å bli fast ansatt og kommer
til å jobbe på kontrakt resten av livet når man nettopp har undertegnet en avtale hvor ihvertfall intensjonen er
at de skal bli fast ansatt i DY. La i det minste Kjos få sjansen til å overholde den før dere begynner å skyte på han... !
Det virker jo nesten som om dere håper han kommer til å bryte den....!!??

W

HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.

Vi får vel skille mellom det du kaller håp og visshet basert på erfaring.
 
Du misforstår, HEL-basen kommer ikke til å ha noe med longhaul-operasjonen å gjøre. SH-operasjonene på utebasene blir lagt inn i Norwegian Long Haul utelukkende fordi det vil være et separat selskap hvor NPF ikke har noen forhandlingsrett - og dermed er foreningen spilt sjakk matt. Avtalen om maks 2 år med kontraktere på utebaser (som NPF truet med streik for å få gjennom) er ved et pennestrøk gjort totalt verdiløs.
 
Det blir alltså två olika flygbolag...Norwegian Air Shuttle och nya Norwegian Long Haul?
HEL basen tillsammans med Malaga basen kommer alltså hamna i det nya flygbolaget?
Kjos är riktigt smart. Han slipper bråka med facket med sitt nya bolag. Den stora framtida expansionen kan ske med det nya bolaget medan NAS fortsätter som idag.
 
HEL-basen blir nå overført til Norwegian Long Haul - som NPF ikke har avtale med. Dett var dett - så mye var den avtalen verdt. Glem faste ansettelser etter 2 år. AGP og LPA følger nok etter, og det ryktes at CPH-basen er i spill også.

Vet ikke hva kilden din er på dette, men kan det tenkes at dette er mer ett taktisk utspill fra Kjos
ifm søksmålet fra pilotene, den mulig forestående kabinstreiken - og sist men ikke minst - legge press på myndighetene
som nå har søkelyset på DY?

Hvis dette derimot er reelt og ikke en trusel, så betyr vel det at Kjos anser at samarbeidsklimaet i DY "scandinavia" nå er så
dårligt at han ikke har noe valg dersom hans planer skal ha mulighet for å lykkes.
Dette kan vel ansees som en delvis utflagging, noe jeg har ansett som sannsynlig utfall av dette lenge.

W
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top