Det er nok ikke mange her på forumet som sitter i den spisse ende av luftfarten, og det finnes flere andre forum som mer spesifikt retter seg mot denne gruppen (interne forum, PPRUNE etc). Det er helt greit å kunne lufte meningene sine her, men for de få skandinaviske piloter (og andre luftfartsansatte som er her), vil det nok være lite medlidenhet å føle, og det er ok.
Dagens marked etterspør billig pris, og der er man ikke i Skandinavia særlig utrustet til å matche kommende krav, der Kjos fyller opp flyene sine med østeuropeiske ansatte (også pilotene), og etter hvert asiatere - jfr. dagens artikkel i "Aftenposten".
Morgendagens luftfart vil sannsynligvis være annerledes, men flyene skal nok komme trygt fra A til B, med disse nye utenlandske ansatte på kontrakt, selv på glatte rullebaner i stormkast. Jeg tror luftfarten er såpass høyt utviklet, at den vil fange opp den "downgrading" som man frykter.
Når det er sagt er det selvfølgelig litt trist at det skandinaviske luftfartsmiljø smuldrer opp, og at bl.a. pilotyrket etter hvert helt klart blir mindre attraktivt her hjemme. Og hvilken klassereise (den negative vei) har det ikke villet vært for en CA i gamle SAS (der de jobbet med hvite hansker) om vedkommende skulle inn i dagens lavprisjungel, og der betjene dagens marked. (Her om dagen satt jeg på FR ved siden av en kar som kun hadde en slitt og illeluktende helsetrøye ovenpå....trodde ikke sånt var lov..)
Lavprisselskapene må vel ansees som en miljøkatastrofe, når man flyr billigere over Nordsjøen, enn det koster å parkere bilen - og da tar man turen man egentlig ikke hadde noen planer å ta...Sånn sett hjelper det vel ikke hvor moderne og fuelgjerrige flyene er....Det er så billig å fly at det ikke er noe vi tenker særlig over...
Kjos ble meget populær nordpå og andre steder da han utfordret SAS-monopolet - og det var alldeles flott å få en slik kar inn på banen. Man trengte ham! I dag har ex-fallskjermjegeren, ex-Starfighterpiloten, juristen, forfatteren og gründeren Bjørn Kjos utviklet seg til å bli en turbokapitalist - han er rett og slett steinhard, og tråkker gjerne på folk for å komme opp og frem.
Tally-Ho
Dagens marked etterspør billig pris, og der er man ikke i Skandinavia særlig utrustet til å matche kommende krav, der Kjos fyller opp flyene sine med østeuropeiske ansatte (også pilotene), og etter hvert asiatere - jfr. dagens artikkel i "Aftenposten".
Morgendagens luftfart vil sannsynligvis være annerledes, men flyene skal nok komme trygt fra A til B, med disse nye utenlandske ansatte på kontrakt, selv på glatte rullebaner i stormkast. Jeg tror luftfarten er såpass høyt utviklet, at den vil fange opp den "downgrading" som man frykter.
Når det er sagt er det selvfølgelig litt trist at det skandinaviske luftfartsmiljø smuldrer opp, og at bl.a. pilotyrket etter hvert helt klart blir mindre attraktivt her hjemme. Og hvilken klassereise (den negative vei) har det ikke villet vært for en CA i gamle SAS (der de jobbet med hvite hansker) om vedkommende skulle inn i dagens lavprisjungel, og der betjene dagens marked. (Her om dagen satt jeg på FR ved siden av en kar som kun hadde en slitt og illeluktende helsetrøye ovenpå....trodde ikke sånt var lov..)
Lavprisselskapene må vel ansees som en miljøkatastrofe, når man flyr billigere over Nordsjøen, enn det koster å parkere bilen - og da tar man turen man egentlig ikke hadde noen planer å ta...Sånn sett hjelper det vel ikke hvor moderne og fuelgjerrige flyene er....Det er så billig å fly at det ikke er noe vi tenker særlig over...
Kjos ble meget populær nordpå og andre steder da han utfordret SAS-monopolet - og det var alldeles flott å få en slik kar inn på banen. Man trengte ham! I dag har ex-fallskjermjegeren, ex-Starfighterpiloten, juristen, forfatteren og gründeren Bjørn Kjos utviklet seg til å bli en turbokapitalist - han er rett og slett steinhard, og tråkker gjerne på folk for å komme opp og frem.
Tally-Ho