Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Det er nok ikke mange her på forumet som sitter i den spisse ende av luftfarten, og det finnes flere andre forum som mer spesifikt retter seg mot denne gruppen (interne forum, PPRUNE etc). Det er helt greit å kunne lufte meningene sine her, men for de få skandinaviske piloter (og andre luftfartsansatte som er her), vil det nok være lite medlidenhet å føle, og det er ok.

Dagens marked etterspør billig pris, og der er man ikke i Skandinavia særlig utrustet til å matche kommende krav, der Kjos fyller opp flyene sine med østeuropeiske ansatte (også pilotene), og etter hvert asiatere - jfr. dagens artikkel i "Aftenposten".

Morgendagens luftfart vil sannsynligvis være annerledes, men flyene skal nok komme trygt fra A til B, med disse nye utenlandske ansatte på kontrakt, selv på glatte rullebaner i stormkast. Jeg tror luftfarten er såpass høyt utviklet, at den vil fange opp den "downgrading" som man frykter.

Når det er sagt er det selvfølgelig litt trist at det skandinaviske luftfartsmiljø smuldrer opp, og at bl.a. pilotyrket etter hvert helt klart blir mindre attraktivt her hjemme. Og hvilken klassereise (den negative vei) har det ikke villet vært for en CA i gamle SAS (der de jobbet med hvite hansker) om vedkommende skulle inn i dagens lavprisjungel, og der betjene dagens marked. (Her om dagen satt jeg på FR ved siden av en kar som kun hadde en slitt og illeluktende helsetrøye ovenpå....trodde ikke sånt var lov..)

Lavprisselskapene må vel ansees som en miljøkatastrofe, når man flyr billigere over Nordsjøen, enn det koster å parkere bilen - og da tar man turen man egentlig ikke hadde noen planer å ta...Sånn sett hjelper det vel ikke hvor moderne og fuelgjerrige flyene er....Det er så billig å fly at det ikke er noe vi tenker særlig over...

Kjos ble meget populær nordpå og andre steder da han utfordret SAS-monopolet - og det var alldeles flott å få en slik kar inn på banen. Man trengte ham! I dag har ex-fallskjermjegeren, ex-Starfighterpiloten, juristen, forfatteren og gründeren Bjørn Kjos utviklet seg til å bli en turbokapitalist - han er rett og slett steinhard, og tråkker gjerne på folk for å komme opp og frem.

Tally-Ho

Interessant post og jeg er enig i en del av det du sier

Lavprisselskapene må vel ansees som en miljøkatastrofe, når man flyr billigere over Nordsjøen, enn det koster å parkere bilen - og da tar man turen man egentlig ikke hadde noen planer å ta...Sånn sett hjelper det vel ikke hvor moderne og fuelgjerrige flyene er....Det er så billig å fly at det ikke er noe vi tenker særlig over...

Det er jeg forsåvidt enig i, men hvis målet ditt er at folk skal fly mindre
p.g.a. miljøhensyn så vil jo dette medføre at ett stort antall arbeidsplasser ryker for pilotene.
Og da er det vel de unge det går hardest utover - de samme som jobber i f.eks Malaga som dere
gir utrykk for å være bekymret for. Altså er det noe som seriøst som ikke stemmer med resonementet ditt.

Dessuten, hvis alle selskaper blir tvunget til å sette opp prisene p.g.a. for eksempel miljøhensyn - eller - for
den saks skyld for å gi pilotene bedre vilkår, ja da vil jo LAVPRIS bli ENDA mere attraktivt, og fullpris selskapene
slite enda mer da alt blir dyrere... .

Så du angriper problemet i feil ende og tenker ikke godt nok over konsekvensene.

W

Last edited:
Det er jo nettopp det at der er andre vinklinger som gjør det interessant her, synes nå jeg :) Tror ikke en ønsker en skandinavisk variant av PPRUNE her hvor alle stort sett mener det samme og alle har den samme klagesangen bare med litt forskjellig melodi. Det er en av grunnene til at jeg ikke like det nettstedet og kun bruker det som kilde for sladder, i den grad det lar seg bruke til det og en orker å bla seg gjennom klagingen.

Mye av det som ser ut til å skje i Skandinavia virker å være det samme som har skjedd i resten av Europa. Norge har vel på mange måter også hatt en særstilling, til og med innenfor Skandinavia, hvor livet har vært ganske fredfullt og fordragelig i en liten boble. Det er jo veldig fint for alle de involverte så lenge det varer men en eller annen gang vil "virkeligheten" innhente en. Et eksempel i så henseende er jo f.eks. Nord Korea, Cuba eller lignende land (uten sammenligning forøvrig!) at det er ikke lett å holde på sine spesielle veier mens en samtidig ønsker å være en del av den store, stygge verden.

Som jeg ser det er flyging kun en jobb. Det er en god jobb og jeg skal sannelig ikke klage. Det er mitt valg at jeg vil møte opp på en flyplass klokken 0530, gå gjennom sikkerhetskontroll, utsette meg for trykkforandringer 4 ganger om dagen, oppleve økt stråling når en sitter der oppe, puste inn mulig uheldige gasser etc. etc. 5 dager på rad, for så å gjøre det samme 5 dager på rad igjen etter et par dager fri. For min del oppveier fordelene ulempene enn så lenge. Er det en egoistisk (ikke-sosialistisk) måte å se det på? Det er vel det, men nå er det nå en gang slik at det er meg som i siste instans bestemmer over mitt liv og ingen arbeidsgiver, fagforening e.l. Arbeidsgiver er nå nødvendig for å tjene til livets opphold så det er vanskelig å unngå dem. Her må en bare velge som best en kan og finne den løsningen som fungerer best for en selv. Fagforeninger kan en mene så mangt om men de har nå sine gode sider, hvis foreningen selv velger å spille på dem, men nok om det.

Flyging som sådan er kun et transportmiddel. Som Tally-Ho sier, ville nok "den gode gamle flyvertinnen" i SAS ikke komme så godt overens med dagens type flyginger. Kan relatere det til de ansatte i GB Airways som ble easyJet hvor flere ikke likte det faktum at de ikke tilbød "service" lenger. På samme måte som mange flygere ikke kommer spesielt godt overens med dagens type flyginger. Den oppfattede statusen er borte og det er kun en jobb (ref. mitt resonnement i forrige avsnitt) hvor en befordrer transport til massene. På tross av det ser det ikke ut til at rekrutteringen til flybransjen og flygeryrket er på nevneverdig hell, enda ihvertfall. Den såkalt dalende interessen for yrket virker å være like sannsynlig som den desperate flygermangelen som har vært i emmingen i så mange år nå!

Til slutt, noen medlemmer av massene kommer absolutt med en heller uheldig odør, men de finner man på alle fly. Gudene må vite hvor mange ganger jeg har vært fanget mellom veggen og setet ved siden av hvor vedkommende kanskje er godt kledd men stinker som et askebeger fyllt med alkohol o.l. :drunk:

Last edited:
Når det er sagt er det selvfølgelig litt trist at det skandinaviske luftfartsmiljø smuldrer opp, og at bl.a. pilotyrket etter hvert helt klart blir mindre attraktivt her hjemme. Og hvilken klassereise (den negative vei) har det ikke villet vært for en CA i gamle SAS (der de jobbet med hvite hansker) om vedkommende skulle inn i dagens lavprisjungel,

Og det gjelder ikke bare kabinen, men også dere foran. De brukte hvite hansker de også, og her har vi egentlig roten til det vi snakker om - og ikke fagforeningsveldet som kom senere. De tidlige pilotene var adel, og de ble etterhvert lønnsadel rett og slett fordi det var prestisjeyrket over alle prestisjeyrker. De trengte neppe en gang å forhandle tilbake på den tiden.

Nå har verden gått videre siden da, dog med litt forskjellig hastighet i de ulike verdensdelene, men det som henger igjen, og som foreningene var vært flinke til å bevare, har vært det kunstig høye lønnsnivået til de topplønte. Se bare på USA. Ur-LCC'en Southwest har muligens de høyeste 737-lønningene i bransjen. I Europa er dette i ferd med å bli erodert, men ikke så mye i USA, hvor foreningene har vært 'flinke' til å få topplønnene opp til gamle høyder etter midlertidige kutt etter 9/11 (til en viss grad på bekostning av de nederst i næringskjeden). Så å legge all skyld på foreningene for de høye lønningene blir egentlig feil - de har bare gjort jobben sin med å beskytte sine medlemmer.

Men gjør dette egentlig noen forskjell på situasjonen i dag? Nei, sikkert ikke, men det skader ikke å se det i litt bredere perspektiv.

MOW's versjon av verdenshistorien er over.

Interessant med litt historie som forklarer mye og vi alle kan lære av. Har søkt litt
på nett og i USA var første store streik allerede i 1946. Mest aktivitet var det på
-80 tallet (mest streiker) og i perioden 1998-2002 (mest aksjoner).

En annen forklaring er kultur. En del nasjoner har mye større tradisjoner for å gå til streik generelt.
Danmark f.eks er i nyere tid desidert verst i Europa. Der streiker man hele 4 ganger mer
enn snittet i EU15 og Norge. Man kanskje kjenner seg igjen i SAS? Heller ikke overraskende er Frankrike på andreplass.
Sverige er iblandt dem som streiker minst.

W

Attachments

• streik.jpg
    streik.jpg
    116.1 KB · Views: 552
Last edited:
Re: Arbeidsministeren skeptisk til lavprisselskapene

Flyreiser på ekstreme lavprisbilletter er en usolidarisk utnyttelse av ansatte, mener arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap).

Dette til tross, så er staten inngått avtaler med f.eks Norwegian om reiser. Skulle ikke forundre meg om det også ligger i avtalen billige billetter.

Vidar

Skal bli spennende å se hva denne saken koker opp eller ned til. Det er rimelig spesielt dersom Norwegian er blant de selskapene hun sikter til. Jeg vil vel håpe og tro at det er Ryanair hun er ute etter - selv mener jeg at det er frivillig å både jobbe i og å reise med selskaper som tilbyr tjenester innenfor de lover og regler som finnes!

Jeg syns arbeidsministren skal holde seg for god til å kommentere noe som helst her. Er forholdene så elendige i feks Ryenair så har vel myndighetene lov til å nekte flyselskapet å trafikkere på norske lufthavner. Vil tippe at for noen kan, dette hennes utspill, fremstå som at "bukken passer havresekken" type utspill iom at den norske stat er en stor aksjonær i SAS.

Slike utsagn kan jo også evt få feks ledelsen i feks Norwegian til å reagere så de flytter hele sin operasjon ut av Norge og da til ennå "verre" vilkår en det som er idag. Dette skjedde jo med skipsfarten så hvorfor ikke flybransjen.

La nå heller markedet regulere seg selv uten statlig innblanding(det er det mer en nok av som det er). Jeg mener forøvrig ikke at noen bør arbeide på slavekontrakter - så er det sagt. Og selv om jeg ikke er noen tilhenger av Ryanair(unntatt til Wroclaw) så syns jeg sjefen sjøl er en friskus - "ingen blir tvunget til å arbeide her"..

Men det er klart at noen utspill må jo hun få komme med også hun er jo kjedelig anonym.

selv mener jeg at det er frivillig å både jobbe i og å reise med selskaper som tilbyr tjenester innenfor de lover og regler som finnes!

Og dette er hele cluet i problemstillingen. Så lenge selskapene opererer innenfor det regelverket og de rammer som er gitt er det feil å kritisere selskapene. Man kan gjerne ønske at det skulle vært annerledes, men da må regelverket og rammene endres. Og her har denne ministeren en nøkkelrolle, sammen med Samferdselsministeren og Peæng-ministeren. Dette trekløveret skulle være bortimot uslåelig til å bestemme hvilke vilkår ansatte i luftfarten skal ha, ha ha.

Vidar

Og dette er hele cluet i problemstillingen. Så lenge selskapene opererer innenfor det regelverket og de rammer som er gitt er det feil å kritisere selskapene. Man kan gjerne ønske at det skulle vært annerledes, men da må regelverket og rammene endres. Og her har denne ministeren en nøkkelrolle, sammen med Samferdselsministeren og Peæng-ministeren. Dette trekløveret skulle være bortimot uslåelig til å bestemme hvilke vilkår ansatte i luftfarten skal ha, ha ha.

Jeg tror nok at disse tre fortsatt er noe begrenset i sin handlemåte i forhold til EØS-avtalen, og siden det europeiske luftfartsmarkedet er nokså deregulert og enhetlig så kan man neppe gjøre så mye om man kun får med seg norske myndigheter.

Synes spesielt denne uttalelsen virker noe spesiell fra en statsråd:

Når en kan reise til London for en 50-lapp, er det ikke tvil om at ansatte må betale for det. Slike reiser er en usolidarisk utnyttelse av de ansatte, som ikke burde komme overraskende på passasjerene, sier hun

Sitter hun på dokumentasjon på dette og samtidig er en del av landets øverste ledelse, hvorfor har hun ikke gjort noe?? At unge polakker får en brukbart betalt jobb i kabinen hos Ryanair synes jeg ikke er spesielt usolidarisk, for øvrig.

Last edited:

Det virker som om det foregår litt lobbyvirksomhet på bakrommet - det er nemlig en god del utspill som er kommet fra politikere i senere tid som høres nokså likt ut som dette. Det er opplagt viktig å påse at regler følges av alle selskapene, men uttalelsen som AirbusTrond trekker frem er nokså drøyt til å komme fra en statsråd. Hun kan umulig ha satt seg inn i prisingssystemene som alle flyselskap benytter seg av, og det er jo heller ikke slik at alle de reisende betaler 50,-.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10068350

"Flyreiser på ekstreme lavprisbilletter er en usolidarisk utnyttelse av ansatte, mener arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap)."

Nå våkner politikere til utviklingen i flybransjen og transport sektoren... på tide!

"- Vi er naturligvis helt enig med Bjurstrøm i at arbeidstagerne skal ha anstendige betingelser, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til Dagens Næringsliv."

Hva er anstendig med å måtte punge ut 25.000E for en vikar kontrakt hos DY?

Kjos svarer Bjurstrøm i Radio Norge (sannsynligvis mer kl 1800 i dag):

Kjos fnyser av kritikken: - Jeg tenker at du har ikke skjønt hva det dreier seg om, hvis hun mener at sosial dumping er å tjene 800.000 kr, bo i Spania og jobbe 7 måneder i året og ha fri 5 - det tror jeg ikke de fleste spanjolene ville kalt "sosial dumping". Men du skjønner heller ikke den globale konkurransen vi står foran. Dette blir ikke lenger noen nasjonal idrett, det blir en global idrett. Tør man ikke satse og sette oss ned blant spanjoler, og thailendere - det kommer til å gå nøyaktig samme veien som med shipping, sier Kjos.

Kjos svarer Bjurstrøm i Radio Norge (sannsynligvis mer kl 1800 i dag):

Kjos fnyser av kritikken: - Jeg tenker at du har ikke skjønt hva det dreier seg om, hvis hun mener at sosial dumping er å tjene 800.000 kr, bo i Spania og jobbe 7 måneder i året og ha fri 5 - det tror jeg ikke de fleste spanjolene ville kalt "sosial dumping". Men du skjønner heller ikke den globale konkurransen vi står foran. Dette blir ikke lenger noen nasjonal idrett, det blir en global idrett. Tør man ikke satse og sette oss ned blant spanjoler, og thailendere - det kommer til å gå nøyaktig samme veien som med shipping, sier Kjos.

Ja, at fordreje virkeligheden har han altid været god til. Desværre er der stadig mange der tror på det han siger :(

Er han i virkeligheden MOL's hemmelig bror?

Utrolig at de gang på gang presiserer topplønn og ikke bunnlønn. Det er bunnlønnen som er interessant her, samt total mangel på sosial sikring og trygghet.

Utrolig at de gang på gang presiserer topplønn og ikke bunnlønn. Det er bunnlønnen som er interessant her, samt total mangel på sosial sikring og trygghet.

Ja, det er pussig nok noen som alltid presentere bunnlønn og andre som alltid presenterer topplønn. ;) Sannheten ligger vel vanligvis sånn midt imellom, i alle fall antar jeg det sånn som lekmann.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10068350

"Flyreiser på ekstreme lavprisbilletter er en usolidarisk utnyttelse av ansatte, mener arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap)."

Nå våkner politikere til utviklingen i flybransjen og transport sektoren... på tide!

"- Vi er naturligvis helt enig med Bjurstrøm i at arbeidstagerne skal ha anstendige betingelser, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til Dagens Næringsliv."

Hva er anstendig med å måtte punge ut 25.000E for en vikar kontrakt hos DY?

Siden du er så fanatisk oppsatt på hva som er sosial dumping og dårlige betingelser, hva mener du, og forsåvidt dine ensidige meningsfeller, er akspetable betingelser i luftfarten?

Status
Not open for further replies.
Back