Vel, jeg har vel i SAS gått ca 20-30% ned i lønn de siste 10 årene, samtidig som samfunnet for øvrig vel har gått opp 40-50% i lønn, men er hverken bitter, fanatisk eller en fantastisk drittsekk (for øvrig nesten litt fantastisk at moderator aksepterer slik ordbruk om øvrige forumdeltakere). Jeg syns ikke det er hyggelig, må nok tilpasse livet til en ny situasjon ved å selge hus eller hytte, men jeg aksepterer det, og er IKKE bitter.
Det er her kjernen i problemet ligger. Til TROSS for de fakta du legger fram er pilotene norges best betalte yrkesgruppe (ref SSB)!
Dine egne tall viser hvor fantastisk grådig du og dine SAS fagforeninger var for 10+ år siden.
La oss bruke dine egne tall sammen med SSB sine for moroskyld :colgate:;
Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet ville
gjennomsnittpiloten IDAG hatt en
GJENNOMSNITTLIG MÅNEDSLØNN = 77000kr/0,7*1,5 =
165.000,-
Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet de 10 siste årene ville de
best betalte pilotene hatt en
TOP ÅRSLØNN = 1,2 mill/0,7*1,5 =
2,5 mill
Vannvittig....så at du ikke er flau for å trekke fram denne historien som pilot er ganske utrolig.
Det som skjer idag er en direkte konsekvens av at fagforeningene i flere tiår kontrollerte en hel bransje
akkurat som de ville. Var det noe man var missfornøy med var det bare å streike så ordnet det seg.
Fagforeningene har stort sett bare seg selv å takke for at det har gått så galt som det har gjort.
Man har skapt ett vanvittig marked for lavpris og satt sin egen arbeidsgiver i en håpløs situasjon.
P.g.a. fagforeningen klarte man heller ikke å omstille seg raskt nok og lavprisaktørene har fått etablere
seg i fred og ro mens man har stått på barikadene uten å forstå hva som er i ferd med å skje.
Nå er det "pay-day", og desverre er det yngste pilotene det først og fremst går utover.
Selvsagt er det en del "cowboyvirksomhet" ala RYR og noen kontrakter som må lukes ut og klarere regler må på plass, men
dette kommer til å gå seg til etterhvert.
W