Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Har nok like mye å tenke på som de faste med problemer hjemme, problemer med svigermor, problemer med unger, problemer med bilen. Ja livets problemer generelt.

Det et likevel ingen grunn til å spille ut safety kortet (igjen).

Du glemte fusjoner, usikkerhet rundt selskapets økonomi, den generelle jobbsikkerheten når selskapet stadig går med underskudd, sparepakker, fagforeninger osv. Hvis man vil så kan man sikkert også få dette til å bli en sikkerhetsrisiko...;)

Fantastisk herlig tråd dette også… (i likhet med et par Ryanair tråder som går nå) Er det virkelig så mye bitre mennesker I luftfarten om dagen? Er man virkelig så redd for de ”nye” konkurrentene?

Utrolig morsomt å lese om de som prøver å svartmale med ”sosial dumping”. ”farligere å fly” osv osv fordi en (fagforeningsorientert?) bransje begynner å måtte konkurrere på normalt nivå.

En av mine største drømmer for 20-30 år tilbake i tid var å bli pilot, men leser man disse trådene sa virker det som jeg i dag da hadde enten jobbet for noen fantastisk (og fanatisk) drittsekker eller vært ufattelig bitter.

Nesten glad jeg var såpass slapp på skolen ;)

Fantastisk herlig tråd dette også… (i likhet med et par Ryanair tråder som går nå) Er det virkelig så mye bitre mennesker I luftfarten om dagen? Er man virkelig så redd for de ”nye” konkurrentene?

Utrolig morsomt å lese om de som prøver å svartmale med ”sosial dumping”. ”farligere å fly” osv osv fordi en (fagforeningsorientert?) bransje begynner å måtte konkurrere på normalt nivå.

En av mine største drømmer for 20-30 år tilbake i tid var å bli pilot, men leser man disse trådene sa virker det som jeg i dag da hadde enten jobbet for noen fantastisk (og fanatisk) drittsekker eller vært ufattelig bitter.

Jeg oppfatter absolutt ikke de ansatte som Bitre - slik jeg ser det er det en tråd hvor man har sterke meninger både fra Arbeidsgiver siden og i fra Arbeidstager siden - at man ikke er enig med "motparten" gjør dem ikke nødvenigvis bitre - det er vel alltid mye enklere å "gå med på lønnsreduksjon på vegne av andre" (så lenge ens egen lønning og arbeidsforhold ikke reduseres;) ) personlig har er jeg ikke villig til å redusere min godgjørelse og kan dermed ikke forvente at andre skal gjøre det.....:8:

Jeg oppfatter absolutt ikke de ansatte som Bitre - slik jeg ser det er det en tråd hvor man har sterke meninger både fra Arbeidsgiver siden og i fra Arbeidstager siden - at man ikke er enig med "motparten" gjør dem ikke nødvenigvis bitre - det er vel alltid mye enklere å "gå med på lønnsreduksjon på vegne av andre" (så lenge ens egen lønning og arbeidsforhold ikke reduseres;) ) personlig har er jeg ikke villig til å redusere min godgjørelse og kan dermed ikke forvente at andre skal gjøre det.....:8:

For min del har jeg ingen problemer med gode konstruktive diskusjoner rundt alle temaer egentlig. Men slike saker blir ofte møtt med "safety issues". Når man til stadighet spiller det kortet, ja da dreper man diskusjonen for min del.

For min del har jeg ingen problemer med gode konstruktive diskusjoner rundt alle temaer egentlig. Men slike saker blir ofte møtt med "safety issues". Når man til stadighet spiller det kortet, ja da dreper man diskusjonen for min del.

....på samme måte som "Må Outsource" for å overleve - igjen det handler mere om man er Arbeidsgiver eller Arbeidstager.....

Norwegian setter de samme kravene til innleide piloter som fast ansatte. De må gjennom det samme nåløyet med ulike tester før de kan fly for oss som personlighet- og egnethetstester inkludert simulator

Tester? Jeg har aldri hørt om noen som har tatt personlighetstest for å begynne i Norwegian. Mange har knapt nok hatt intervju.

Mange har blitt ansatt over telefon. Men, det sies visstnok at de nå skal begynne med testing.

Javisst. Earlybird skriver følgende: "Tragisk situasjon, og enda værre at det er et norsk selskap med norsk ledelse som har puttet disse jobbtrengende i denne situasjonen...."

Jobbtrengende er stikkordet.

Så at han bruker ordet "jobbtrengende" i en setning greier du å tolke til at han mener at DY skulle være en institusjon som skal ivareta folks behov for jobb...?

Vel, jeg burde vel ikke være sjokkert, men jeg er det likevel!

Tror jeg trekker meg ut av dette vepsebolet. Alle kunne forøvrig hatt godt av en liten pause, det er så mange skudd fra hofta, antakelser og rykter som forsurer muligheten for en seriøs diskusjon.

Så at han bruker ordet "jobbtrengende" i en setning greier du å tolke til at han mener at DY skulle være en institusjon som skal ivareta folks behov for jobb...?

Vel, jeg burde vel ikke være sjokkert, men jeg er det likevel!

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå når ting settes på spissen, og jeg var kanskje ikke klar nok på dette. Pilotenes jobbehov er altså ikke styrende for hvordan et flyselskap skal og bør innrette sin drift. Du må gjerne være sjokkert over at det er slik.

Last edited:

Vel, jeg har vel i SAS gått ca 20-30% ned i lønn de siste 10 årene, samtidig som samfunnet for øvrig vel har gått opp 40-50% i lønn, men er hverken bitter, fanatisk eller en fantastisk drittsekk (for øvrig nesten litt fantastisk at moderator aksepterer slik ordbruk om øvrige forumdeltakere). Jeg syns ikke det er hyggelig, må nok tilpasse livet til en ny situasjon ved å selge hus eller hytte, men jeg aksepterer det, og er IKKE bitter.

Piloter generelt i Norge, kanskje unntatt WF og helikopterbransjen, har hatt en voldsom forringelse av sine vilkår. Hvor mange grupper hadde gjort det samme, og så skal du i tillegg høre at du er både bitter, fanatisk og en drittsekk....? Jeg syns din uttalelse er uhørt, og det er egentlig merkelig om du tør å fly i det hele tatt hvis det er din holdning til piloter i Norge!

Men diskusjonen her er vel egentlig om alle flyselskap skal konkurrere under like vilkår: Enten får myndighetene innenfor EU innføre noe i retning av sjømannsskatt, eller så må ordningen med at piloter i noen flyselskap kan unndra beskatning ved å få utbetalt en nettolønn opphøre. Sosial sikring i det land en virkelig arbeider er allerede bestemt, og vil bli et problem for DY, FR etc.

Dette gjelder for øvrig ikke kun lavprisselskaper; Air China søker piloter på A330 med base i europa og med lønn på ca 1,2 mill netto "tax paid to China". Om dette høres attraktivt ut? Javisst! Syns jeg at det skal være tillatt at ET flyselskap skal kunne ansette piloter på slike nettolønnsordninger og derved ha et voldsomt konkurransefortrinn i forhold til andre selskap? Absolutt nei!

Det skal være like vilkår for ALLE selskap i europa, skattemessig så skal en betale skatt i det land en bor i, og sosialt skal en være sikret ut fra det land en arbeider i. DET er reglene, og disse reglene må gjelde for alle.

Dette har ingenting med å være en fanatisk bitter drittsekk å gjøre, men krav om likebehandling både for selskap og ansatte-

Jeg tror, basert på en lesning av innlegget til SudCaravelle, at "fantastisk (og fanatiske) drittsekker" viser til arbeidsgiverne, mens "ufattelig bitter" viser til pilotene.

Vel, jeg har vel i SAS gått ca 20-30% ned i lønn de siste 10 årene, samtidig som samfunnet for øvrig vel har gått opp 40-50% i lønn, men er hverken bitter, fanatisk eller en fantastisk drittsekk (for øvrig nesten litt fantastisk at moderator aksepterer slik ordbruk om øvrige forumdeltakere). Jeg syns ikke det er hyggelig, må nok tilpasse livet til en ny situasjon ved å selge hus eller hytte, men jeg aksepterer det, og er IKKE bitter.

Det er her kjernen i problemet ligger. Til TROSS for de fakta du legger fram er pilotene norges best betalte yrkesgruppe (ref SSB)!
Dine egne tall viser hvor fantastisk grådig du og dine SAS fagforeninger var for 10+ år siden.

La oss bruke dine egne tall sammen med SSB sine for moroskyld :colgate:;

Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet ville gjennomsnittpiloten IDAG hatt en
GJENNOMSNITTLIG MÅNEDSLØNN = 77000kr/0,7*1,5 = 165.000,-

Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet de 10 siste årene ville de best betalte pilotene hatt en
TOP ÅRSLØNN = 1,2 mill/0,7*1,5 =2,5 mill

Vannvittig....så at du ikke er flau for å trekke fram denne historien som pilot er ganske utrolig.

Det som skjer idag er en direkte konsekvens av at fagforeningene i flere tiår kontrollerte en hel bransje
akkurat som de ville. Var det noe man var missfornøy med var det bare å streike så ordnet det seg.
Fagforeningene har stort sett bare seg selv å takke for at det har gått så galt som det har gjort.
Man har skapt ett vanvittig marked for lavpris og satt sin egen arbeidsgiver i en håpløs situasjon.
P.g.a. fagforeningen klarte man heller ikke å omstille seg raskt nok og lavprisaktørene har fått etablere
seg i fred og ro mens man har stått på barikadene uten å forstå hva som er i ferd med å skje.
Nå er det "pay-day", og desverre er det yngste pilotene det først og fremst går utover.

Selvsagt er det en del "cowboyvirksomhet" ala RYR og noen kontrakter som må lukes ut og klarere regler må på plass, men
dette kommer til å gå seg til etterhvert.

W

Det er her kjernen i problemet ligger. Til TROSS for de fakta du legger fram er pilotene norges best betalte yrkesgruppe (ref SSB)!
Dine egne tall viser hvor fantastisk grådig du og dine SAS fagforeninger var for 10+ år siden.

Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet ville gjennomsnittpiloten IDAG hatt en

Hadde dere hatt samme lønnsutvikling som resten av samfunnet de 10 siste årene ville de best betalte pilotene hatt en
W

For meg ser det ut som om pilotene er den tapende part her... Hva prøver du å vise, Wahoo?

Vannvittig....så at du ikke er flau for å trekke fram denne historien som pilot er ganske utrolig.

Det som skjer idag er en direkte konsekvens av at fagforeningene i flere tiår kontrollerte en hel bransje
akkurat som de ville. Var det noe man var missfornøy med var det bare å streike så ordnet det seg.
Fagforeningene har stort sett bare seg selv å takke for at det har gått så galt som det har gjort.
Man har skapt ett vanvittig marked for lavpris og satt sin egen arbeidsgiver i en håpløs situasjon.
P.g.a. fagforeningen klarte man heller ikke å omstille seg raskt nok og lavprisaktørene har fått etablere
seg i fred og ro mens man har stått på barikadene uten å forstå hva som er i ferd med å skje.
Nå er det "pay-day", og desverre er det yngste pilotene det først og fremst går utover.

Selvsagt er det en del "cowboyvirksomhet" ala RYR og noen kontrakter som må lukes ut og klarere regler må på plass, men
dette kommer til å gå seg til etterhvert.

W

Hva i all verden skulle jeg være flau over, og hvor får du tallene dine fra...? Jeg hadde ca 1 mill for ca 10 år siden, og har ca 0,8 mill i dag. Slightly over en vaskehjelp i nordsjøen... Hadde jeg hatt 40-50% lønnsøkning så hadde jeg hatt 1,5 mill - omtrent på nivå med Iberia, Lufthansa, Air France, Alitalia etc etc etc..... Eller smartest; hadde blitt i WF og hatt 1,3 mil...

Eller jeg kunne gått over til Air China - base i europa, og 1,2 mill med "tax paid China" (tilsvarer vel 2,5 mill brutto). Det syns jeg overhodet ikke er rimelig, og jeg har overhodet ingen planer om å gå over som et ludder for en ordning som av en eller annen grunn har blitt akseptert inntil nå, men som ikke kommer til å eksistere lenger når skattemyndighetene har sett på den.

Men din paranoia omkring pilotlønninger har egentlig ingenting med denne diskusjonen å gjøre, og du nevner ikke med et ord det jeg spør om:

Er det rimelig at enkelte selskap skal betale sine ansatte en nettolønn uten skatt, selv om de ansatte vitterlig bor i Norge, og har DY base i AGP, FR base i Dublin eller Air China base DUS?

Din personlige bitterhet over det du mener er overbetalte piloter får du heller spare til en annen diskusjon.

For meg ser det ut som om pilotene er den tapende part her... Hva prøver du å vise, Wahoo?

Ja, pilotene har sikkert fått redusert sin lønn, men slik er det veldig ofte når utgangspunktet er veldig godt. Det er litt som det en monopolist opplever når man går fra en beskyttet monopoltilværelse til en konkurransesituasjon; prisene går ned, men all den tid monopoltilværelsen ikke er opprettholdbar så er prisnedgangen uunngåelig. Jo sterkere monopolstilling, dess større reduksjon.

NB! Dette er en forklaring av hvorfor det er slik, ikke et uttrykk for misunnelse eller ønske om at folk skal tjene mindre.

Status
Not open for further replies.
Back