Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Hva i all verden skulle jeg være flau over, og hvor får du tallene dine fra...? Jeg hadde ca 1 mill for ca 10 år siden, og har ca 0,8 mill i dag. Slightly over en vaskehjelp i nordsjøen... Hadde jeg hatt 40-50% lønnsøkning så hadde jeg hatt 1,5 mill - omtrent på nivå med Iberia, Lufthansa, Air France, Alitalia etc etc etc..... Eller smartest; hadde blitt i WF og hatt 1,3 mil...

Tallene har Wahoo fått fra deg i kombinasjon med SSB. Du snakket om 20-30% nedgang i perioden, så Wahoo justerte opp dagens tall for gjennomsnittslønn for piloter i Norge med dette tallet. Han la så på en lønnsøkning på 50%. Det ser helt korrekt ut basert på SSBs informasjon og det du selv bidro med.

Hvorfor de andre selskapene kan betale så mye mer må vel bero på at de har inntekter som kan understøtte dette. For WF har det muligens med en noe mer beskyttet markedsposisjon.

Tallene har Wahoo fått fra deg i kombinasjon med SSB. Du snakket om 20-30% nedgang i perioden, så Wahoo justerte opp dagens tall for gjennomsnittslønn for piloter i Norge med dette tallet. Han la så på en lønnsøkning på 50%. Det ser helt korrekt ut basert på SSBs informasjon og det du selv bidro med.

Hvorfor de andre selskapene kan betale så mye mer må vel bero på at de har inntekter som kan understøtte dette. For WF har det muligens med en noe mer beskyttet markedsposisjon.

Vel - mine tall kan jeg lese fra lønnsslippen. Jeg ser frem til hvordan dere finner frem til noe annet, selv om du og din kompanjong fremdeles styrer unna temaet; forskjellsbehandling av både ansatte og flyselskap....

Last edited:
En ting som gjelder for alle selskaper, og alle typer forhandlinger er at det er 2 parter.
Det er alltid 2 parter som signerer på en avtale.
Vis meg den fagforening som ikke ønsker det beste for sine medlemmer, det være seg lønn eller øvrige vilkår.
Å skylde på "grådige" fagforeninger for 10 år siden er useriøst, og eier ikke rot i virkeligheten.
Da må det være slik at motparten ikke vet hva de signerer på, eller vil de bare være snille?

SAS er et godt eksempel på at man faktisk snakker sammen og kommer til enighet, ut fra avtaler siste 2 år.
Man ser også det på de siste avtaler i Norwegian.
Men den sannheten er sannsynligvis ikke like spennende?

Verden fungerer ikke slik, i alle fall ikke når man kommer ut av kontor med dårlig luft.
Når man forhandler så har man en motpart, som man kommer til en enighet med.
Ville trodd at så mange "lærde" man har på dette forumet forstod såpass.

Vel, jeg har vel i SAS gått ca 20-30% ned i lønn de siste 10 årene, samtidig som samfunnet for øvrig vel har gått opp 40-50% i lønn

Hva var alternativet for fagforeningen og dets medlemmer til å akseptere lønnsnedgang/lønnsfrys?

Hvilken lønnsutvikling ville pilotene hatt ved valg av alernativene til lønnsnedgang/lønnsfrys?

Vidar

Vel, jeg har vel i SAS gått ca 20-30% ned i lønn de siste 10 årene, samtidig som samfunnet for øvrig vel har gått opp 40-50% i lønn, men er hverken bitter, fanatisk eller en fantastisk drittsekk (for øvrig nesten litt fantastisk at moderator aksepterer slik ordbruk om øvrige forumdeltakere). Jeg syns ikke det er hyggelig, må nok tilpasse livet til en ny situasjon ved å selge hus eller hytte, men jeg aksepterer det, og er IKKE bitter.

Piloter generelt i Norge, kanskje unntatt WF og helikopterbransjen, har hatt en voldsom forringelse av sine vilkår. Hvor mange grupper hadde gjort det samme, og så skal du i tillegg høre at du er både bitter, fanatisk og en drittsekk....? Jeg syns din uttalelse er uhørt, og det er egentlig merkelig om du tør å fly i det hele tatt hvis det er din holdning til piloter -

Captain - da må du faktisk lese det jeg skrev, det var mer en kommentar til hvordan arbeidsgiverene flyselskap omtales her samt at det er en smule bitterhet i noen hundre innlegg her om DY og FRs personalpolitikk osv.

Det er vel få steder som jeg føler meg så trygg som på et fly - selv med trøtte og underernærte skatteflyktninger bak spakene. ;-)

SAS er et godt eksempel på at man faktisk snakker sammen og kommer til enighet, ut fra avtaler siste 2 år.
Man ser også det på de siste avtaler i Norwegian.
Men den sannheten er sannsynligvis ikke like spennende?.

"Den sannheten er sannsynligvis ikke like spennende"

Meget bra skrevet :-) kryper tilbake ut av vepsebolet :-)

Vel - mine tall kan jeg lese fra lønnsslippen. Jeg ser frem til hvordan dere finner frem til noe annet, selv om du og din kompanjong fremdeles styrer unna temaet; forskjellsbehandling av både ansatte og flyselskap....

Jeg regnet med at folk forstod at tallene fra deg gjaldt lønnsnedgang for SAS pilotene, samt lønnsøkningen til alle andre. Lønnsslippen din har vi naturligvis ikke tilgang til, noe de fleste nok forstår, så da bruker man offisiell lønnsstatistikk fra SSB som gir et gjennomsnitt.

Hvor kommer forskjellsbehandlingen inn? Alle selskap står fritt til å gjøre sine disposisjoner innen rammen som gis av lovverket. Gjør selskapene noe ulovlig så skal det naturligvis påtales. Mener du at myndighetene forskjellsbehandler selskapene?

Last edited:

Hvis du tar utgangpunkt I Kroks virkelige lønn tilbake I 2002 - 1.000.000 - og I 2012 har Han 800.000 som stemmer med 20% - det er vi kanskje enige om ?
Om hans lønn hadde fulgt utviklingen I samfunnet ellers - altså en lønnsvekst på 50% så blir det 2.500.000 ? Her har jeg fallt av lasset I mitt enkle arbeidstager sinn kommer jeg til 1.500.000 (forutsatt at vinkun holder oss til de aktuelle tallene Mr.Krok oppgir)

Hvis du tar utgangpunkt I Kroks virkelige lønn tilbake I 2002 - 1.000.000 - og I 2012 har Han 800.000 som stemmer med 20% - det er vi kanskje enige om ?
Om hans lønn hadde fulgt utviklingen I samfunnet ellers - altså en lønnsvekst på 50% så blir det 2.500.000 ? Her har jeg fallt av lasset I mitt enkle arbeidstager sinn kommer jeg til 1.500.000 (forutsatt at vinkun holder oss til de aktuelle tallene Mr.Krok oppgir)

2.5 mill er topplønn, basert på dagens topplønn som ofte har blitt sagt er 1.2 mill.

2.5 mill er topplønn, basert på dagens topplønn som ofte har blitt sagt er 1.2 mill.

Så en har kommet frem til en teoretisk topplønn som er 1.7 mill høyere enn hva Mr.Krok tjener - og han og hans kollegaer skal være flaue ?

Så en har kommet frem til en teoretisk topplønn som er 1.7 mill høyere enn hva Mr.Krok tjener - og han og hans kollegaer skal være flaue ?

1.3 millioner høyere enn dagen (presumptive) topplønn, ja. Om man skal være flaue vet jeg ikke (det var ikke min uttalelse), men poenget er vel at man sannsynligvis hadde en litt kunstig høy lønn pga fagforeningers innflytelse, dårlig ledelse og manglende forståelse av virkeligheten som økt konkurranse i markedet brakte med seg. Så får hver og en gjøre seg opp en mening om de mener og tror at pilotene kunne ha fulgt den generelle lønnsutviklingen med det som den gang var utgangspunktet. Jeg tror ikke engang pilotene selv tror det.

Last edited:

Hvis du tenker deg om litt så er ikke dette bare teori ;)

Hvis vi antar at tallene til kpt Krok er riktige - VAR DETTE DET REELLE FORHOLDET mellom pilotlønn
og resten av samfunnet for 10+ år siden. Med andre ord, for 10+ år siden tjente altså piloter over dobbelt så mye i snitt
som nummer 2 på listen til SSB over best betalte yrker..!!! (forutsatt at alle andre har hatt omtrent lik utvikling siste 10 år)

Det flaue her er at kpt Krok suttrer over at han har måttet ned i lønn fra over dobbelt lønn av hva
noen andre grupper i samfunnet hadde for 10+ år siden - og at det er han selv og hans fagforeningen hans som har ødelagt
både for han selv og selskapet han jobber i. Det også han og fagforeningenes skyld at unge nyansatte piloter
idag tjener langt - langt under det han selv har, da fagforeningene har gjort hestehandler med selskapene
da nedskjæringene begynte for å beskytte vilkårene til de eldste pilotene på bekostning av de unge.

W

Det også han og fagforeningenes skyld at unge nyansatte piloter
idag tjener langt - langt under det han selv har, da fagforeningene har gjort hestehandler med selskapene
da nedskjæringene begynte for å beskytte vilkårene til de eldste pilotene på bekostning av de unge.

Imponerede analyse som jeg ikke engang orker å kommentere. Makan til vrøvl.

Imponerede analyse som jeg ikke engang orker å kommentere. Makan til vrøvl.

Hvis vi antar at tallene til kpt Krok er riktige - VAR DETTE DET REELLE FORHOLDET mellom pilotlønn
og resten av samfunnet for 10+ år siden. Med andre ord, for 10+ år siden tjente altså piloter over dobbelt så mye i snitt
som nummer 2 på listen til SSB over best betalte yrker..!!! (forutsatt at alle andre har hatt omtrent lik utvikling siste 10 år)

Det flaue her er at kpt Krok suttrer over at han har måttet ned i lønn fra over dobbelt lønn av hva
noen andre grupper i samfunnet hadde for 10+ år siden - og at det er han selv og hans fagforeningen hans som har ødelagt
både for han selv og selskapet han jobber i. Det også han og fagforeningenes skyld at unge nyansatte piloter

W

Må si meg enig med TCAS.

Synes innlegget ditt når lavmål når du angriper en yrkesgruppe og dens fagforening for ikke å kunne se inn i krystallkula og spå hvordan luftfarten ville være om 10år frem i tid..

Er ikke pilot eller ansatt i luftfarten, men kan da forstå at piloter ikke feirer at de går ned i lønn og må Måtte jobbe mer og ubekvemt for å tilpasse seg en luftfart i endring.

Det vil aldri bli noen form for konsensus i en slik debatt, på et slikt forum - til det er det for stor spredning i bakgrunn og interesser. Pilotene her - som flyr i de "gammeldagse selskaper med innarbeidede rettigheter" (og der er ikke bare SAS;-), vil kjempe for nebb og klør for det de har, pilotene på kontrakt i lavprisselskapene har helt andre preferanser, mens de som vil fly billig selvfølgelig synes enhver pilot i utgangspunktet er overbetalte (kanskje spesielt de som engang hadde drømmen om å fly selv - men som aldri fikk gå den veien..)...og så videre...

Mens SAS sliter med å overleve, har andre selskaper med "gammeldagse betingelser" klart seg greit så langt (eks. Widerøe, Thomas Cook Scandinavia - der det ikke har vært lønnsnedgang...) men markedet endrer seg hurtig, og ingen kan spå om morgendagen.

Det kan være mange ting som vil spille inn her etter hvert. Om det nå blir slik at skattemyndighetene lager for mye krøll for Kjos, og om han ellers føler at han ikke får nok frihet til å gå sine egne veier, så kan det jo meget vel hende at han flytter hele aktiviteten ut av landet, slik våre skipsredere gjorde på 60 og 70-tallet.

Men på generelt grunnlag tror jeg lowcost er fremtiden, og at selskapene med gode ansatte-rettigheter er under et press de ikke kan takle på sikt. Dagens piloter i de "gammeldagse selskaper" (spesielt de eldre) vil nok beholde gode rettigheter, mens de yngre vil måtte forholde seg til nye tider. På den måten vil man få et A-lag og et B-lag (og kanskje et C-lag) - og det er ikke gunstig å jobbe sammen på flight deck under disse omstendigheter.

Tally-Ho

Er ikke pilot eller ansatt i luftfarten, men kan da forstå at piloter ikke feirer at de går ned i lønn og må Måtte jobbe mer og ubekvemt for å tilpasse seg en luftfart i endring.

Selvsagt ikke, men det skulle bare mangle når man vet hvor sinnsykt bra de hadde det på den tiden og en del fortsatt.
Ett av hovedproblemene nå er at lønns/vilkår forskjellene internt i selskapene blant pilotene er ekstrem. Man har ett A lag og ett B lag i cockpit og dette er bl.a ett resultat av historien til fagforeningene.
Så er det selvsagt bra at pilotene og andre (omsider) gikk ned i lønn, men faktum er faktisk at det som
ser ut til å kunne velte f.eks SAS er de enorme pensjonsforpliktelse som ligger der. Ett fagforenings-spøkelse fra fortiden på
10 milliarder ingen tør å røre eller snakke om. De eldre pilotene spesielt har (etter det jeg forstår av media) en gullkantet
pensjonsavtale som vel gir noe i nærheten av full lønn utbetalt etter man går av med pensjon. Dette må også med i regnestykket.
Pilotene må gjerne komme med fakta om pensjon, men det er vel hysj-hysj..

Denne tråden handler jo primært om basepilotene til DY. Disse har jo en helt annen hverdag enn Kaptein Krok og jeg
har stor forståelse for at man er bekymret over den utviklingen. Her trengs det en del opprydding, men enkelte viser igjen utrolig naivitet over hvilke rammevilkår de tror man kan drive norsk luftfart i årene fremover. Skal vi i det hele tatt ha norske selskaper
i framtiden er vi nødt til å tilpasse oss utviklingen i resten av verden - like it or not.

W

Er misunnelsen større enn kjønnsdriften i Norge ?
Er det rart det ikke er så mange fra FD her på dette forumet ?
Det er endel andre grupper i samfunnet som også tjener godt over 900.000 uten at jeg
kan se at de bash' så til de grader på de forum som er relevante.

Uvitenheten trumfer nok både kjønnsdrift og misunnelse. Oppfatningen om pilotyrket som råder her er utdatert med minst 40 år. Regner vi timelønn (2000 dutytimer/år) er selv de best betalte pilotjobbene (som det er få av) i Norge ingenting å trakte etter. Regner man tid borte hjemmefra er det direkte latterlig. Man trenger ikke å sammenligne med offshore engang. Legg på vilt varierende skiftarbeid på ugunstige tidspunkt, uheldige fysiologiske forhold (støy, stillesittende arbeid, dårlig mat til varierende tider etc) og jeg kan rett og slett ikke forstå at noen skal være misunnelig. Eller synes at det er for godt betalt.

Uvitenheten trumfer nok både kjønnsdrift og misunnelse. Oppfatningen om pilotyrket som råder her er utdatert med minst 40 år. Regner vi timelønn (2000 dutytimer/år) er selv de best betalte pilotjobbene (som det er få av) i Norge ingenting å trakte etter. Regner man tid borte hjemmefra er det direkte latterlig. Man trenger ikke å sammenligne med offshore engang. Legg på vilt varierende skiftarbeid på ugunstige tidspunkt, uheldige fysiologiske forhold (støy, stillesittende arbeid, dårlig mat til varierende tider etc) og jeg kan rett og slett ikke forstå at noen skal være misunnelig. Eller synes at det er for godt betalt.

Uvitenhet er det nok, men hva angår lønn så virker det mer som et stort ønske blant en del piloter om å fremstille dette i et annet lys enn hva offisiell statistikk forteller oss. Når man så kommenterer dette så er det snakk om bashing av piloter, misunnelse, osv. Alle ønsker nok å tjene mer, men jeg tror ikke man finner mange i yrkesgrupper som tjener 900k+ i gjennomsnitt som forsøker å fremstille dette som dårlig lønn.

Man trenger ikke jobbe i bransjen for å finne ut av generelle lønnsforhold for piloter i Norge, siden Statistisk Sentralbyrå samler inn slike data. Lønnsnivået er i gjennomsnitt slik Wahoo viser til, og hvem som helst kan sjekke i SSBs tall. At ikke alle tjener en månedslønn på 77700,- som pilot skjønner vi nok alle, men dette er gjennomsnittslønnen for en pilot. Dette er godt uansett hvilke bransjer man sammenlikner med, og det er nok slik at mange andre grupper også kan vise til ulemper i forhold til arbeidssituasjon og arbeidstid. Det er derfor unektelig underlig å se at man ikke klarer å anerkjenne at dette er en god lønn.

Poenget er videre at om man skal vedlikeholde et såpass høyt generelt lønnsnivå så må sektoren og arbeidsgiver ha inntekter som støtter dette lønnsnivået. Det er nok der noe av utfordringen er.

Last edited:

W

Jeg sutrer ikke - tvert imot; Jeg viser tallene slik de er for meg, og skriver klart og tydelig at jeg har akseptert det, selv om jeg ikke syns det er hyggelig!

Men du leser hva du vil lese, og går overhodet ikke inn på poenget med likebehandling av flyselskap og ansatte.

Jeg orker ikke å ta imot mer drittslenging fra deg nå, så denne diskusjonen er avsluttet fra min side! Få hjelp mot din bitterhet!

Status
Not open for further replies.
Back