Vil dette slå bena under Norwegian's og Ryanair's kreative bruk av vikarbyråer, og de ansatte's muligheter til å jobbe uten å betale skatter og avgifter? Det er å håpe at Skatt Øst gjennomfører truslene, og ikke bare lar det bli med ordene. Men kjenner jeg skattemyndighetene rett, slipper de nå ikke taket, når de først har bitt seg fast i noe..
Det positive er jo at disse to selskapene kan måtte finne seg i å droppe disse tvilsomme ansettelsesforholdene (og det er mange av de) - og deretter tvinges over på fast ansettelse, med derttilhørende sosial sikring og ordentlige arbeidsforhold for de det gjelder.
Når det gjelder Ryanair, forventer jeg ikke at de rydder opp i dette. MOL har sagt at om skatt Øst vinner frem, så avslutter han bare kontraktsansettelsene i Norge - og reduserer!
Jeg har litt større forhåpninger til Norwegian - og jeg kan tenke meg at dette gir en emmen smak hos de som jobber i administrasjonen der (og også blant de mange med fast ansettelse) - det er vel ikke noe særlig å jobbe i et selskap som bevisst legger opp til denne type utnyttelse av skattereglene - og vår felles sosiale velferd.
Tally-Ho