Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Men det er fortsatt ikke noe som tilsier at det er felles bad på Norwegians crewinnkvartering på Torp?

Jeg kan informere om at alle rommene ved DY's crewhotell på TRF har egne kjempeflotte splitter nye bad.
Det er også lagt ned mye penger i fellesområdene for å skape en trivelig og hjemmekoselig atmosfære.

Jeg forstår ikke den utrolige interessen for hvordan Norwegian har innredet leilighetene sine på Torp.

Så lenge de ansatte synes det er greit å bo der mens de er på jobb i norge fatter jeg ikke hvorfor alle andre skal blande seg.
Så langt har jeg ikke sett eller hørt fra noen som sier de har bodd der og synes det så dårlig at man ikke kan utføre jobben sin etterpå.

Og dersom det skjer, er det jo ingen som tvinger dem til å fortsette å jobbe hos Kjos.
Verden er liten og blir mindre, kanskje særlig for flybransjen.

Mitt räkneexempel med 39900 kr blev helt fel, jag blandade ihop siffrorna. Det ber jag om ursäkt för. Exemplet 425 Euro i lön för Spansk kabinpersonal står i DN artikeln jag bifogade. Där står även att en svensk DY flygvärdinna tjänar ca 22000 kr per månad. Det grundlönen alltså.

Under våren 2011 rekommenderade jag en arbetslös estnisk tjej att söka till Cabin Crew på DY HEL bas. Hon fick jobbet. Hon tjänar 1100 Euro(before Estonian incometaxes) för 100% tjänstgöring. Hon flyger främst ut från HEL basen såklart men ibland har HEL basen CC även bemannat vissa DY charterflighter för Startour/Fritidsresor från ARN.
På ARN bor DYs HEL CC bra, de bor på Radisson Blue.

Last edited:
... og hvor mange overnattinger utenfor egen base har piloter basert på base i Norge i f.eks. SAS i en representativ måned?

Er vel en del WF-piloter som har alle netter i en arbeidsuke på hotell andre steder enn basen, for å komme med et eksempel.

Er vel en del WF-piloter som har alle netter i en arbeidsuke på hotell andre steder enn basen, for å komme med et eksempel.

Men fortsatt i samme land..., alle ser jo hvorfor disse basene er opprettet , få hodene opp av sanden (den er til Skattemyndigheter )

Men fortsatt i samme land..., alle ser jo hvorfor disse basene er opprettet , få hodene opp av sanden (den er til Skattemyndigheter )

Vel, det er ikke ulovlig å etablere et selskap i utlandet for så å operere flyselskap i Norge. Det er faktisk fritt frem for alle med europeisk AOC.

Vil dette slå bena under Norwegian's og Ryanair's kreative bruk av vikarbyråer, og de ansatte's muligheter til å jobbe uten å betale skatter og avgifter? Det er å håpe at Skatt Øst gjennomfører truslene, og ikke bare lar det bli med ordene. Men kjenner jeg skattemyndighetene rett, slipper de nå ikke taket, når de først har bitt seg fast i noe..

Det positive er jo at disse to selskapene kan måtte finne seg i å droppe disse tvilsomme ansettelsesforholdene (og det er mange av de) - og deretter tvinges over på fast ansettelse, med derttilhørende sosial sikring og ordentlige arbeidsforhold for de det gjelder.

Når det gjelder Ryanair, forventer jeg ikke at de rydder opp i dette. MOL har sagt at om skatt Øst vinner frem, så avslutter han bare kontraktsansettelsene i Norge - og reduserer!

Jeg har litt større forhåpninger til Norwegian - og jeg kan tenke meg at dette gir en emmen smak hos de som jobber i administrasjonen der (og også blant de mange med fast ansettelse) - det er vel ikke noe særlig å jobbe i et selskap som bevisst legger opp til denne type utnyttelse av skattereglene - og vår felles sosiale velferd.

Tally-Ho

Jeg ser for meg at det kan være grunn til å tro at DYs norske kontraktspiloter har mye å tenke på i cockpit om dagen, annet enn kun safety of flight.... Tragisk situasjon, og enda værre at det er et norsk selskap med norsk ledelse som har puttet disse jobbtrengende i denne situasjonen....

Jeg ser for meg at det kan være grunn til å tro at DYs norske kontraktspiloter har mye å tenke på i cockpit om dagen, annet enn kun safety of flight.... Tragisk situasjon, og enda værre at det er et norsk selskap med norsk ledelse som har puttet disse jobbtrengende i denne situasjonen....

Nå er jo ikke DY en institusjon som skal ivareta folks behov for jobb...

Vil dette slå bena under Norwegian's og Ryanair's kreative bruk av vikarbyråer, og de ansatte's muligheter til å jobbe uten å betale skatter og avgifter?

Nå er det norske statsborgere som bor i Norge denne granskinga gjelder. Den berører ikke estere, finner, spanjoler eller andre som jobber på kontrakt i Norwegian.

Nå er det norske statsborgere som bor i Norge denne granskinga gjelder. Den berører ikke estere, finner, spanjoler eller andre som jobber på kontrakt i Norwegian.

Sikkert. Men med EUs nye bestemmelser omkring sosial sikring, og det fokus som nå settes på praksisen så tror jeg nok resten av EUs skattemyndighet også vil sette fokus på problemstillingen.

Vad händer när en norsk kvinna som är kontraktanställd som pilot eller flygvärdinna och arbetar för DY i Norge blir gravid?

Jag förstår precis vad Earlybird menar...och håller med...det är tragiskt.
Förhoppningsvis kan det bli ändring? Om Skattemyndigheten menar allvar och börjar jaga DY norska kontraktanställda piloter och kabinpersonal som skattefifflar med blåslampa så kan det bli problem för Norwegian. Särskillt om ett större antal DY kontraktare efter rättegång döms till fängelse av norsk domstol. Jag vet inte hur skattefiffel behandlas av norska domstolar men i Sverige brukar skattebrott vanligtvis leda till fängelse.
Jag hoppas skattemyndigheterna i Sverige, Danmark, Estland och Finland inleder motsvarande djupa granskning.

Last edited:
Er det virkelig mulig å trekke ut at det er det Earlybird mener...? Jo, det er visst det......

Javisst. Earlybird skriver følgende: "Tragisk situasjon, og enda værre at det er et norsk selskap med norsk ledelse som har puttet disse jobbtrengende i denne situasjonen...."

Jobbtrengende er stikkordet.

Jag menar..vad händer med med den gravida kvinnan när hon inte längre är "fit for flight"? Sägs kontraktanställningen upp?

Har nok like mye å tenke på som de faste med problemer hjemme, problemer med svigermor, problemer med unger, problemer med bilen. Ja livets problemer generelt.

Det et likevel ingen grunn til å spille ut safety kortet (igjen).

Status
Not open for further replies.
Back