TOS
ScanFlyer Mile High Club
Det er ikke mulig med duty over 15 timer..
Så med 7 timer+ flytid hver vei, og en time mellom ankomst TOS og avgang TOS, så betyr altså dette at samme crew ikke kan fly begge veier?
Det er ikke mulig med duty over 15 timer..
----Så med 7 timer+ flytid hver vei, og en time mellom ankomst TOS og avgang TOS, så betyr altså dette at samme crew ikke kan fly begge veier?
Så med 7 timer+ flytid hver vei, og en time mellom ankomst TOS og avgang TOS, så betyr altså dette at samme crew ikke kan fly begge veier?
----
Som han skriver, det er ikke mulig å planlegge med 15 timer, eller mer. Gjøres det er det et lovbrudd. Det er kun unntaksvis at man går over 13 timers tjenestegjøring. Selv kreative lavprisselskaper må forholde seg til dette. Og nettopp derfor vil det være svært oppsiktsvekkende om DY kan klare t/r fra LPA til TOS, med samme crew. Da strekkes strikken for langt, vil jeg mene...
Tally-Ho
Det håper jeg virkelig ikke.
Tenkt deg at man bor en time fra LPA (hvor man bor er et personlig problem...men dog) , Så går det la oss si 2 timer fra man står opp, kommer seg til LPA, har briefing osv før takeoff. Så flyr man i 7+7+1 time ... etter 17 timer skal man lande og så får man noen lamper....
If an augmented crew is used, the maximum permissible planned FDP is 16 hours irrespective of the FDP reporting time, with a maximum of 4 landings and provided the following conditions are met:
a) A comfortable reclining seat in the area of cabin arranged for higher than an economy class (for a multiple class cabin configuration) is available for each resting crew member
b) A common group of seats (row subsection) may be shared only by another crew member; under no circumstances may the common group of seats be shared by any crew member and a passenger
c) Seats intended for crew member(s) rest shall be separated from the flight deck and screened from the passengers, preferably by a cabin divider.
Med tre piloter kan man gå opp til 16 timer, men de må lage et 'hvileområde (f.eks. sette opp et laken rundt 1ABC)
Jepp det åpner seg en rekke muligheter med base i LPA. LPA-TOS-OSL og et annet crew som flyr motsatt. Og ikke minst et stand-bye crew som kan stepe inn dersom det blir forsinklelser fra Norge, noe vi opplevde sist vinter da maskinen fra Haugesund måtte nedom Sola for å tanke og derfor måtte overnatte i London på returen.Det er jo fult mulig å slinge LPA(AGP) crew f.eks
dag 1 LPA-OSL
dag 2 OSL-BGO-OSL-TRD-TOS
dag 3 TOS-LPA
og vv.
Dagen Nyheter har en kritisk artikel idag om hur Norwegian och Ryanair smiter ifrån att betala skatt och sociala avgifter i bla Sverige. I artikeln påstås det att en spansk DY flygvärdinna har en grundlön på 420 Euro(3456 kr) medan en svensk DY flygvärdinna tjänar 22000 kr. Dessa spanska kabinbesättningar genomför även inrikes flighter i Sverige. Det låter sinnessjukt med en lön på 420 Euro!!
http://www.dn.se/ekonomi/sa-smiter-flygbolagen-undan-skatt
God artikel. Positivt at få sat fokus på dette problem... Nu mangler vi bare at skattemyndighederne og gør noget ved det.
Eller er det fremdeles noen her som fortsatt ikke ser dette som sosial dumping?
LO engasjerte seg ganske hardt i konflikten mot Rynair's kabinansatte...til tross for at deres lønninger og betingelser faktisk var bedre enn dette...Jeg skulle ønske de rettet skytset mot DY her, men jeg mistenker at de uansett ikke kommer noen vei, da det sannsynligvis er juridisk holdbart dette, av Kjos.
Hvis det er slik at DY bruker crew som er basert og betalt i forhold til sin utenlandske basetilknytning, til storstilt produksjon innenlands i Norge, Sverige og Danmark som erstatning for crew basert i disse landene, så er praksisen meget tvilsom. Om det er slik at man en og annen gang ser slikt crew på Skandinaviske ruter så er vel det OK, for det er vel forventet for å sikre en effektiv utnyttelse av crew.
Hva angår betingelser så aner ikke jeg hva disse får betalt, men registerer fra tidligere diskusjoner at enkelte ofte "glemmer" en del elementer i avlønningen slik at det høres verre ut enn det i realiteten er. 420 euro høres ikke ut som en sannsynlig bruttolønn, selv i Spania. Gruvearbeidere i Sør-Afrika tjener mer enn dette per måned.
Styrmenn tjener €3100 i måneden brutto, etter nedbetaling av kursavgifter, €3800 dersom de har finansiert kurset selv.
Styrmenn tjener €3100 i måneden brutto, etter nedbetaling av kursavgifter, €3800 dersom de har finansiert kurset selv.
Så kommer housing allowance på 6-7000 per måned (som jeg antar skal dekke bolig i Spania?). Ikke super lønn, for all del, men om man bor i Spania så er lønnen i seg selv grei. Problemet er at man vel i tillegg må betale helseforsikring osv., så den reell nettoen er vel litt vanskeligere å vurdere.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.