Bra de nye MPL FO´s også bidrar til å holde billettprisene nede da.
Har selv hørt fra en av dem at de har svimlende 1000,- Euro pr. mnd. i brutto lønn.
Dette blir bare verre og verre.......
TOS, dette er noe annet enn det som har fremkommet tidligere. MPL har ikke vært diskutert tidligere.
Jeg tror du tok kornet litt for ordrett. En jurist vil gjøre alt han kan for å fremstille saken i det lyset han selv ønsker det skal oppfattes. Han eller hun er selvsagt "låst" innenfor rammen av sansynlighet og rimelighet innenfor tolkningen av loven.
Ikke om jeg skal stole på nevnte FO som senest sist uke bekreftet disse tallene.
3000 euro hvorav 2000 forsvant til såkalte treningsutgifter.
Ergo satt han igjen med 1000, dog kun under treningsperioden som jeg ikke vet hvor lenge varer.
Men dere som jobber der har vel X antall forskjellige lønnstyper nå, så er vel ikke så lett å vite hva alle tjener?
Men håper virkelig jeg tar feil, for om 1000 euro stemmer så tjener jo faktisk en FO mindre enn en kabinlærling.......
OK, da har jeg misforstått. Det var nok ferdig utdannede FO'er jeg tenkte på. Hvor lenge foregår MPL-treningen?
OK, da har jeg misforstått. Det var nok ferdig utdannede FO'er jeg tenkte på. Hvor lenge foregår MPL-treningen?
Det tallet kan jeg absolutt tro på da det ikke er altfor langt unna hva andre flyselskap tilbyr for tilsvarende løp (riktignok ikke MPL og andre utgangspunkt, men dog, prinsippet blir det samme). At det ikke er mye penger å lever for er helt sant, men, regnestykket blir ikke komplett før alt av kostnader og evt. tilleggsutgifter til utdannelsen blir lagt til. Hvis det er sånn at alle kostnader til utdannelsen dekkes av de €2000 som trekkes er den som sådan "gratis" og en trenger ikke ta opp NOK 1mill lån i banken som mange andre må for å dekke flygerutdannelsen, og trenger dermed kun å dekke levekostnader for tiden de befinner seg i "treningsperioden". De €1000 som er til overs per måned blir dermed som et utdannelsesstipend og kan dermed til og med være skattefritt, avhengig av hvordan reglene er i landet der utdannelsen styres fra.
Dermed blir lånet fra banken sannsynligvis en god del mindre (avhengig av livsstil, selvfølgelig!) og ansvaret overfor banken blir mindre når utdannelsen er komplett. Men for all del, igjen, det er ikke mye penger å leve for men tror ikke en bør se seg blind på summer uten å vite den totale "pakken" som sådan.
Det var da voldsomt til spekulasjon da, på tynt grunnlag. Du kan ikke begynne å blande sammen banklån, studielån, utdanningsstipend(!), lønn under utdanning, kurskostnader og levekostnader på den måten, og i tillegg sette alt dette opp mot en forforståelse om at en flyutdanning "etter boka" skal koste kandidaten 1 million kroner fra egen lomme, uten å vite noe som helst om hvordan MPL-utdanningen fungerer.
MPL-løpet som brukes i DY idag fungerer omtrent som en vanlig 3-årig utdannelse, der det siste året stort sett er en praksisperiode i "host airline". Lån og stipend til kandidaten under utdanningen søkes om i lånekassen på vanlig måte.
Det var da voldsomt til spekulasjon da, på tynt grunnlag. Du kan ikke begynne å blande sammen banklån, studielån, utdanningsstipend(!), lønn under utdanning, kurskostnader og levekostnader på den måten, og i tillegg sette alt dette opp mot en forforståelse om at en flyutdanning "etter boka" skal koste kandidaten 1 million kroner fra egen lomme, uten å vite noe som helst om hvordan MPL-utdanningen fungerer.
Greit å si at det ikke er spesielt dårlig om man har fått dekket utdanningen av feks. staten. Men man kan jo ikke gjøre annet enn å skjønne at villkårene blir ytterligere forverret av at selskap som feks. DY osv. har valget mellom en erfaren pilot som skal lønnes etter erfaring og ´normal´ standard eller en ´billig´MPL som vil gi selskapet en vesentlig kostnadsbesparelse.
Selvfølgelig går de etter den billigste løsningen....
(...)Det er en forskjell på å få 1000 euro i lønn når man i tillegg har et lån på 1 million som skal betjenes (som er et vanlig tall man får servert av de som har tatt flygerutdannelse privat), og det å få 1000 euro i lønn etter at utdanningskostnadene er betalt.
Er det slik at de 2000 euro som trekkes dekker alt av utdanningskostnader, og er i så fall de 1000 euro man får utbetalt det man har til mat, fest og moro?
Det blir spennende å se om de presses til å fly f.eks LPA-TOS-LPA t/r samme dag, og om de i det hele kan klare seg uten fuelstop.Tally-Ho
Det blir spennende å se om de presses til å fly f.eks LPA-TOS-LPA t/r samme dag, og om de i det hele kan klare seg uten fuelstop.
Nå er vel forventet flytid på drøyt 7 timer hver vei, samt 1 time turnaround (ifølge tidtabellen) så vil man vel uansett gå ut over regelverket i Subpart Q? Det er selvsagt godt mulig det er rom for utvidelser over 15 timer uten at jeg kjenner til det.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.