Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Status
Not open for further replies.
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

De ønsker i grunnen at de som kommer etter dem også skal ha bra betingelser

Dette er mest sannsynligvis en tapt kamp, og de som sitter i de "tradisjonelle" selskaper kan kun gjøre jobben sin så godt de kan fremover, og håpe at skuta holder i deres karrieretid.

Det høres jo veldig fint og flott ut at de vil "sikre fremtiden til etterfølgerne". Kyniske meg ser det heller som foreningene kjemper med nebb og klør for at de på toppen av hierarkiene skal beholde så mye som mulig så lenge som mulig. Som du sier senere, "i håp om at skuta holder i deres karrieretid". Og på en måte gjøre dette til en kamp om sosialistisk ideologi hvor alle skal ha det samme, går nok ikke lenger. At sosialisme på mange måter i teorien er ideelt hva rettferdighet angår, funker det så som så i praksis da de på toppen før eller siden blir grådige. Da blir det til slutt alt annet enn rettferdig.

Der er en grunn til at foreninger gang på gang "gir opp" og lar nyansatte ta støyten for å beskytte de på toppen. Foreningene har faktisk gjort en altfor god jobb hva forhandlinger angår. Enkelte steder er der avtaler og lønn som er så hinsides alt som kan overleve over tid at en ikke skulle tro det var mulig. Og det er før en snakker om pensjon basert på høyeste lønnstrinn og hva som finnes i pensjonsfond rundomkring... Grådigheten har nå så til de grader kommet og møtt mange i døren.

Jeg vil si der er tre "instanser" som alle har en interesse i det som foregår. Selskapene (som vil tjene penger), den individuelle (som vil ha en trygg jobb som en kan leve av) og foreningene som i mange tilfeller lever sine egne, totalt separate liv med agendaer kun kjent for dem.

Men man trenger f.eks noen år for å bli pilot, og da med en grunnlønn i HEL basen på 192.000kr (med alle mulige tillegg kommer piloten såvidt opp på 300.000kr)

Full utdannelse og høyresete hos British Airways får du etter rundt 16 måneder hos Oxford, CTC eller Jerez, så akkurat årelang utdannelse er det nå langt ifra. Lenger tar det heller ikke om en går til en av disse skolene som privatist...

Jeg er rimelig sikkert på at jeg totalt sett sitter igjen med mer hver mnd om jeg jobber som ufaglært på rema 1000...

Jeg er enig i at det største problemet er forutsigbareheten i disse kontraktene mer enn lønnen. også dette med sykdom oppsigelsesvern... man får selv velge hvor mye eller lite man aksepterer i lønn, men jeg syns ikke vi skal akseptere hvor lite ansvar selskapene vil ha for sine ansatte..

Nettopp, og hvis ingen aksepterer kontraktene må de forandres. Så lenge folket vil signere kontraktene (og ingen skal komme å si de ikke visste hva de signerte) er der ingenting en kan gjøre. Snakket tilfeldigvis med en purser som reiste passivt på et SAS fly her om dagen og hun hadde en bekjent som hadde tatt flygerutdannelse og kikket på kontrakten i Estland. Fornuftig nok sa vedkommende nei selv om det betydde "ingen flygerjobb for øyeblikket", og hvis flere gjorde det samme vil ting endres.

Det skal også sies at jeg vet om flere flygere som sponser deres barn gjennom utdannelse etterfulgt av kontrakter etc. for at de håpefulle skal få erfaring og dermed komme inn i et "etablert selskap"... Og siden klager de over presset fra nettopp den typen aktivitet. Det er fra ens egne en skal ha det!

Jeg synes det blir helt feil å skylde på Ryanair, markedet og billettprisene alene. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av hvordan debattene her og andre steder utfolder seg. Der er helt klart mange og flere faktorer som spiller inn...
 
Last edited:
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Selv hadde jeg nesten 300 000 i studielån og standard begynnerlønn for jurister på 250 000 i år 2000. Dette var helt vanlig for akademikere med 6-7 års utdanning på den tiden i alle fall, og jeg har ikke hørt at det er så veldig annerledes nå.

Vel, man kan vel kanskje sammenligne noe av det piloter og jurister gjør etter utdannelse for å få jobb. Man svelger en kamel for å komme seg opp. Spør deg selv. Hvis karrieren din startet og endte 40 år senere i postrommet hos f.eks BAHR, ville du gått samme vei igjen?
Når de tradisjonelle flyselskapene forsvinner har vi piloter intet å se frem til lenger. Da slutter jeg personlig å fly! Det er helt sikkert!

Kjos sa i går i media at arbeidsplassene blir hovedsaklig i Skandinavia. Nå skal de "plutselig" ned på aisatisk kost nivå og må opprette baser i asia, allerede til neste år. Historiene hans varierer veldig. ingen som ser dette?? (flere piloter her inne som sa dette vil skje, men ingen trodde på det)

Jeg har fulgt med lenge på hva Kjos sier i media, møtt han personlig noen ganger og det jeg sitter igjen med. En iskald foretningsmann med karisma som visker bort alt...

For noen år siden og langt tilbake oppfordret DY piloter til å tørre satse og kjøpe en type rating. da ville de ha en god sjangse hos DY. I dag er det plutselig et minus hvis man har kjøpt egen rating. Har det kanskje noe å gjøre med at DY nå skal "selge" type rating til sine egne nyansatte...??
DY gjør og sier det som passer situasjonen deres best der og da... punktum! (husker han sa i 2008 at han skulle gjøre pilotene sine rike. Da han trengte pilotene til å godta opsjoner på aksjer mot lønnstrekk for å komme gjennom finanskrisen. Det er tydeligvis fort glemt)
 
Last edited:
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Det høres jo veldig fint og flott ut at de vil "sikre fremtiden til etterfølgerne". Kyniske meg ser det heller som foreningene kjemper med nebb og klør for at de på toppen av hierarkiene skal beholde så mye som mulig så lenge som mulig. Som du sier senere, "i håp om at skuta holder i deres karrieretid". Og på en måte gjøre dette til en kamp om sosialistisk ideologi hvor alle skal ha det samme, går nok ikke lenger. At sosialisme på mange måter i teorien er ideelt hva rettferdighet angår, funker det så som så i praksis da de på toppen før eller siden blir grådige. Da blir det til slutt alt annet enn rettferdig.

Der er en grunn til at foreninger gang på gang "gir opp" og lar nyansatte ta støyten for å beskytte de på toppen. Foreningene har faktisk gjort en altfor god jobb hva forhandlinger angår. Enkelte steder er der avtaler og lønn som er så hinsides alt som kan overleve over tid at en ikke skulle tro det var mulig. Og det er før en snakker om pensjon basert på høyeste lønnstrinn og hva som finnes i pensjonsfond rundomkring... Grådigheten har nå så til de grader kommet og møtt mange i døren.

Jeg vil si der er tre "instanser" som alle har en interesse i det som foregår. Selskapene (som vil tjene penger), den individuelle (som vil ha en trygg jobb som en kan leve av) og foreningene som i mange tilfeller lever sine egne, totalt separate liv med agendaer kun kjent for dem.



Full utdannelse og høyresete hos British Airways får du etter rundt 16 måneder hos Oxford, CTC eller Jerez, så akkurat årelang utdannelse er det nå langt ifra. Lenger tar det heller ikke om en går til en av disse skolene som privatist...



Nettopp, og hvis ingen aksepterer kontraktene må de forandres. Så lenge folket vil signere kontraktene (og ingen skal komme å si de ikke visste hva de signerte) er der ingenting en kan gjøre. Snakket tilfeldigvis med en purser som reiste passivt på et SAS fly her om dagen og hun hadde en bekjent som hadde tatt flygerutdannelse og kikket på kontrakten i Estland. Fornuftig nok sa vedkommende nei selv om det betydde "ingen flygerjobb for øyeblikket", og hvis flere gjorde det samme vil ting endres.

Det skal også sies at jeg vet om flere flygere som sponser deres barn gjennom utdannelse etterfulgt av kontrakter etc. for at de håpefulle skal få erfaring og dermed komme inn i et "etablert selskap"... Og siden klager de over presset fra nettopp den typen aktivitet. Det er fra ens egne en skal ha det!

Jeg synes det blir helt feil å skylde på Ryanair, markedet og billettprisene alene. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av hvordan debattene her og andre steder utfolder seg. Der er helt klart mange og flere faktorer som spiller inn...

Det blir sånn både ja og nei. Man kan ikke la det ligge opp til folket (pilotene) å rette opp dette.. saueflokken hyrder ikke seg selv. Vi mennesker klarer ikke leve uten lover, regler og orden. vi klarer jo ikke distribuere vår egen lønn utover året engang så staten "gir" oss "skattefri" lønn i juli og "halv skatt" i desember for at folk skal ha nok i disse tidene. Noen tror vel faktisk at det er skattefrie feriepenger og halv skatt også???

Det er anarki i flybransjen nå, og de sterkestes rett råder helt som de vil med sine lobbyister i EASA. Alle normale mennesker uten en personlig agenda ville vel i en objektiv vurdering sagt at vi kanskje skal følge anbefalingene til DLR på 12 timer maks arbeidstid pr dag, noe USA nå innfører, men neida! økonomene vet best..

Den økonomiske situasjonen i verden nå, og spesielt USA, er rent bevis på at kapitalismen har sine feil... Norge som er langt mer sosialistiske enn kapitalistiske har den høyeste levestandarden og utdannelsesnivået i verden... mer bevis trenger ikke jeg for å forstå at det kanskje fins feil med kapitalisme, selvom det nesten er selvmord å anklage kapitalistene for noe...

Så en FOX news sending (eid av republikanerne) når jeg bodde i USA som sa at hvis demokratene vant og USA ble mer sosialistiske, ville USA bli som SVERIGE.. med da en mørk undertone i måten det ble sagt... "they should only be so lucky" var det første som slo meg...

Nei Kjosern! vis at du bryr deg mer om dine ansatte enn antall fly i flåten!
 
Last edited:
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Så hvis ikke flygerne selv skal rydde opp, hvem skal da? Tror neppe der er en "knight in shining armour" som har en spesiell forkjærlighet for flygere der ute i verden...

Ironisk nok er Kjos selv flyger (eller var, er vel mer korrekt siden han vel ikke er aktiv lenger) og det samme er/var Willie Walsh. Sistnevnte var også dypt involvert i fagforeningen og har nå tydeligvis skiftet side så til de grader! Der er sikkert flere eksempler på tilsvarende. Så hva er det som er grunnen til dette? Er vel ikke annet enn grådighet evt. enda mer makt for et stort ego. Et annet spørsmål er da om de, på grunn av den bakgrunnen de har, vet litt for mye om hvor makten har vært sentrert og hvor godt de flygende faktisk har hatt det...

Der er ingen tvil om at det internt i "etablerte selskap" er mange meninger om de flygende, og da særlig flygerne, blant de øvrig ansatte i selskapet. Det er ikke uten grunn til at jeg har sagt at der fortsatt finnes for mange flygere som tror de er Guds gave til menneskeheten og "untouchables". Det finnes derfor i mange "etablerte selskap" utrolig lite sympati for problemer som de flygende måtte ha, og da også evt. nye arbeidstidsbestemmelser. Det reflekteres jo også på mange måter i diskusjonene her inne...
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Da har mediene rundt omkring begynt å se på de nye ansettelsesbetingelsene i DY, og de fleste av de større avisene har hatt en del debatter omkring dette nå i helgen. Også DY's pilotforening er kommet på banen nå, sammen med Parat.

At debatten har hatt en effekt er tydelig. En DY-pilot på kontrakt ble etter fem dagers sykemelding truet med oppsigelse, men etter at det ble litt blest om saken, synes det som om at DY forsøker med brannslukking, og sier at nye kontraktsbetingelser er på vei.

Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.

Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå?

Tally-Ho
 
Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.

Det er i tilfelle ren lokal ansettelse, og det er greit i min bok. Base TLL og arbeidssted HEL er noe helt annet, men det ser ut til å være et engangstilfelle.



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.280315,-84.134534
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Hva er forskjellen på base TLL og arbeidssted HEL kontra base MAL og arbeidssted TRF da ?
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Da har mediene rundt omkring begynt å se på de nye ansettelsesbetingelsene i DY, og de fleste av de større avisene har hatt en del debatter omkring dette nå i helgen. Også DY's pilotforening er kommet på banen nå, sammen med Parat.

At debatten har hatt en effekt er tydelig. En DY-pilot på kontrakt ble etter fem dagers sykemelding truet med oppsigelse, men etter at det ble litt blest om saken, synes det som om at DY forsøker med brannslukking, og sier at nye kontraktsbetingelser er på vei.

Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.

Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå?

Tally-Ho

Det er ikke 40 spanske piloter som står i kø.. Det er mye nordmenn. Og de blir trekt 25.000E over 3 år for å betale tilbake for sin type rating. De som tidligere har forsvart at kotnraktlønnen er bra burde også ta dette med i regnestykket.

Det kan jo ikke være noe annet enn en desperat arbeidsledig pilot med lavt timeantall som godtar dette?
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Hvem sier arbeidssted TRF da?

Du har da ikke arbeidssted Roma om du flyr t/r FCO fra OSL.

Hvem som sier det ? http://www.torp.no/pages/news/News.aspx?Language=NO&pkNews=185&pkMenu=89&pksMenu=&pkssMenu=

http://www.mynewsdesk.com/no/pressr...n-aapner-ny-base-med-ti-ruter-fra-torp-705403

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Storsatser-p-Torp-6698602.html

Slik kunne jeg holdt på forholdsvis lenge, men det er vel mye enklere om du selv går på google og søker ?
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser


Disse artiklene sier bare at DY skal åpne base på TRF, ikke at de skal flys med personell som har base i Malaga. De skal fortsette å fly til Malaga, men de sier ingenting om hvor personell har base. Utifra det som står i artiklene er det like sannsynlig at flygningene fra TRF skal opereres med norsk personell på norske betingelser.

Dermed gjenstår fortsatt forholdene i HEL/TLL som et engangstilfelle.
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Nei, de sier ingenting om hvor personellet har base. Men ingen piloter i Norge har fått tilbud om base TRF, men dog tilbud om kontrakt ut fra Malaga.......
Bare vent å se.....blir nok ikke med fast ansatte piloter desverre:(
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Men i flg. Kjos står det fast at alle fremtidige piloter vil ansettes på kontrakter. Nå starter han opp Malaga-basen, og jeg tipper det står 40 spanske piloter i kø for å fly for ham, til sterkt reduserte betingelser.

Det jeg har savnet i denne debatten, er det prinsippielle omkring dette med å jobbe i et europeisk land uten å betale skatter og avgifter noe sted. Det er litt merkelig at en rødgrønn regjeringsminister (Giske) - som lovpriste den største "industrisatsing i fastlands-Norge" (!!) noen gang - ikke ser på dette med at man dermed eksporterer arbeidsplassene, og at man opererer med yrkesgrupper ikke legger en krone tilbake i skatt/avgift. Hvor er gevinsten for Staten her, all den tid norske/skandinaviske operatører som driver på "gammelmåten" med norsk arbeidskraft ombord sakte men sikkert vil måtte omstille seg etter de samme betingelsene som DY driver etter nå?

Tally-Ho

Sterkt reduserte betingelser sammenlignet med hvor? Mener du at en base utenfor Norge/Skandinavia skal ha samme betingelser som der? Jeg ser absolutt prinsippet i det m.h.t. presset på norske/skandinaviske betingelser, men hvordan skal det fungere i praksis?

Warsawa basen hadde vel andre betingelser i sin tid og det fungerte ikke, men den ville ihvertfall aldri fungert med norske/skandinaviske betingelser i fh.t. konkurransen der. Og det er jo problemet i et åpent marked som Norge/Skandinavia på mange måter har vært i utkanten av p.g.a. beliggenhet/språk/tradisjon/få mennesker eller hva det nå er. Hvis det fortsatt skal være en egen liten boble på den kanten må de jo heller gå tilbake til ett statlig flyselskap og konsesjoner slik at alt er beskyttet. Det er vel sånn det er for landbruksprodukter i Norge og der ble det jo mangel på smør som resultat... ;)

Sånn litt på siden, arbeider du jo selv i et selskap med både skandinaviske og britiske ansatte (joda, jeg vet TCX og VKG ikke er ett som sådan). Dere har vel derfor forskjellige betingelser selv om dere er ett selskap som sådan og flyr litt for hverandre etc. Er ikke dette også en trussel mot dine betingelser da UK neppe har det like "godt" som dere? Jeg har hørt av bekjente i TCX om hvor imponert de var over VKG etter at de hadde flydd for VKG en vintersesong.

Da er jo spørsmålet mitt, når er betingelsene for dårlige? Korttidskontrakter vs. fulltidskontrakt (eller ansatt om du vil) er jo ganske klar, men andre ting som lønn blir jo noe mer komplisert...

At regjeringsmedlemmer sier det de gjør er nå ikke overraskende. Alt de ser er enorm blest om hva lille Norge har fått til og kommet som toppnyhet over "hele verden". Stor fjær i hatten, ja! Arbeidsplasser eller ikke, å sole seg i glansen av det hele er nok viktigere sånn for øyeblikket ihvertfall.

Det med skatten er helt korrekt et problem. Der er for mange smutthull som kan benyttes hvis en flytter nok på seg etc. Men på den annen side er det jo ikke unikt for flybransjen at folket gjør hva de kan for å betale så lite skatt som mulig, eller i dette tilfellet, ingenting.

Det er ikke 40 spanske piloter som står i kø.. Det er mye nordmenn. Og de blir trekt 25.000E over 3 år for å betale tilbake for sin type rating. De som tidligere har forsvart at kotnraktlønnen er bra burde også ta dette med i regnestykket.

€75 000 for en B737 type rating??
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

€75 000 for en B737 type rating??

25K euro fordelt på 3 år eller ca 695E i mnd.

Ingen forventer at dy skal eksportere norsk lønnsnivå, men når det gjelder sosiale goder og sikkerhet syns jeg vi i Norge skal unngå å være så arrogante å mene at det er kun vi i Norge som fortjener det og at det er helt greit at dy gir ut kontrakter hvor folk kan bli sagt opp etter 5 sykedager. Kjos sier han må tilby dårligere vikår til de utenlandske basene for å bevare sikkerheten til de i Norge. det er BS! enkel måte å kue de norske ansatte til stillhet... splitt og hersk på stort plan i DY dette!

Jeg er overbevist om at pilotene i DY snart vil gå til handling før dette går for langt.. vent å se! Tror Kjos har undervurdert konsekvensene av å bryte ned moralen i selskapet, og det ser vi jo blant annet i at alt som dy ledelsen skriver til pilotene havner samme dag hos blant annet NF!
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Sterkt reduserte betingelser sammenlignet med hvor? Mener du at en base utenfor Norge/Skandinavia skal ha samme betingelser som der? Jeg ser absolutt prinsippet i det m.h.t. presset på norske/skandinaviske betingelser, men hvordan skal det fungere i praksis?

Et kort forslag som egentlig burde være en selvfølge (?) vil kunne innebefatte:

1. Fast ansettelse under samme kollektivavtale som resten av de ansatte, med felles ansennitetsliste. Selvsagt med lønn som samsvarer landet man har base. Ergo ikke norsk lønn i Spania, men "spansk" lønn som i Spania samsvarer nogenlunde med den norske i Norge.
2. Lik avtale/vilkår når det gjelder turnus, sykelønn etc.

Så blir det opp til hver enkelt å bidde seg hvor de måtte ønske, om det er nordmenn som vil til AGP eller spanjoler til BGO, det vil gå "opp-i-opp".

De færreste i vår Skandinaviske boble ønsker nemlig irske forhold også heroppe:

Crews Protest United/Aer Lingus Job Outsourcing
http://www.unitedafa.org/news/events/2010/aer-lingus/default.aspx

Workers file for union recognition at Aer Lingus
http://peoplesworld.org/workers-file-for-union-recognition-at-aer-lingus/
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Det er ingen som önsker seg outsourcing eller lönnsdumping. Helt klart.

Men det finnes nok en sannhet. Den spanske marked har just na vist hvor baeredyktig den er for en höy-kost lav-pris selskap... Ogsa dette skulle man se dersom man setter opp kravene her...
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Hvem sier arbeidssted TRF da?

Du har da ikke arbeidssted Roma om du flyr t/r FCO fra OSL.

Det vil vi vel så når crew slinges AGP-TRF-Diverse-Sløyfer-i/fra-Scandinavia-TRF-AGP-friperiode.
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

25K euro fordelt på 3 år eller ca 695E i mnd.

Ingen forventer at dy skal eksportere norsk lønnsnivå, men når det gjelder sosiale goder og sikkerhet syns jeg vi i Norge skal unngå å være så arrogante å mene at det er kun vi i Norge som fortjener det og at det er helt greit at dy gir ut kontrakter hvor folk kan bli sagt opp etter 5 sykedager. Kjos sier han må tilby dårligere vikår til de utenlandske basene for å bevare sikkerheten til de i Norge. det er BS! enkel måte å kue de norske ansatte til stillhet... splitt og hersk på stort plan i DY dette!

Selvfølgelig...den "bondingen" var noe mer fornuftig. Beklager, leste det litt feil først :p

På en måte kan det Kjos sier også ha elementer av sannhet. For å drive under nåværende prispress etc. er den eneste måten å sikre de "norske" sine nåværende betingelser er at andre "sponser" dem ved at de blir billigere og dermed får ned totalkostnadene. Alternativet er kanskje total utflagging?

Et kort forslag som egentlig burde være en selvfølge (?) vil kunne innebefatte:

1. Fast ansettelse under samme kollektivavtale som resten av de ansatte, med felles ansennitetsliste. Selvsagt med lønn som samsvarer landet man har base. Ergo ikke norsk lønn i Spania, men "spansk" lønn som i Spania samsvarer nogenlunde med den norske i Norge.
2. Lik avtale/vilkår når det gjelder turnus, sykelønn etc.

De færreste i vår Skandinaviske boble ønsker nemlig irske forhold også heroppe:

Crews Protest United/Aer Lingus Job Outsourcing
http://www.unitedafa.org/news/events/2010/aer-lingus/default.aspx

Workers file for union recognition at Aer Lingus
http://peoplesworld.org/workers-file-for-union-recognition-at-aer-lingus/

I punkt 1 har du allerede laget en potensiell konflikt, nemlig forskjellig lønn. Felles senioritetsliste eller ikke, du vil få "lavtlønnede" flygere i lavkostland som kan fly sektorer som ellers kunne flys av de "høytlønnede" i høykostland. Dermed har du fortsatt press fra "lavkostnad" mot "høykostnad". Dette kan jo riktignok reguleres av foreningen som krever restriksjoner om hvem som kan fly hvor etc. Problemet da er jo at det fort blir A-lag og B-lag hvor noen kan gjøre det meste mens andre har masse restriksjoner på hvor de kan operere for å ikke undergrave de "høytlønnede". Effektene av akkurat denne løsningen kjenner jeg veldig godt til...

Joda, jeg vet godt hva de holder på med i USA og hørt masse om bråket rundt Washington basen.
 
Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Det hevdes at HEL-ansatte kabinansatte nå flyr norsk produksjon på grunn av personellmangel i Norge. Har de da fremdeles estlandske vilkår, eller er det lik lønn for likt arbeid - og vil personellmangelen i Norge på sikt dekkes opp av estlandske kontraktsansatte, eller norske ansatte?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top