Re: DY's Malagabase - nye betingelser
Det høres jo veldig fint og flott ut at de vil "sikre fremtiden til etterfølgerne". Kyniske meg ser det heller som foreningene kjemper med nebb og klør for at de på toppen av hierarkiene skal beholde så mye som mulig så lenge som mulig. Som du sier senere, "i håp om at skuta holder i deres karrieretid". Og på en måte gjøre dette til en kamp om sosialistisk ideologi hvor alle skal ha det samme, går nok ikke lenger. At sosialisme på mange måter i teorien er ideelt hva rettferdighet angår, funker det så som så i praksis da de på toppen før eller siden blir grådige. Da blir det til slutt alt annet enn rettferdig.
Der er en grunn til at foreninger gang på gang "gir opp" og lar nyansatte ta støyten for å beskytte de på toppen. Foreningene har faktisk gjort en altfor god jobb hva forhandlinger angår. Enkelte steder er der avtaler og lønn som er så hinsides alt som kan overleve over tid at en ikke skulle tro det var mulig. Og det er før en snakker om pensjon basert på høyeste lønnstrinn og hva som finnes i pensjonsfond rundomkring... Grådigheten har nå så til de grader kommet og møtt mange i døren.
Jeg vil si der er tre "instanser" som alle har en interesse i det som foregår. Selskapene (som vil tjene penger), den individuelle (som vil ha en trygg jobb som en kan leve av) og foreningene som i mange tilfeller lever sine egne, totalt separate liv med agendaer kun kjent for dem.
Full utdannelse og høyresete hos British Airways får du etter rundt 16 måneder hos Oxford, CTC eller Jerez, så akkurat årelang utdannelse er det nå langt ifra. Lenger tar det heller ikke om en går til en av disse skolene som privatist...
Nettopp, og hvis ingen aksepterer kontraktene må de forandres. Så lenge folket vil signere kontraktene (og ingen skal komme å si de ikke visste hva de signerte) er der ingenting en kan gjøre. Snakket tilfeldigvis med en purser som reiste passivt på et SAS fly her om dagen og hun hadde en bekjent som hadde tatt flygerutdannelse og kikket på kontrakten i Estland. Fornuftig nok sa vedkommende nei selv om det betydde "ingen flygerjobb for øyeblikket", og hvis flere gjorde det samme vil ting endres.
Det skal også sies at jeg vet om flere flygere som sponser deres barn gjennom utdannelse etterfulgt av kontrakter etc. for at de håpefulle skal få erfaring og dermed komme inn i et "etablert selskap"... Og siden klager de over presset fra nettopp den typen aktivitet. Det er fra ens egne en skal ha det!
Jeg synes det blir helt feil å skylde på Ryanair, markedet og billettprisene alene. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av hvordan debattene her og andre steder utfolder seg. Der er helt klart mange og flere faktorer som spiller inn...
De ønsker i grunnen at de som kommer etter dem også skal ha bra betingelser
Dette er mest sannsynligvis en tapt kamp, og de som sitter i de "tradisjonelle" selskaper kan kun gjøre jobben sin så godt de kan fremover, og håpe at skuta holder i deres karrieretid.
Det høres jo veldig fint og flott ut at de vil "sikre fremtiden til etterfølgerne". Kyniske meg ser det heller som foreningene kjemper med nebb og klør for at de på toppen av hierarkiene skal beholde så mye som mulig så lenge som mulig. Som du sier senere, "i håp om at skuta holder i deres karrieretid". Og på en måte gjøre dette til en kamp om sosialistisk ideologi hvor alle skal ha det samme, går nok ikke lenger. At sosialisme på mange måter i teorien er ideelt hva rettferdighet angår, funker det så som så i praksis da de på toppen før eller siden blir grådige. Da blir det til slutt alt annet enn rettferdig.
Der er en grunn til at foreninger gang på gang "gir opp" og lar nyansatte ta støyten for å beskytte de på toppen. Foreningene har faktisk gjort en altfor god jobb hva forhandlinger angår. Enkelte steder er der avtaler og lønn som er så hinsides alt som kan overleve over tid at en ikke skulle tro det var mulig. Og det er før en snakker om pensjon basert på høyeste lønnstrinn og hva som finnes i pensjonsfond rundomkring... Grådigheten har nå så til de grader kommet og møtt mange i døren.
Jeg vil si der er tre "instanser" som alle har en interesse i det som foregår. Selskapene (som vil tjene penger), den individuelle (som vil ha en trygg jobb som en kan leve av) og foreningene som i mange tilfeller lever sine egne, totalt separate liv med agendaer kun kjent for dem.
Men man trenger f.eks noen år for å bli pilot, og da med en grunnlønn i HEL basen på 192.000kr (med alle mulige tillegg kommer piloten såvidt opp på 300.000kr)
Full utdannelse og høyresete hos British Airways får du etter rundt 16 måneder hos Oxford, CTC eller Jerez, så akkurat årelang utdannelse er det nå langt ifra. Lenger tar det heller ikke om en går til en av disse skolene som privatist...
Jeg er rimelig sikkert på at jeg totalt sett sitter igjen med mer hver mnd om jeg jobber som ufaglært på rema 1000...
Jeg er enig i at det største problemet er forutsigbareheten i disse kontraktene mer enn lønnen. også dette med sykdom oppsigelsesvern... man får selv velge hvor mye eller lite man aksepterer i lønn, men jeg syns ikke vi skal akseptere hvor lite ansvar selskapene vil ha for sine ansatte..
Nettopp, og hvis ingen aksepterer kontraktene må de forandres. Så lenge folket vil signere kontraktene (og ingen skal komme å si de ikke visste hva de signerte) er der ingenting en kan gjøre. Snakket tilfeldigvis med en purser som reiste passivt på et SAS fly her om dagen og hun hadde en bekjent som hadde tatt flygerutdannelse og kikket på kontrakten i Estland. Fornuftig nok sa vedkommende nei selv om det betydde "ingen flygerjobb for øyeblikket", og hvis flere gjorde det samme vil ting endres.
Det skal også sies at jeg vet om flere flygere som sponser deres barn gjennom utdannelse etterfulgt av kontrakter etc. for at de håpefulle skal få erfaring og dermed komme inn i et "etablert selskap"... Og siden klager de over presset fra nettopp den typen aktivitet. Det er fra ens egne en skal ha det!
Jeg synes det blir helt feil å skylde på Ryanair, markedet og billettprisene alene. Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått av hvordan debattene her og andre steder utfolder seg. Der er helt klart mange og flere faktorer som spiller inn...
Last edited: